Kupte, používejte, vraťte. Adidas dokáže ze svých 100% rozložitelných tenisek vyrobit nové a mění obuvní průmysl
I když tržbami stále zaostává za svým hlavním konkurentem z amerického Beavertonu, kterým není nikdo jiný než Nike, v oblasti naplňování udržitelných plánů je Adidas napřed. Od experimentu s teniskami z oceánských plastů, které sklidily obrovskou chválu a zájem lidí, se německá sportovní firma dostala do fáze, kdy chce zásadně změnit běžné zákaznické chování – obnošené tenisky vracet, aby se z nich udělal nový model. A pořád dokola.
První takovou vlaštovku vyslal Adidas letos v dubnu, když představil nové běžecké tenisky Futurecraft Loop, které svým designem připomínají staré dobré modely, ale jsou založeny na 100% rozložitelném materiálu. Tím je takzvaný termoplastický polyuretan (TPU), z něhož jsou vyrobeny všechny části siluety – od bílé podrážky přes béžový svršek až po očka pro ekologické tkaničky.
Chybí dokonce i běžné lepidlo, které drží jednotlivé komponenty pospolu. Namísto toho Adidas používá specifické tepelné výrobní úpravy, pomocí nichž se termoplastický polyuretan pojí k sobě pod vlivem silného žáru a tvoří stabilní tvar. Papírově tak Futurecraft Loop slouží jako ideální kandidát pro cirkulární formát používání.
Klíčová je však praxe, respektive výsledky z opravdového nošení. I na to samozřejmě Adidas myslel, když 200 párů těchto tenisek rozdal svým sportovcům a partnerským osobám, které je ihned začali testovat v terénu. Lze to nazvat jako beta testování před zahájením masového prodeje.
Tenisky se standardně nevrací
To se ovšem ukázalo jako největší výzva. Byť Adidas své atlety a jiné influencery instruoval o tom, že je v rámci tohoto testování „musí“ vrátit, zpět jich včas (zhruba po měsíci) dostal pouze několik. A to šlo o osoby, kterým může věřit. Jak dokáže podobné chování vypěstovat u milionů neznámých zákazníků, jež tenisky berou jako spotřební zboží, které se běžně vyhazuje?
„To byl moment, kdy jsme začali chápat, jak zákazníci mohou přemýšlet o této změně mindsetu. Kladli jsme si otázky, zdali se lidé dokáží oprostit od kulturní normy, když přijde na nákupy produktů, a skutečně budou tenisky vracet zpět,“ komentuje manažerka technologických inovací v Adidasu Tanyaradzwa Sahanga.
S postupem času se však do vývojových dílen Adidasu začala dostávat většina zapůjčených vzorků, čímž se firmě ulevilo. Do rukou se jí dostaly tenisky, které byly nejrůzněji ošoupané, podivně zbarvené a zkrátka určené k vyhození. Šlo tedy vidět, že jim první majitelé dávali dost zabrat, díky čemuž měl Adidas ideální výchozí bod, od kterého se mohl odrazit.
Milník pokořen
Ještě před rozdáním modelů Futurecraft Loop si totiž plánoval, že jakmile se jim vrátí zpět, zahájí takzvanou druhou fázi cirkulárního procesu, během kterého tenisky rozemele na miniaturní fragmenty a zformuje do malých pelet. Z nich by pak tvořil nové modely, které by byly založeny na doslova stejných, v minulosti již použitých materiálech. A to se firmě podařilo.
Productboard shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsAdidas oznámil, že zvládl vytvořit druhou generaci ekologických Futurecraft Loop, které během listopadu opět rozdá dvoustovce vybraných osob k tomu samému účelu. Znovu budou mít zhruba třicet dní na to, aby je vystavili náročným podmínkám a následně je vrátili zpět.
To se patrně bude táhnout až do jara roku 2021, kdy Adidas chystá jejich oficiální komerční prodej. Spuštěný by měl být i v Česku, byť se zatím neví, za jakou cenu se budou nabízet a jak bude ve výsledku probíhat ono vracení – zda půjde o výsadu pouze kamenných poboček, nebo se celá věc dotkne i internetového prodeje.