Legendární Jaguar E-Type slaví šedesátiny. Automobilka na počest vyrobí 12 exkluzivních modelů
Ať už si otevřete jakýkoli žebříček nejhezčích automobilů, které spatřily světlo světa, prakticky vždy tam najdete modely jako Porsche 356 Speedster, Aston Martin DB5, ale především Jaguar E-Type, o kterém i samotný Enzo Ferrari prohlásil, že se jedná o nejkrásnější automobil, který byl kdy vyroben. A když tohle řekne člověk, jenž stojí za vznikem automobilky Ferrari, tak na tom něco bude.
Přesně 15. března E-Type oslaví šedesáté výročí od světové premiéry – a učiní tak jedinečným způsobem. Ke kulatému jubileu se totiž legendární automobil představí v exkluzivní, modernizované sérii. „Šedesát let po svém odhalení na ženevském autosalonu v březnu 1961 vydává tým Jaguar Classic dárek k oslavám narozenin: kolekci E-Type 60,“ říká Dan Pink, ředitel divize Jaguar Classic.
Právě tým Jaguar Classic kompletně „zrenovoval“ dvanáct kusů E-Typů. Polovinu zastupuje klasické coupé, zatímco druhá polovina potěší fanoušky větru ve vlasech. Jestli si na takový model děláte zálusk, pak byste měli vědět, že v garáži budete potřebovat hned dvě místa. Jinak než v páru si limitované kousky nekoupíte.
Celá renovace probíhá přímo v závodě v Coventry, kde se vyráběl i původní E-Type. O pohon se bude starat 3,8litrový šestiválec s výkonem 265 koní. Důraz se kladl na veškeré dobové detaily, jako je například sada nářadí včetně heveru v koženém pouzdru.
„Pozornost věnovaná i takovým drobnostem ukazuje, jak byl tento projekt dělán s veškerým nadšením i láskou. V kombinaci se skvělou použitelností zajišťují, že tyto nové kusy si majitelé budou užívat celá desetiletí,“ dodává Pink.
Dobový bude také dřevěný volant, v jehož středu je klakson ozdobený čtyřiadvacetikarátovým zlatem. Aby auta zapadala do současnosti, dostanou moderní infotainment systém Jaguar Classic s navigací i Bluetooth připojením a hned několik log odkazujících na šedesáté výročí této legendy.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNejvýraznějším vizuálem každého modelu bude rytina na středové konzole od britského designéra Kinga Nerda. Ta bude připomínat trasu E-Typu z Coventry do Ženevy. Jedna taková práce zabere více jak 100 hodin a začne se na ní pracovat až po konzultaci se zájemcem. Podobnou trasu si budou moci vychutnat i budoucí majitelé. Ty automobilka příští rok pohostí v nejlepších hotelech na dané trase, ochutnávat se budou nejlepší vína i vybrané pokrmy.
Cesta na autosalon na poslední chvíli
Doba před šedesáti lety byla úplně jiná. Nebyl tu internet, mobilní telefon neexistoval, a tak i celá organizace ženevského autosalonu probíhala naprosto jinak, než si dnes dokážeme představit. V posledních letech automobilky vše připravují několik dní či týdnů dopředu, kolem celé motoristické slavnosti se pohybuje velké množství lidí a v případě problému stačí zvednout telefon a vše se nějak zařídí. V minulosti tomu tak vůbec nebylo.
Jen málokoho napadne, že taková legenda, jakou Jaguar E-Type bezesporu je, si mohla dovolit přijet na místo až dvacet minut před odhalením. Ještě několik desítek hodin předtím novinku testovali novináři v okolí Coventry a následně do stejného auta nasedl tehdejší manažer Bob Berry, který ho na ženevský autosalon osobně přivezl. Zájem byl takový, že Jaguar přes noc dopravil do švýcarské metropole druhý kus E-Typu z více jak tisíc kilometrů vzdálené britské továrny.
Ihned po odhalení sklízel vůz obrovskou chválu nejen od odborné veřejnosti. Skvostná byla především karosérie v podání Malcolma Sayera, který se podílel i na celkovém vzhledu Jaguaru C-Type. Samotný vývoj začal o celé tři roky dříve a přinesl několik novinek. E-Type byl prvním Jaguarem s nezávislým zavěšením zadních kol, které pomáhalo držet lépe stopu ve vyšších rychlostech. Později došlo i na automatickou převodovku nebo klimatizaci.
Pořádný výkon ze nejrozumnější peníze
První série se vyráběla v rozmezí let 1961 až 1968. Pod kapotou pracoval benzinový šestiválec o objemu 3,8 litru. V té době poskytoval výkon 265 koní a 378 Nm točivého momentu, což stačilo na to, aby se tento designový skvost na čtyřech kolech rozhýbal z klidu na sto za 7,1 sekundy.
To přimělo zákazníky, kteří dříve pokukovali po modelech od Ferrari nebo Aston Martinu, aby si zaplatili místo v pořadníku na novinku od tehdy britské společnosti. Na výběr bylo ze dvou druhů karosérie – coupé či roadster. Do obou variant se vešla maximálně dvoučlenná posádka, která seděla těsně před zadní nápravou.
Jaguar měl tak ve své nabídce auto s cenovkou 2 100 liber, které dokázalo vyvinout rychlost lehce převyšující 240 km/h. Konkurenční Aston Martin či Ferrari nabízely podobné modely za dvojnásobek až trojnásobek zmíněné ceny. I to byl jeden z důvodu nesmírného úspěchu Jaguaru E-Type.
Tři roky po startu produkce se pod kapotu dostal nový motor o objemu 4,2 litru a s ním také vyšší točivý moment, nikoli však počet koní. Součástí modernizace byla také nová sedadla. O dva roky později přišla řada na provedení 2+2 coupé. Větší byl rozvor i celková délka.
Mělo se jednat o rodinnější variantu, která jako jediná nabízela automatickou převodovku a posilovač řízení. Ačkoli prodejně se dokázala vyrovnat dvoumístným verzím, na jejich zůstatkovou hodnotu v dnešních dnech nedosahuje.
V roce 1968 se představila druhá generace označovaná jako Series 2, jež přinesla pozměněný design i lehce přepracovaný interiér. Vyráběla se však pouze tři roky, než přišla generace třetí, tedy Series 3. Ta dostala motor, který v té době nabízelo jen Lamborghini a Ferrari. Šlo o dvanáctiválec s výkonem 315 koní.
Větší motor však přinesl také vyšší hmotnost, takže zrychlení z nuly na sto se oproti první generaci zlepšilo jen o 0,3 sekundy. Ačkoli se jednalo o zajímavá auta, ani jedna z následujících generací již nedokázala navázat na nesmírnou popularitu generace první. I tak se celkově vyrobilo více jak 72 tisíc kusů této legendy.
Jaguar prozatím neprozradil, kolik bude limitovaná narozeninová edice E-Type stát, ani kdo si ji bude moci koupit. Jak ovšem připomíná magazín AutoCar, jelikož se 3,8litrový model Reborn eType od Jaguar Classic pohybuje kolem 315 tisíc liber, exkluzivní pár by mohl stát kolem 650 tisíc liber, což je téměř 20 milionů korun.