Konference o klimatu v Glasgow přináší i paradox. Čtyři stovky soukromých letadel a jejich emise

Eliška NováEliška Nová

private_jets

Foto: Vali Greceanu

Letecká doprava má nezanedbatelnou uhlíkovou stopu

0Zobrazit komentáře

Témat tady mají několik, jedno je však spojuje – to, jak si lidé v budoucnu utáhnou opasky. Na klimatické konferenci COP26 ve skotském Glasgow se řeší budoucnost planety. Aby přežila, budou se muset změnit snad všechny aspekty lidského života. Hned vedle, jen o pár set metrů dál od dějiště konference, jsou pak zaparkované dopravní prostředky světových lídrů. Limuzíny ale nečekejte. V Glasgow nyní stojí na čtyři stovky soukromých letadel.

V souvislosti s tím, co se v Glasgow děje, působí letadla poněkud nepatřičně. Odborníci se nicméně shodují na tom, že je potřeba zvážit víc aspektů, než jen to, že někdo zrovna přicestoval letadlem, které má obrovskou uhlíkovou stopu. „Například na trase Praha–Brno není letecká doprava ideální. Na druhou stranu, když pojedete někam na Sibiř, může být letadlo nejlepší volbou,“ říká pro CzechCrunch odborník na emise z dopravy Michal Vojtíšek z pražského ČVUT.

Vojtíšek dodává, že porovnání emisí z jednotlivých druhů dopravy bývají velmi nepřesná. A doporučuje se při takové úvaze nejdříve zeptat, do jaké míry je cesta nutná. „Potřebuju produkt převážet přes celou Evropu? Nebo se dá koupit místní výrobek? Je možné vzdálenost, na kterou se zboží vozí, zkrátit? Teprve pak se můžete zabývat emisemi z jednotlivých způsobů dopravy,“ vysvětluje.

Existují podle něj i technologická řešení – lze volit menší letadlo, úspornější motor, šetrnější palivo. Bude možné létat i na uhlíkově neutrální paliva. A všude tam, kde to jde, může být výhodnější využít komerční linky. Větší letadla mají menší spotřebu paliva na cestujícího.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To se ale od premiérů a prezidentů zřejmě čekat nedá. Ohled je potřeba brát například i na jejich bezpečnost. Podle Viktora Třebického z neziskové organizace CI2 zaměřené na udržitelný rozvoj je potřeba brát v potaz i to, že probíhající konference v Glasgow je důležité jednání, a pokud se tady neschválí cíle do budoucna, pak bude jedno, jak sem kdo přijel.

Obecně podle Třebického platí, že čím vyšší obsazenost, tím je uhlíková stopa na přepravu jedné osoby nižší. „Ideální by samozřejmě bylo, kdyby se vytvořená uhlíková stopa následně kompenzovala. Vláda by emise, které vytvořila létáním, vynahradila zafinancováním projektů, díky kterým je možné dostat uhlík z atmosféry nebo které zamezí vzniku emisí,“ přibližuje Třebický.

V přepočtu na emise vychází soukromý let nejhůř, byť, jak bylo řečeno, přepočítávání leckdy nedává smysl. Naopak nejlépe člověk udělá, když půjde pěšky nebo pojede na kole. „Z veřejné dopravy vychází nejlépe elektrifikovaný vlak. Při ideálním scénáři by měla daná společnost odebírat elektřinu z obnovitelných zdrojů, což dělají třeba německé dráhy,“ říká Třebický. Relativně nízká z pohledu uhlíkové stopy je také námořní přeprava osob, zejména pokud jde o velké zaoceánské lodě, které uvezou klidně i tisíce lidí.

Bohatí znečišťují, chudí je napodobují

Debata o emisích v souvislosti s privilegovanými se vede už dlouho. Například v roce 2018 spočítal Stefan Gössling z Linného univerzity ve Švédsku, jak moc některé osobnosti létají, a tedy i kolik mají na svědomí emisí. Tak třeba Bill Gates podle jeho propočtů letěl rok před tím devětapadesátkrát, přičemž dohromady překlenul 345 500 kilometrů, což dalo dohromady 1 600 tun skleníkových plynů. To je průměrná roční spotřeba 105 Američanů.

Bohatí tak stojí za emisemi, o kterých se průměrnému člověku ani nezdálo. Studie mezinárodní charitativní organizace Oxfam společně se Stockholmským enviromentálním institutem přišla s tím, že deset procent nejbohatších lidí světa zodpovídalo v roce 2015 za polovinu celosvětových emisí. Ti skutečně nejbohatší, tedy jedno procento nejmajetnějších, měli na svědomí patnáct procent emisí, což je dvojnásobek těch, které se přičítají naopak nejchudším – ti stáli za sedmi procenty skleníkových plynů.

