Královna nebes se po 50 letech loučí. Boeing 747 otevřel dveře masové turistice a stal se speciálem prezidentů
Letos tomu bude přesně padesát let, co se nad New York poprvé vznesl letoun Boeing 747 s pasažéry na palubě. Nikdo z nich tehdy nemohl tušit, že se nacházejí v letadle, které navždy změní tvář leteckého přepravního průmyslu, a že v téměř identickém stroji budou létat i jejich vnoučata.
747 byla velice riskantním krokem, ke kterému se Boeing rozhodl v roce 1965. V té době přišel o zakázku na velké vojenské dopravní letouny určené pro americké letectvo. Návrhy Boeingu tehdy nezaujaly strýčka Sama tolik jako nabídka výrobce Lockheed. Komu se však zalíbily, byla přepravní společnost Pan Am, která rozšiřovala svou síť zámořských letů a potřebovala letoun s větší kapacitou.
Inženýři Boeingu se proto pustili do práce a přepracovali návrh letadla tak, aby místo vojáků a techniky uvezl co nejvíce pasažérů. Vývoj byl zahájen v roce 1966 a pro celý Boeing představoval skutečně velkou výzvu. Současně s ním totiž probíhaly práce na dalším modelu s označením 2707, který se měl stát konkurentem pro nadzvukové Concordy. Boeing tedy v jednu chvíli pracoval na největším a na nejrychlejším letounu světa, což bylo velice ambiciózní rozhodnutí.
Snímek prezidenta Boeingu Billa Allena a CEO Pan Am Juana Trippe, pořízený při slavnostním vzletu 747 v roce 1968.
Inženýři Boeingu, v čele s Joem Sutterem, kteří stáli za vývojem 747, se museli popasovat s celou řadou výzev. Prvně museli vyřešit otázku, jaké motory budou do letadla montovat, jelikož v té době nebylo na trhu nic, co by odpovídalo jejich požadavkům. Dále bylo nutné přijít na způsob, jak docílit i u letounu s obřími rozměry co nejnižší váhy. A zbýval ještě jeden neméně závažný problém. Tím bylo samotné místo, kde by mohla 747 vznikat.
Boeing v té době nedisponoval dostatečně velkou továrnou, což vedlo k rozhodnutí přidat k vývoji letounů také výstavbu nové továrny, kde by mohl být letoun kompletován. Volba padla na město Everett ve státě Washington a závod se podařilo dokončit v momentě, kdy inženýři dávali dohromady první makety letounu. Vůbec první letuschopný prototyp vyjel z hangáru továrny v roce 1968 a o dva roky později se odehrál slavnostní křest letounu za přítomnost první dámy Spojených států Pat Nixon.