Krabičkový byznys Filipa Sajlera. Šéfkuchař chce zlepšit vaření v kuchyních nemocnic či škol
Známý šéfkuchař rozjel výrobu výživově hodnotných hotovek pro firmy bez kantýn a chystá se pomoct i nejrůznějším jídelnám.
Hotová jídla nemají příliš dobrou pověst. Mnohdy jsou totiž plná aditiv, která se starají o to, že v balení vydrží bez toho, aniž by se začala kazit. A co se chuti týče, také příliš neobstojí. Jenže když se na tuto kategorii jídel zaměří známý český šéfkuchař, celá záležitost nabere zcela jiné obrátky. A ukáže se, že i balená svíčková, tikka masala nebo kung pao mohou chutnat dobře, když se k jejich přípravě postavíte stejně jako ve špičkové restauraci a přidáte nejmodernější technologii.
Měnit uvažování o balených jídlech se snaží šéfkuchař Filip Sajler se značkou Cibule. Zároveň ale podotýká, že Cibule nestojí jen na tomto typu jídel, ale postupně má v plánu rozkročit se do všech gastronomických segmentů. „Vybudovali jsme moderní chef-tech centrum, kde můžeme vyrábět jak hotová jídla pro koncové zákazníky, tak to, co potřebují profesionálové v gastronomii, ať už je řeč o jiných šéfkuchařích, ale také o školách a školkách, nemocnicích nebo firemních kantýnách,“ vysvětluje Sajler.
Centrum vzniklo kousek za Prahou u Říčan a kromě Sajlera za ním stojí bratři Piškaninovi, vlastníci logistického kolosu Hopi. Jen investice do technologií se podle magazínu Forbes vyšplhala do stovek milionů korun. Známý šéfkuchař kromě jiného vede síť firemních restaurací Perfect Canteen. Každodenně tak se svým týmem vnímá, na čem se kuchaři nejvíce nadřou a co je pro fungování gastronomického provozu potřeba. Dlouho usiloval o vybudování velké kulinářské základny, ve které by bylo možné vytvořit jak komponenty pro jednotlivé provozy v rámci Perfect Canteen, tak hotová balená jídla. Ta se dostala ke koncovým zákazníkům na trh v květnu loňského roku pod značkou Cibule.
„V původním zázemí jsme se dostali na maximální kapacitu, která činila asi 60 tisíc položek měsíčně. Nyní můžeme během měsíce vyrobit 200 tisíc položek, kapacita je ale půl milionu. Rovnou jsme prostor naddimenzovali, jelikož ambice máme skutečně velké,“ popisuje Sajler. Pod značkou Cibule je aktuálně k dostání několik desítek plnohodnotných jídel. Z nich asi čtvrtina je zcela rostlinná. Některá jídla stojí na rostlinných alternativách masa, jiná jsou nutričně vyvážená i bez náhražky, dále jde o polévky a snacky.
V redakci jsme vyzkoušeli například rostlinnou svíčkovou, která je co do chuti takřka nerozeznatelná od té masové, nebo kung pao s kousky rostlinného masa a pořádnou porcí zeleniny. Vůbec největší úspěch ale sklidila tikka masala s krémovou omáčkou, která provoněla celou kancelář. O něco lehčí zeleninová capponata měla jako přílohu zase překvapivě dobře připravenou polentu, což je příloha, která málokdy nadchne. Na žádném jídle nebylo poznat, že před podáváním nějakou dobu leželo v krabičce.
„Konkrétně u rostlinných jídel to funguje tak, že náš kreativní šéfkuchař Martin Staněk navrhne nějaká jídla, a to i na základě průzkumů trhu, na kterých s námi spolupracuje společnost ProVeg. Vidíme tak, že největší zájem je dlouhodobě o klasická jídla, jen v rostlinné podobě. Martin tedy jídla uvaří a pak je testujeme v týmu, ale i mezi partnery. Chceme totiž, abychom zpětnou vazbu měli i od lidí, kteří nemají zdravotní nebo etická omezení, ale chtějí rostlinnou stravu zapojit do svého života. Na základě jejich zpětné vazby jídla dále ladíme, stěžejní ale je, aby měla ideální vlastnosti na uchování v krabičce,“ upřesňuje Jiřina Batelová, která má ve společnosti na starosti prodej.