Jeden z nejznámnějších výrobců kryptoměnových peněženek, které slouží pro jejich bezpečnou úschovu prostřednictvím zabezpečené hardwarové klíčenky a speciálního šifrování, Ledger, vydal aktualizovanou verzi své peněženky s názvem Nano X. Inovovaná kryptoměnová peněženka je nově díky Bluetooth propojena s mobilní aplikací, odkud lze řídit jednotlivé přenosy kryptoměn.
Samotná hardwarová peněženka poté slouží jako vysoký stupeň zabezpečení, který lze navíc využívat i kompletně bez internetového připojení. Na první pohled je USB zařízení podobné své předchozí verzi Nano S, jež umožňuje uživatelům autorizaci transakcí zadáním vybraného PIN kódu, ale liší se především bezdrátovým připojením. To mezi komunitou vyvolalo výraznou diskuzi, jelikož cokoliv, co se přenáší vzduchem, může teoreticky vést k možnému zneužití dat.
Ledger ovšem své zákazníky ubezpečuje, že Nano X komunikuje pouze s patričnou mobilní aplikací a data není možné tímto způsobem zneužít. Zařízení je aktuálně dostupné k předobjednávkám za cenu 119 dolarů, respektive 2 660 korun, s doručením zdarma v průběhu března letošního roku. Samotná aplikace by se měla objevit na iOS i Androidu již koncem ledna.
Podpora množství kryptoměn, kterých je aktuálně více než 1 100, i funkcí by měla být totožná s předchozí verzí Nano S, nejzásadnější změnou je tak o něco větší displej a mobilní aplikace s podporou Bluetooth. V ní si lze přehledně spravovat portfolio kryptoměn, jednotlivé účty a přijímat a odesílat transakce, samozřejmě s autorizací přes klíčenku Ledger.
Většina funkcí vychází z desktopové aplikace, která již funguje delší dobu. O tom, že je podobné zabezpečení populární, svědčí fakt, že Ledger prodal již přes 1,5 milionu kusů Nano S. Značnou limitací předchozí verze bylo ovšem uchování pouze 18 různých kryptoměn najednou, nová verze jich podporuje až 100. Koupit si lze navíc i několik kusů a tím ještě více rozšířit zabezpečení.
Aplikace pro správu transakcí a portfolia v Ledger Nano
Americký startup Boom Supersonic má na následující roky jeden velký cíl. Do leteckého byznysu chce vrátit nadzvukové letouny, které by přepravovaly desítky cestujících. Vzhledem k tomu, že začátkem roku Boom Supersonic oznámil novou investici ve výši 100 milionů dolarů, což je více než 2,2 miliardy korun, může v realizaci svého plánu pokračovat. Přestože bude peněz potřebovat ještě mnohem víc.
„Nová investice nám umožní pokračovat s projektem Overture, což je první nadzvukové dopravní letadlo na světě, které dává ekonomický smysl,“ hlásí šéf Boom Supersonic Blake Scholl, který firmu založil v roce 2014. Od té doby už udělal několik významných pokroků v technologickém vývoji a nyní mu desítky milionů korun od nových investorů pomohou v dalších krocích.
Boom sice není jedinou firmou, která se snaží vrátit do civilního letectví nadzvukové letouny, které proslavil především legendární Concorde, ale například proti Aerionu nebo Spiku má mnohem větší plány. Zatímco zmínění konkurenti staví soukromé tryskáče, Boom cílí na třímotorové komerční letadlo o 55 místech, které by mělo být alternativou pro byznys třídu v současných letadlech.
Rychlejší než Concorde
Proti nim má pak pochopitelně nabídnout mnohem větší rychlost. Současná komerční letadla létají s průměrnou cestovní rychlostí kolem 900 kilometrů v hodině (Mach 0,73), tedy zhruba tří čtvrtin rychlosti zvuku. Boom plánuje, že by jeho letoun Overture létal rychlostí Mach 2,2, což je zhruba ještě o 10 procent více než v případě Concordu. V praxi to znamená, že by let z New Yorku do Londýna trval 3 hodiny a 15 minut a let ze Sydney do Los Angeles 6 hodin a 45 minut.
Jednou z klíčových inovací celého nadzvukového letounu má být v případě Boomu dosažení vysoké rychlosti bez dodatečného vstřikování paliva přímo do výtokové trysky za turbínou, čemuž se říká přídavné spalování či forsáž (anglicky afterburning). V takovém případě sice dojde ke krátkodobému a rapidnímu zvýšení výkonu letadla, ale zároveň dochází k obrovské spotřebě paliva. Právě Concorde přídavné spalování využíval, ale Boom se chce díky lepší aerodynamice, materiálům a pohonu tomuto nákladnému způsobu vyvarovat.
Proto má letos Blake Scholl v plánu se svým týmem, který čítá zhruba 100 lidí, a díky investici by se měl letos zdvojnásobit, postavit první prototyp, aby si své technologie ověřil v praxi. Prototyp označovaný jako XB-1 bude v měřítku 1:3 proti plánovanému letounu Overture a testovat se na něm bude především účinná aerodynamika, různé pokročilé kompozitní materiály a také účinný pohonný systém.
Testovací prototyp XB-1
V plánu Boom Supersonic je, že by se plnohodnotný nadzvukový letoun mohl dostat do komerčního provozu v roce 2023, nicméně už nyní o něj mají zájem některé firmy. Virgin Group a Japan Airlines si dohromady objednali 30 nadzvukových letadel, přičemž jeden letoun by mohl stát kolem 200 milionů dolarů (téměř 4,5 miliardy korun). Aby ale Boom dokázal dokončit vývoj a následně začal svůj model Overture vyrábět, bude potřebovat mnohem více peněz.
Spolu s novou investicí, kterou vedla Laurene Powell Jobs se svou společností Emerson Collective a připojili se také Y Combinator Continuity Fund, Caffeinated Capital, SV Angel a několik dalších investorů, má Boom Supersonic nabráno celkem 141 milionů dolarů. Například vývoj nadzvukového dopravního letounu Concorde, který létal téměř třicet let až do roku 2003, by podle magazínu ArsTechnica dnes stál kolem 7 miliard dolarů. Boeing nebo Airbus utratí za své větší komerční tryskáče 2,5 až 6 miliard dolarů, takže je jasné, že Boomu pár stovek milionů stačit nebude.
Investoři a zmíněné letecké společnosti ale v návrat nadzvukového létání pro běžné cestující věří. Podle Boomu by se navíc nemělo jednat o nijak zvlášť dražší záležitost. „Konečné ceny letenek budou určovat aerolinky, ale naše letadlo navrhujeme tak, aby ho mohly aerolinky provozovat ziskově se zachováním stejných cen jako za dnešní cestování byznys třídou,“ píše Boom na svém webu.
Prozatím však Boom mluví pouze o dlouhých přeletech přes oceány, protože přelety nadzvukových letounů jsou například ve Spojených státech a dalších zemích nad pevninou zakázány vzhledem k nadměrnému hluku při sonickém třesku. Boom nicméně plánuje, že se mu například na rozdíl od Concordu, pro něhož to byl velký problém, podaří hlučnost svého nadzvukového letounu i díky novým technologiím významně snížit a že se do budoucna regulace ohledně letů nad obydlenou pevninou změní. NASA a Lockheed Martin na takovém nadzvukovém letadle, které by hluk související s překonáním rychlosti zvuku minimalizovalo, také pracují.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.