Léčba cukrovky moderně a digitálně. Český startup Vitadio boduje u pacientů a získává na svou aplikaci 16 milionů korun

Jiří SvobodaJiří Svoboda

vitadio_team-zleva_-boleslav-kristian-lenka-rohryova-jan-somvarsky-ondrej-kulatkaStory

Foto: Vitadio

Zakladatelé Vitadio: Boleslav Kristián, Lenka Röhryová, Jan Šomvársky, Ondřej Kulatka

0Zobrazit komentáře

Když Jan Šomvársky před třemi lety dokončoval své studium managementu v Rotterdamu, ještě netušil, že za pár let bude pomáhat lidem s léčbou diabetu 2. typu, neboli typem cukrovky, která je způsobená špatným životním stylem.

Ještě při studiích se potkal s Ondřejem Kulatkou, se kterým si postupně začal budovat cestu k technologicko-medicínskému startupu Vitadio. Ten nyní získává investici 16 milionů korun od kapitálového fondu Nation 1 a andělského investora Petra Skrly.

Ačkoliv Šomvársky lékařství nestudoval, k tématu zdravého životního stylu měl blízko. S dalšími dvěma spoluzakladateli Bolkem Kristiánem a Lenkou Röhryovou tak začal před dvěma roky budovat telemedicínskou platformu.

„Fungovali jsme ve wellness segmentu, ale postupně jsme za začali dostávat čím dál více žádostí od chronicky nemocných pacientů, zejména těch s diabetem 2. typu,“ popisuje pro CzechCrunch Šomvársky, jak se dostal k současnému tématu. Není to ostatně náhoda – všichni čtyři spoluzakladatelé mají diabetes 2. typu v rodině.

vitadio_pacient

Foto: Vitadio

Aplikace Vitadio pomáhá s využitím několika technologií

Tímto onemocněním trpí podle Světové zdravotnické organizace 60 milionů Evropanů, z nichž jen 6,5 % dosáhne cílů léčby. Tým tuzemských podnikatelů se proti tomu rozhodl bojovat moderními metodami a vytvořil aplikaci, která má za cíl navést pacienta na správnou životosprávu, dobré návyky si udržet a ve výsledku tak zmírnit průběh onemocnění.

Na rozdíl od diabetu 1. typu totiž nejde o vrozenou nemoc, ale získanou, a to kombinací genetických předpokladů a špatné životosprávy. Onemocnění, které kvůli snížené produkci nebo účinkům hormonu inzulinu brání lidskému tělu ve správném využívání krevního cukru, je v České republice mimo jiné nejčastější příčinou amputací dolních končetin – ročně jde asi o 10 tisíc případů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Pro případné zvrácení diabetu 2. typu je zásadní úprava životosprávy a pravidelný self-monitoring. Dostatečně podporovat takové množství pacientů na pravidelné bázi je však pro zdravotní systém neudržitelné,“ komentuje Jan Šomvársky, proč s myšlenkou telemedicínské aplikace přišel.

Úleva zdravotnímu systému

Právě kvůli omezené kapacitě zdravotního systému aplikace Vitadio pomáhá pacientům mezi jednotlivými návštěvami. Propojuje tak pacienta, jeho ošetřujícího lékaře a nutričního terapeuta přímo z týmu Vitadio, který je s pacientem v kontaktu na dálku. Kontinuálně také získává data o jeho zdravotním stavu a umožňuje terapeutovi zasáhnout, když to pacient nejvíce potřebuje.

„Alternativně po Evropě fungují takzvané disease management programy, které však mají velmi nízkou adopci a pacienti v nich dlouho nevydrží. Oproti tomu se do Vitadio zapíše v průměru sedmkrát více pacientů a úspěšně jich proces dokončí třikrát více,“ popisuje Šomvársky.

vitadio_somvarsky

Foto: Vitadio

Jan Šomvársky, jeden ze zakladatelů startupu Vitadio

V praxi se Vitadio chce soustředit hlavně na nově diagnostikované pacienty, kteří mají podle Šomvárského největší úspěšnost. Od svého lékaře dostanou kód, s jehož pomocí se pak do aplikace mohou přihlásit. Aplikace následně dokáže pacienty segmentovat podle jejich vzorců chování a předepsat tak individuální režim.

„Hrajeme si například i s myšlenkou personalizovaného jídelníčku a doporučení v reálném čase na základě toho, jakou hladinu glykemie pacient zrovna má,“ nastiňuje Šomvársky svou vizi.

