Komerční banka se dostala na Harvard. Studenti se na jejím příkladu učí, jak na agilitu v korporátech
Jan Juchelka, CEO Komerční banky
Pokud bychom hledali trend, který v posledních letech významně rezonuje nejen v tuzemských korporacích, je to agilita. Řídit projekty tak, že jsou schopné rychle reagovat a měnit své plány takřka ze dne na den, právě největší společnosti často nedokážou. V Česku to chtěla změnit například Komerční banka, která do agilní transformace šlápla ve velkém a dostala se díky tomu až na Harvard.
Jan Juchelka nastoupil do čela Komerční banky v polovině roku 2017 a hned mu bylo jasné, že pokud finanční dům chce nejen udržet pozici na trhu, ale také zajistit, aby o ni do budoucna nepřišel, bude muset přijít s výraznými interními změnami, jelikož mnoho procesů nevyhovovalo moderním potřebám. Rok nato spustil rozsáhlý transformační proces, který měl agilitu vnést do stylu práce napříč všemi odděleními.
„Když jsme v roce 2018 začínali, tak jsme si řekli, že předěláme celou technologickou část banky na agilní řízení. Trvalo to rok a myslím, že jsme u nás spolu s Českou spořitelnou nejdál v šíři a hloubce implementace takového modelu,“ říká pro CzechCrunch Michal Vytiska, který se ve třetí největší české bance co do počtu klientů staral o agilní transformaci.
Transformační proces se týkal změn v systému fungování, firemní kultuře i organizačních strukturách společnosti. Pozitivní dopad měly změny dle zástupců banky i při nástupu pandemie, protože již v mnoha ohledech dokázali reagovali rychleji a pružně odpovídat na neustále se měnící podmínky a požadavky, ať už ze strany státu, nebo klientů.
Významnou pomocí byl přechod na agilní řízení také v rozhodnutí o tom, odkud a jak fungují zaměstnanci. Komerční banka se i v reakci na pandemii koronaviru rozhodla zavést napříč firmou hybridní režimy, kdy mohou zaměstnanci část týdne pracovat z domova a část týdne jsou v kanceláři. Přestože agilní transformace dál probíhá, už teď její výsledky zaujaly výzkumníky z Harvardu.
Na prestižní Harvard Business School se snaží předávat zkušenosti na základě aktuálních příkladů z praxe a v tématu agilní transformace jim slouží jako referenční případ právě Komerční banka. Studie nazvaná Enterprise Agility at Komerční Banka vyšla v časopise Harvard Business Review a byla zařazena do školních osnov. Studentům MBA programů chodí popisovat své zkušenosti i sám CEO Komerční banky Jan Juchelka.
„Studie je primárně zaměřená na kulturní a lidský aspekt agilní transformace, tedy jak jsme se z tradiční pyramidální organizace překlopili do plochých struktur. Výzkumníci z Harvardu na tom pracovali zhruba tři čtvrtě roku, dělali s námi hloubkové rozhovory a teď už podle toho vyučují,“ popisuje proces Michal Vytiska.