Konkurent pro Teslu? Lucid začal prodávat svůj očekávaný elektromobil Air, který má dojet dál než Model S

lucid-air1

Foto: Lucid Motors

Elektromobil Lucid Air od Lucid Motors

0Zobrazit komentáře

Zaujmout pozornost zákazníka není jednoduché, a proto se o každé druhé novince hovoří jako o akcelerátoru technologické revoluce. Podobně silná slova často padala i v souvislosti s automobilkou Lucid Motors a jejím elektrickým vozidlem Air. V jeho případě by se však mohlo jednat o světlou výjimku. Vůz, který nedávno oznámil svůj rekordní dojezd, začal být dodáván prvním předplatitelům. A někteří o něm mluví jako o možném zdatném konkurentovi Tesly, byť je teprve na začátku.

Lucidní snění je označení pro bdělý spánek, během něhož si dotyčný uvědomuje svou přítomnost ve snu, který tak může ovládat. V této nekonečné jízdě může snít o čemkoliv, třeba také o elektromobilu schopném ujet stovky kilometrů na jedno nabití. V případě společnosti Lucid však není potřeba říši spánku vyhledávat. Za čtrnáct let vývoje se jí podařilo vytvořit auto, jež by se mohlo stát „mesiášem revoluce“. Naznačily to naměřeného hodnoty během testování dojezdu.

Výsledky byly tak impozantní, že za sebou vůz, jehož producent nedávno vstoupil na burzu, zanechal i Teslu, která pro něj představuje jednoho z největších konkurentů. Jenže testování, během něhož měl Lucid Air ujet na jedno nabití přes 830 kilometrů, je jedna věc a schopnosti v reálné praxi věc druhá. Zda je Air skutečně tím vozem, o kterém firma od počátku hovořila, se už mohou přesvědčit ti, kteří do něj vložili důvěru jako první. Automobilka totiž odstartovala dodávky Airu prvním předplatitelům.

„Vytvoření auta Lucid Air bylo skutečně dílem lásky. Dodávky zákazníkům představují vyvrcholení mnohaletého úsilí celého týmu Lucid. Proto jsem opravdu nadšený, že mohu předat klíčky našim prvním milým zákazníkům a doprovodit je během zahajovací projížďky ikonickou kalifornskou krajinou,“ pronesl Peter Rawlinson, šéf automobilky Lucid Motors.

lucid-air2

Foto: Lucid Motors

Elektromobil Lucid Air od Lucid Motors

lucid-air-interior1

Foto: Lucid Motors

Interiér elektromobilu Lucid Air od Lucid Motors

Jak moc snovým zážitkem jízda v Airu je, naznačují parametry modelu ve variantě Dream Edition, které jsou předávány jako první. Výkon 1 111 koňských sil, baterie o kapacitě 118 kWh a akcelerace z 0 na 100 kilometrů v hodině za 2,4 sekundy – to jsou pozoruhodná čísla.

První exempláře Airu začaly sjíždět z výrobních linek nově vybudované továrny v americké Arizoně přibližně před měsícem. Cílem automobilky je dodat 520 kusů verze Dream Edition, než se pustí do dodávek levnějších variant Grand Touring. Na ně by měly v průběhu příštího roku navázat také dodávky základních verzí Touring a Pure.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ceny vrcholné edice Dream startují na částce 169 tisíc dolarů (v přepočtu přes 3,7 milionu korun). Levnější varianty budou sumu, za kterou si bude možné Air pořídit, snižovat, přesto má cenovka verzí Touring stále oscilovat okolo tří milionů. Na druhou stranu budou i nejlevnější verze platit za jedny z nejschopnějších elektromobilů, minimálně co se dojezdu týče.

Na Air chce Lucid navázat velkým elektrickým SUV, které by mělo nést název Gravity, jehož příchod je v současné době naplánován na rok 2023. Oficiálně tak lze říct, že na rostoucí trh s elektromobily vstupuje další silný hráč a čerstvá krev, která dělá celou elektrickou hru ještě zajímavější.

lucid-suv

Foto: Lucid Motors

Chystané elektrické SUV Lucid Gravity od Lucid Motors

Automobilka Volvo vstoupila na burzu. Výprava však přinesla menší zisky, než se očekávalo

volvo-xc40-recharge8

Foto: Volvo

Volvo XC40 Recharge

0Zobrazit komentáře

Burzovní tažení švédských automobilek je dovršeno. Po nedávném vstupu Polestaru nyní na švédskou pobočku burzy Nasdaq dorazila také automobilka Volvo Cars. Ta krátce před vstupem snížila očekávané zisky i hodnotu podniku, která je tak nižší než v případě Polestaru.

