Krize bydlení v San Francisku nekončí. Na jednoho ubytovaného bezdomovce přibudou na ulici čtyři noví

Podle nových dat zažije v určitý moment během roku 2022 bezdomovectví v San Francisku až 20 tisíc lidí. Na vině je neefektivní pomoc politiků a nedostupné byty.

Jiří BlatnýJiří Blatný

sf

Foto: Joshua Sortino/Unsplash

San Francisko na řešení bezdomovectví vynakládá miliardy dolarů

0Zobrazit komentáře

San Francisco je jedno z nejbohatších měst světa. Žije v něm nejvíce miliardářů v přepočtu na jednu čtvereční míli v celých Spojených státech. Stejně tak je to ale město se stejnou koncentrací lidí bez domova. Podle nových dat z výzkumu Applied Survey Research zažije v určitý moment během roku 2022 bezdomovectví v San Francisku až dvacet tisíc lidí.

Deník San Francisco Chronicle dodává, že městští zástupci s čísly okolo dvaceti tisíc bezdomovců ročně neoficiálně operují už několik let, poprvé se teď však tak vysoké číslo objevilo v oficiální zprávě. Z dat navíc vyplývá, že za každého jednoho bezdomovce, kterého se městu podaří ubytovat, přibudou v San Francisku čtyři noví.

Podle SFC je však na datech znát nejzásadnější posun v jedné z nejpalčivějších krizí kalifornského města s asi 875 tisíci obyvateli za několik posledních let. Městští úředníci, kteří na ulicích bezdomovce počítají, uvedli, že se jejich počet v posledních třech letech snížil o tři a půl procenta z 8 035 na 7 754, což je ovšem počet z jedné konkrétní noci, během které se sčítání konalo.

Další čísla (jako třeba zmíněných dvacet tisíc bezdomovců ročně a poměr jeden ubytovaný ku čtyřem novým bezdomovcům) jsou odhady, které jsou podle městských zastupitelů založené na různých datech. Běžně město sčítání provádí každé dva roky, před tím letošním ale to poslední proběhlo kvůli pandemii covidu v roce 2019.

„Progres sice vidět je, faktem ale zůstává, že se lidé na ulici dostávají rychleji, než je stačíme ubytovávat,“ řekla pro SFC Tomiquia Moss, ředitelka místní neziskové organizace All Home, která se lidí bez domova snaží zastávat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mluvčí městského Oddělení pro bezdomovectví a podpůrné bydlení Emily Cohen pro SFC však říká, že poměr jedna ku čtyřem neznamená nekončící příliv nových bezdomovců. Velká část z nich totiž na ulici nestráví moc času, protože buď z města odjedou, nebo si najdou nové bydlení. Podle ní se letos z ulice i díky městským programům dostalo přes dva tisíce lidí.

Její slova podporují i citovaná data, podle kterých klesl počet takzvaných chronických bezdomovců, jež americká vláda definuje jako lidi přebývající na ulici déle než rok, nebo lidi, kteří se bez domova ocitnuli více než čtyřikrát za tři roky. Ve sčítání na začátku roku 2022 jich bylo 2 691, o 11 procent méně než v roce 2019.

Největší zastoupení mezi tamními bezdomovci mají běloši, kteří v den sčítání tvořili 42 procent. Latinoameričané představovali 30 procent z celku, přitom jich v tamní populaci podle SFC žije jen 16 procent. Osmatřicet procent lidí žijících na ulici bylo Afroameričanů, přitom v populaci Bay Area mají šestiprocentní zastoupení.

Letecký záběr na jeden ze sanfranciských táborů pro lidi bez domova

SFC zlepšující se stav dává do kontextu s novými programy pro prevenci a boj s bezdomovectvím, do kterých San Francisco od roku 2019 vložilo stovky milionů dolarů. Financuje například ubytování v hotelech, parkoviště vyhrazená pro přespání, tábořiště a podpůrné bydlení. Minulý rok podle SFC pro pomoc lidem bez domova vyčlenilo přes miliardu dolarů.

