Komerční banku zaujal crowdfunding nemovitostí. Za desítky milionů kupuje podíl v českém startupu Upvest

Peter BrejčákPeter Brejčák

upvest-founders-boxed

Foto: Michael Tomeš/Upvest

Spoluzakladatelé startupu Upvest David Musil (CEO) a Petr Volný (CTO)

0Zobrazit komentáře

Investování do developerských projektů formou crowdfundingu. Takové je poslání tříletého českého startupu Upvest, který propojuje developery shánějící dodatečné financování pro nové stavby s drobnými investory, kterým na zapojení do projektu stačí částka od pěti tisíc korun. Další rozvoj firmy nově podpoří Komerční banka.

Třetí největší tuzemská banka co do počtu klientů přes svou dceřinou společnost KB Smart Solutions, ve které se zaměřuje na investice a rozvoj fintechových firem, podle odhadu CzechCrunche do Upvestu investovala desítky milionů korun, za což získala podíl 18,9 procenta.

Upvest během necelých tří let od vstupu na trh zprostředkoval investice do jedenácti, převážně rezidenčních projektů o celkové hodnotě 156 milionů korun. Investice od Komerční banky je podle zakladatele a šéfa startupu Davida Musila validací produktu, získaný kapitál chce využít hlavně na posílení dalšího růstu a zlepšení nabízených služeb.

„Banka je pro rozvoj našeho produktu tím nejlepším možným partnerem,“ říká Musil, jemuž aktuálně v Upvestu připadá necelých 25 procent. Téměř 16 procent drží spoluzakladatel a CTO firmy Petr Volný, přes 31 procent patří finančnímu řediteli developerské společnosti Moravská stavební Petru Malíkovi a necelých 10 procent má Jan Holásek, spoluzakladatel advokátky Havel, Holásek & Partners.

upvest-founders2

Foto: Michael Tomeš/Upvest

Spoluzakladatelé startupu Upvest David Musil (CEO) a Petr Volný (CTO)

V rámci společných projektů chce KB ve spolupráci s Upvestem nabídnout investorům mezaninové financování, které v jednotlivých projektech doplňuje kapitál banky. Vybrané možnosti investování do nemovitostí přitom vždy schvaluje specializovaná investiční komise, která rozhoduje o jejich umístění do nabídky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro KB Smart Solutions jde v případě Upvestu o jednu z prvních akvizic a pomocí ní se chce podílet na budování bankovnictví budoucnosti. „Majetkový vstup do Upvestu představuje první velký krok směřující k naplnění vize Komerční banky, a tou je rozvoj spolupráce s inovativními fintechy a startupy,“ doplňuje člen představenstva banky David Formánek s tím, že crowdfundingové financování je jedna z části portfolia, na které se chce Komerční banka zaměřit.

KB Smart Solutions stojí také za realitní platformou Cincink zaměřenou na využívání moderních technologií a digitalizaci transakcí na realitním trhu. V rámci podpory tuzemského fintechového trhu již dříve Komerční banka uzavřela spolupráci s českým startupem BudgetBakers, který vyvíjí nástroj pro správu osobních a nově i podnikových financí.

Aby malé e-shopy mohly díky predikci prodejů konkurovat Amazonu. České Inventoro získalo 20 milionů korun

Peter BrejčákPeter Brejčák

tomas

Foto: Inventoro

Tomáš Formánek, CEO startupu Inventoro.com

0Zobrazit komentáře

Nový český projekt Inventoro.com z dílny holdingu Patero v tichosti získal investici ve výši jednoho milionu dolarů a teď vstupuje na trh s jasným cílem – pomocí dat, pokročilých matematických modelů a umělé inteligence chce pomoci malým a středním e-shopům s optimalizací zásob a předpovědí prodejů. Díky tomu jim chce ušetřit náklady a vyrovnat technologické zaostávání, které by vůči gigantům jako Amazon nikdy neměly šanci vyrovnat.

Skupinu Patero založila, jak napovídá i název, pětice kamarádů, David Svatoš, Tomáš Formánek, Martin Kment, Jan Jirovec a Marek Šucha, kteří společně od roku 2004 budovali logistickou firmu Logio a v rámci Patera teď investují do nadějných startupů. Příkladem může být analytický Stories, který koupil technologický gigant Workday, Yieldigo využívající umělou inteligenci v oblasti cenotvorby nebo logistický startup Shipvio.