Vitadio se aktuálně soustředí hlavně na německý trh – nejen kvůli tamní síti soukromých zdravotních pojišťoven, ale také kvůli nové legislativě, která u našeho západního souseda umožňuje lépe lékařům předepisovat digitální léčbu. Později doufá i v ostrý provoz na Slovensku i v Česku.

onlajntop

Přečtěte si takéČupr, Kania, Beck nebo Šmuclerová. Na konferenci CzechCrunch Onlajn se bude řešit budoucnost Česka v nové doběČupr, Kania, Beck nebo Šmuclerová. Na konferenci CzechCrunch Onlajn se bude řešit budoucnost Česka v nové době

Český startup, který na trhu působí od roku 2018, už ale prvním pacientům pomáhá v rámci dvou výzkumných studií. Podle předběžných výsledků se prokázalo, že řešení funguje a dokáže zaručit výsledky mnohem levněji než standardní postupy.

Po byznysové stránce je Vitadio závislé na pojišťovnách. S těmi soukromými vytipovává pacienty, kteří mají v budoucnosti pravděpodobnost výskytu diabetu 2. typu, a následně jim dává do aplikace přístup. Vitadio pak dostane od pojišťovny zaplaceno a v budoucnu směřuje k tomu, že by dostávalo zaplaceno přesně podle toho, zda se stav daného pacienta zlepší.

vitadio_app

Foto: Vitadio

Aplikace Vitadio

„Jan a jeho tým přišli s výborným produktem, který může pomoci milionům lidí. Fakt, že jim jde Německo naproti svými zákony, je velké plus. Mají za sebou úspěchy z investičních soutěží, probíhající studie se slibnými výsledky a partu lidí, které žene i osobní motivace,“ vysvětluje Marek Moravec z investičního fondu Nation 1, který společně s Petrem Skrlou investoval zmíněných 16 milionů korun. Finance startup využije na rozvoj produktu, expanzi na český i zahraniční trh a rozšíření týmu.

Diabetici jsou mezi nejohroženějšími v současné pandemii

Vitadio stejně jako mnohé další podniky ovlivnila současná koronavirová pandemie. Jelikož se diabetici aktuálně složitěji dostávají k lékařům, zpomalil se i náběh testování v klinických studiích.

„Zároveň ale potřebují stálou péči a jejich stav se tak postupně zhoršuje,“ upozorňuje Šomvársky na důvody, proč jsou diabetici v současné situaci jednou z nejohroženějších skupin.

Vitadio tak chce i ve spolupráci s českými pojišťovnami dočasně zpřístupnit svou aplikaci zdarma. „Věřím, že aktuální krize pomůže urychlit digitalizaci zdravotnictví. Společnost je na to připravená,“ uzavírá Šomvársky.

Akce jim zrušili, tak se vrhli na dezinfekční stojany. Eventová agentura Borovka zachraňuje sebe i celé Česko

Iva BrejlováIva Brejlová

borovka-boxedStory

Foto: Borovka

V eventové agentuře Borovka, za kterou stojí Lenka a David Borovkovi, začali vyrábět stojany na dezinfekci

0Zobrazit komentáře

Je to vlastně jen kus železa, minimum pohyblivých částí, prostor pro zásobník a trochu nezvykle žádná čidla. Dávkuje se tu šlapacím pedálem. Úplně jednoduchý stojan na dezinfekci rukou je přesto hotovým zjevením. Pro velké firmy i pro tu, která s ním přišla.

Nápad původně eventové společnosti Borovka Event, který si cestu od prvních náčrtů na papíře po hotový produkt prošel během 14 dní, přesně zapadl do potřeb post-koronavirového světa. Zachránil celou agenturu i společnosti, které chtějí obnovit výrobu a prodávat, ale potřebují jednoduše dezinfikovat.

Doteď produkční společnost už měla svou práci dobře rozplánovanou. Celkem 13 let budování skladových zásob se odráží ve slušném vybavení: několik vlastních dodávek, kamion a 600 metrů čtverečních skladů plných všeho, co by jen jakýkoliv zájemce o velkou akci mohl chtít.

Party stany, světla, profesionální ozvučení, složité konstrukce, a třeba i velký trend v eventovém vybavení, jímž jsou beduínské stany dovezené z Jihoafrické republiky. Celkem tři tisíce věcí od profesionálního vybavení pro videomappingy po tisíce metrů kabelů. Měsíčně se v sezóně tyhle zásoby otočily až na 40 akcích, třeba na Autech na Náplavce.

