Komunita Česko.Digital slaví třetí narozeniny. Stát čerpal z jejích projektů v pandemii i při válce

Expertní dobrovolníci pod vedením Evy Pavlíkové vytvořili celkem 18 projektů. Kromě krizových situací pomáhají i ve školství či zdravotnictví.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

cesko-digital1

Foto: Natalia Bubochkina

Radka Horáková, Eva Pavlíková a Jakub Nešetřil, spoluzakladatelé Česko.Digital

0Zobrazit komentáře

Jsou to už tři roky, co podnikatel Jakub Nešetřil opustil místo viceprezidenta Oraclu, vrátil se do Česka a rozhodl se, že bude pomáhat českému veřejnému prostoru – spoluzaložil tak neziskovou organizaci Česko.Digital. Původně malý dobročinný projekt se dnes může pyšnit komunitou více než pěti tisíc expertních dobrovolníků, kteří společnými silami pomohli za 32 měsíců státu, školství i neziskovému sektoru. A jak ukazuje nový report organizace, jejich dopad rozhodně nebyl malý.

Česko.Digital, které Nešetřil založil s Evou Pavlíkovou a Radkou Horákovou, tvrdí, že za první tři roky existence zasáhlo jeho osmnáct projektů kombinovaně přes čtyři miliony lidí. V raných dobách se jednalo například o projekt na veřejnou kontrolu obecních financí, později šlo o řadu pandemických projektů, zdravotní aplikaci Preventivka nebo nejnověji počiny reagující na válku na Ukrajině.

Ačkoliv se nevěnuje jen koronavirové pandemii nebo válce, právě při krizových situacích bylo Česko.Digital nejvíce vidět – a vyrostlo. Dnes má více než 5 200 členů a stalo se tak největší technologickou komunitou v Code for All, které podobné organizace sdružuje na mezinárodní úrovni. Počtem dobrovolníků přeskočilo například Nizozemsko nebo Rumunsko.

Do komunity se jen letos na jaře připojilo zhruba 700 nových dobrovolníků a vzniklo pět projektů na pomoc Ukrajině. Ty se zaměřují na přímou pomoc, jazykové znalosti nebo snadnější alokaci ukrajinských dětí do škol a školek. Webová stránka notmywar.cz si zase například dává za cíl ukázat i příběhy Rusů a Bělorusů, kteří jsou proti ruské agresi vedené Vladimirem Putinem.

eva-pavlikova2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Eva Pavlíková z Česko.Digital

Pozornost si v začátku pandemie získal například projekt Dáme roušky. Jednalo se o komunitní mapu, která umožňovala lidem získat roušky v době, kdy jich nebylo dostatek. Od jara do podzimu 2020 jeho stránky lidé navštívili 2,5milionkrát a zaregistrovali přes 600 tisíc roušek. Zároveň dokázal inspirovat obdobné zahraniční projekty.

Úspěch také zaznamenalo Učíme online, které pomohlo školám s přechodem do online výuky. Jeho služeb vyhledalo 618 škol, v jeho webinářích se vzdělávalo přes deset tisíc učitelů a rodičů a téměř tři tisícovky rodin se mohly zapojit do výuky díky darované technice. Jedná se o jeden z největších projektů Česko.Digital vůbec – napřímo se do něj zapojilo 700 expertních dobrovolníků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Při pandemii i válce na Ukrajině se navíc stalo, že dobrovolnická aktivita vyústila v oficiální zdroj informací, který přebral stát. Takzvaný Covid Portál si převzala Národní agentura pro komunikační a informační technologie (NAKIT) a dodnes na něm jsou aktualizované informace o očkování, cestování a jiných životních situacích. Odpověď na krizové situace je ale jen jednou nohou činnosti Česko.Digital.

Tým pod vedením Evy Pavlíkové se chce zaměřit zejména na systémové a dlouhodobé problémy. Jedním z takových počinů je i Safezóna, která se zaměřuje na duševní zdraví mladých. Věnuje se tak patnácti důležitým tématům, jako je šikana, domácí násilí, digitální závislosti, rozchod rodičů nebo poruchy příjmu potravy. Nově plánuje organizace dát ještě větší důraz na několikaleté projekty, které se týkají celé společnosti. Prvními vlaštovkami tohoto typu projektů jsou Společně a digitálně nebo Open data ve firmách.

ucimeonline

Foto: Impact Report 2022 Česko.Digital

Statistiky projektu Učíme Online od Česko.Digital

Dobrovolnické řady Česko.Digital dnes zdaleka netvoří jen odborníci na IT nebo vývojáři. Jedná se také o marketéry, výzkumníky, manažery, konzultanty nebo například novináře, designéry a další. Ti ve volném času pomáhají veřejné sféře, která do komunity chodí s poptávkou nebo nápady, jak využít digitální technologie v dobročinných projektech.

