Království vítěze Dakaru Macíka: výroba špičkových kamionů, marketingová agentura a kavárny v Praze
Martin Macík mladší má závody v krvi a točí se tak kolem nich i jeho byznys. Třeba svým soupeřům vyrábí kamiony a stará se jim o marketing.
Pilot a byznysmen Martin Macík mladší
Martin Macík mladší vyhrál před pár dny v kategorii kamionů prestižní terénní automobilový závod Rally Dakar, takže titul vládce dané kategorie mu letos už nikdo nevezme. S trochou nadsázky se ale dá říct, že mu tak trochu patří už delší dobu. Jak totiž pro CzechCrunch vysvětluje, staví se svým otcem Martinem Macíkem starším pod značkou MM Technology závodní kamiony za statisíce eur i pro své soupeře a jeho mediální agentura se navíc stará, aby se jim i Dakaru dostalo patřičné pozornosti.
Pustá končina – 650 tisíc čtverečních kilometrů písečných dun. To je čtvrtá největší poušť světa Rub al-Chálí, která z velké části leží v Saúdské Arábii. I tam se letos jelo Rally Dakar, konkrétně jeho extrémní dvoudenní etapa (více o historii závodu najdete v boxu na konci článku). „Nevěděli jsme, jak na tom jsme, byli jsme uprostřed pouště a bylo to nádherné. Nejtěžší etapa, kterou jsem kdy zažil, ale strašně jsme si to užili,“ říká Macík, který se slavného závodu účastnil podvanácté.
V cíli zmíněné etapy nadělila jeho posádka s navigátorem Františkem Tomáškem a mechanikem Davidem Švandou druhému týmu, také českému v čele s dalším známým pilotem Alešem Lopraisem, zhruba hodinu a čtvrt. Čendovi, jak se jmenuje stroj, který je do cíle dovezl, se vyhnuly poruchy a po Pusté končině před sebe už Macíkova posádka nikoho nepustila.
Euforie v cíli tak mohla začít. V závodě už Macík junior v minulosti dojel pátý, čtvrtý a loni druhý. A první místo mu už po letošním ročníku také nikdo nevezme. Jak říká: „S tátou na tom pracujeme přes dvacet let. Je to výsledek dlouhodobé snahy.“
Čtyřiatřicetiletý Macík mladší má terénní závody v krvi. Otec je totiž také několikanásobný účastník slavného Dakaru, na kterém byl nejvýše čtvrtý. První stroj, který Macík junior řídil, ale neměl volant. Byla to babeta, na které řádil u tátovy tiskárny v Sedlčanech. „Bylo mi tak pět, šest let. Nedosáhl jsem nohama na zem a pořád jsem padal,“ směje se čerstvý vítěz. Postupně ale přecházel na silnější stroje, na motorkách i závodil. Z jednostopých strojů nakonec přesedlal na ty dvoustopé, volant už nepustil a ve dvaceti si konečně udělal papíry na kamion.
Byznysová posedlost Dakarem u Macíků naplno propukla už před dvaceti lety, kdy starší z dua Martinů vzal peníze, které mu vynesl tiskařský podnik v Sedlčanech, a začal vyrábět kamiony. Vznikla firma KM Racing, pod kterou dnes značka MM Technology spadá.
„Kamiony stavíme na zakázku. Těm prodaným poskytujeme servis jak během závodů, tak po nich. Dneska už máme několik divizí,“ vysvětluje Macík mladší. Byť je MM Technology pořád rodinnou firmou a kamionů nestaví tolik jako velké továrny, kvalitou se jim vyrovná. A jak ukázal letošní Dakar, dokáže je i předčít. V současnosti vyrobí tři stroje ročně, na letošním Dakaru byly čtyři kusy a celkem jich na světě jezdí osm.