Legenda bez pozlátka. Plzeňský Prazdroj mění ve jménu ekologické odpovědnosti vzhled svých ikonických lahví
Hospody utichly a s nimi i charakteristický zvuk do sebe narážejících půllitrů. O to více je však slyšet sladká zvonkohra cinkajících pivních lahví kupovaných tzv. na doma. Znalci, kteří holdují pivu z Plzně, však možná budou v příštích týdnech u regálů trochu zmatení. Plzeňský Prazdroj totiž ve jménu udržitelnosti mění vzhled klasických skleněných obalů piva Pilsner Urquell.
Tradiční zelená a zlatá barva zůstávají, mizí však aluminiová folie a plastové nálepky, které na lahvích nahradí papírové etikety. K nim navíc přibudou i některé nové designové prvky, přičemž inovovaný vzhled bude platný jak pro lahve určené na tuzemský trh, tak i ty mířící do zahraničí.
„Na všech našich lahvích končíme s alobalem a plastem. Pro naše zákazníky se to může zdát jako drobná změna na lahvi, ale přínos tohoto rozhodnutí pro životní prostředí je obrovský,“ doplňuje ke změně etiket Václav Berka, emeritní vrchní sládek Prazdroje.
Olivově zelené sklo doplněné o stříbrné či zlaté staniolování hrdla má v pivovaru tradici sahající hluboko do minulého století. Za tu dobu si prošel vzhled lahve Pilsner Urquell výraznými změnami, které na ni čekají i nyní. Změna tzv. adjustace lahve, tedy jejího celkového vzhledu, by měla přijít již během tohoto měsíce.
Díky úpravám by měly být lahve plně recyklovatelné a společnost tak ročně ušetří až 106 tun nerecyklovatelného odpadu. Jak hliníková fólie, tak i plastové nálepky totiž komplikovaly i recyklaci samotných papírových etiket lahví, které jsou nejčastějším obalem, do kterého se Pilsner Urquell stáčí.
Oba prvky na obalu plnily především ozdobný charakter. Takzvaný staniolový šáteček, dnes vyráběný z hliníku, dodává obalu na exkluzivitě, jak je ostatně zvykem například u lahví šampaňského. Zároveň však také chrání hrdlo před nečistotami.