Za normálních okolností přijde do bytu několik dělníků, kteří nainstalují vanu, stěny obloží dlaždicemi, doplní umyvadlo a toaletu a koupelna je hotová. Finská společnost YIT na to jde jinak. Všechny tyto úkony musí udělat také, nedělá je však v bytě, ale v továrně. Developer přichází do Česka s projektem prefabrikovaných koupelen, které šetří pracovní sílu i peníze.
„Máme vlastní bohaté know-how mateřské společnosti z Finska, chceme ho přenášet na český stavební trh a do projektů YIT více zapojit metody off-site construction, tedy výroby stavebních prvků v továrnách mimo staveniště,“ uvádí generální ředitel YIT Stavo Marek Lokaj. Firma se přitom rozhodla začít právě s koupelnami.
Ty se vyrábějí pod dohledem ve specializované továrně. Hlavní výhodou je to, že se tak snižuje množství dělníků a řemeslníků, kteří jsou ke zhotovení koupeny potřeba. Ti v Česku chybí dlouhodobě, konflikt na Ukrajině však tento problém ještě umocnil. „V dnešní době, kdy firmy bojují s nedostatkem pracovních sil, je to velmi významná pomoc,“ popisuje pro CzechCrunch Lokaj.
Foto: YIT
Koupelna se vyrobí v továrně
Výroba koupelny v továrně výstavbu také urychluje. Jak moc? To budou teprve v YIT vyhodnocovat. Zatím totiž společnost prefabrikované koupelny použila v Česku poprvé, a to ve většině bytů projektu Lappi Hloubětín. YIT si od toho nicméně slibuje i kvalitnější a preciznější provedení místnosti.
V továrně se připraví vše, včetně obkladů a dalších předmětů. Zákazník si jen vybere z možných variant. Takto přichystaná koupelna pak zamíří na stavbu, kde ji jeřáb jednoduše zasadí na místo, které je pro ni určené.
Na stavbě už není potřeba nic ladit, vše je dané projektovou dokumentací. Místnost stačí napojit k připraveným rozvodům. „U koupelen se tato metoda používá proto, že se jedná o ucelenou část bytu, která se dá de facto zabalit do kostičky a vyrobit mimo stavbu,“ líčí ředitel YIT Stavo.
To ale neznamená, že není vhodné použít tuto metodu i jinde. Finský developer počítá i s využitím prefabrikovaných prvků na části nosných konstrukcí domů. Chystá se také pilotní projekt na prefabrikované balkony zavěšeného typu.
Foto: YIT
Na stavbu pak koupelnu dopraví jeřáb
Už teď je přitom jasné, že prefabrikaci bude YIT využívat i v dalších svých projektech. Počítá s ní například u rezidenčního projektu Vesi Hostivař. „Průmysl 4.0, který může díky automatizovaným postupům a metodám přinést výrazně efektivnější výrobu, výstavbu v Česku zatím bohužel příliš nezasáhl. My ovšem vnímáme, že toto je cesta budoucnosti i ve stavebnictví,“ uvádí Lokaj.
Ve Finsku jsou na používání prefabrikovaných výrobků už zvyklí. Podle Lokaje mají bezpočet typů takto vyrobených modulů pro malé i velké byty. Existují moduly, které mají zabudovanou saunu, jež je ve Finsku často součástí vybavení bytu. A zatímco u nás se využívají hlavně moduly z betonu, ve Finsku pracují i s odlehčenými verzemi. A to i na nosné konstrukce, které jsou z tenkostěnných plechových profilů s deskovými plášti na bázi sádrokartonu.
Jaroslav Šejko, Real Estate Director ze startupu Reado
Sdílet
Slovenské podnikatelské duo Daniel Levársky a Peter Augustín nejdřív agregovalo a analyzovalo data o realitním trhu díky nástroji City Performer, na jehož vývoj od investorů získalo přes dvacet milionů korun. Loni pak partneři představili novou platformu Reado, s níž mají ambice nabízet pokročilé řešení těm, kteří potřebují nemovitost prodat. V rámci naplňování tohoto cíle nyní spustili nový realitní portál.
Na už tak poměrně zahuštěný trh tím vstupuje další hráč. Podobně jako i některé další firmy Reado prodávajícím nabízí ocenění nemovitosti s následnou možností prodat ji klasickým způsobem „nejvýhodněji“ nebo za o něco nižší cenu okamžitě. Novinkou je pak prodej nemovitosti a nákup jiné současně, což umožňuje také získat výnos z nájmu ještě předtím, než se do koupeného bytu či domu lidé nastěhují.
Kupujícím pak díky zmiňovanému nástroji City Performer nabízí mnohem širší data o nemovitostech a souvisejícím občanském vybavení, lokalitě či kvalitě životního prostředí. „Všechny naše aktivity a služby mají za cíl zrychlit a zjednodušit proces prodeje nemovitosti, efektivněji spojit nabídku a poptávku a přinést na trh vyšší likviditu,“ říká Jaroslav Šejko, Real Estate Director startupu Reado.
