Konec papírových tašek? Billa je nahradí taškami z recyklovaného plastu a problém v nich vidí i ostatní supermarkety
Jakmile se před několika lety začaly v českých supermarketech prosazovat papírové nákupní tašky na úkor těch igelitových, které se postupně odsouvaly na druhou kolej, ne-li kompletně rušily, jevilo se to jako správný krok vstříc lepšímu životnímu prostředí. Myšlenka, že namísto neekologických igelitek si zákazníci budou nákup odnášet v šetrnějších papírových taškách, které najdou pod pokladními pásy, byla natolik silná, že změnila uvažování řady domácností.
Ostatně na tom nebylo nic nelogického: selský rozum běžným zákazníkům napovídá, že papírové tašky jsou lépe rozložitelné než standardní plastové, které bývají vyráběny z nízkohustotního polyethylenu nebo polypropylenu. Také pevněji drží svůj tvar, díky čemuž se jeví jako ideální prostředek pro opakované používání bez nutnosti je ihned po použití vyhodit. Lidé je navíc mohou používat i pro přenášení plastů, skla a dalších materiálů určených k recyklaci v barevných kontejnerech.
Pochopitelně papírové tašky nikdy nemohly nahradit odolné varianty z textilu, které někteří lidé standardně používají pro každodenní nákupy. Mělo jít o zlatou střední cestu, jež by snížila podíl vyhozených jednorázových igelitek, které mají dle projektu Evropa v datech tvořit zhruba pět procent plastového odpadu nalezeného na evropských plážích.
Realita však není tak růžová, jak se na první pohled může zdát. Papírové tašky jsou sice menší zlo, ale i tak mají na planetu značný negativní dopad. Touto úvahou se mezi tuzemskými supermarkety začala jako první zabývat Billa, kterou motivovala studie Vysoké školy chemicko-technologické v Praze.
Ta pojednává o tom, že masová produkce papírových tašek podléhá relativně vysoké energetické náročnosti, která se odvíjí nejen od samotného zpracovávacího procesu tašky, ale také od kácení stromů. Jen pro Billu v Česku se mělo měsíčně zlikvidovat až 300 stromů, což je s ohledem na masivní destrukci lesů po celém světě poněkud nelichotivé číslo.
Při detailnějším zkoumáním chování zákazníků a jejich reakcí navíc Billa zjistila, že podstatná část z nich papírové tašky vůbec nevyužívá opětovně, jak bylo původně zamýšleno. Právě naopak. Tašky zpravidla končí ve směsném odpadu a opět jde pouze o jednorázovou záležitost.
Proto se původem rakouská Billa rozhodla papírové tašky po vyprodání veškerých zásob kompletně zrušit a nahradit je novou plastovou variantou. Takovou, která by nebyla založena na primárních surovinách, ale naopak používala již spotřebované materiály.
Recyklované tašky jako správný směr
Do svého sortimentu tak Billa od začátku října začíná postupně zavádět nové nákupní tašky, které jsou z 80 procent vyráběné z recyklovaných plastů, respektive fólie tvořené polyethylenem s nízkou hustotou (LPDE). Prozatím jsou vyráběny z regranulátu vytříděného z komunálního odpadu, ale Billa chce do výroby do budoucna zapojit fólie, která sama vytřídí ve svých tuzemských prodejnách.
Zároveň supermarket jedná o možnosti, že by plastové tašky vyráběl z plastů, které vyprodukuje v rámci svých logistických procesů. Díky tomu by mohl naplnit principy cirkulární ekonomiky, kdy se vyprodukovaný odpad recyklací přemění v produkt se stejnou užitnou hodnotnou jako na počátku a primární materiál se tak udrží co nejdéle v oběhu.
Zároveň si od nich Billa, která má v Česku přes 220 poboček, slibuje nejen snížení negativní stopy na životní prostředí, ale také to, že je zákazníci budou používat pro další nákupy, což zpravidla u plastových tašek funguje lépe než u papírových. Po opotřebení je s klidným svědomím mohou vyhodit do žlutého kontejneru, z něhož se skrze recyklační procesy náležitě zužitkuje.
„Taška vyrobená z recyklovaného plastu je šetrnější vůči životnímu prostředí, nežli taška vyprodukovaná z primárních surovin. Každý materiál by měl sloužit co nejdéle a opětovné použití odnosných tašek vede ke snížení negativních environmentálních dopadů,“ říká Vladimír Kočí, děkan Fakulty technologie ochrany prostředí.
Productboard shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsS názorem Kočího souhlasí i Cyril Klepek z burzy druhotných surovin Cyrkl, který chválí, že se na výrobu nové generace nákupních tašek používá výhradně odpadní plast. „Máme radost, že se používá odpadní plast, protože rostoucí poptávka po něm je velmi důležitou součástí proměny odpadového hospodářství na ekologičtější podobu,“ vysvětluje pro CzechCrunch Klepek, se kterým jsme již před časem o cirkulární ekonomice hovořili.
„V greenwashingové histerii se tak zbytečně útočí i na dílčí kroky firem, které jsou správné a to bez ohledu na jejich marketingovou funkci. Ta zkrátka do ekonomiky patří a vyjádření, že ideální je taška žádná jsou sice pěkná, ale neodpovídají zkrátka potřebám zákazníků,“ dodává zakladatel Cyrklu.
Další supermarkety zatím papír nechávají
Problematikou ekologických nákupních tašek se pochopitelně zabývají i další tuzemské supermarkety, které jednotně zdůrazňují, že nejlepší volbou je taková taška, která se dá opakovaně používat. Ideálně pak textilová, která může vydržet i několik let. Současně ale supermarkety ví, že to není ideální formát pro všechny nákupní zážitky, zejména ty spontánní.
Ať už jde o Kaufland, Lidl, Globus nebo Penny, všechny tyto řetězce již nicméně ze svých sortimentů klasické igelitky vyškrtly. Výjimkou je Albert, který je stále nabízí jako možnou alternativu. Toto rozhodnutí odůvodnil slovy, že „není zřejmé, jak vysoký environmentální dopad igelitky skutečně mají“.
„Proto jsme právě igelitové tašky nestáhli z prodeje a nechali jsme volbu na zákaznících. To se nyní ukazuje jako prozíravý krok, jelikož i my vnímáme skutečnost, že papírové tašky nejsou vhodné pro opakované používání,“ říká pro CzechCrunch Jiří Mareček z komunikačního oddělení Albertu.
I tak však papírové tašky stále používá. Ostatně je mají v sortimentu všechny zmíněné supermarkety, které touto cestou dávají zákazníkům na výběr. Například Lidl nabízí variace pocházející z odpovědného lesního hospodářství, díky nimž jsou plně recyklovatelné, biologicky rozložitelné a certifikované společností Stewardship Council. Podobně to má i Kaufland, Penny a Globus.
„Papírové tašky nabízíme našim zákazníkům již 10 let. Za tu dobu se jejich spotřeba ustálila na zhruba 200 tisících měsíčně. Používají je ti zákazníci, kteří se nestihli vybavit látkovou taškou z domova a současně nechtějí hromadit tašky plastové,“ zní stanovisko Globusu.
Byť se tedy může zdát, že zbylé supermarkety sází hlavně na papír, není tomu zcela tak. Všechny totiž také experimentují s variantami z recyklovaných plastů. Takové Penny vyloženě vychází ze stejné studie jako Billa, ovšem rozdíl je v tom, že v tom není zatím tak radikální. Kaufland pak od 14. října začal nabízet víceúčelovou tašku z recyklovaného polyethylenu také s certifikací Der blaue Engel, která patří mezi nejprodávanější.