Legenda bez pozlátka. Plzeňský Prazdroj mění ve jménu ekologické odpovědnosti vzhled svých ikonických lahví

pilsner4

Foto: Pilsner Urquell

Pilsner Urquell mění vzhled svých tradičních lahví

0Zobrazit komentáře

Hospody utichly a s nimi i charakteristický zvuk do sebe narážejících půllitrů. O to více je však slyšet sladká zvonkohra cinkajících pivních lahví kupovaných tzv. na doma. Znalci, kteří holdují pivu z Plzně, však možná budou v příštích týdnech u regálů trochu zmatení. Plzeňský Prazdroj totiž ve jménu udržitelnosti mění vzhled klasických skleněných obalů piva Pilsner Urquell.

Tradiční zelená a zlatá barva zůstávají, mizí však aluminiová folie a plastové nálepky, které na lahvích nahradí papírové etikety. K nim navíc přibudou i některé nové designové prvky, přičemž inovovaný vzhled bude platný jak pro lahve určené na tuzemský trh, tak i ty mířící do zahraničí.

„Na všech našich lahvích končíme s alobalem a plastem. Pro naše zákazníky se to může zdát jako drobná změna na lahvi, ale přínos tohoto rozhodnutí pro životní prostředí je obrovský,“ doplňuje ke změně etiket Václav Berka, emeritní vrchní sládek Prazdroje.

Olivově zelené sklo doplněné o stříbrné či zlaté staniolování hrdla má v pivovaru tradici sahající hluboko do minulého století. Za tu dobu si prošel vzhled lahve Pilsner Urquell výraznými změnami, které na ni čekají i nyní. Změna tzv. adjustace lahve, tedy jejího celkového vzhledu, by měla přijít již během tohoto měsíce.

pilsner3

Foto: Pilsner Urquell/CzechCrunch

Porovnání současné a nové podoby lahve

Díky úpravám by měly být lahve plně recyklovatelné a společnost tak ročně ušetří až 106 tun nerecyklovatelného odpadu. Jak hliníková fólie, tak i plastové nálepky totiž komplikovaly i recyklaci samotných papírových etiket lahví, které jsou nejčastějším obalem, do kterého se Pilsner Urquell stáčí.

Oba prvky na obalu plnily především ozdobný charakter. Takzvaný staniolový šáteček, dnes vyráběný z hliníku, dodává obalu na exkluzivitě, jak je ostatně zvykem například u lahví šampaňského. Zároveň však také chrání hrdlo před nečistotami.

Rozhodnutí jde ruku v ruce s uvědomělým přístupem Plzeňského Prazdroje k udržitelnosti a ekologii. Jeho cílem je zajistit do roku 2030 uhlíkovou neutralitu ve všech svých pivovarech a do roku 2050 být uhlíkově neutrální i napříč celým dodavatelsko-odběratelským řetězcem. Každoročně se také snaží o snižování množství spotřebované vody a energie, znovuvyužívá vedlejší produkty výroby a snižuje procento vyprodukovaného odpadu.

Rozpoznatelný všude ve světě

K ekologickým změnám navíc pivovar přidává i nové designové prvky na lahvi. „Kromě nezanedbatelného ekologického přínosu jsme citlivě inovovali i design lahví. Ten teď ještě více zvýrazňuje výjimečnost piva Pilsner Urquell. Lahve jsme opatřili reliéfní ražbou zvanou embossing, která zdůrazňuje symboly značky. Tato technika je poprvé použita i v propracovaném a na trhu unikátním korunkovém uzávěru,“ uvádí ve zprávě společnosti Zuzana Dudová, senior brand manažerka značky Pilsner Urquell.

Pilsner Urquell má ve světě piv své výjimečné postavení. Ostatně pivo plzeňského typu je celosvětově používaným souhrnným označením pro všechna světlá spodně kvašená piva připravovaná dle plzeňské receptury. Proto můžeme i všude ve světě narazit na pojmy jako Pils či Pilsener, které označují právě tento druh piva.

pilsner5

Foto: Pilsner Urquell

Nejvýraznější změna proběhla na hrdle lahve

A není to jen o názvu. Plzeňský Prazdroj vyváží své pivo do 50 zemí světa, ve kterých jej nyní bude snazší identifikovat. „Nový design také sjednocuje podobu lahví Pilsner Urquell ve všech zemích – lidé tak snadno poznají naše pivo v obchodech a restauracích po celém světě,“ dodává Zuzana Dudová.

Zájem o lahvové pivo podle údajů pivovaru roste, důvodem jsou zavřené hospody. Jak uvádí ve své zprávě, prodeje v tomto segmentu klesly o 30 %. V řeči čísel načepovali hospodští o 111 milionů piv méně než v roce předchozím. Celkové prodeje se propadly o 8 % s 6,69 milionu hektolitrů piva prodanými jen v České republice.

Rostl však objem piva prodaného v obchodech, a to o 7 %, přičemž největší růst přišel právě u piva lahvového. Nesmíme ovšem zapomínat, že do těchto čísel Pilsner Urquell zahrnuje i prodeje ostatních značek, které schraňuje pod svými křídly, jako jsou Radegast, Gambrinus, Velkopopovický Kozel a Birell.