V rozhovoru pro CzechCrunch Šejko popisuje, jakým způsobem se realitní portál odlišuje od ostatních na trhu, jestli se neobává zhušťující se konkurence nebo zda se považuje za vyzyvatele dominantního hráče v tuzemsku, portálu Sreality od Seznamu.
Kde se vůbec vzal nápad udělat ze City Performer portál Reado? City Performer využívají nejen realitní kanceláře, ale také banky a další institucionální partneři k podpoře rozhodování při prodeji nebo koupi nemovitosti. Data jsou pro nás hodnotným aktivem, které generuje tržby, ale také klíčovým diferenciátorem, jenž nám umožňuje získat konkurenční výhodu.
Proto jsme se rozhodli, že producentem, zpracovatelem a zejména i konzumentem dat budeme my sami. Jsme tak schopni integrovat celou vertikálu a poskytnout ještě vyšší přidanou hodnotu pro zájemce o koupi nemovitosti, prodávajícím i existujícím partnerům, kteří City Performer – nyní již pod značkou Reado – využívají.
Foto: City Performer
Spoluzakladatelé startupu City Performer Daniel Levársky a Peter Augustín
V čem se Reado odlišuje od poměrně velké konkurence na tuzemském trhu? Reado je založeno na třech pilířích. Pomocí dat o vývoji cen nemovitostí, aktuální nabídce, mobilitě, životním prostředí či občanské vybavenosti portál umožňuje kupujícím najít ideální lokalitu a nemovitost a dělat informovaná i rychlejší rozhodnutí. Druhým pilířem je zvýšený komfort, kromě běžných 3D prohlídek a digitálního podepisování smluv mohou klienti využít online rezervace prohlídek na konkrétní čas.
Třetím pilířem je personalizace vyhledávání nemovitostí. Kupující mohou vyhledávat nabídky prostřednictvím jiných faktorů, než jen podle ceny a typu nemovitosti. Nejčastěji jde aktuálně o lokality s dobrou kvalitou ovzduší, dostupností parkování nebo v blízkosti škol a školek. Velkou výhodou je i srovnání nabídek podle dostupnosti financování úvěrem na bydlení na základě bonity klienta.
Přijde mi, že tyto body vás od konkurence až tak moc neodlišují. Dovolím si oponovat. Nesnažíme se stát dalším inzertním portálem. Data o lokalitě, cenách, tržní likviditě, nákladech na bydlení a jiných atributech jsou stále raritou než standardem na trhu. Personalizace vyhledávání tak, jak ji známe ze zahraniční – například portál Trulia –, u nás také není rozšířená. Naše příjmy se neodvíjí od délky inzerce jako u klasických portálů, kdy za delší inzerci platíte více, ale od prodejů. Chceme být tvůrcem trhu, proto je našim cílem co nejefektivněji spojit nabídku s poptávkou.
Kromě funkcionalit se na trh snažíme přinést i nové modely nákupu nemovitostí. Například nabídka Reado Switch přináší kupujícím zajímavé benefity a umožňuje jim koupit vybrané nabídky „ve slevě“ a navíc získat výnos z nájmu ještě předtím než se do nemovitosti, kterou koupili, nastěhují.
Jak se snažíte přesvědčit prodávající, aby si vybrali právě vás? Nabízíme jim moderní řešení prodeje. Nemovitosti mohou prodat nejvýhodněji, což je služba Reado Expert, s Reado Easy prodat okamžitě nebo s Reado Switch prodat a koupit současně. Prodávajícím v prvním kroku poskytneme okamžité a bezplatné ocenění pomocí valuačního modelu, aby se mohli rozhodnout, zda je pro ně nyní správný čas prodat.
To znamená, že se snažíme být první zastávkou i pro prodávající. Tak dokážeme nabídku i poptávku vytvořit sami. Abychom ale rozšířili nabídku a umožnili kupujícím najít nové bydlení, spolupracujeme také s partnerskými realitními kancelářemi.
Realitní portál je už tedy teď otevřený veřejně? Po zhruba půlročním testování jsme portál spustili v dubnu. Předtím jsme měli dostupné na trhu jen neveřejné nabídky pro registrované uživatele.
Na realitním trhu hrají výrazně dominantní roli Sreality, které navíc chtějí nabízet i vymoženosti – a hlavně data –, které popisujete vy jako své konkurenční výhody… Data, která popisujeme jako jednu z konkurenčních výhod, my už reálně máme. Sreality je jen plánují mít, například data o lokalitě. To, že naše data mají hodnotu a jsou nadčasová, dokazuje i to, že je využívá jedna privátní banka, se kterou spolupracujeme a též největší realitní portál ve Španělsku.
Jsme také technologickým partnerem pro Evropskou asociaci realitních profesí, díky čemuž můžeme efektivněji agregovat data i na dalších evropských trzích a expandovat. To znamená, že nemáme data jen pro Česko, ale i pro jiné země Evropy, což nám umožňuje rychle se adaptovat na místní trh.