Americký deník ale upozorňuje, že i když město v posledních letech na řešení tohoto problému dává stále více peněz, efekt je zatím naprosto neúměrný. Jen mezi roky 2016 a 2019 takové výdaje představovaly až 83 procent rozpočtu města. Ve stejné době přitom počet lidí bez domova stoupl o 33 procent.

Byť tedy město mluví o snižujícím se počtu bezdomovců, reálná situace je komplikovanější. Podle aktuální statistiky navíc vzrostl poměr bezdomovců závislých na drogách, především na syntetickém opiátu fentanylu, ze 42 procent v roce 2019 na dnešních 52 procent.

V roce 2018 dokonce město navštívila zástupkyně Spojených národů a ve své zprávě napsala, že „zacházení San Franciska s bezdomovci je kruté a porušuje hned několik lidských práv, jako je právo na život, bydlení, zdraví, vodu a čistotu“. Problém bezdomovectví se však netýká jen San Franciska a přilehlé metropolitní oblasti Bay Area – patrný je také třeba na východním pobřeží USA.

bayareaspravne

Foto: Mapy Google/CzechCrunch

Bay Area je metropolitní oblast na pobřeží Pacifiku

Ve městě New York na východě Spojených států, kde je míra bezdomovectví podobná té v San Francisku, ale jen pět procent bezdomovců nemá na noc přístřeší. Město zavedlo – narozdíl od San Franciska – efektivní systém přístřešků. Tam sice podle nynějších dat počet bezdomovců bez přístřeší klesl, stále jich však je o poznání víc než v New Yorku.

V roce 2020 bylo až 70 procent bezdomovců v kalifornské metropoli bez přístřešku, upozornil britský deník The Times. Rozdíl je daný i tím, že Newyorčané mají v případě, že se ocitnou na ulici, garantované právo na přístřeší. Obyvatelé San Franciska ne.

V Kalifornii zatím podle amerického sociologa Neila Gonga volí přístup „tolerantního zadržování“, kdy lidi bez domova koncentrují v určitých oblastech a pak je za bezdomovectví právně trestají. Sociolog pro americké rádio NPR uvedl, že výsledkem jsou extrémně chudé čtvrti jako losangeleská Skid Row nebo sanfranciská Tenderloin.

Dobré úmysly, špatné nápady

„Zatímco vysoký daňový příjem ze Silicon Valley teče do státních kapes, celá situace je ohraničená tím znepokojujícím problémem nedostupnosti bydlení a ztráty kontroly lokálních správních orgánů,“ popisuje situaci pro The Times americký politolog David McCuan.

Město dlouhou dobu profituje z úspěšných technologických byznysů v Silicon Valley a dalších oblastech Bay Area, od kterých jim díky vysokým daním každoročně přitečou miliardy dolarů. Příliv technologických společností do Bay Area znamenal také statisíce nových pracovních míst a obyvatel, kteří v oblasti hledali bydlení.

San Francisco má už od devadesátých let problém se stavbou nových budov. Akutní nedostatek bydlení ve spojením s vysokou poptávkou tak žene ceny nemovitostí i nájmů stále výš.

Pozemky v celé Bay Area také striktně podléhají takzvanému zoningu, kvůli kterému se při územním plánování rozdělí oblasti podle funkce například na průmyslové, rezidenční nebo vládní. V každé z nich mohou platit jiné regulace na stavbu nových budov. San Francisco navíc obecně na velké části svého území nepovoluje stavby vyšší než čtyřicet stop (asi dvanáct metrů), což dále omezuje počet bytů.

Nejen podle prezidenta neziskové organizace Národní aliance pro ukončení bezdomovectví Nana Romana jsou hlavní příčinou bezdomovecké krize právě vysoké ceny bydlení. Průměrný nájem za byt v San Francisku činí 3 700 dolarů měsíčně (zhruba 91 300 korun).