Všechno tohle se v březnu stalo úplně zbytečným.

borovka-stojan-min

Foto: Borovka

Tohle je stojan, který by měl zachránit eventovou agenturu Borovka

Když přišel zákaz veřejného shromažďování, vyhlásili majitelé firmy Borovka Event David a Lenka Borovkovi dvoutýdenní prázdniny. Bylo jim hned jasné, že jestli chtějí práci pro sebe i svůj tým zachovat, je potřeba najít úplně nový zdroj příjmů. Alespoň malá náplast ve formě pořádání online konferencí, kterou pak spustili, dá dohromady asi dvě akce měsíčně. „Ale není to byznys, na kterém uživíte 10 zaměstnanců,“ uvádí pro CzechCrunch David Borovka.

A ve chvíli, kdy slýchal o nedostatku roušek a respirátorů a jejich ceně, zdravě se naštval. „Už dřív nám naši obchodní partneři psali, jestli je nepotřebujeme. Když jsem viděl situaci v polovině března, jak nic nejde sehnat, hned jsem začal hledat a objednávat, dodává.

Tak si je vyrobíme sami

Dosavadní práce mu totiž kromě skladů plných nejrozličnějších věcí nechalo také úzké vazby třeba na čínské obchodní partnery, i znalost toho, jak objednávat na dálku. „Věděl jsem, že nemůžeme čekat, aby zásilky chodily po dvou týdnech. Objednával jsem po třech dnech. Vložil jsem do toho polovinu úspor, které by nám zajistily půl roku fungování bez příjmů. Několik milionů korun,“ popisuje. Ale začaly se mu ozývat firmy, které chtěly víc. Když má prý dobré kontakty, mohl by zajistit stojany na dezinfekci.

„Vím to přesně. V 8 hodin večer mi přišel e-mail, jestli bychom se postarali o 400 stojanů. Velkou část noci jsem zkoušel volat, jenže takové množství se sehnat nedalo. Řekl jsem si, že když je nedokážeme nakoupit, dokážeme je vyrobit,“ popisuje třiatřicetiletý podnikatel z Českobudějovicka. A tak se stalo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sám navrhl tvar a s výrobou „těla“ i mechanickými detaily mu pomohla firma, která pro ně už dřív zpracovávala plech. Během 48 hodin měl produkt i videohovor s nákupním oddělením v automobilce Škoda a po třech dnech prototyp. „Jsou to všichni známí, už jsme spolupracovali,“ odpovídá jednoduše na otázku, jak jde tak rychle sehnat celý řetězec. Popisuje, že z 80 procent „sahal na jistotu“.

borovka-event

Akce se teď nekonají, a tak musela Borovka hledat byznys jinde

První objednávka mluvila o 400 kusech stojanů, po prohlídce prototypu vzrostla na 1 600. „Teď jich vyrábíme 2 500. Už se blížíme finále. A jedeme dál,“ říká David Borovka. Právě teď totiž dělá další velký krok. Dosavadní produkt byl prvotním nápadem realizovaným řádově během desítek hodin, a přestože Borovka říká, že je dotažený, je to jeho slovy vlastně „heavy-duty“ a průmyslová záležitost.

„Ale to, co přijde, je designovka,“ popisuje a je z něj slyšet značné nadšení. Na ní už spolupracoval s designérem produktů Vítem Bechynským, což zahrnovalo dlouhé telefonáty a výměny e-mailů třeba o půlnoci. „Patří do každé restaurace, ordinace, kanceláře,“ představuje si Borovka.

„Zatím se brzdíme. Máme strach, aby nás to nepoložilo.“

Tohle už jsou dva kusy železa spojené do jednoho velkého celku. To proto, že vrchní část plánuje Borovka časem nabízet třeba i do domácností. Poněkud čistší, ale přesto až roboticky působící stojan má nádobu na dezinfekci tentokrát schovanou. V aktuální verzi funguje bezdotykový dávkovač na fotobuňku, jenže právě to jeho reálnou výrobu teď zdržuje.

„Zjistili jsme, že by baterie vydržela zhruba 10 dní. Pracujeme tedy na designové šlapací variantě,“ říká Borovka. Nejde tady o krok zpátky do méně technologických časů – podle spoluautora je hlavní výhoda nejen ve výdrži, ale i v tom, že se prostě nemá co rozbít. „Máme zajímavou zpětnou vazbu. Lidi nevěří, že jde něco takového vyrobit v Česku, chtějí stojan vidět naživo. S čínskými součástkami mají špatné zkušenosti,“ vysvětluje.

borovka-skoda1

Foto: Borovka

Škodovka si u Borovky okamžitě objednala stovky stojanů

Reálně je tedy šlapací „designovka“ zatím jen na papíře, ale jestli půjde do výroby za týden, nebo za měsíc, na tom už podle Borovky příliš nezáleží. Nový i stávající stojan už má průmyslovou ochranu v celé Evropské unii.