Movitější cestovatelé přitom ovlivňují to, jak se chovají i ti s poněkud nižšími prostředky. „Udávají tón spotřeby, po které všichni touží. Právě v tom je ten problém,“ uvedla pro BBC odbornice na environmentální vědy Halina Szejnwald Brownová z Clark University v USA. „Jestliže létáte, patříte ke globální elitě,“ dodává k tomu Stefan Gössling s tím, že víc než devadesát procent lidí na světě nikdy neletělo.

Jeff Bezos posílá dvě miliardy dolarů na ochranu přírody. Její křehkost si plně uvědomil z vesmíru

Filip HouskaFilip Houska

jeff-bezos-2

Foto: D. Oberhaus/Flickr / CC

Jeff Bezos podporuje ochranu planety miliardami dolarů přes svůj ekologický fond

0Zobrazit komentáře

Říká se, že jakmile poprvé uvidíte Zemi na vlastní oči z vesmíru, změní se vám život. Tohoto názoru doznal i Jeff Bezos, který na hranici kosmu vyletěl před pár měsíci v raketě od své firmy Blue Origin a uvědomil si, jak křehký náš svět doopravdy je. S tím ucítil ještě větší potřebu jej chránit – a protože se jedná o jednoho z nejbohatších lidí současnosti, jde na to přes miliardové částky.

Zakladatel společnosti Amazon pošle dvě miliardy dolarů (přes 44 miliard korun) na ochranu přírody i transformaci potravinového systému. Oznámil to během aktuálně probíhající světové klimatické konference, na které vystoupil mimo jiné i slavný přírodovědec David Attenborough a CzechCrunch k ní sepsal osm zásadních bodů, proč ji (ne)sledovat.

Obří částka putuje z kasy ekologického fondu Bezos Earth Fund, ze kterého se finančně podporují nejrůznější organizace bojující proti klimatickým změnám. Nové dvě miliardy dolarů navazují na zářijových 200 milionů, jež Jeff Bezos na záchranu planety zprostředkoval. A když se připočte i loňských 800 milionů, dohromady již fond zajistil tři miliardy dolarů, respektive 66 miliard korun.

„Příroda je krásná, ale také křehká. Připomněl jsem si to letos v červenci, když jsem se vydal do vesmíru se společností Blue Origin. Bylo mi řečeno, že pohled na Zemi z vesmíru změní optiku, kterou se díváte na svět – nebyl jsem ale připraven na to, jak moc to bude pravda,“ zmínil Jeff Bezos během svého výstupu na klimatickém summitu.

blue-origin-bezos

Foto: Blue Origin

Posádka historické mise Blue Origin: Mark a Jeff Bezosovi, Oliver Daemen a Wally Funková

S touto citací se nepochybně ztotožňuje mnoho z těch, kteří už měli tu čest se na Zemi z vesmírné perspektivy podívat. Ostatně jsme si o tom povídali také v podcastu s českým vědcem Janem Lukačevičem, který věří, že létání do vesmíru přiměje více lidí se zajímat o svou domovskou planetu. „Najednou se všechny konflikty a spory úplně rozplynou, nezávisle na tom, ze které země pochází,“ říkal tehdy.

Jak dále Jeff Bezos v průběhu klimatické konference ve skotském Glasgow zmínil, dosud zajištěné tři miliardy dolarů se mají stát hnacím motorem nového trojího přírodního programu fondu, který bude zaměřen především na ochranu přírody, její obnovu a na přeměnu potravinového řetězce. „Lesy a krajina ročně pohltí z atmosféry 11 miliard tun CO2. Ničením přírody tomuto procesu škodíme,“ dodal.

A byť je tato částka pro běžného smrtelníka jen stěží představitelná, pro Jeffa Bezose jde teprve o začátek. Svůj ekologický fond totiž zakládal s cílem rozdat na podporu organizací bojujících proti změnám klimatu až deset miliard dolarů, tedy zhruba 220 miliard korun. Množí se však názory, zda tento plán není „vykoupením“ za to, že jeho vesmírná firma Blue Origin bude více létat do vesmíru – a tím pádem životní prostředí více ohrožovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

daktela-2

Přečtěte si takéŠpatná komunikace odradí 94 procent zákazníků. Daktela sází na AIŠpatná komunikace odradí 94 procent zákazníků. Česká Daktela sází na spojení umělé inteligence a lidí

Zakladatel Amazonu není jediným miliardářem, který se hodlá postupně vzdávat svého jmění ve prospěch lepšího světa. Jedním z dobrých příkladů může být i jeho bývalá žena MacKenzie Scottová, jež podepsala iniciativu The Giving Pledge, v rámci které se zavázala k výrazné filantropii. Do konce života by měla rozdat podstatnou část svého jmění, aktuálně odhadovaného na 56 miliard dolarů (1,2 bilionu korun).

Podobně uvažuje i spoluzakladatel společnosti Microsoft a náruživý filantrop Bill Gates, respektive jeho nadace, kterou (zatím) vede se svou exmanželkou. Nelze zapomenout ani na legendárního investora Warrena Buffetta, který letos v červnu poslal na charitativní účely další čtyři miliardy dolarů.