V některých čtvrtích San Franciska domy nesmí být vyšší než dvanáct metrů

Podle dat z roku 2017 chybělo v metropolitních oblastech San Franciska, Santa Clary, Oaklandu, San Jose a jinde přes 150 tisíc bytů dostupných nízkopříjmovým domácnostem. Dvě třetiny z nich, které byt v té době měly, však měly problém nájem zaplatit a byly na hraně bezdomovectví.

Na problém upozorňuje i konzultační společnost McKinsey, podle které Kalifornie potřebuje do roku 2025 postavit na 3,5 milionu nových bytů, aby se s chronickým problémem vyrovnala.

Přes opakované sliby politiků jak na úrovni města, tak okresů se to ale nedaří. Mezi lety 1999 a 2014 se v celé Bay Area dočkalo povolení o 61 tisíc finančně dostupných bytových domů méně, než doporučovala kalifornská vláda.

Co jsme to za civilizaci, když necháme ty nejzranitelnější napospas drogám a necháme je zemřít na ulici?

Podle amerického spisovatele Michaela Shellenbergera proto však hlavním viníkem nejsou vysoké ceny bydlení, ale představitelé měst, okresů a celé Kalifornie, kteří nedokážou efektivně naložit s finančními prostředky a adekvátně upravit legislativu.

Až to následně způsobuje krizi bezdomovectví a vysoké ceny nemovitostí, píše ve své knize Shellenberger. „Co jsme to za civilizaci, když necháme ty nejzranitelnější napospas drog a necháme je zemřít na ulici?“ ptá se spisovatel.

Podle konzultační firmy McKinsey je háček dále v tom, že podpůrné systémy, kterými se jednotlivé okresy v Bay Area snaží s bezdomovectvím vypořádat, jsou vzájemně nekoordinované. Oblasti mezi sebou málo sdílejí informace, mají rozdílné strategické plány a samostatně si také žádají o dotace federální vládu.

Výše citovaní experti se shodují, že na bezdomoveckou krizi neexistuje žádný kouzelný proutek, který by ji hned vyřešil. Jedno je podle nich ale jasné – v Bay Area se musí začít stavět nové dostupné bydlení, hlavně po nízkopříjmové rodiny a jednotlivce.

Takové řešení bude stát velké peníze. McKinsey nicméně podotýká, že zrovna nejlevnější není ani aktuální situace. Jen v Santa Claře se například výdaje za rok 2015 na zdravotní péči, soudní a správní řízení a systémy sociálních služeb v souvislosti s bezdomovectvím vyšplhaly na více než 520 milionů dolarů (12,9 miliardy korun).

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Pozorování hvězd s kočičákem. Elektrickým Jaguarem jsme zajeli do tiny housu uprostřed ničeho

Udržitelný výlet s SUV Jaguar I-Pace nás zavedl až pod Lipnici nad Sázavou, kde jsme si vychutnali pohostinnost domku Rocksky House.

trip-jagos8Story

Foto: CzechCrunch

Elektrický Jaguar I-Pace u offgrid domku Rocksky House

0Zobrazit komentáře

Na rýsovacích prknech inženýrů automobilek, kteří mají za úkol rozhodovat o budoucnosti mobility, vznikají nejrůznější výtvory. Někdo se soustředí na efektivitu, jiní sázejí více na design, někomu jde o dokonalý požitek z jízdy. A pak jsou tu ti, kteří dovedou mezi oběma disciplínami najít vyvážený poměr a přinést na trh elektřinou poháněný vůz, který baví, hezky se na něj dívá, a jízda s ním dává smysl.

