Kratší pracovní doba? Raději peníze. Lentiamo opět prodlužuje pracovní den ze 7 na 8 hodin

Lentiamo se po čtyřech letech od zavedení sedmihodinového pracovního dne vrátilo k osmi hodinám. Obchodní ředitel Tomáš Bártek vysvětluje důvody.

lentiamo_portrait_tomas_bartek_2-minInsider

Foto: Lentiamo

Obchodní ředitel e-shopu Lentiamo Tomáš Bártek

0Zobrazit komentáře

Když jsme v roce 2019 zaváděli sedmihodinovou pracovní dobu, byli jsme průkopníky. Po čtyřech letech už je situace jiná, pracovní dobu zkracuje čím dál více firem. My jsme se rozhodli vrátit k původním osmi hodinám. Co nás k tomu vedlo, jak jsme to vysvětlili našim zaměstnancům a vrátíme se ještě někdy k sedmi hodinám?

V době ekonomického růstu jsme měli za to, že pro lidi už nejsou nejdůležitější peníze. Že si začínají čím dál více vážit volného času. A ten jsme se jim rozhodli nabídnout. Sami jsme si všímali klesající produktivity v odpoledních hodinách a přišli jsme s nápadem nedržet lidi v práci osm hodin denně, ale nabídnout jim sedmihodinovou pracovní dobu. Pochopitelně za stejné peníze.

V průzkumu jsme se zaměstnanců Lentiamo (tehdy ještě VašeČočky.cz) nejprve zeptali, o jaké benefity mají zájem. To byl začátek roku 2019. A benefit kratšího pracovního dne tehdy zvítězil nejen nad stravenkami a MultiSportkou, ale i nad delší dovolenou. Rozhodli jsme se proto zavést sedmihodinovou pracovní dobu na zkušební období. Projekt jsme vyhodnotili jako úspěšný a od dubna toho roku už jsme kratší den zavedli napevno.

Od roku 2019 se ale stala spousta věcí, které otřásly pracovním trhem a jistotami lidí. Covidová pandemie, válka na Ukrajině, rekordní inflace a ceny energií. Lidé začali opět upřednostňovat peníze před dodatečným volným časem. Zároveň i vedení firmy po počátečním nadšení muselo trochu vystřízlivět. Od sedmihodinové pracovní doby jsme si slibovali tři věci.

Tři nenaplněné předpoklady

První – efektivita postupem dne klesá, a tak za sedm hodin stihneme stejné množství práce. Realita? Ukázalo se, že efektivita fungovala jako dobrý motivátor pro zavedení tohoto benefitu, a tak se všichni na začátku snažili, aby stihli vše za sedm hodin. Bohužel se postupně ukázalo, že dlouhodobě nám ty hodiny prostě chybí. U kancelářských profesí se efektivita mírně snížila a u profesí závislých na zákazníkovi (optiky, sklad, případně zákaznický servis) práce reálně zrychlit již nejde nebo je definovaná otevírací dobou. Jedinou možností by tedy bylo nabrat další lidi a v dnešní době nízké nezaměstnanosti a vysoké míry inflace by to pro nás znamenalo další dodatečné náklady, které se nám jako firmě nevyplatí.

Druhá – budeme mít spokojenější zaměstnance a zvýší se nám loajalita. Realita? To se bohužel nestalo. Od zavedení sedmihodinovky jsme měli z různých důvodů největší exodus v historii. A pokud člověk dostal nabídku za více peněz, tak sedmihodinovku vůbec do porovnání nezahrnoval, klidně šel pracovat osm hodin i za cenu horšího pracovního prostředí (práce o víkendu, bez benefitů), ale hlavní pro něj byla výsledná částka na výplatní pásce, i když u nás by za hodinu brali více. Sedmihodinová pracovní doba je totiž z dnešního pohledu navzdory výsledkům interního průzkumu před jejím zavedením bohužel vnímána jako jakýkoliv zbytný benefit – třeba MultiSport karta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Třetí – budeme atraktivnější firmou na pracovním trhu a podaří se nám přitáhnout do firmy zajímavé lidi. Realita? To se taky ukázalo jako minoritní důležitost pro potenciální kandidáty. Aktivně se k nám kvůli tomu nehlásil nikdo a při obsazování pozice byla vždy nejdůležitější kritéria pracovní náplň a plat. Nečekali jsme, že se k nám lidé pohrnou kvůli tomu, že u nás budou pracovat sedm hodin, ale čekali jsme, že se k nám budou hlásit více ti, kteří jsou zaměření na určitou osobní efektivitu a chtějí takový život žít i pracovně. Ale to se moc nedělo, spíše to bylo jako s tou MultiSport kartou: „Jo, vy máte sedmihodinovku, super, to se mi hodí.“

