Konec čekání na úřadě a jednodušší placení daní. Bankovní identita má potenciál změnit nejen finanční svět

Peter BrejčákPeter Brejčák

id
0Zobrazit komentáře

Bankovnictví prochází velkou digitální transformací. I když tento pojem v poslední době působí mírně přežitě a přeceňovaně, proměna finančního sektoru v souvislosti s digitálními technologiemi je stále na začátku. Na rychle se rozvíjejícím trhu dochází ke změně produktů, způsobu komunikace i oslovování nové generace klientů.

Diskuze jednotlivých hráčů na trhu je tak důležitější než kdy dříve a za tímto účelem organizuje společnost SmithNovak konferenci zvanou Transformace 2020. Zástupci tradičních finančních institucí, technologických firem, fintechů a dalších odborníků budou 14. února v Praze diskutovat o budoucnosti celého odvětví.

Plánovaná bankovní identita zjednoduší byrokracii

Jedním z hlavních témat na českém trhu je aktuálně projekt bankovní identity SONIA, známý také jako BankID. Ten pěti a půl milionům klientům tuzemských bank, kteří využívají internetové bankovnictví, umožní jejich identifikaci na dálku.

To usnadní komunikaci s finančními domy, ale také se státními úřady, čímž by mělo dojít k výraznému zjednodušení byrokracie. A právě o tom budou na konferenci diskutovat experti z největších českých bank a institucí.

konference2

„Klient si nebude muset pamatovat někdy až nekonečný počet uživatelských jmen a různých hesel a bude moci používat bezpečné přihlášení přes svoji banku. Tím odpadne i kolikrát zdlouhavá registrace a potvrzování e-mailů či telefonních čísel,“ vysvětluje Jan Blažek, Programme Manager v ČSOB.

„V naprosté většině věcí odpadne nutnost fyzicky se dostavit na příslušný úřad a čekat tam, než na člověka dojde řada. To se bude týkat zřejmě naprosté většiny záležitostí, které občan se státem v průběhu života řeší, počínaje obstaráním různých výpisů a potvrzení přes možnost zaplatit nejrůznější poplatky a výhledově i daně,“ doplňuje Filip Hanzlík, náměstek výkonného ředitele a hlavní právník České bankovní asociace, která stála u zrodu projektu bankovní identity.

Klíčové je, že při využití bankovní identity se nebudou muset klienti bank učit žádnému novému systému, protože jejich ověřování probíhá právě přes internetové bankovnictví, se kterým je většina klientů bank zvyklá pracovat i na denní bázi.

Klienti se nebudou muset obávat ani o bezpečnost dat, banka bude vždy předávat nebo potvrzovat správnost pouze nezbytných údajů a vždy se souhlasem klienta. „Nehrozí tak riziko, že by někdo tímto způsobem získal přístup například k informacím o zůstatcích nebo provedených platbách,“ upozorňuje Josef Donát, partner advokátní kanceláře Rowan Legal.

Změny pro bankovní sektor

Bankovní identita kromě komunikace s veřejnou správou ovlivní i fungování samotných finančních institucí. Téměř všechny nabízené služby, včetně úvěrů nebo hypoték, bude možné mít dostupné online včetně následné obsluhy, čímž se výrazně urychlí a usnadní akvizice klientů. „Finančnímu sektoru mohou klesnout náklady s dalším přesunem produktů a obsluhy do online světa,“ míní Blažek z ČSOB.

I podle Donáta má bankovní identita potenciál podpořit digitalizaci finančních produktů, které jsou z bezpečnostních a právních pořád často vázány na ověření klienta osobně na pobočce. „Banky zároveň získají možnost rozšířit své produktové portfolio o samotnou službu bankovní identity a nabízet tak klientům novou unikátní službu s vysokou přidanou hodnotou,“ doplňuje.

Bankovní identita má zjednodušit mnoho procesů

Zavedení bankovní identity již podpořila Poslanecká sněmovna a legislativou se tak bude zabývat Senát. Příští rok by proto měl být přechodným obdobím, ve kterém budou banky přizpůsobovat své interní informační systémy a stát by měl vytvořit odpovídající technologické systémy. Plného spuštění by se měla BankID dočkat v roce 2021.