Jedním z takových vozů je i elektrický Jaguar I-Pace, SUV, se kterým britská legenda poprvé vkročila do elektrických vod. Stalo se tak v roce 2018, tedy v době, kdy vlna elektromobility teprve nabírala na své síle. Přesto se v Jaguaru podařilo stvořit vůz, který bude mít ještě pár let silné slovo v segmentu, kde mu konkurují vozy, jako je Tesla Model X, Audi e-tron či BMW iX. Tedy samí silní hráči, kteří dovedou své uživatele přepravit ve skutečně luxusních kulisách.

Rozhodli jsme se proto tento vůz vzít na místo, které si zakládá na velice podobných hodnotách. Do malého domku Rocksky House, pojatého jako luxusní apartmá nabízející přímo z postele neuvěřitelný výhled do okolní přírody i na hvězdy, a který je ve jménu udržitelnosti zcela odstřižen od sítě. To už však trochu předbíháme.

Elektrická šelma

V den, kdy se nám elektrický Jaguar dostal do rukou, byly síla slunce a teploty vyloženě italské, proto se našim prvním cílem staly pizza, salát s chobotnicemi a kapka Crodina v Poděbradech. Na naší cestě jsem zprvu zaujal pozici na zadním sedadle. Přeci jen Jaguar I-Pace je automobil za více než dva miliony korun, a proto je dost možné, že v něm někteří jeho majitelé budou jezdit zásadně vzadu.

Interiér testovacího kusu, oděného ve sportovně vyhlížejícím modrém laku, byl vyveden v krémových tónech, které mu spolu s panoramatickou střechou dodávaly až nečekaně lehký a prostorný charakter. Určitý podíl na tom nesl i minimalismus, který zadní část vozu nabízela. Mimo tlačítka na elektrické ovládání okének zde pasažér nemá příliš mnoho jiných možností, jak s vozem interagovat.

jagos1

Foto: Jaguar

Design vozu je spíše umírněný a jeho dynamiku na první dobrou nedává tolik znát

Bylo tak více prostoru na vnímání jízdních vlastností vozu. Jaguar se proslavil pohodlnými automobily, které v sobě ovšem ukrývají dynamický charakter šelmy, jejíž jméno značka nese. A jinak tomu není ani u elektrického SUV. To z 0 na 100 km/h dokáže zrychlit za 4,8 sekundy a nabídnout maximální rychlost až 200 km/h.

Tuto hranici jsme sice netestovali, nejsme totiž bandité, nicméně během jízdy po dálnici je nutné buď nastavit tempomat, nebo bedlivě sledovat ukazatel rychlosti. S vozem se totiž velice snadno dostanete nad 150 km/h, aniž by vám přišlo, že tak vysokou rychlostí skutečně uháníte.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Po dobrém italském jídle jsem měl co dělat, aby mě vůz v kombinaci s parným letním dnem neukolébal ke spánku. Naštěstí jsem vábení zavřít oči odolal, a tak jsem nezaspal ani naši další zastávku, Litomyšl, kam jsme přijeli obdivovat tamní architektonické krásy.

Ještě předtím však bylo nutné píchnout vůz do nabíječky, protože baterka hlásila necelých 20 %. Na jedno nabití baterie o kapacitě 90 kW sice I-Pace dokáže poskytnout své služby na více než 300 kilometrů, před naším výletem však kolegové z vozu již trochu šťávy usrkli, a tak bylo nabíjení nezbytné. Auto jsme proto zaparkovali u dobíjecí stanice ČEZu o výkonu 50 kW, a vydali se do města.

trip-jagos6

Foto: CzechCrunch

Jaguar I-Pace na nabíječce v Litomyšli

Toulky po něm nám nějakou tu hodinku zabraly, a tak jsme po návratu již usedali do plně nabitého vozu. Ostatně za využití domácí nabíječky o výkonu 11 kW by se baterie měla nabít z nuly na 100 % za 8,5 hodiny. Pokud bychom naopak zaparkovali u rychlonabíječky, stačila by nám na dobití přibližně hodina.