Milion dolarů před vstupem na trh

Všechny tři ve svých nástrojích využívají pokročilé datově-analytické technologie, kterými se snaží disruptovat zavedený trh. A stejný cíl má teď Patero se svým vlastním startupem Inventoro, jenž na rozdíl od zmiňovaných firem vznikl jako interní projekt a naopak dokázal získat externí financování – jeden milion dolarů (přibližně 23 milionů korun) do něj vložil soukromý investor, který si však přeje zůstat v anonymitě.

Inventoro vyvinulo internetovou službu na optimalizaci zásob a předpověď prodejů, díky mnoha zkušenostem v oblasti datově-analytické oblasti pak nabízí – podle svého vyjádření – jeden z nejpřesnějších forecastingových nástrojů světa.

„Výpočetní možnosti globálních retailových gigantů daleko překračují schopnosti lokálních hráčů. Je to neudržitelný a nespravedlivý model, který zmenšuje trh a škodí ekonomice. Inventoro.com narušuje tuto nerovnováhu tím, že poskytne menším hráčům výpočetní schopnosti srovnatelné s nejlepšími prediktivními softwary na planetě,“ říká Tomáš Formánek, CEO Inventora.

inventoro

Foto: Inventoro

Rozhraní platformy Inventoro

Nový startup, který svůj produkt trhu oficiálně představil tento týden, se tak zaměřuje zejména na malé a střední e-shopy, retailové podniky a lokální velkoobchody. Podle odhadu Inventora na světě přitom existuje až 35 milionů firem, které tuto datovou podporu potřebují, aby dokázaly do budoucna konkurovat gigantům trhu.

„Strávili jsme mnoho času testováním u našich uživatelů, abychom produkt co nejvíce zjednodušili. Chceme pomáhat všem, tedy i těm, kteří o optimalizaci dodavatelského řetězce nikdy neslyšeli. Proto má Inventoro.com jen čtyři základní obrazovky a ani jeden dashboard. V pozadí však běží přes milion řádků kódu, které se o naše klienty starají,“ přibližuje Formánek.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Cílové skupině odpovídá také jednoduchost integrace, na data klientů se Inventoro napojuje skrze API poskytovatelů e-shopových platforem a ERP systémů jako Shopify, Quickbooks nebo lokální Shoptet, Pohoda, Abra či Helios.

Samotná data následně Inventoro analyzuje pomocí 102 pokročilých algoritmů složených z matematických modelů i samoučících se modelů umělé inteligence, čímž zlepšuje své výsledky. Firmy díky tomu umí přesně předvídat prodeje, zmenšovat skladové zásoby a zvyšovat dostupnost zboží.

„Schopnost predikce systému je na 80% úrovni přesnosti, což jsou podobné výsledky, jakých dosahují ty nejdražší a největší systémy na planetě,“ popisuje pro CzechCrunch Radim Jung, spoluzakladatel projektu.

„Nechceme žít ve světě, kde čtyři e-shopy ovládají planetu, diverzita pomáhá zákazníkům i trhu.“

„Malé firmy tak získají možnost čelit Amazonu a podobným gigantům. My totiž nechceme žít ve světě, kde čtyři e-shopy ovládají planetu, diverzita pomáhá zákazníkům i trhu. Bez pomoci v oblasti IT to však menší hráči mají o to složitější,“ pokračuje Jung.

Podle výsledků testování Inventora u spřízněných projektů dokáže nástroj snižovat vázaný kapitál až o 20 procent. Jako příklad úspor pak Jung zmiňuje e-shop s obraty na úrovni 100 milionů korun, který má v běžném stavu jakýkoliv den v zásobách 15 milionů korun. Díky pětinovým úsporám se mu uvolní tři miliony v hotovosti, které může investovat do svého dalšího rozvoje a gigantům na trhu tak konkurovat o něco snadněji.

Projekt z monetizačního hlediska funguje na bázi SaaS. Samotná předpověď prodejů je pro klienty zdarma a v rámci placené verze nezáleží na tom, jak je klient veliký – všichni platí stejnou částku 100 dolarů (přes 2 300 korun) měsíčně. Tím chce firma podpořit svoji konkurenceschopnost na globálním trhu, na němž si aktuálně testuje svůj product market fit.

Nápad na vývoj Inventora přitom není nový, v Pateru se jím zabývali už několik let. „Doteď ještě nebyla pro takový projekt správná doba kvůli chybějícím cloudovým platformám, na které se systém napojuje. Shopify či Quickbooks jsou stále populárnější a dnes už je jednoduché napojit se na ně přes API. Proto nastal čas udělat Inventoro teď,“ dodává Jung.