Kosmonaut z Čech je zajímavý film podle české předlohy, tvrdí kritici. Novinka brzy dorazí na Netflix

Za týden na Netflixu vyjde sci-fi Kosmonaut z Čech podle předlohy českého autora. Podle prvních ohlasů je to zajímavý melancholický snímek.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

SPACEMAN

Foto: Larry Horricks/Netflix

Adam Sandler ve filmu Kosmonaut z Čech

0Zobrazit komentáře

Jedním z nejdiskutovanějších filmů u nás byl loni Bod obnovy, první české seriózní sci-fi za 60 let. Další příspěvek do žánru s českou stopou překvapivě přichází jen o několik měsíců později, i když v poněkud jiném kontextu. Kosmonaut z Čech, nový snímek Netflixu, vznikl podle předlohy původem domácího autora a postavy i některá místa konání mají česká jména a názvy, jde ale o americkou adaptaci s Adamem Sandlerem v hlavní roli. Podle prvních ohlasů se nejedná o velké dílo, je v něm nicméně patrný zajímavý koncept předlohy.

Ta vznikla v hlavě Jaroslava Kalfaře, původem českého autora žijícího v New Yorku. Román vydaný v roce 2017 prý vzešel ze vtipu o americkém astronautovi, který uvízne na oběžné dráze a jednoho dne mu volá jeho žena žádající o rozvod. Z vtipu se postupně stala povídka, později román a nakonec i celovečerní film.

Kosmonaut z Čech vypráví o Jakubovi Procházkovi, českém astronautovi, kterého vesmírný program jeho rodné země vyšle na misi až k Venuši, kde má prozkoumat podivnou mlhovinu. Po mnoha měsících strávených sám v kosmu ale Jakub začne přicházet o rozum, teskní po domově a ze Země mu přicházejí zprávy od manželky Lenky, která ztrácí trpělivost s jejich vztahovou mizérií.

Jedinou šancí, jak může Jakub zachránit svůj rozpadající se život, se stane bizarní černý pasažér na jeho lodi – obří mluvící pavouk Hanuš. Zatímco hrdina i čtenáři, potažmo diváci, řeší, zda je jen výplodem choré mysli nebo skutečným mimozemšťanem, Hanuš se zajímá o osobní život astronauta a je rozhodnut mu pomoci situaci s Lenkou napravit.

Ačkoliv zveřejněné upoutávky film představují jako melancholické drama připomínající například Ad Astra nebo Solaris, Kalfařova předloha má výraznou satirickou rovinu s řadou odkazů a komentářů k české komunistické minulosti. Kombinuje v sobě vlivy sci-fi, historické reflexe, haškovské satiry a dokonce i thrilleru. Právě ve střídání poloh a zapojování českých reálií ale prý tkví problémy filmového zpracování.

Kosmonaut z Čech v režii Johana Rencka, stojícího za minisérií Černobyl, v hlavních rolích představuje trojici Adam Sandler (Jakub), Carey Mulligan (Lenka) a Paul Dano (Hanuš). Ačkoliv jde o uznávané herce, kritik Peter Bradshaw píšící pro The Guardian považuje americké obsazení za chybu. Prý se s ním vytrácí humorná linka vycházející z předkládané existence českého vesmírného programu a současného českého astronauta vyslaného na důležitou misi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Humorný podtext má vycházet také z přítomnosti obřího pavouka a styčných bodů s legendární adaptaci zmíněného sci-fi Solaris od Andreje Tarkovského, ani ten ale podle Bradshawa příliš nefunguje. Snímek se na to prý tváří příliš vážně, aniž by ale do svých seriózních témat odloučení, osamělosti a záchrany vytrácející se lásky zabřednul hlouběji.

V podobném duchu se vyjadřuje také Owen Gleiberman v recenzi pro Variety: „Ten film jejich skomírajícímu vztahu nikdy nedodá výraznější texturu, alespoň ne uspokojivým způsobem. Kosmonaut z Čech je nepřímý a abstraktní, samý šelest a náznaky. Mnohé si musíme doplňovat sami.“  Vyžadovat aktivnější zapojení publika u filmu samozřejmě není automaticky problém, Kosmonaut ale podle některých kritiků dává svým divákům příliš málo, jen se plácá ve vlastní melancholii a prázdnotě vesmíru, bez výraznějšího konfliktu nebo zasloužené katarze.

SPACEMAN

Foto: Netflix

Adam Sandler a Carey Mulligan ve filmu Kosmonaut z Čech

Objevily se nicméně také hlasy, které tyto i další aspekty snímku považují za přednosti. Například server RogerEbert.com vyzdvihuje hlavně Adama Sandlera v pro něj stále nezvyklé poloze. Kosmonaut je podle novináře Roberta Danielse jedním z filmů o stoických mužích, kteří raději odletí daleko do vesmíru introspektivně přemítat, než aby na Zemi šli na terapii nebo dokázali řešit svoje osobní problémy.

Sandlerovi se prý velmi přesvědčivě daří vykreslit v některých ohledech nesympatického hrdinu, který se však nějak snaží vyrovnat s traumaty z dětství a v divácích vyvolat naději, že svoje poraženectví překoná. Stejně tak Carey Mulligan, ačkoliv její postavě chybí mnoho detailů, dokáže Lence vtisknout určitý pocit hloubky. Hanušovi pak k bizarní zábavnosti stačí kombinace uklidňujícího hlasu Paula Dana s faktem, že jde o obřího pavouka jako z béčkového hororu.