Kočka na rozpálené silnici

Po dobrém jídle a krásách Litomyšle nás čekal poslední bod tohoto výletu. A to malý domek pojmenovaný Rocksky House nedaleko Humpolce – u malé obce Kejžlice na Vysočině. Což znamenalo, že nás ten den čekal finální, přibližně hodinový přesun. Tentokrát po okreskách a klikaticích.

To už jsem za volant usedl i já, abych se s Jaguarem náležitě pokočkoval. Naplno se mi otevřela možnost vychutnat si výkon 294 kW, tedy 400 elektrických koníků – generovaných dvojicí elektromotorů. Jak moc zostra toto spřežení žene celý povoz kupředu, může řidič volit skrze tři jízdní režimy. První myslí na co nejdelší životnost baterie, druhý je kompromisem mezi výkonem a spotřebou a se třetím lze Jaguaru pořádně vyprášit kožich.

jagos

Foto: Jaguar

Jaguarem jsme cestovali během horkých dnů. Klimatizace nám vše usnadnila

Jízda s vozem je skutečně zábavná, díky nízkému těžišti drží na silnici jako přikovaný a rychle zapomenete, že automobil měří na délku téměř 4,7 metru a na šířku má přes dva metry. Přesto jsem během jízdy objevil i několik drobných nedostatků. Ty jsem shledal v umístění páček, které byly posazené hodně nad volantem a manipulace s nimi nebyla zcela přirozená. To ovšem mohlo být i nesprávným nastavením volantu.

Kde problém určitě nespočíval mezi volantem a sedadlem, byla navigace. Díky její občasné nepřehlednosti jsme některá místa opěvovali dvakrát a na některých do třetice zakleli. Přesto nás navigace nakonec úspěšně zavedla až pod hrad Lipnice nad Sázavou, kde se nacházel domek, který se stal na jednu noc naším vlastním hradem.

trip-jagos7

Foto: CzechCrunch

Vůz zvládl dojet po polňačce až k domku

K domku vedla polňačka, na níž jsme si mohli alespoň v rychlosti ověřit schopnosti Jaguaru mimo zpevněnou vozovku. SUV se často prezentují jako vozy schopné zdolat i horší cesty, ne vždy je tomu ale skutečně pravdou. S Jaguarem jsme veškeré výmoly překonali s pohodlnou lehkostí, a tak nás dopravil až přímo před domek, a nemuseli jsme nosit věci z kufru o objemu 500 litrů vůbec daleko.

Hvězdná observatoř

Domek pojmenovaný Rocksky House je zástupcem moderních útočišť zasazených do lůna přírody, která nabízejí krátkodobé ubytování v maximálním sepětí s přírodou, aniž by host přicházel o komfort. Konkrétně toto dočasné bydlení jeho majitelé vytvořili z vysloužilého lodního kontejneru, který umístili na podvozek staré maringotky a následně mu vdechli kouzlo, jímž dnes oplývá.

Až na zapojení elektřiny majitelé veškeré úpravy provedli svépomocí, díky čemuž je realizace přestavby vyšla zhruba na 800 tisíc korun. „Rozhodli jsme se, že nebudeme šetřit na materiálech a pokusíme se udělat opravdu hezký, útulný prostor, který bude co nejvíce propojen s okolní přírodou, ale zároveň se v něm budete cítit skvěle, i když bude venku zrovna pršet,“ vysvětluje Jiří Rokoský, který dům vybudoval se svou přítelkyní.

trip-jagos5

Foto: CzechCrunch

Domek Rocksky House funguje bez napojení na rozvodnou síť

Během našeho pobytu zrovna dozrávalo obilí, které před domem vytvářelo zlatavé moře klasů, čekajících na sklizeň. Naopak prostor za domem strážily vysoké borovice, a tak absolutní samotu a soukromí občas narušovalo jen několik ušáků prohánějících se v okolí. Umístění si majitelé vybrali právě pro úplný klid a krásné výhledy do okolí a také pro hvězdné nebe. To zde po setmění rozehrává své jedinečné představení, které je jen minimálně rušeno světelným smogem.

