Legenda bez pozlátka. Plzeňský Prazdroj mění ve jménu ekologické odpovědnosti vzhled svých ikonických lahví

pilsner4

Foto: Pilsner Urquell

Pilsner Urquell mění vzhled svých tradičních lahví

0Zobrazit komentáře

Hospody utichly a s nimi i charakteristický zvuk do sebe narážejících půllitrů. O to více je však slyšet sladká zvonkohra cinkajících pivních lahví kupovaných tzv. na doma. Znalci, kteří holdují pivu z Plzně, však možná budou v příštích týdnech u regálů trochu zmatení. Plzeňský Prazdroj totiž ve jménu udržitelnosti mění vzhled klasických skleněných obalů piva Pilsner Urquell.

Tradiční zelená a zlatá barva zůstávají, mizí však aluminiová folie a plastové nálepky, které na lahvích nahradí papírové etikety. K nim navíc přibudou i některé nové designové prvky, přičemž inovovaný vzhled bude platný jak pro lahve určené na tuzemský trh, tak i ty mířící do zahraničí.

„Na všech našich lahvích končíme s alobalem a plastem. Pro naše zákazníky se to může zdát jako drobná změna na lahvi, ale přínos tohoto rozhodnutí pro životní prostředí je obrovský,“ doplňuje ke změně etiket Václav Berka, emeritní vrchní sládek Prazdroje.

Olivově zelené sklo doplněné o stříbrné či zlaté staniolování hrdla má v pivovaru tradici sahající hluboko do minulého století. Za tu dobu si prošel vzhled lahve Pilsner Urquell výraznými změnami, které na ni čekají i nyní. Změna tzv. adjustace lahve, tedy jejího celkového vzhledu, by měla přijít již během tohoto měsíce.

pilsner3

Foto: Pilsner Urquell/CzechCrunch

Porovnání současné a nové podoby lahve

Díky úpravám by měly být lahve plně recyklovatelné a společnost tak ročně ušetří až 106 tun nerecyklovatelného odpadu. Jak hliníková fólie, tak i plastové nálepky totiž komplikovaly i recyklaci samotných papírových etiket lahví, které jsou nejčastějším obalem, do kterého se Pilsner Urquell stáčí.

Oba prvky na obalu plnily především ozdobný charakter. Takzvaný staniolový šáteček, dnes vyráběný z hliníku, dodává obalu na exkluzivitě, jak je ostatně zvykem například u lahví šampaňského. Zároveň však také chrání hrdlo před nečistotami.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Rozhodnutí jde ruku v ruce s uvědomělým přístupem Plzeňského Prazdroje k udržitelnosti a ekologii. Jeho cílem je zajistit do roku 2030 uhlíkovou neutralitu ve všech svých pivovarech a do roku 2050 být uhlíkově neutrální i napříč celým dodavatelsko-odběratelským řetězcem. Každoročně se také snaží o snižování množství spotřebované vody a energie, znovuvyužívá vedlejší produkty výroby a snižuje procento vyprodukovaného odpadu.

Rozpoznatelný všude ve světě

K ekologickým změnám navíc pivovar přidává i nové designové prvky na lahvi. „Kromě nezanedbatelného ekologického přínosu jsme citlivě inovovali i design lahví. Ten teď ještě více zvýrazňuje výjimečnost piva Pilsner Urquell. Lahve jsme opatřili reliéfní ražbou zvanou embossing, která zdůrazňuje symboly značky. Tato technika je poprvé použita i v propracovaném a na trhu unikátním korunkovém uzávěru,“ uvádí ve zprávě společnosti Zuzana Dudová, senior brand manažerka značky Pilsner Urquell.

Pilsner Urquell má ve světě piv své výjimečné postavení. Ostatně pivo plzeňského typu je celosvětově používaným souhrnným označením pro všechna světlá spodně kvašená piva připravovaná dle plzeňské receptury. Proto můžeme i všude ve světě narazit na pojmy jako Pils či Pilsener, které označují právě tento druh piva.

pilsner5

Foto: Pilsner Urquell

Nejvýraznější změna proběhla na hrdle lahve

A není to jen o názvu. Plzeňský Prazdroj vyváží své pivo do 50 zemí světa, ve kterých jej nyní bude snazší identifikovat. „Nový design také sjednocuje podobu lahví Pilsner Urquell ve všech zemích – lidé tak snadno poznají naše pivo v obchodech a restauracích po celém světě,“ dodává Zuzana Dudová.

Zájem o lahvové pivo podle údajů pivovaru roste, důvodem jsou zavřené hospody. Jak uvádí ve své zprávě, prodeje v tomto segmentu klesly o 30 %. V řeči čísel načepovali hospodští o 111 milionů piv méně než v roce předchozím. Celkové prodeje se propadly o 8 % s 6,69 milionu hektolitrů piva prodanými jen v České republice.

