Kdo bohatne na kryptoměnách, kupuje zásadně Lamborghini, což není klišé, ale fakt. Jenže nyní se karta obrací a z blockchainové technologie chce profitovat i samotná legenda ze Sant’Agaty. Lamborghini sází na NFT kartu, ovšem ve stylu ryze vlastním a italském. Investory do nové technologie láká na detailní zpracování Aventadoru rozkládajícího se v kosmu.
Lamborghini jde s dobou. Nejenže má v plánu zcela ukončit výrobu čistě spalovacích vozů a zákazníkům své modely nabízet od roku 2023 pouze coby hybridy, ale nyní prozkoumává i další trend dvacátých let 21. století. Podobně jako celá řada jiných značek i italská legenda naskakuje na vlnu NFT. Zapomeňte však na rozpixelované opičárny. Italové mají design na první místě a tomu odpovídá i charakter digitálního díla.
Automobilka se spojila se švýcarským umělcem Fabianem Oefnerem, který pro ni vytvořil obraz zachycující dekonstrukci Lamborghini Aventador na orbitě planety Země. Obraz nazvaný Space Time Memory lze považovat za propracované umělecké dílo, jaké není v NFT komunitě příliš obvyklé. Až doposud slavila masivní úspěch spíše jednodušší díla jako opičí série Bored Ape, či pixeloví kryptopankáči.
Foto: Lamborghini
Dílo vytvořené umělcem Fabianem Oefnerem
V případě Oefnerovy práce hovoříme o skutečně detailním digitálním umění. Nejdříve nastudoval inženýrské výkresy Aventadoru ve verzi Ultimate. Následně pro něj Lamborghini nachystalo více než 1 500 potřebných dílů, které umělec nafotil v improvizovaném studiu hned vedle výrobní linky automobilky. Všechny nafocené komponenty následně propojil do jednotné kompozice, jež je výsledným NFT.
Práce na vytvoření takového díla mu zabrala více než dva měsíce. Obraz je tvořen z více než 600 milionu pixelů, takže majitel může jít při jeho prohlížení skutečně do hloubky. Co zprvu působí jako nepřehledná změť komponentů zachycených z dálky, v sobě ukrývá i takové detaily, jako je frézování na převodovce či ražba na komponentech motoru.
Kromě Oefnera na tomto projektu Lamborghini spolupracuje také se společností NFT Pro, specialistou na tuto blockchainovou technologii, a aukční síní Sotheby’s. Právě ta by měla pomoci s hledáním toho správného majitele Oefnerova díla, kterým nebude nikdo jiný než ten, kdo v aukci nabídne nejvíce. Dílo se bude dražit hned několikrát, přičemž aukce budou probíhat na dedikovaném webu.
K Aventadoru v rozkladu dostane vítěz aukce také specialitku, kterou Lamborghini nazývá vesmírným klíčem. Jedná se o hliníkové pouzdro obsahující kus materiálu z uhlíkových vláken, který automobilka vyslala v roce 2020 na Mezinárodní vesmírnou stanici. Zde proběhly testy jeho chování v kosmickém prostředí. Podle Lamborghini se jedná o první materiál vyslaný automobilkou do vesmíru, na kterém byly prováděny vědecké výzkumy.
Foto: Lamborghini
K obrazu kupující obdrží i materiál z kosmu
Důvodem, proč se Lamborghini rozhodlo osedlat nejen stroje vybavené osmi- či dvanáctiválci, ale také NFT technologii, je podle zástupců společnosti snaha být maximálně inovativní a demonstrovat své zaměření na technologie.
„Komunita NFT je poměrně mladá a zaměřená na inovace. Mají podobné hodnoty nebo zájmy jako Lamborghini coby společnost, ale i komunita automobilky obecně. Takže to bylo celkem logické spojení,“řekl Stephan Winkelmann, generální ředitel Lamborghini, pro The Verge.
Jak Winkelmann dodal, další motivací bylo několik neoficiálních NFT projektů, které pracovaly s know-how společnosti, takže roli hrála i snaha o ochranu značky. Podle Winkelmannových slov však bude Lamborghini v přístupu k technologii blockchainu spíše opatrné. Proto neplánuje, že by v nejbližší době začalo přijímat bitcoin či kteroukoliv jinou kryptoměnu.