V očích recenzentů hodnotících novinku kladně jde o existenciální příběh, který je především o prožitku. I když ten není vždy tak silný, jak by mohl být, jistá rezignovanost, pasivita a tichý smutek jsou přirozenými vlastnostmi stavů melancholie a osamělosti. Kosmonaut z Čech tak prý funguje coby umělecky zpracovaný příběh o nich, kterému nechybí nezvyklý koncept, dobré herecké výkony ani nezvyklý humor. Posoudit to sami budete moci od 1. března, kdy Kosmonaut z Čech vyjde na Netflixu.

Vládcové nebes jsou víc Tmavomodrý svět než Bratrstvo neohrožených. Nabízí strhující, ale repetetivní podívanou

Kdo od nového seriálu čekal podobný zážitek jako u jiných válečných snímků a seriálů, je nejspíš zklamán. Druhá polovina ale slibuje zvrat.

masters

Foto: Apple TV+

Hlavní hrdinové seriálu Gal „Buck“ Cleven (Austin Butler) a Johny „Bucky“ Egan (Callum Turner)

0Zobrazit komentáře

Filmy a seriály vyprávějící strastiplné příběhy vojáků, kteří procházejí vřavou druhé světové války, jsou divácky oblíbené. Platí to dvojnásob, pokud je pod nimi podepsáno duo Steven Spielberg a Tom Hanks. Jejich film Zachraňte vojína Ryana či seriál Bratrstvo neohrožených patří mezi klasiky žánru. Očekávání od válečné minisérie Vládcové nebes, na které se Hanks se Spielbergem též producentsky podíleli a která na slavný seriál navazuje, proto byla veliká. Divákům i tentokrát servírují nervydrásající momenty, ovšem s menším množstvím krve, téměř bez nacistů a zasazené do kulis létajících pevností, které v první půlce série odhalily své limity. Možná ale svítá na lepší časy.

Vládcové nebes – v originále Masters of the Air – zpracovávají příběhy amerických pilotů sloužících u 100. bombardovací letky. Ta podnikala nálety na průmyslovou infrastrukturu, letiště a námořní zařízení ve Francii, Polsku Nizozemsku, Norsku i samotném Německu. Podle toho také vypadala urputnost Němců snažících se zabránit bombometčíkům ve splnění jejich misí. Ztráty letky byly tak velké, že si vysloužila přezdívku Bloody Hundredth, tedy Krvavá stovka.

Vládcové nebes zastihnou příslušníky této skupiny ještě ve Spojených státech, ale velmi rychle se s nimi přesouvají na leteckou základnu v anglickém Suffolku. Hlavními hrdiny jsou piloti Gal „Buck“ Cleven, kterého hraje Austin Butler, jedna z hvězd druhé Duny, a Johny „Bucky“ Egan, v podání Calluma Turnera. Samotný děj seriálu však sledujeme očima postavy navigátora Harryho Crossbyho, ztvárněného Anthonym Boylem.

V současné době je jeho vyprávění za polovinou a po většinu času se v něm omezuje v podstatě jen na popis života vojáků na základně nebo jejich činy během samotných náletů. Díky tomu má seriál jen dvě polohy. Základna představuje bezpečí, kde si může divák odpočinout a více poznat samotné hrdiny. Ti mu ale s letadly padají tak často, že o hlubším ztotožnění s postavami nemůže být řeč.

Na základně se tak spíš otevírají okna do aktuálního psychického stavu vojáků, který je dobrý v momentě, kdy popíjejí a tančí v kantýně, a rozcuckovaný na hadry v momentě, kdy se po absolvování mise soukají ze svých letounů. Bojové akce nabízejí druhou polohu seriálu. Ta je plná dramat, akce a vizuální pastvy pro oči v podobě leteckých soubojů. V páté epizodě z celkových devíti se ovšem i akce uvnitř bombardérů začíná poněkud opakovat a jednotlivé mise je těžké od sebe rozeznávat.

Sledujeme v podstatě jen staticky sedící piloty, kteří letoun navádějí nad nepřátelské území. Po chvíli letouny prolétávají mračny vybuchujících projektilů protiletecké obrany, a když výbuchy utichnou, přichází na řadu nálety stíhaček, které Američané z bombardéru kropí kulomety. Divák je svědkem ztrát na obou stranách, úspěšného odhození bomb a návratu bombardérů zpět na základnu. A vše se opakuje. Hýření v kantýně, občas opušťák, pak zpět za knipl letounu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kdo doufal v přímý kontakt s nepřítelem, dočká se v podstatě až v nejnovějším, šestém dílu. Náklady na nacistické uniformy byly při natáčení prvních pěti epizod naprosto minimální. Spíše než Bratrstvo neohrožených či Zachraňte vojína Ryana tak Vládcové nebes prozatím připomínají svěrákovský Tmavomodrý svět na steroidech, s rozpočtem 250 milionů dolarů, tedy přibližně 5,85 miliardy korun.

Zazlívat tvůrcům monotónnost však není na místě. Vládcové nebes vymačkávají z vybraného námětu naprosté maximum. Naděje navíc umírá poslední, stejně jako ti nejhezčí piloti minisérie. A tak se díky dějovému uzemnění v polovině série otevírá příležitost pro další zajímavé rozkreslení příběhu. Nacistických uniforem přibývá, je ovšem otázkou, zda je uvidí i ti diváci, kteří pořádnou akci muže proti muži očekávali daleko dřív.