Jednoduše nám z toho vyšlo, že pokud za podobně náročnou nebo zajímavou práci dostane někdo někde víc zaplaceno, tak k nám nenastoupí nebo u nás nezůstane. A to i když bude mít jinde horší pracovní podmínky nebo nižší hodinovku. To, že musíme mít víc lidí než jiné firmy, abychom zvládli stejné množství práce, nám pak zvětšuje celkové mzdové náklady a omezuje nás v tom, kolik můžeme lidem přidat. Zhoršuje to naši konkurenceschopnost.

V prostředí, kde všechny ostatní firmy využívají osmihodinové pracovní doby, jsme se rozhodli vrátit se také na osm hodin. Při stávajícím růstu nám díky tomu neporostou tak rychle mzdové náklady na další zaměstnance. Byla to pro nás velká a zajímavá škola, ale asi jsme s tím byli na trhu ještě brzy.

Co na to zaměstnanci?

Samozřejmě jsme se s odstupem času zeptali našich zaměstnanců, jak jim sedmihodinová pracovní doba vyhovovala. Padesát procent z nich bylo spokojeno, druhá polovina upřednostňovala jiný benefit, například delší dovolenou. Hlavní důvod často byl typu: „Klidně budu v práci déle, ale raději budu mít například 25 dní dovolené, protože partner je má. A když jezdíme na dovolenou, tak mi těch pět dní chybí.“

Na základě toho jsme se rozhodli pracovní dobu změnit na osm hodin a místo toho dát lidem třicet dní dovolené. Bohužel platí i to, že někteří nám řekli, že deset dní dovolené navíc nepotřebují a že by raději více peněz.

Jak to bude do budoucna?

Kdybychom byli softwarová nebo marketingová firma, kde lidi dělají v kanceláři a jejich pracovní výkon je měřen hotovými úkoly, tak bychom tu změnu zpět na osm hodin asi ani nedělali. Ale vzhledem k tomu, že nemáme jenom lidi v kanceláři, ale také v optikách a na skladech, kde je pracovní provoz omezen otevírací dobou nebo počtem příchozích objednávek, tak v dohledné době nejspíš pracovní dobu na sedm hodin upravovat nebudeme. Vrátili bychom se k ní za předpokladu, že by například sedmihodinová pracovní doba byla nově ze zákona, nebo pokud by bylo na trhu větší množství firem se stejným benefitem.

Ponaučením je, že touha po work-life balance se pořád ještě do značné míry odvíjí od makroekonomické situace a ve chvíli, kdy lidem najednou přijdou vysoké nedoplatky za energie a navýší se splátka hypotéky, jsou peníze opět hlavním motivátorem.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Rohlik.cz otevře za více než 90 milionů sklad v Ostravě. Nákupy tam díky tomu doveze do hodiny

Největší český online supermarket zároveň po roce končí se zastropováním cen základních potravin. Už prý nedává smysl.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

rohlik-kuryr

Foto: Rohlik.cz

Kurýr online supermarketu Rohlik.cz

0Zobrazit komentáře

Oslovit nových až 450 tisíc domácností chce největší český online supermarket Rohlik.cz, který se chystá za několik týdnů otevřít nový sklad v Ostravě. Severovýchod Česka dosud pokrýval z brněnského distribučního centra, ale teď bude zákazníkům ještě blíže. Díky tomu nabídne rychlejší doručení přímo v Ostravě a nově pokryje také okolní oblasti. Nový sklad staví Rohlík, který založil Tomáš Čupr a v Česku mu aktuálně šéfuje Martin Beháň, v areálu CTP Ostrava Poruba. V něm obsadí devět tisíc metrů čtverečních. Celková investice do provozu a vybavení distribučního centra přesáhne 90 milionů korun.

