Košík.cz odstraňuje jednorázové plasty. Vybrané suroviny prodává na váhu v papírových sáčcích
Boj s jednorázovými plastovými obaly, které obvykle slouží jen k jedinému účelu a pak nenávratně končí v koši, v horším případě bez řádného roztřídění, probíhá na všech frontách. Jen v České republice se každoročně vyprodukuje 1,2 milionu tun plastového odpadu a svým dílem chce k tomu, aby se tato spotřeba omezila, přispět internetový supermarket Košík.cz, který hodlá postupně zamířit až k bezobalové budoucnosti. Zatím začíná tím, že vybrané sypké suroviny bude prodávat na váhu v recyklovaných sáčcích.
Suroviny jako luštěniny, rýže, mouka, sušené ovoce, oříšky, vločky nebo těstoviny je nově možné na Košíku nakoupit na váhu a bez obalu. V praxi to znamená, že si při nákupu nevyberete standardní předem připravené balení, ale zvolíte váhu a Košík vám na svém skladě právě tolik odsype do jednodruhového papírového sáčku a odešle s ostatním nákupem. Potravinový e-shop z e-commerce skupiny Mall Group, který má kolem 100 tisíc aktivních zákazníků, začíná se 60 druhy těchto sypkých surovin.
Prozatím půjde o testovací režim, v němž si chce dvojka tuzemského trhu internetových supermarketů ověřit, zda bude vše fungovat – jak z vlastního provozního hlediska, tak ze strany zákazníků. „Kdo jiný než e-shopy s potravinami by měl otevřít diskuzi o bezobalové budoucnosti. Zákazníky díky pohodlnému doručení nákupu až domů nelimituje objem ani váha nákupu,“ říká Tomáš Jeřábek, šéf Košík.cz, který je přesvědčen, že tlak na postupné rozšiřování plně bezobalové nabídky má smysl.
Zákazníci získají odsypané suroviny v papírovém sáčku, který splňuje FSC, což znamená, že jde o výrobek z šetrně obhospodařovaných lesů. Do tašek se stejnou certifikací balí nákupy také konkurenční Rohlik.cz, který se rovněž postupně zbavuje jednorázových plastů. Aby se zajistila správná recyklace zmíněných papírových sáčků, kurýři Košíku je pak včetně dalšího obalového materiálu při příštím nákupu vyzvednou. Košík.cz chce touto cestou do budoucna šetřit denně desítky procent plastového odpadu.
Data z pilotního projektu, který Košík.cz spouští ve spolupráci s českými průkopníky tzv. precyklace, což je systém předcházející tvorbě obalového odpadu, MIWA, následně tuzemský potravinový e-shop využije pro jednání s dalšími partnery o odstraňování přebytečných obalů a zavádění opakovaně plnitelných obalů s takřka nulovou ekologickou stopou. „Považuji to za běžný budoucí standard českého prodeje potravin,“ dodává Jeřábek.
Ve svém skladu v Horních Počernicích zatím začíná Košík s velmi jednoduchým prototypem, který pracuje s klasickými gravitačními zásobníky, z nichž vždy proškolený picker odsype požadovaný objem dané suroviny. K dispozici má ruční přenosnou váhu, kterou surovinu dokáže odvážit přímo při sypání, a následně jen na kalibrované váze s certifikací zboží finálně dováží, určí jeho cenu a vloží do košíku k ostatnímu zboží. Přestože tento systém Košík vyvíjel několik měsíců, jeho šéf Tomáš Jeřábek přiznává, že zatím není zdaleka dokonalý. Aktuálně je nicméně důležité, aby se začalo bezobalové řešení testovat a ověřilo se, zda půjde o funkční koncept.
Následně jsou v Košíku připraveni spolupracovat právě s českou firmou MIWA, která letos vstupuje na trh s vlastním řešením a Košík.cz by mohl být první, kdo ho následně využije. Pro obě firmy je klíčové prosazovat zmíněný přístup precyklace, kdy se zamezuje už samotné tvorbě odpadů, a Jeřábek je přesvědčen, že do dvou let bude jeho e-shop schopen distribuovat až pětinu potravin v zálohovaných obalech.