„Z dosavadního průběhu jednání s příslušnými státními úřady mám důvod se domnívat, že realizace projektu proběhne řádně a včas,“ míní Hanzlík z České bankovní asociace, který však připomíná, že implementace a budování všech systémů mohou začít až po dokončení legislativního procesu.

credit-card-online-shopping-payment

Přečtěte si takéOkamžité platby na debetní karty do celého světa. Populární služba TransferWise se spojuje s VisouOkamžité platby na debetní karty do celého světa. Populární služba TransferWise se spojuje s Visou

„Implementace je nezbytná na několika úrovních a nějakou dobu ještě potrvá. Realizace celého projektu bude totiž odvislá od kroků nejen na straně bank, jakožto poskytovatelů bankovní identity, ale také kroků na straně subjektů, které bankovní identitu budou využívat, včetně státu. Přijetím nezbytných legislativních změn tak práce zdaleka nekončí, ta zajímavější fáze nás teprve čeká,“ dodává Donát.

Blažek, Hanzlík i Donát budou na téma bankovní identity diskutovat společně s Martinem Sládečkem z Komerční banky a Filipem Hearingem z České spořitelny na zmíněné konferenci Transformace 2020. Ta se bude konat 14. února v Praze.

Prvního ročníku se zúčastnilo přes 200 delegátů a konference Transformace 2020 pořádaná společností SmithNovak se tak stala přední lokální odbornou konferencí na téma digitální transformace ve finančních službách. Mezi další diskutovaná témata v programu letošního ročníku budou patřit umělá inteligence ve finančních službách, digitální transformace jako změna myšlení a open banking vs. realita.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Podvody vyjdou pojišťovny na miliardu ročně. Na pomoc při jejich odhalování získal český Searpent desítky milionů

Peter BrejčákPeter Brejčák

searpent-f

Foto: Searpent

Zakladatelé Searpentu, bratři Boril a Daniel Šopovovi

Během loňského roku pojišťovny v Česku řešily více než deset tisíc podvodných pojistných událostí, jejichž hodnota se dohromady vyšplhala na 1,3 miliardy korun. Podle odhadů však pojišťovny dokážou odhalit jen polovinu všech podvodů. Pomoc jim proto nabízí český startup Searpent, který za tímto účelem získal novou investici v řádu desítek milionů korun.

Systém Searpentu, za kterým stojí bratři Boril a Daniel Šopovovi, se zaměřuje zejména na hodnocení pojistných událostí v pojištění vozidel, pojištění nemovitostí a úrazové pojištění. Podle dat České asociace pojišťoven totiž právě tyto oblasti lákají podvodníky nejvíc.

Searpent vyvíjí software pro evaluaci jednotlivých pojistných událostí, čímž umožňuje rychle a přesně detekovat pojistné podvody. V oblastech automatizace a zpracování obrazových a nestrukturovaných dat využívá technologie neuronových sítí a strojového učení.

fraud

„Po dvou letech vývoje produktu a po úspěšném dokončení pilotů jsme se rozhodli pro externí financování prostřednictvím venture kapitálových fondů. Po dvouměsíčním namlouvání jsme se dohodli s Lighthouse Ventures, zejména pro jejich zkušenosti, profesionalitu a osobní přístup,“ říká Daniel Šopov, CEO Searpentu.

„Naše investice do Searpentu je jednou z dlouhé řady investic, které chystáme během příštích let. Jsme rádi, že právě my můžeme s jedním z předních insuretech startupů v Česku spolupracovat, protože má vysoký potenciál pro expanzi na evropský a globální trh,“ dodává Managing Partner v Lighthouse Ventures Michal Zálešák s tím, že se startup bude účastnit také akceleračního programu, kde získá mentoring.

Jedno z prvních nasazených řešení, které Searpent uvedl do praxe, je zpracování podkladových fotografií vozů pro skupinu AXA v České republice a na Slovensku. „Technologie Searpent nám pomohla identifikovat případy s třikrát vyšším počtem pojistných událostí v prvních šesti měsících po uzavření havarijního pojištění,“ pochvaluje si Ondřej Vích, Digital strategy leader skupiny AXA.

Klíčová je pro Searpent spolupráce s poradenskou společností Deloitte, která startupu umožní lepší přístup na zahraniční trhy. Aktuálně působí v České republice a Polsku, do dvou let by však firma ráda expandovala do celého středoevropského regionu a postupně i na západ.

„Předpokládá se, že podíl pojistných podvodů je v regionu střední Evropy okolo deseti procent. V současné chvíli ovšem pojišťovny dokáží odhalit méně než polovinu. Řešení Searpent proto krásně zapadá do portfolia produktů a služeb, které naši klienti využívají,“ dodal Jiří Fialka, partner zodpovědný za Actuarial and Insurance Services v Deloitte CE. V současné době spolupracuje Searpent s Deloitte na úrovni regionu střední a východní Evropy a chystá expanzi také na západ.

searpent-w