„Pokud budeme mít dodávky pumpiček, lahviček a všeho potřebného, plány můžeme mít velké. Zatím se brzdíme. Máme strach, aby nás to nepoložilo. Nejsme fabrika o tisících zaměstnancích a jsme si toho vědomi,“ říká. I tak dosahuje kapacita firmy 300 až 500 stojanů denně. „A máme spoustu dalších nápadů,“ slibuje Borovka.

O stojan, který jde potisknout firemními barvami, má zájem třeba i ČEZ, Globus, Continental či Faurecia. Testovací množství má objednané třeba i Alza.cz. „Otestujeme je na největších provozech s naší vlastní dezinfekcí,“ uvádí Miroslav Kövary, který řídí její prodejní síť. Chválí si přitom, jak rychle jednání proběhla, včetně individuálních úprav stojanu.

borovkovi-min

Foto: Borovka

Lenka a David Borovkovi

„Rozhodla jejich schopnost dodání stojanů ve větším množství v termínu do konce dubna. V předchozích třech týdnech jsme na podobný dodací termín nenarazili,“ vysvětluje. A přesně o to jde. Ve světě, kde se nařízení o otevření provozů a potřebě jejich bezinfekčnosti můžou změnit ze dne na den, o obchodech stejné časové rozestupy rozhodují.

Práce pro sebe i konkurenci

Co dělat, když svou prodejnu můžete otevřít už zítra, ale jedině pokud si u vás všichni nakupující můžou dezinfikovat ruce? Možnosti objednávek ze zahraničí jsou tak úplně ze hry. České firmy hlásí, že stojany umí vyrobit až na květen. A do téhle situace přišel David Borovka, dřív třeba moderátor, projektový manažer a eventový specialista, který si řekl, že on to dokáže.

David Borovka i po e-mailech a telefonu působí až hyperaktivně a zásadně taky řeší víc věcí najednou. „Ono mu ani nic jiného nezbývá,“ směje se jeho žena Lenka, která firmu spolu s ním řídí. Jejich byznys doteď znamenal rychle se přizpůsobit a zařídit jakékoliv vybavení. A to vlastně není proti současnému stavu změna.

jiri-trecak-boxed1

Přečtěte si takéU softwaru je jedno, odkud jste. Do Y Combinatoru jsme jeli rovnou z Ostravy, říká Jiří Třečák v CzechCrunch PodcastuU softwaru je jedno, odkud jste. Do Y Combinatoru jsme jeli rovnou z Ostravy, říká Jiří Třečák v CzechCrunch Podcastu

Železo, jak Borovka říká, tedy základní tělo stojanu, se v těchto dnech přestříkává do barev zákazníků, kteří si jej objednali. Nakonec s ním zajistil práci pro daleko víc lidí než jen svůj tým. „Pracuje na něm zhruba 150 lidí – někdo jej musí vyrobit, nalakovat, rozvézt, doplňovat. Z toho zhruba 50 pracovníků je původně z eventového sektoru. To jsou i konkurenční firmy, se kterými máme přátelské vztahy. Technici, osvětlovači, produkční, všichni jsou rádi,“ popisuje.

Škoda Auto je první platící klient, se kterým má Borovka podepsanou smlouvu a díky jemuž tak vlastně vznikla nová odnož Borovka Facility. Ale zdaleka nezůstane jediný. Kromě zmíněných firem stojany chtějí i česká města a další instituce, jako jsou úřady, které nutně potřebují, aby se mohly otevřít veřejnosti.

borovka-design

Foto: Borovka

Designový stojan na dezinfenkci by se mohl objevit na úřadech nebo v obchodech po celé zemi

Oba manželé říkají, že se jen těžko odhaduje, jak bude firma na výrobu se specifickým sortimentem výdělečná třeba za rok. V září by se jejich svět měl opět změnit. Tehdy by se totiž znovu mohly rozjet konference, které budou co do počtu potřebovat dohnat předešlé měsíce. Na tom, aby si takový byznys udrželi, pracují stále.

Každý týden chodí nové poptávky na akce i pro tisíce návštěvníků, ale je to cesta do neznáma. Nikdo teď neví,  jaká situace bude,“ popisuje Lenka Borovková. Ani jedno se jim však nechce opouštět. Kromě toho, že jde o vlastní nápad i realizaci, stojí rozeběhnout takovou výrobu několik milionů korun.

„Možná v září budeme mít dvě firmy. Jednu eventovou a jednu, která bude vyrábět,“ představuje si Borovka. „A čas ukáže, jestli jsou takové české mechanické produkty tak dobré, jak si myslíme,“ říká.