Dostat se z bodu A do bodu B co možná nejefektivněji a nejrychleji je obsesí, kterou lidstvo trpí od pradávna. Naše nohy jsme vyměnili za ty koňské, abychom následně sesedli ze sedel a zmizeli v hustých oblacích páry. Koleje vystřídal asfalt, pach dehtu z pražců zase vůně benzinu doprovázená burácivou kakofonií motorů. Nyní stojíme na prahu zcela nové éry. Éry zelené i po čertech rychlé mobility, kterou můžete pravidelně tankovat v našem novém satirickém speciálu CC Drive.
Anglickým slovem raptor – dravec – označuje Ford nejextrémnější verze svých vozů do terénu. Po legendární F-150 se jej dočkalo také Bronco, model v Evropě nedostupný, po němž by však zatoužil nejeden místní obyvatel. Třeba i podnikatel Radim Passer, který musí žehlit svou německou eskapádu s testováním maximální rychlosti Bugatti Chiron na německé dálnici, jež se nesetkalo s příliš velkým pochopením.
Pokud zrovna nemáte slovník nebo úvod našeho newsletteru po ruce, pod slovem raptor si nejspíš vybavíte odrápované velociraptory, dinosauří žrouty z Jurského parku. V angličtině sice označuje dravého ptáka, jenže na novinku od Fordu mnohem lépe sedí dinosauří příměr. Velociraptoři totiž byli rychlé, agilní bestie, které si ve snímku Jurský Park s oblibou pochutnávaly na komparzistech, jejichž role ani neměla jméno.
A podobně schopné jsou i modely od Fordu nesoucí právě označení Raptor, které prozrazuje jejich dominantní pozici na vrcholu potravního řetězce modelů americké automobilky. Doposud se jím mohl pyšnit pick-up F150, nyní se však ve hnízdečku vylíhlo další raptoří mláďátko. Zapomeňte na Pazderkovou a spol. Ford Bronco Raptor je jediný skutečný Survivor, kterého má smysl sledovat.
Foto: Ford
Ford Bronco Raptor
Bronco je legendární offroad, který však bohužel v evropských kopcích nepotkáte. Jedná se o model nabízený pouze na domácím, americkém trhu, což platí i pro znovuzrozenou generaci. Nezbývá tak než zasněně hledět na obrázky nebo sáhnout po Wrangleru, pro který je Bronco jedním z největších konkurentů.
Novinka Fordu je neuvěřitelně variabilní automobil, jehož podobu lze díky vyjímatelným bočním panelům a střeše variovat dle aktuálních potřeb. Ve verzi Raptor je široký 221 centimetrů, vysoký 198 centimetrů a jeho délka dosahuje 4,6 metru. Nejsme Ross Geller, který by zde asi řekl víc, ale s touto velikostí by bylo Bronco rozhodně alfou raptoří smečky.
Kupředu jej žene šestiválcový EcoBoost o objemu tří litrů generující výkon 412 koňských sil. A to je dost k tomu, aby si raptoří Bronco poradilo s kdejakou překážkou. Ostatně na zdolávání skutečných výzev je stavěné. Inženýři se nechali inspirovat vozy, které jezdí v závodu Ultra4 Racing, což je ten typ soutěže, v níž se může stát cokoliv, ale hlavní je dojet do cíle. A to je výzva.
Foto: Ford
Variabilita vozu umožňuje odstranit boční panely i střechu a vyrazit třeba na pláž
Bronco Raptor tak dostalo do vínku ochranné kryty i podvozek laděný na ty nejextrémnější scénáře. Ford navíc přihodil 37palcové pneumatiky, které jsou dle automobilky to vůbec největší, do čeho je kteréhokoliv SUV ve Spojených státech obouváno.
Bronco je určeno přesně pro ty jedince, kteří jdou po primárním instinktu přepravit posádku z bodu A do bodu B. Verzi Raptor je přitom jedno, jaký terén mezi oběma body stojí, a klidně je propojí přímkou. Ve svých útrobách však dokáže posádku náramně hýčkat moderními technologiemi i pohodlím. Jedná se tedy i o vůz vhodný pro ty rodiny, kterým se víkendový výlet občas zvrtne ve zběsilou jízdu ve stylu Šíleného Maxe.
