Kultovní horor dostane celou trilogii pokračování. Novinka 28 let poté se točila iPhonem

Horor 28 dnů poté ukázal chování lidí po zombie apokalypse, kdy padla morálka, a oživil žánr. Novinka v traileru slibuje další děsivý vývoj.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

28-let-pote

Reprofoto: Sony Pictures Entertainment/YouTube

28 let poté

0Zobrazit komentáře

V roce 2002 přišli Danny Boyle, režisér Trainspottingu a Milionáře z chatrče, a scenárista Ex Machina nebo Občanské války Alex Garland, s postapokalyptickým zombie hororem 28 dnů poté. A změnili žánr. Teď se k jednomu ze svých největších společných úspěchů vracejí a chtějí ukázat, jak se jejich fiktivní svět změnil o pár dekád později. První trailer na novinku 28 let poté slibuje nejen děsivé, ale také myšlenkově zajímavé pokračování.

Oficiální synopse snímku říká: „Od doby, kdy z laboratoří na biologické zbraně unikl nebezpečný virus, uběhly téměř tři dekády, a ve stále brutálně vymáhané karenténě se někteří naučili mezi infikovanými žít. Jedna taková skupina pozůstalých žije na malém ostrově, který je s pevninou spojený jedinou, přísně střeženou hrází. Když jeden z členů skupiny opustí ostrov a vydá se na misi do temného srdce pevniny, objeví tajemství, zázračné i hrůzné věci, které proměnily nejen ty infikované, ale i ostatní přeživší.“

Původní film sledoval osudy kurýra Jima, který se po měsíci probudí v nemocnici v kómatu a zjistí, že svět se radikálně změnil. Prochází prázdnými ulicemi Londýna, ve stínech naráží na lidi proměněné na krvelačné bestie, jinde se v koutech choulí přeživší, k nimž se Jim připojí. Nezbývá jim, než hledat naději ve zdánlivě beznadějné situaci.

28 dnů poté bylo novátorské ve více ohledech. Jelikož filmaři museli pracovat s velmi omezeným rozpočtem a zároveň natočit řadu scén v prostředí známých a vysoce frekventovaných částí britského velkoměsta, točilo se po malých částech vždy jen několik desítek minut o víkendu brzy ráno. Jedině tehdy bylo únosné zablokovat část ulice nebo zajistit, že na záběrech nebudou lidé a doprava. Vzhledem k omezenému času se rozhodli použít digitální kamery, které byly mnohem menší a lehčí, než ty tradiční filmové.

28 dnů poté se tak stalo jedním z prvních výraznějších snímků natočených téměř kompletně digitálně, což definovalo i jeho specifickou, dnes zastarale a nedokonale působící, vizuální stránku. Mnohem více než technickou stránkou ale snímek zaujal scénářem. Ten jednak přišel s rychle se pohybujícími zombie, což bylo tehdy stále ojedinělé, jednak se zaměřil na osobní osudy postav spíše než krvavou akci a boj o holé přežití.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ostatně i tvůrci o svém díle neradi mluvili jako o zombie hororu, jelikož typická ikonografie tohoto subžánru v 28 dnech nehraje tak velkou roli. Vyprávění místo toho hlavně sleduje chování lidí v extrémní situaci, kdy se rozpadá tradiční morálka i očekávání budoucnosti. Také v oficiálních materiálech se psalo o „poselství o tom, jak destruktivní je ztráta přirozené lidskosti“.

Novinka, která ve franšíze navazuje ještě na druhý díl 28 týdnů poté, by v tomto duchu měla podle prvního traileru pokračovat. Upoutávka neprozrazuje nic konkrétního, obsahuje ale řadu odkazů na vznik nových společenských uspořádání, diktovaných existencí ve zničeném světě. V mezititulcích se pak objevuje otázka: „Co se s lidstvem stane?“

28 let poté naváže také na experimentální technickou stránku původního filmu – snímek se totiž kompletně natáčel iPhonem 15 Pro Max. Při štědrém rozpočtu 75 milionů dolarů to je dosud zdaleka nejdražší film natáčený smartphonem. Jelikož se donedávna jednalo o utajovanou informaci, kterou odhalil magazín Wired, filmaři se zatím nijak nevyjádřili k tomu, proč zvolili iPhone místo tradičních profesionálních kamer. Jde nicméně o výrazně jednodušší přístroj, který může umožnit svižnější a dynamičtější produkci, podobně jako přechod na digitální kamery u 28 dnů poté.

Původní snímek se ve své době dočkal skvělých příjmů z kin i velice dobrých ohlasů a dnes se těší kultovnímu statusu. Snad i proto filmaři dostali dostatek důvěry studia na to, aby vytvořili celou novou trilogii. Paralelně s 28 let poté se natáčelo i jeho přímé pokračování 28 Years Later II: The Bone Temple, které dostala na starost režisérka Nia DaCosta (Candyman: Ďábelský přízrak).