Volvo a Polestar mají společné nejen kořeny, ale i silný vliv čínské skupiny Geely, která je vlastní. Byli to právě Číňané, kdo Volvo postavili na nohy a z dřívější sportovní divize Polestar udělali samostatnou značku. Čínský gigant také nastavil oběma firmám jasný kurz směřující vstříc elektrické budoucnosti, což ovšem něco stojí.

Aby měly společnosti dostatek kapitálu k naplnění svých elektrických cílů, rozhodly se vydat na burzu. Zatímco Polestar tuto cestu dovršil letos v září, Volvo svou burzovní výpravu oznámilo začátkem měsíce a nyní hlásí její završení, které však není tak úspěšné, jak bylo původně plánováno.

Volvu se totiž nepodařilo naplnit cíle, které hovořily o hodnotě firmy ve výši 25 miliard dolarů (550 miliard korun) a výnosech v přibližné výši 25 miliard švédských korun (62,4 miliardy korun). Problém spočívá v současné situaci na trhu, která dokonce donutila řadu společností své plánované vstupy na burzu přehodnotit a stáhnout.

Volvo XC40 Recharge P8 AWD in Glacier Silver,

Foto: Volvo

Volvo XC40 Recharge P8 AWD

Na vině je inflace a stále se vlekoucí problémy v dodavatelském řetězci. Zejména problém nedostatku čipů silně dopadá právě na výrobce automobilů, kteří nejsou schopni vozy zkompletovat. Východisko z této situace je navíc v nedohlednu, což vede k opatrnosti podniků a také investorů.

Přestože Volvo dříve oznámilo zahájení veřejné nabídky svých akcií za částku pohybující se od 53 do 68 švédských korun za akcii, začátkem tohoto týdne dospělo k rozhodnutí ustálit částku nabídky na 53 švédských korunách, tedy na 137 korunách českých, jak informovala agentura Reuters.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celkové zisky, kterých Volvo svým vstupem dosáhlo, se tak „smrskly“ o pětinu na přibližných dvacet miliard švédských korun (zhruba 60 miliard korun českých). Pokles ceny akcií se odrazil i na celkové hodnotě firmy, která činí 18 miliard dolarů (necelých 400 miliard korun), což je méně než v případě Polestaru oceněném na 20 miliard dolarů (přibližně 440 miliard korun).

Paradoxem této situace je fakt, že Volvo platí za daleko zavedenější značku s mnohem širší modelovou nabídkou a vyššími čísly prodejů. Zatímco Polestar prodal v minulém roce deset tisíc vozů, Volvo jich prodalo 662 tisíc. Přesto se generální ředitel Volva Hakan Samuelsson nechal slyšet, že by tato suma neměla být vnímána negativně. Ostatně zájem investorů je velký, jak nasvědčuje i růst ceny akcií, která si během několika prvních hodin obchodování připsala téměř 20 %, a aktuálně se tak akcie obchodují za 64,5 švédských korun (přibližně 166 korun českých).

Volvo-XC90

Foto: Volvo

Volvo XC90

Se vstupem Volva na burzu, kde vystupuje pod tickerem VOLCAR B, je spojeno i uvolnění sevření automobilky ze strany Geely. Jak informoval deník Financial Times, Geely si mělo podle svého plánu ponechat 98 procent hlasovacích práv i po vstupu automobilky na burzu. Na nátlak investorů, kteří měli obavy ohledně kontroly Geely, si čínský gigant nakonec ve Volvu ponechal 84 procent na hlasovacích právech i podílu.

Získané finance u obou automobilek nyní poputují primárně do vývoje. Jak Polestar, tak Volvo chtějí svým zákazníkům v budoucnu nabízet pouze čistě elektrické vozy, jejichž vývoj je extrémně finančně náročný. Je však otázkou, zda se Volvu podaří veškeré ambiciózní cíle naplnit i přesto, že burzovní tažení nevyneslo očekávanou kořist.