Konec růstu, jde se zachraňovat. Jak jsme v Cleeviu peklo na trhu změnili na firemní očistec
Výkonný ředitel Cleevia David Bezděka píše o nejhorším roku svého života a rozhodnutích, která dostala českou vývojářskou agenturu z krize.
Šéf Cleevia David Bezděka a jeho zakladatelé Lukáš Stibor, Miroslav Chmelka a Jan Částek
„Loňský rok bych nejraději vymazal z paměti. Nikdy v mém životě jsem se necítil hůř, neřešil větší problémy a nemusel si tak často sahat na dno,“ přiznává otevřeně David Bezděka, výkonný ředitel vývojářského studia Cleevio, které ještě v roce 2008 rozběhla trojice Lukáš Stibor, Miroslav Chmelka a Jan Částek. Byznysu se totiž loni nedařilo, firma v tržbách klesla níž, než byly její pesimistické odhady, a vůbec poprvé skončila ve ztrátě. Musela tak propouštět a vnitřně se přeorganizovat.
„Vidět na věcech to pozitivní se mi daří až letos, kdy se ukazuje, že překopat firmu dávalo smysl a že všechno zlé bylo pro Cleevio – i mě osobně – nakonec opravdu dobré,“ pokračuje Bezděka, jenž v komentáři pro CzechCrunch píše o tom, co se na trhu vývojářských firem dělo, jak to dopadlo na českou agenturu a jak musela v krizi reagovat, aby se dokázala zachránit.
***
Nejsme zdaleka jediní, kdo má za sebou těžký rok, byl nekompromisně náročný pro většinu IT firem u nás i na celém světě. Značná část mých konverzací s jinými zakladateli a řediteli agentur, partnery i přímou konkurencí v posledních osmnácti měsících připomínala skupinovou terapii.
Že náš trh padá, bylo jasné už na podzim roku 2022. Stopku dostaly inovace ve velkých firmách včetně našich českých klientů. Ještě hůř na tom byla naše globální cílová skupina, tedy zainvestované startupy. S inflací a tlakem od investorů začaly obě skupiny obracet každý dolar – startupy, aby si prodloužily runway, a korporace, aby naplnily přání akcionářů škrtat.
Přesto bylo na začátku velmi těžké přiznat si, že tahle krize jen tak neodezní, a že nejde o záležitost na několik těžkých měsíců, ale nutnost změnit naše fungování a zaměření. Cleevio bylo do té doby nastavené na rychlý růst a schopnost obsloužit příval nových klientů. Rostli jsme rychle zejména v Evropě, nejtěžší přitom bylo nabírat talent a neztratit s růstem naše startupové DNA. Právě tohle DNA spojené s schopností rychlých změn nám pomohlo v kritický moment udělat rozhodnutí: Konec zaměření na růst, jde se zachraňovat.
Během několika týdnů jsme celou firmu otočili do krizového módu. To pro nás znamenalo se rozloučit s třetinou týmu, téměř čtyřiceti lidmi ze 120, další část jsme museli propustit na začátku loňska. Asi nemusím říkat, jak těžké rozhodnutí to bylo, ale byla to jediná možnost, jak firma mohla přežít. Musel jsem propouštět kvalitní a loajální lidi. Kolegy i kamarády, které jsem třeba rok předtím nabíral na naši vizi, sliboval jim růst firmy i jich samotných. A najednou jsem pro ně neměl práci, a co hůř – ani dobrou alternativu.
Firmu jsme tak výrazně zeštíhlili, nechali si spíše seniornější, zodpovědné lidi a zavedli mnohem větší kontrolu procesů a výsledků. U projektů jsme mívali projektového i produktového manažera, ukázalo se to však jako drahé a neefektivní, dnes nám stačí jeden seniorní produkťák, který zároveň projekt sám odřídí. Osekali jsme cokoliv, co bylo nadbytečné a nemělo přímý dopad na výkon, každou jednu položku včetně jídla v kuchyňce a eventů.
První půlrok 2023 byl totiž ve znamení boje o přežití. Byla to čistá bolest, odmítání, zmar.
Překopání firmy nás zachránilo, první půlrok 2023 byl totiž ve znamení boje o přežití. Veškeré zaměření jsme věnovali byznysu, péči o stávající klienty a hlavně hledání nových. Investovali jsme do obnovení růstu. Zaměřili jsme se na Ameriku, otevřeli Střední východ a posílili aktivity v blockchain divizi CleevioX, které se jediné ve skupině dařilo generovat zisk. Aktivovali jsme veškeré naše kontakty, zkoušeli nové přístupy a jako všichni jsme začali prodávat „AI“, tedy IT integraci velkých jazykových modelů.
Navzdory tomu všemu se žádný zázrak přes noc nekonal. Prvních šest měsíců roku byla čistá bolest, odmítání, zmar. Mimo blockchain divizi jsme neuzavřeli jediného nového klienta, ani jeden nový kšeft. O několik jistých zakázek před podpisem jsme naopak přišli. Přestože s námi zůstala většina stálých klientů, nikdo z nich neměl rozpočet na nové aktivity.
Věděli jsme, že to nepotrvá věčně, a že jsme udělali to nejlepší, co jsme mohli, že nabízíme skvělou hodnotu za dobrou cenu. Ale IT trh procházel největší krizí za posledních deset let a my museli vydržet.