Konec legendy? BlackBerry kdysi vládlo smartphonům, jenže pak přišel iPhone a Android. Teď asi zmizí úplně
Světu smartphonů kdysi dominovala kanadská značka BlackBerry se svými nezaměnitelnými telefony s velkými klávesnicemi. Podobně jako tehdejší mobilní gigant Nokia však neustála nástup iPhonů od Applu, levnější konkurence od Samsungu i dalších hráčů fungujících na operačním systému Android.
I když to v průběhu posledních let vypadalo na definitivní konec BlackBerry několikrát a mnoho lidí už na existenci telefonů s ostružinou v názvu zapomnělo, pořád se na trhu prodávají. Alespoň prozatím – budoucnost značky je totiž opět nejistá.
Čínský výrobce elektroniky TCL, který měl na BlackBerry poslední čtyři roky licenci, totiž oznámil ukončení spolupráce. Od srpna letošního roku přestane vyrábět i prodávat nové telefony se značkou BlackBerry, podporu následně ukončí o dva roky později. Jestli je to definitivní konec kdysi populárních telefonů, však zatím není jasné.
Začátek konce
Příběh BlackBerry se začal psát v roce 1999, kdy kanadská firma pod názvem Research In Motion (RIM) nové smartphony představila trhu. Díky QWERTY klávesnici a vlastním šifrovacím algoritmům získaly popularitu zejména mezi manažery či politiky, kteří se běžně dostávali do kontaktu s citlivými informacemi.
V časech největší slávy kolem roku 2012 se počet aktivních uživatelů BlackBerry pohyboval na úrovni sedmdesáti až osmdesáti milionů po celém světě. Jen ve Spojených státech firma obsadila polovinu trhu smartphonů, v globálním měřítku šlo o dvacet procent.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsS rostoucí popularitou dotykových smartphonů, kterou naplno odstartoval iPhone, a měnícími se preferencemi uživatelů však už kanadský výrobce nedokázal udržet krok. Hřebíkem do rakve byl také nárůst Androidu, který postupně společně s iOS na iPhonech ovládl svět. Například ještě v roce 2010 mělo BlackBerry ve Spojených státech šestinásobně více uživatelů, o rok později se však situace díky rapidnímu nárůstu Androidu otočila.
Největší comeback, který se nekonal
Postupný úpadek měla zastavit nová verze operačního systému BlackBerry 10, který firma představila začátkem roku 2013 a zároveň oficiálně změnila svůj název z RIM na BlackBerry Limited.
„Chceme získat zpět svoji pozici světové jedničky,“ prohlásil během představování tehdejší provozní ředitel firmy Kristian Tear. „Byl by to největší comeback v technologické historii. Operátoři stojí za námi. Nechtějí duopol,“ doplnil s odkazem na Apple a Samsung jako dva naprosto dominantní výrobce telefonů na světovém trhu marketingový šéf BlackBerry Frank Boulben.
Nezadařilo se. Od roku 2014 začal počet aktivních zařízení BlackBerry globálně definitivně klesat, z čehož se už značka nikdy plně nevzpamatovala.
Z tohoto důvodu se BlackBerry chystalo z trhu smartphonů odejít úplně a plně se soustředit na poskytování služeb v oblasti softwaru a bezpečnosti. Značku však zachránila zmiňovaná čínská firma TCL, která od roku 2016 získala licenci na výrobu i prodej těchto telefonů včetně jejich typické klávesnice, na kterou drží BlackBerry několik patentů.
Čekání na záchranu
Kanadská firma se v rámci partnerství soustředila na dodávání bezpečnostních řešení a aplikací, které však už běžely na operačním systému Android. TCL následně v rámci spolupráce představilo tři nové typy smartphonů, nejprve BlackBerry KeyOne, který se stal známý tím, že mu odpadával displej. Zařízení pak následovaly modely Key2 a Key2 LE.
Ani jeden z modelů však ve velké konkurenci nedokázal prorazit. TCL proto tento týden na Twitteru oznámilo, že výrobu i prodej mobilů BlackBerry letos ukončí. Pro značku to ale nemusí být definitivní konec.
TCL není jediný partner, který aktuálně vyrábí telefony BlackBerry, i když ostatní licenční smlouvy jsou výrazně více omezeny. V roce 2017 nový druh BlackBerry představila spolupracující firma v Indonésii, další společnost pak má licenci na prodej v Indii, Nepálu, Bangladéši a na Srí Lance.
BlackBerry Limited se zatím ke konci spolupráce s TCL nevyjádřilo a není tak jasné, jestli s někým o nové globální licenční smlouvě aktuálně nejedná. Minimálně prozatím však letošní srpen vypadá na konec prodeje těchto telefonů na světovém trhu. Jestli se najde odvážlivec, který se pokusí značku opět vzkřísit, se teprve uvidí.