„Díky tomuto kroku zlepšíme dostupnost doručovacích oken během dne pro naše zákazníky, nabídneme také patnáctiminutová doručovací okna i expresní dodávky za 60 minut. Standardní dobu doručení zkrátíme na pouhé tři hodiny. S novým skladem budeme moci efektivně pokrývat širokou oblast na severu Moravy, včetně odlehlejších lokalit,“ uvádí ředitel Rohlik.cz Martin Beháň. Poprvé kurýři Rohlíku svými závozy pokryjí například Bruntál, Rýmařov, Hranici, Valašské Meziříčí či Rožnov pod Radhoštěm. Olomouc, Přerov či Šternberk a jejich okolí se již nebudou zavážet z Brna, ale z nového ostravského skladu.

Expresní dodávky, tedy ty do šedesáti minut, se budou týkat především Ostravy a okolí, konkrétně oblasti od Hlučína a Bohumína na jih po Frýdek-Místek, ze západu po Studénku a na východ až po Havířov. Doručení na přesný patnáctiminutový slot bude k dispozici od Opavy po Karvinou a na jih až v Novém Jičíně a Frýdlantu. Své v pořadí páté distribuční centrum v Česku plánuje Rohlík v Ostravě Porubě otevřít na konci října. Od roku 2020 má sklad v průmyslovém parku Brno Líšeň a tři distribuční centra se nachází kolem Prahy. Nejnovější sklad je v Chrášťanech a je ve velké míře robotizovaný.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nový sklad v Ostravě zatím pokročilý automatizovaný systém Autostore mít nebude. Bude nicméně vybaven základními automatizovanými dopravníky pro horizontální a vertikální transport a do budoucna je možné rozšíření automatizace. Do konce roku chce odtud Rohlík distribuovat až pět tisíc objednávek denně, což má v celostátním měřítku představovat nárůst objednávek o desítky procent. Součástí skladových prostor bude také lékárna Benu, se kterou Rohlík spolupracuje v rámci rozvozu léků a dalších lékárenských produktů. Pro ostravské regiony se navíc rozšíří také lokální sortiment potravin.

Otevřením pátého distribučního skladu v Česku posiluje Rohlík svou expanzi do regionů, kterou v poslední době pod vedením Martina Beháně razí. Šéf české pobočky Rohlik Group, která v čele se zakladatelem Tomášem Čuprem expanduje po Evropě, říká, že loni se Rohlik.cz rozšířil do více než 2 500 nových obcí a měst a letos přidal téměř čtyři tisíce dalších lokalit. Jde například o Děčín, Kadaň, Klášterec nad Ohří nebo Telč. „Díky posledním krokům už bude naše služba dostupná pro 75 procent obyvatel v České republice,“ doplňuje Beháň.

cc-podcast

Přečtěte si takéŠéfové Notina a Rohlíku: Jsme výjimky a i nadále rychle rostemeJsme výjimky. Trh padá, ale dobře jsme se připravili a dál rosteme, říkají šéfové Notina a Rohlíku

V rámci celého Česka nyní Rohlík ukončuje zastropování cen potravin, se kterým přišel v reakci na dění v ekonomice loni v září. Tehdy se rozhodl na základě rostoucích cen zastropovat ceny u základních potravin na úkor své marže. Šlo například o máslo, olej, mouku, pečivo, mléčné výrobky, vejce, šunku nebo toaletní papír. Původní akci letos na jaře prodloužil až do konce léta. „Koncové ceny již klesly natolik, že zastropování už nedává smysl, proto jsme se rozhodli jej ukončit,“ prozradil Beháň. I nadále chce však Rohlík držet zastropované ceny u potravin pro speciální diety.

V tuzemsku patří Rohlik.cz mezi vůbec největší online hráče. V našem žebříčku 100 největších e-shopů v Česku se před ním umístily jen Alza a Mall.cz. Celkový obrat skupiny Rohlik Group se v loňském roce vyšplhal na téměř 14 miliard korun a vzhledem k dění na trhu a v ekonomice také Tomáš Čupr výrazně tlačí na ziskovost.

Mezi desítkou největších e-shopů v Česku jsou také Tesco a Košík.cz, které svými potravinovými online obchody Rohlíku konkurují. Také strategie Košíku, který je zatím dlouhodobě ztrátový, je o expanzi v regionech. V rámci této strategie pokrývá všechna krajská města a jejich široké okolí. Velký centrální sklad má u Prahy, ve zbytku republiky mu dělají lokální sklady vybrané obchody Makro, se kterým je majetkově propojen. Nejrychlejší doručení napříč Českem zvládá od tří hodin od objednání.