„Týmy si v rámci projektů předávají digitální kompetence, díky kterým flexibilně reagují na překážky. Zatímco do komunity se může kdokoliv připojit jako dobrovolník, její podporu a rozvoj zabezpečuje jedenáctičlenný kmenový tým. Ten existuje díky podpoře hlavních partnerů – Nadace Avast, Nadace PPF a společnosti Livesport,“ uzavírá Pavlíková.

Autor je taktéž členem komunity Česko.Digital. Zapojil se jako dobrovolník v rámci projektu Inovace zpravodajského storytellingu.

První český virtuální film pomáhá vypořádat se s depresí. Lze do něj zasahovat hlasem

Na filmových festivalech i ve školách budou promítat nový film, který využívá prvky virtuální reality. Diváky seznámí s depresí.

Eliška NováEliška Nová

Tmání

Foto: Brainz Immersive

První film ve virtuální realitě Tmání

0Zobrazit komentáře

Lidí, kteří trpí depresemi, dlouhodobě přibývá. A to nejen v Česku, ale po celém světě. Ondřej Moravec přišel na to, jak se s ní vypořádat i jinak než pomocí antidepresiv. Natočil o své nemoci film. Je to navíc první český film, který je virtuální a využívá interaktivní prvky. Jmenuje se Tmání.

„Příprava virtuálního filmu přinesla celou řadu výtvarných a technologických výzev. Film se odehrává všude kolem nás v 360stupňovém rozhledu a můžete do něj zasahovat jak svým hlasem, tak třeba sahat na některé objekty svými dlaněmi. Díky této interaktivitě jsme museli příběh i scénář formovat zcela jinak, než je běžné u klasického filmu,“ popsal pro CzechCrunch Moravec.

Tmání vzniklo v koprodukci s kreativním studiem Brainz Immersive, které se už postaralo například o virtuální prohlídku jaderné elektrárny Temelín či o rozšířenou realitu pro Signal festival.

Film by se měl mezi diváky dostat v třetí čtvrtině roku. Počítá se s distribucí v galeriích nebo na filmových festivalech. Bude se ale také promítat v rámci školních projekcí, a to nejen v Česku, ale i v Německu. A také v online obchodech pro lidi, kteří budou mít u sebe vlastní headset.

Tmání

Foto: Brainz Immersive

Snímek pojednává o depresi

Úspěšný je ale vlastně už teď. Tmání získalo grant od společnosti Unity Technologies, která z amerického San Franciska vyvíjí softwary pro videohry. Film podpořil i Státní fond kinematografie, nadační fond Filmtalent Zlín a filmový fond Medienboard Berlin-Brandenburg.

Snímek je krátkometrážní, potrvá dvacet pět minut, za cíl si přitom klade osvětu o nemoci, kterou trpí stále více Čechů. Filmem ostatně provádí samotný režisér, který zavede diváka do imaginativní krajiny inspirované vlastními zážitky. A také vlastní depresí. Kromě toho dává Tmání odpovědi i na základní otázky. Třeba jaké to je žít s touto nemocí, jak se s ní vyrovnat, a především, co pomáhá při nepříjemných stavech.

Tvůrci spolupracovali s odborníky, na filmu se tak podílel i Národní ústav duševního zdraví. „Chceme pomocí Tmání oslovit diváky, kteří mají v okolí někoho s depresí, aby si danou problematiku mohli lépe představit. Cílovou skupinou jsou tak teenageři a mladí dospělí,“ líčí režisér.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Depresí trpí v Česku až sedm set tisíc lidí. Číslo vychází z údajů Evropské unie, které říkají, že v průběhu jednoho roku má depresi až sedm procent populace. Péči přitom z oněch sedmi set tisíc vyhledá jen zlomek nemocných. Odhadem je to kolem sta až dvou set tisíc lidí.

„Depresivní onemocnění není duševní nebo emocionální rozpoložení a není to duševní choroba. Není to ani forma šílenství. Je to nemoc těla. To není metafora, to je fakt,“ popisuje nemoc Tim Canthoper, který o ní vydal několik knih. Canthoper upozorňuje na to, že lidé s depresí mají prokazatelně rozkolísaný stav limbického systému, čímž se liší od stavů smutku a výkyvů nálady.

Na Tmání by měl navázat druhý projekt, tentokrát s optimističtějším názvem Světlá chvilka. Ta má pro změnu sloužit jako forma terapie přímo pro pacienty, kteří depresí trpí. Druhý snímek se ale teprve začíná připravovat.