Rostl však objem piva prodaného v obchodech, a to o 7 %, přičemž největší růst přišel právě u piva lahvového. Nesmíme ovšem zapomínat, že do těchto čísel Pilsner Urquell zahrnuje i prodeje ostatních značek, které schraňuje pod svými křídly, jako jsou Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell.

Rostlinná strava míří na fotbal. Real Madrid startuje spolupráci s britskou firmou, která vyrábí alternativy k masu

Filip HouskaFilip Houska

real-madrid-roberto-carlos-holding-meatless-farm-burger

Foto: Meatless Farm

Nového partnera Realu Madrid představuje legendární Roberto Carlos

0Zobrazit komentáře

Sergio Agüero, Héctor Bellerín, Jack Wilshere nebo slavný Lionel Messi. To je pouze skromný výčet fotbalistů, kteří se rozhodli jíst výhradně veganská jídla, aby měli při fyzickém zápřahu více energie a takzvaně vysekali své postavy. A byť názory na rostlinnou stravu mohou být různorodé, nedá se tomuto stravování upřít jeden trend – mezi sportovci je stále oblíbenější. Potvrzuje to i španělský klub Real Madrid.

V době, kdy gastronomickým trhem hýbou všemožné rostlinné alternativy k tradičním masům, navazuje jeden z nejslavnějších fotbalových klubů planety spolupráci s Meatless Farm. Původem britská firma totiž vyrábí karbanátky, klobásky, mleté maso i například pizzy z rostlinných proteinů a Real Madrid ji vítá coby nového globálního partnera.

Ačkoliv kombinace veganského stravování a fotbalu není ničím novým (viz například stadion navržený pro veganský celek), spolupráce této velikosti je vcelku unikátním jevem. Není zřejmé, zda všichni hráči Realu Madrid nyní přesedlají na čistě rostlinnou stravu, ale jak zní z obou stran, cílem partnerství bude vzdělávání o tomto stravovacím stylu a jeho propagace.

meatless-farms-1

Foto: Meatless Farm

Tortilla od Meatless Farm

„Obě organizace vytvoří joint venture, v rámci kterého budou pracovat na zvýšení povědomí o důležitosti omezování konzumace masa. Tím pomůžeme minimalizovat dopad jídla na naši planetu a současně podpoříme kulturní proměnu pro lepší zdraví a blahobyt,“ píše Real Madrid k nové spolupráci na svých webových stránkách.

Kromě hráčů se patrně budou muset přizpůsobit i výživoví poradci madridského velkoklubu. Spolu s experty z Meatless Farm totiž mají pracovat na nových jídelníčcích, v nichž se omezí živočišné proteiny a nahradí se právě sortimentem z britských laboratoří tak, aby výsledná strava byla vyvážená a optimalizovaná pro vysoké výkony.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Real Madrid bude po svých hráčích mimo jiné chtít, aby své poznatky z tohoto „rostlinného experimentu“ veřejně sdíleli a motivovali třeba i začínající fotbalisty k tomu, aby tomuto stravování dali šanci. V neposlední řadě se budou spolu se svým týmem snažit také o to, aby byla myšlenka udržitelnosti v potravinovém průmyslu ještě více vidět.

To ve velké míře navazuje i na skutečnost, že se Real Madrid stal vůbec prvním fotbalovým klubem, který se plnohodnotně připojil k iniciativě týkající se udržitelného chování United Nations Global Compact. Spolupráce s Meatless Farm je tak dalším kusem jeho ekologické skládačky. Navíc je natolik zásadní, že ji propaguje i samotný Roberto Carlos, fotbalový velikán, který se proslavil právě v Realu.

meatless-farm-2

Foto: Meatless Farm

„Bezmasé“ maso určené do burgerů

Co se firem působících na trhu s alternativním masem týče, není Meatless Farm ani zdaleka jediným silným hráčem. Za zmínku stojí hlavně Beyond Meat, se kterým před nedávnem navázal spolupráci i McDonald’s, a Impossible Foods, jenž loni v srpnu získal další stovky milionů dolarů a ve Spojených státech dělal na rostlinné verzi Whopperu od Burger Kingu.

Čím dál častěji se ale objevují i menší startupy, které se nespecializují na kuřecí, vepřové ani hovězí, ale naopak na mořské plody. Mezi ně například patří New Wave Foods nebo singapurští Shiok Meats. Velkou roli má na tomto trhu i Izrael, kde tamní vědci zkouší maso tisknout na 3D tiskárně. A pokud chceme české zastoupení, můžeme zkusit třeba ManaBurger.