Ve dravé úpravě si budou zákazníci moci Bronco objednávat od dubna, přičemž cena bude startovat na částce okolo 1,5 milionu korun. Oproti klasické verzi si tak připlatí více než 400 tisíc, ovšem dostanou za to ultimátního vůdce smečky, který jim v případě správného zacházení může říkat pane po zbytek života.
***
Co dalšího hýbe asfaltem?
? Blesky v dunách: V kuloárech se šušká, že by se Bronco mohlo dočkat své elektrické verze. Jak se vůbec daří elektřině v extrémních podmínkách, pro které je i Bronco Raptor stavěné, naznačily vozy Audi na slavné Rallye Dakar. Speciály Audi RS Q E-Tron sice byly hybridy nabíjené klasickým spalovacím motorem, přesto se ukázalo, že i vůz na baterku dokáže v divokých dunách obstát před konkurencí. Speciálům se podařilo na několika etapách spočinout na bedně a několikrát urvat i etapové vítězství.
? Lambo už jen hybridně: Lamborghini prozradilo, že v letošním roce přivede na trh čtyři nové vozy, které budou zároveň posledními čistě spalovacími modely v jeho portfoliu. Od roku 2023 je budou doplňovat již jen hybridy, které nejdříve nahradí Aventador a postupně přijde řada i na Huracán a Urus. Vůbec prvního čistě elektrického Lamborghini se dočkáme až za několik let. Podle Stephana Winkelmanna, generálního ředitele automobilky, by se mělo jednat o GT, které je prozatím v raných fázích vývoje.
? Nikola žije: Kontroverzní automobilka Nikola oznámila navázání dlouhodobé spolupráce se společnosti Proterra. Výrobce baterií bude automobilce, která pouštěla své rádoby vodíkové tahače z kopce, dodávat baterie pro model Tre. Nikola tak nadále potvrzuje, že má nejhorší časy spojené se zakladatelem Trevorem Miltonem za sebou a skutečně je schopna přivést na trh funkční elektrický a později i vodíkový nákladní vůz.
Foto: Audi
Audi RS Q E-Tron
? Rolls, Porsche, Lamborghini a Volkswagen: Další automobilky postupně odkryly čísla z minulého roku, která potvrzují, že luxusnímu segmentu se daří, vozů pro masy se však prodávalo méně. Růst dodávek zaznamenal Rolls-Royce, Porsche i Lamborghini. Kdo měl naopak prodeje slabší než v předchozím roce, byl Volkswagen, který však upozornil, že prodal téměř dvojnásobně více vozů poháněných elektřinou.
? Pan Passer má prů…: Odškrtávat si rychlostní rekord je zcela běžné, ovšem majitelé závodních vozů tak většinou činí na uzavřených okruzích. Neplatí to však v případě miliardáře Radima Passera, který se rozhodl otestovat svého Chirona za běžného provozu na německé dálnici. 417 kilometrů v hodině je slušný úlet i na německé úřady, které se nyní začaly celou záležitostí zabývat, protože se jim ani trochu nelíbí, že si čeští miliardáři z jejich autobahnu dělají dětské hřiště.
? Kolobrnda jako žádná jiná: Je otázkou, do jaké míry mohou německé úřady Radimu Passerovi zavařit. V nejhorším případě tu je ale alternativa, kterou může pro svou následnou dopravu využít v podobném stylu, Bugatti totiž představilo vlastní elektrickou koloběžku, tedy artefakt, který by měl mít doma každý správný miliardář.
Foto: Bugatti
I po technické stránce je koloběžka spíše průměr
? Nissan, Renault i Mitsubishi na elektřinu slyší: Rýmem, za který by se nemusel stydět žádný žák prvního stupně základní školy, ohlašujeme záměr aliance těchto tří automobilek investovat v následujících pěti letech do vývoje elektromobilů 560 miliard korun. Výsledkem by měla být nabídka až 35 nových elektrických modelů napříč portfolii všech výrobců. Automobilky chtějí zároveň více spolupracovat v otázce techniky a společných platforem.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.