Za vyzyvatele Srealit se může považovat každý portál na českém trhu.
Považujete se za vyzyvatele Srealit? Za vyzyvatele Srealit se může považovat každý portál na českém trhu. Stále si myslíme, že spolupráce bude dominovat na už tak fragmentovaném realitním trhu. Sreality nepochybně dělají svůj byznys dobře. Naše role je být blíž k transakci, můžeme ji lépe monitorovat a řídit s tím, že máme o všem lepší přehled.
Také se snažíme vyvíjet nové modely koupi nemovitostí, které zájemcům umožní buď koupit byt ve slevě, jak jsem již zmiňoval, nebo mu přinášejí jiný monetární benefit, čímž zjednoduší cestu ke koupi. Předpokládám, že Sreality s jejich škálou nebudou mít zájem věnovat se takovým detailům a disruptovat jejich zavedený zdroj příjmů.
Neobáváte se nejen jejich konkurence? Přijde mi, že podobných portálů a tržišť vzniká stále více. Na trhu v České republice, ve srovnání se Slovenskem, existuje mnoho zajímavých řešení a několik z nich za konkurenci považujeme. Na jedné straně je dobré pro všechny zúčastněné strany, že na tak velkém a tradičním trhu je několik hráčů, kteří se jej snaží inovovat. Na druhé straně se už tak roztříštěný trh dále fragmentuje.
Co to bude z tržního pohledu znamenat? Předpokládáme, že v následujících letech bude docházet k větší konsolidaci trhu, některé portály zaniknou, některé přejdou pod větší, jiné se spojí a některé budou schopné získat dostatečný tržní podíl a udrží se samostatně.
Děláme maximum, aby se nám podařilo stát se tím posledně zmiňovaným, protože na rozdíl od ostatních portálů kombinujeme jednotlivé kroky při prodeji či koupi nemovitosti v rámci jedné služby. Reado má ambice se stát realitním tržištěm evropského formátu, kde vyřešíte prodej své současné nemovitosti, nákup nové a veškeré další přidružené služby na jednom místě.
Jak se vám na této cestě daří, jakých výsledků dosahujete? Měsíčně zprostředkujeme prodej nemovitostí skoro za 300 milionů korun s tím, že ke konci roku 2022 plánujeme dosáhnout úrovně prodaných nemovitostí v hodnotě 320 milionů eur (přibližně 7,9 miliardy korun) za celý rok.
Během prvního letošního kvartálu naše klientská báze – tím myslím hlavně zájemce o prodej – vzrostla o 245 procent a aktuálně máme pipeline 805 prodávajících na tento rok. Měsíčně začneme s prodejem přibližně 110 nových nabídek.
To jsou vaše vlastní nabídky? Ano, to jsou jen naše vlastní nabídky, což znamená, že jsme je zpracovali od náboru prodávajícího až po úspěšný prodej. Pak jsou samozřejmě nabídky partnerských realitních kanceláří, které s námi spolupracují. Takže celkový objem aktuálních nabídek je do 10 tisíc.
Je přitom pro vás důležitější český nebo slovenský trh? Jak jste mezi nimi rozděleni? Důležité jsou pro nás oba trhy, mají mnoho společného, ale i mnoho rozdílů. Čeští klienti jsou schopni rychleji přijímat nové věci, na slovenském trhu je menší konkurence. Každý z těchto trhů nás učí nové věci, které se pak snažíme aplikovat na tom druhém. Z pohledu objemu a výzvy prorazit je ale pro nás zajímavější český trh.
Podařilo se nám vyvinout efektivní strategii vstupu na trh a věříme, že bude fungovat také v Polsku.
Zároveň plánujete expandovat také do Polska. Proč právě tam? Je to pro nás přirozená cesta. Navzdory tomu, že existuje několik diferenciátorů mezi českým, slovenským a polským trhem, stále jsou příbuznější než trhy v západní Evropě. Samozřejmě, zajímavý je pro nás také objemově. Navíc v rámci Evropské asociace realitních profesí diskutujeme s partnery na tamním trhu. Podařilo se nám vyvinout efektivní strategii vstupu na trh na Slovensku a v Česku a věříme, že tento model bude fungovat také v Polsku.
Spustíte tam všechny vaše produkty? Do Polska chceme jít kompletně. Součástí Reado je od dubna také veřejný portál, takže budeme schopni generovat nabídku i poptávku. Z pohledu marketplace byznysu jsou pro nás klíčové trhy právě v Česku, na Slovensku i v Polsku.
Aktuálně se přitom financujete i s pomocí investorů. Plánujete otevírat další finanční kolo? Aktuálně diskutujeme s potenciálními investory, hlavně ze zahraničí, ale i z tuzemska. Každopádně teď nejsme v situaci, že bychom urgentně hledali kapitál. Budeme hledat partnery, kteří mají k oblasti proptech blízko a umožní nám dále se rozvíjet, ale také etablovat na existujících trzích.
Partnerem článku je Reado. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.