V populárních kavárnách Ema zruší papírové kelímky. Jen letos jsme jich vydali 300 tisíc, říká jejich šéf
Jednorázové nádobí je mnohým trnem v oku a zdá se, že lidem z kaváren Ema obzvlášť. Rozhodli se totiž, že s ním jednou provždy skoncují.
Na sklonku října přišli lidé z kavárny Ema s velkým oznámením: rozhodli se, že ve všech svých podnicích zcela zruší jednorázové kelímky. Na sociálních sítích tomuto kroku většina lidí tleskala, část z nich si ale začala stěžovat, že nemá prostor na to nosit u sebe znovupoužitelné kelímky či termosky nebo že je s sebou jednoduše nosit nechce. „Asi neuspokojíme úplně všechny, to bohužel v tomto modelu nelze. Jen letos jsme ale zákazníkům vydali 300 tisíc kusů jednorázových kelímků a víček, což je velká hromada odpadu, o který bychom okolní koše rádi ušetřili,“ říká zakladatel Emy Kamil Skrbek.
Jednorázové nádobí je dlouhodobě na pranýři. To plastové bylo už před více než rokem v Česku částečně zakázáno, problematické jsou ale i kelímky, které zdánlivě vypadají jako papírové, ve skutečnosti jsou ale zevnitř potažené nepropustnou plastovou vrstvou, která znemožňuje jejich recyklaci. V případě bioplastů, které se ve specifických podmínkách rozloží, pak problém nastává v tom, že je kompostárny nechtějí zpracovávat. Často tak stejně končí ve směsném odpadu.
Jako – pro mnohé radikální – řešení se nabízí jednorázové kelímky nepoužívat. Což je otázka, kterou se dlouho zabývali v síti Ema, pod kterou dnes už nepatří jen kavárny, ale i pražírna a pekárna. „Do diskuzí se nám tohle téma vracelo druhým rokem, ale vždycky to nějak vyšumělo nebo jsme se toho zalekli. Ale při poslední návštěvě Londýna na jaře tohoto roku jsme se o tom hodně bavili s lidmi z pražírny Monmouth, kteří zrušili jednorázové kelímky v minulém roce. Dost si to teď pochvalují a nám se líbilo, jak to celé prezentují a že to vlastně jde,“ vysvětluje šéf Emy Kamil Skrbek.
Lidé z Monmouth sice zároveň říkali, že začátek dost bolel, po roce se jim ale dobře daří bez kelímků fungovat i v kavárnách na turisticky frekventovaných místech, jako je například Borough Market. To je důležitý poznatek pro kavárnu Ema u Masarykova nádraží. Stejnou zkušenost má podle Kamila Skrbka i poměrně velký řetězec kaváren Boston Tea Party, který podniky rovněž provozuje na turistických lokalitách. Inspirace v zahraničí tak pohnula ledy i v Česku.
Šéf Emy dodává, že by jednorázové kelímky rádi opustili na začátku příštího roku, až spotřebují zásoby, které mají k dispozici. „Počítáme s tím, že v našem primárně to-go prodeji to bude svým způsobem problém, ale do toho s tím jdeme. Už nyní k nám chodí velké množství lidí s vlastním kelímkem, tak věříme, že tomu naučíme i další,“ vysvětluje.