V hlavních rolích novinky uvidíme Aarona Taylora-Johnsona, Ralpha Fiennese nebo Jodie Comer. Podle všeho se má vrátit také představitel hlavního hrdiny 28 dnů – dnes oscarový Cillian Murphy. 28 let poté v českých kinech uvidíme 19. června příštího roku.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Česká aplikace promění cokoliv na LEGO s návodem i nákupním seznamem kostek. Stačí namířit foťák

Brick My World od Jakuba Jirgla a jeho parťáků uspěla na Kickstarteru – a jestli máte telefon, LEGO designéra udělá i z vás.

Michal MančařMichal Mančař

brick-my-world-app

Foto: Brick My World

Česká aplikace Brick My World promění (skoro) cokoliv na LEGO stavebnici

0Zobrazit komentáře

Namíříte foťák třeba na oblíbenou hračku nebo suvenýr. Celý objekt naskenujete aplikací. A dostanete jejich 3D model z LEGO kostek. Spolu s jejich seznamem, abyste je mohli snadno nakoupit. A samozřejmě i s návodem, jak je složit. Přesně takhle funguje nová česká aplikace Brick My World, která na tenhle nápad už vybrala na Kickstarteru několik milionů.

Máte rádi LEGO? Jeden ze zakladatelů projektu Brick My World Jakub Jirgl ano. Ale možná o něco víc než běžný amatérský stavitel. „Jako každý velký fanoušek mám doma desítky krabic. Ale když jsem si pořídil vysněné auto, napadlo mě, že bych si ho rád postavil také v LEGO podobě,“ popisuje pro CzechCrunch prvopočátky nápadu na aplikaci, která ze skutečných věcí dělá kostičkové kopie.

„Jenže stavebnice mého auta neexistovala a jedinou možností bylo složité modelování v grafickém programu. Ale co kdybych měl aplikaci, která to udělá za mě? A už to nabralo spád,“ popisuje Jirgl. Po nápadu přišel průzkum amerického trhu, který potvrdil, že o něco takového je zájem. Pak vznikla skutečná aplikace. A teď Jirgl s týmem – dalšími spolumajiteli a parťáky jsou někdejší kolegové z technologické firmy Cloudfield – šli na Kickstarter.

Kampaň, která končí ve čtvrtek po poledni, v době vydání článku nadchla kolem patnácti stovek stavitelů. Od nich v okamžik vydání článku Brick My World nabralo těsně pod 150 tisíc dolarů. V přepočtu zhruba tři a půl milionu korun, které zafinancují ostrý a veřejný rozjezd placeného nástroje. „Výsledky nás nadchly. Ověřili jsme si zájem skutečných uživatelů, získali jsme pozornost médií jako Wired nebo GameStar. O investorovi jsme nejprve neuvažovali, ale pro budoucí vývoj už investory a partnery zvažujeme,“ říká Jirgl.

Ať už aplikaci pořídíte zvýhodněně přes Kickstarter – za 99 dolarů neboli 2 400 korun na rok –, nebo si ji předplatíte po vydání za dvojnásobek, měla by vám umožnit z fotky téměř čehokoliv udělat LEGO stavebnici. „Ve třech krocích si vyrobíte vlastní model včetně návodu a seznamu kostek, který si pošlete do seznamu přání na tržišti BrickOwl,“ popisuje Jirgl s odkazem na populární e-shop s jednotlivými dílky. K dispozici bude i bezplatná verze s omezenými funkcemi.

Skutečný objekt naskenovaný ze všech úhlů Brick My World převede na trojrozměrný model, z něj následně vznikne první možná vizualizace jeho LEGO podoby. V ten okamžik můžete změnit jeho velikost – z velkého plyšáka klidně uděláte malý modýlek – či upravit barvu. Až poté dojde k virtuálnímu stavění, kdy aplikace hledá nejlepší konstrukční řešení s ohledem na počet kostek a pevnost stavebnice.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Oříšek je vnitřek modelu. Jak zabezpečit stabilitu staveb, aniž bychom potřebovali miliony kostiček? Odpověď je vlastně jednoduchá. Čím méně kostiček, tím pevnější model,“ říká Jirgl. Proto jinak dutý interiér stavebnice vyztužují převážně velké kostky, což kromě upevnění stavby také snižuje výslednou cenu modelu.

I otázky ohledně práv a copyrightů má Brick My World vyřešené. „Toho jsme se zprvu také báli. Naštěstí už samotný tvar LEGO kostičky není problematický, protože patent vypršel. Modely budeme mít vlastní, tudíž bychom neměli nijak kolidovat s duševním vlastnictvím značky LEGO.“

Brick My World by po kickstarterové kampani mělo vyjít začátkem příštího roku. „Ale možná aplikaci stihneme dodat ještě letos. Trochu jsme do toho šlápli,“ říká Jakub Jirgl. A co dál? „Teď jsme ve fázi LEGO Classic. Opravdová výzva však může čekat u speciálních řad kostek a třeba jednou i LEGO Technic. Naším cílem je stát se aplikací číslo jedna pro všechny dospělé fanoušky,“ uzavírá vývojář, který tak moc chtěl stavebnici vlastního auta, až z toho byla milionová aplikace.