Lávka propojí Vítkov s Karlínem, bude mít i výtah a naváže na nový most pro pěší do Holešovic

Ocelovo-betonová konstrukce bude za pár let vidět nad pražským Karlínem, kde se člověk vyveze výtahem nahoru a přes lávku bude pokračovat na Vítkov.

Eliška NováEliška Nová

lavka-propoji-vitkov-a-karlin

Vizualizace: Marek Kopeć, Petr Tej, Žofie Raimanová, Oto Melter

Vítkov a Karlín propojí lávka

0Zobrazit komentáře

Kdo stál někdy na pražském Vítkově a koukal se dolů směrem do Karlína, musel zadoufat, aby tudy vedla snadná cesta. Taková neexistuje. Buď je potřeba půl Prahy obejít, anebo jít cestou, kterou si po setmění netroufne ani ten největší strachomilec. Teď má spojit Vítkov s Karlínem nová lávka.

Nejde přitom zdaleka jen o spojení jednoho kopce s jednou čtvrtí. Lávkou se ve výsledku propojí hned tři městské části. Jde o Žižkov, ze kterého vede cesta na Vítkov, a právě zmíněný Karlín.  To vše zhruba ve stejné linii, kde má v příštím roce Karlín s Holešovicemi propojit přes řeku také Štvanická lávka, která už je ve výstavbě.

Rozestavěné přemostění Vltavy i to plánované mezi Vítkovem a Karlínem přitom bude dílem stejného architekta – Petra Teje, který se na mosty i lávky zaměřuje. Nová lávka má vzniknout na soukromém pozemku. Tam má v plánu stavět dvě budovy investor Richard Sobotka. Mezi nimi vznikne výtahová věž, kudy se lidé dostanou nahoru a po lávce budou moci pokračovat dál.

„Právě proto, že bude nová lávka navazovat na tu Štvanickou, mě soukromý investor oslovil, abych ji navrhl společně s architekty plánovaného bytového domu. Na Vítkově projektujeme také cestu, která má vést až k Armádnímu muzeu Žižkov, kam se díky plánované lávce bude možné dostat i bezbariérově,“ vylíčil pro CzechCrunch Tej.

lavka-propoji-vitkov-a-karlin-1

Vizualizace: Marek Kopeć, Petr Tej, Žofie Raimanová, Oto Melter

Autory návrhu jsou Marek Kopeć, Petr Tej, Žofie Raimanová a Oto Melter

Cesty přitom na Vítkově upraví i Praha 3, a to tak, aby navazovaly na trasu propojující město. Lávka je primárně pro pěší, budou ji ale moci využít také cyklisté a projede tudy i kočárek. „Lávka bude dlouhá 56 metrů a široká necelé tři metry,“ upřesnil dosluhující náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Podle Teje půjde o jednoduchou stavbu, která vychází z tematiky železničních prvků. Konstrukce je navržena ocelovo-betonová. Z oceli bude i zábradlí. Lávka má výšku konstrukce tři a půl metru a bude také zastřešená.

Město schválilo tento týden s investorem memorandum o poskytnutí pozemku. Zatímco investor bude financovat obytné domy, město samotnou lávku, včetně věže, která bude vycházet z dvoupatrového objektu.

„Investor se zavázal věnovat městu pozemek, což je poměrně unikátní. O propojení Vítkova s Karlínem se totiž hovoří už dlouho. Jde ale o poslední pozemek, kde to je možné. Všechny další patří rovněž soukromým investorům, se všemi se v minulosti jednalo, ale nikdo na výstavbu lávky nakonec nepřistoupil,“ říká Tej.

Věž, ze které bude vycházet lávka, plánované domy dělí. Kdyby lávka nestála, mohl by investor podle Teje zastavět celou plochu. Současným plánem je postavit dva domy o devíti patrech, kde bude k dispozici 77 bytů a několik nebytových jednotek. Projekt roste v ulici Pernerova, kde dříve stály nádražní budovy, lávka pak naváže na karlínské straně na ulici Peckovu.

lavka-propoji-vitkov-a-karlin-2

Vizualizace: Marek Kopeć, Petr Tej, Žofie Raimanová, Oto Melter

Půjde o ocelovo-betonovou konstrukci

V současné chvíli bude projekt domů i lávky pokračovat vyřizováním potřebné dokumentace. Nejdříve územním rozhodnutím a dále stavebním povolením. Pak vznikne projekt a bude se soutěžit dodavatel. Stavět by se mohlo začít za pět let. Autory projektu domu jsou Marek Kopeć, Žofie Raimanová a Oto Melter.

Podle Teje, který má na starosti návrh lávky, se podobné stavby objevují i ve světě. „Výtah a lávka jsou běžné ve Švýcarsku, stejně tak v Portugalsku,“ uvádí Tej. V Lisabonu podobně funguje například výtah Santa Justa s navazující lávkou. „Běžně se takhle zpřístupňují vyšší městské úrovně,“ dodává architekt.