Koncept českých škol není použitelný pro dnešní svět. Proto jsme založili vlastní základku
Jiří Tobolka chtěl svým dětem nabídnout lepší vzdělání. Popisuje, jak založení vlastní školy probíhá a na co se připravit.
České školství za sebou má dlouhou historii, je finančně dostupné a existují iniciativy, které se jej snaží modernizovat. Názor Jiřího Tobolky však je, že všechny to jsou jen kosmetické změny a jádro problémů ve vzdělávání se nemění. Protože se jeho děti blížily školnímu věku, rozhodl se společně se svými známými v Hradci Králové rozběhnout školu vlastní – a staví ji na podobných principech jako startupy.
„Koncept, kdy děti od první třídy trestáme za chyby, známkujeme a porovnáváme, není použitelný pro dnešní otevřený, propojený a extrémně dynamický svět. Proto vznikají školy, které se snaží jít vlastní cestou. Stejně tak jsme se před více než dvěma lety rozhodli i my,“ píše Tobolka, jenž sedm let bez pomoci investorů budoval konzultační společnost se zaměřením na datovou analytiku a business intelligence Bizz Treat. Loni pak v ní většinu se společníkem prodali za vyšší desítky milionů korun.
Pro CzechCrunch pětatřicetiletý Tobolka popisuje, jaké důvody jej k založení Základní školy Krok v Hradci Králové vedly, jak při jejím budování využívají přístup známý ze startupů, ale i to, co je nutné pro získání registrace od ministerstva školství, což vzdělávací instituci umožní získat příspěvek ze státního rozpočtu.
***
Pokud jste z Prahy, seženete „progresivní školu“, ale zadarmo to nebude. Jak finančně, tak úsilím kvůli velkému přetlaku uchazečů. A když vyjedete za hranice hlavního města, je to pole neorané. V Hradci Králové jsou dvě trochu progresivní školy, kde se ale o přijetí losuje, což jsme nechtěli riskovat. Po dlouhých přípravách jsme proto v září 2022 spustili Základní školu Krok, pro první rok v omezeném počtu patnácti dětí.
MŠMT vs. komunitní škola
Variant, jak se do projektu vlastní školy pustit, bude určitě téměř nekonečně mnoho. Hlavní dva směry jsou nicméně jasné. Buď budete škola v rámci MŠMT (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy), nebo budete stavět takzvanou komunitní školu. Její koncept je založený na tom, že děti jsou zapsány v kmenové základní škole a k vám docházejí do skupiny, kde probíhá program, jejž taková škola garantuje. Odpovědnost za vzdělávání je právně na rodičích, dvakrát ročně dochází děti na přezkoušení do kmenové školy.
Pokud se dostanete pod MŠMT, máte nárok na peníze ze státního rozpočtu. Musíte ale také plnit formální i neformální požadavky a předpisy. Těch není zrovna málo. Jako škola registrována v rejstříku MŠMT musíte mít vlastní školní vzdělávací plán (ŠVP), který vychází z rámcového vzdělávacího plánu (RVP), jenž je vydaný ministerstvem. RVP dává poměrně dost volnosti, zároveň udává smysluplné mantinely, které definují to, co by škola měla žákům zprostředkovat a poskytnout. RVP je skvělý dokument, který svým způsobem „předběhnul dobu“.
Další povinnosti musí splňovat prostory školy. Musí být zkolaudované jako prostor pro provoz školy, z čehož vychází seznam předpisů, který musíte splnit – podlahová plocha na jednoho žáka, hygienické předpisy, prostory šaten, správné osvětlení či nábytek. Otázka prostor je poměrně komplikovaná zejména proto, že k akreditaci potřebujete prostory, nicméně bez příspěvku od MŠMT si často ty odpovídající nemůžete dovolit. Nezbývá než jít trochu do rizika a jít do toho naplno.
V neposlední řadě je s registrací pod MŠMT také spojená poměrně obsáhlá administrativa. Z druhé strany, pokud máte zkušenosti s vedením projektů a přistupujete k nim pečlivě, pak vás většina nepřekvapí. Jedná se z velké části o zápisy z různých schůzek a podobně. Za zmínku stojí také jedna kuriozita – pokud nejste v MŠMT, nepustí vaše děti do místní školní jídelny v čase oběda a samozřejmě za jídlo platí cenu bez příspěvku.
O čem projekt založení školy vlastně je
Začínáme od nuly. Možná si říkáte, že na založení školy potřebujete pedagogický background či být rovnou vystudovaný učitel. Já si to úplně nemyslím. Učitele budete potřebovat, o tom samozřejmě není pochyb. Nicméně založit školu je projekt jako každý jiný. Máte rozpočet, řešíte provoz, marketing, finance, musíte si udělat nějakou roadmapu a jít po ní. V neposlední řadě je to o správném náboru a personálním vedení. Dost možná budete potřebovat mít do začátku nějakou finanční rezervu, abyste celý projekt odlepili od země.
Potkali jsme několik lidí a skupin, kdy se dva učitelé rozhodli založit si svoji školu. Bohužel ani nezačali, protože se zaměřovali na pedagogickou stránku věci, ale naprosto podcenili celý kontext. Neuvědomili si komplexitu takového projektu. To, co potřebujete, je zkrátka člověk, který ho dostane na nohy. Pokud bude někdo v týmu pedagog, tím lépe, budete mu stoprocentně důvěřovat a můžete na něm stavět.
Budete dělat chyby. To je v pořádku. Jako v každém jiném projektu i tady platí, že je dobré neopakovat stejné chyby. A nebát se změn.