Hosté mohou oblohu obdivovat z terasy u domku nebo terasy ležící vedle domu, případně skrze jednu z prosklených stěn ložnice či skrze okno umístěné ve stropu ložnice. A již brzy by zde mělo být pozorování hvězd ještě zajímavější. „Již za několik týdnů do domku dorazí Vespera, což je revoluční autonomní teleskop, který propojíte s mobilem a vyfotíte s ním třeba Měsíc nebo vzdálenou mlhovinu. Konečně se naplní naše vize do posledního detailu,“ vysvětluje Rokoský.

zichovex-boxed

Přečtěte si takéS novým Multivanem jsme vyrazili na výlet do pivovaru ZichovecMultivanem za vůní sladu a kokosu. Vyrazili jsme na výlet do největšího českého minipivovaru Zichovec

Onou vizí je nabídnout ubytování v domku šetrném vůči okolní přírodě, ve kterém člověk dokáže zpomalit a izolovat se od urychlené doby. Nabízí možnost pozorovat okolní přírodu, zvěř, hvězdy, poslouchat ptáky, šum lesa a praskání dřeva v kamínkách, jež slouží k vytápění domku během chladnějších dní. To všechno bez dosahu jakéhokoli Wi-Fi signálu. Tedy zažít něco, co už mnoho lidí vůbec nezná.

Jde to i bez sítě

Domek navíc nabízí inspiraci. Ukazuje totiž, že podobný objekt vůbec nemusí být připojený k rozvodné síti, a přesto je schopen provozu od jara do podzimu. „Na střeše jsou solární panely, které získávají elektrickou energii pro pohon všech systémů. Střecha je současně mírně sklopená a přes okap napojená na nádrž s vodou. Za nádrž jsme napojili filtrační zařízení a čerpadlo, které nažene vodu do domku. Do skříně se zrcadlem jsme zabudovali bojler, záchod je kompostovací. Sprcha, umyvadlo a dřez jsou pak napojeny na odpadní nádrž, která má integrované senzory hladiny,“ vyjmenovává Rokoský jednotlivá soběstačná řešení domku.

Vybavení samotného interiéru je spíše minimalistické, nabízí však možnost příjemně se vyspat, uvařit si, provést veškerou potřebnou hygienu a zarelaxovat si. Jediné, co nám trochu scházelo, bylo ohniště či gril, kde by bylo možné připravit jídlo přímo v přírodě, jinak toto místo nemělo žádnou chybu.

trip-jagos1

Foto: Rocksky House

Ložnice nabízí nádherný výhled na nebe i do okolní přírody

A pokud by vám přeci jen čtyři stěny domku začaly být malé, není nic jednoduššího než se vydat na výlet do okolí. A jeden tip rovnou přidávají i majitelé domku. „V krámku v Kejžlici v zatáčce si můžete koupit teplou sekanou, zabalit si ji a vyrazit pěšky na Lipnici nad Sázavou. Cesta vede lesy a je to jen pár kilometrů. Hrad, který je na jejím vrcholu, vidíte i přes obří ložnicové okno, takže naplníte to, k čemu vás Rocksky House láká hned od začátku,“ říká Jiří Rokoský.

Na výšlap na hrad nám bohužel čas již nezbyl. Po příjemném spánku jsme brzy k ránu nadzvedli kotvy, u snídaně si vychutnali pomalu sílící paprsky slunce a zamířili zpět do Prahy. Uzavřeli jsme tak výlet, který bychom mohli bez problému absolvovat v SUV s klasickým spalovacím motorem a přespat v domku připojeném k síti. Jenže to bychom neměli tam někde vzadu onen příjemný pocit, že jsme svým putováním zatopili planetě podstatně méně, než pokud bychom volili ony konvenční varianty.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre