Konec spekulací. Šéf Volkswagenu potvrdil vstup Audi a Porsche do šampionátu formule 1

Způsob zapojení automobilek zatím není jasný. Spekuluje se však o spojení Porsche s Red Bullem a prodeji McLarenu Audi.

porsche-f11

Foto: Camille De Bastiani

Neoficiální rendr monopostu Porsche

0Zobrazit komentáře

O možné účasti automobilek koncernu Volkswagen ve slavných závodech formule 1 se spekulovalo už delší dobu, nyní tuto informaci ale oficiálně potvrdil jeho šéf Herbert Diess. Stalo se tak na oficiálním YouTube kanálu skupiny, kde Diess prozradil, že do šampionátu v roce 2026 naskočí Audi a Porsche.

Jedním z důvodů, proč se Volkswagen rozhodl do F1 zapojit, je podle Diesse stále větší popularita tohoto motorového sportu ve Spojených státech a Asii. K ní přispěl nejen kvalitní marketing celé soutěže, ale i dokument Netflixu F1: Touha po vítězství, který popisuje jednu sezónu šampionátu z pohledu závodníků, manažerů i majitelů týmů. V dokumentu, který si na ČSFD vysloužil velmi dobré hodnocení 94 procent, se objevují takové hvězdy jako Lewis Hamilton, Max Verstappen, Sebastian Vettel či Fernando Alonso.

Dalším důvodem, proč chce Volkswagen do šampionátu naskočit, jsou i nová pravidla, která vstoupí v platnost právě v roce 2026. Ty podle Diesse vytvářejí technologické okno, díky němuž se všechny zúčastněné stáje opět seřadí na stejnou startovní pozici, čímž se otevře prostor pro příchod nových hráčů.

porsche-f12

Foto: Camille De Bastiani

Spojením Red Bullu a Porsche by mohla vzniknout stáj Red Bull-Porsche

Změna pravidel bude spojená s větší elektrifikací motorů jednotlivých monopostů, které by měly navíc začít využívat i syntetická paliva. Znamená to tedy, že inženýři jednotlivých stájí budou muset vyvinout zcela nové pohonné jednotky. Jejich architektura by stále měla představovat V6 turbo hybrid o objemu 1,6 litru, kde by měl hybridní systém generovat až 50 procent celkového výkonu motoru.

Podle Diesse bude trvat několik let, než inženýři jednotlivých stájí takovou pohonnou jednotku sestaví. Byl ovšem skoupý na detailnější informace, jakou roli v tomto procesu sehrají Audi a Porsche.

V případě Porsche se hovoří o možném dlouhodobém partnerství se stájí Red Bull. Spekuluje se o možnosti, že by jí Porsche mohlo dodávat své syntetické palivo, případně i samotné pohonné jednotky. V případě Audi se zase mluví o možném proniknutí do šampionátu prostřednictvím McLarenu, o jehož nákupu mají údajně probíhat jednání. Na stole by přitom měla být částka ve výši 500 milionů eur, tedy přibližně 12,3 miliardy korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro Audi bude účast v závodech formule 1 znamenat premiéru, zato jméno Porsche v šampionátu figurovalo již na počátku druhé poloviny minulého století. Tehdy se na startovní rošt stavěl model 718 Spyder. Výsledky však nebyly příliš oslnivé, automobilka se proto ze šampionátu po sezóně v roce 1962 stáhla.

Všichni členové představenstva Volkswagenu ale nebyli vidinou možné přítomnosti automobilek v soutěži F1 podle Diesse nadšeni. Koncern podle nich čeká mnoho důležitých kroků spojených s vývojem softwaru, baterií či řešení autonomního řízení. Jak ovšem Diess řekl: „Pokud se věnujete motorovému sportu, musíte být ve formuli 1.“

Zásilkovna loni utržila pět miliard. Balíčky začne doručovat na elektrokolech, chce i vodíková auta

Nové způsoby dopravy desítek milionů balíčků Zásilkovna představila v rámci nové strategie udržitelného podnikání.

Peter BrejčákPeter Brejčák

zasilkovna-elektrokola-hl

Foto: Zásilkovna

Zásilkovna začala testovací projekt doručování na elektrokolech

0Zobrazit komentáře

Denně doručí kolem 70 zásilek a s nulovými emisemi najede přibližně 80 kilometrů. Kurýr na elektrokole tak ročně ušetří asi 2 600 kilogramů oxidu uhličitého, který by jinak do ovzduší vypustilo auto. Česká logisticko-technologická společnost Zásilkovna představila novou strategií udržitelnosti, v rámci níž spustí mimo jiné doručování zásilek právě na elektrokolech.

Testovací provoz projektu bude probíhat tři až pět měsíců v okolí výdejního místa Zásilkovny v obchodním centru Vivo Hostivař na Praze 10. Elektrokolo od tuzemské firmy Cargio industries je vybaveno úložným prostorem o objemu 380 litrů a pojme tak 50 standardních zásilek.

„Spuštění doručování zásilek na kole je součástí naší strategie udržitelného podnikání, jejíž detaily jsme dnes zveřejnili. Zahrnuje rozsáhlý popis našich plánů a závazků od využívání alternativních zdrojů energie, nakládání s odpady a bezpečnosti na pracovišti až po aktivity v oblasti společenské odpovědnosti,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a ředitelka holdingu Packeta.

„V letošním roce plánujeme například dokončit analýzu uhlíkové stopy v rámci celé skupiny Packeta a také zahájíme unikátní projekt v oblasti využití vodíku,“ doplňuje Kijonková.

Do celé skupiny spadá kromě Zásilkovny dalších třináct firem, celkem působí v osmi zemích a do 33 zemí doručuje zásilky. Loni Packeta vykázala obrat ve výši 4,9 miliardy korun, což je téměř dvojnásobek oproti předloňsku. Počet přepravených zásilek dosáhl 73,2 milionu kusů.

V rámci dalších cílů pro udržitelnější doručování Zásilkovna například testuje auta na elektrický pohon. Aktuálně má v reálném provozu elektrickou dodávku VW Crafter v Českých Budějovicích, na ruzyňském depu zásilky rozváží čtyři plně elektrické užitkové vozy Cenntro Metro. Tři plně elektrické Škoda CityGo firma využívá v rámci doručení na adresu a v plánu má jejich další rozšiřování.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Velkou budoucnost pak Packeta vidí ve vodíku. Analyzuje vybudování vlastní čerpací stanice a plánuje také využít rozsáhlé plochy svých dep k umístění fotovoltaiky k jeho výrobě. Jako výhody vodíku označuje především technické parametry.

Vodíkové auto dokáže ujet dostatečnou vzdálenost a zároveň je řidič schopen vodík dočerpat podobně jako benzín nebo naftu během pár minut a opět pokračovat v jízdě. Není tak omezen jako v případě baterií, kdy by auta musela být kvůli dobíjení mimo provoz několik hodin. První vodíkové auto plánuje Packeta začít testovat v první polovině letošního roku.