Legendární mafiánská trilogie Kmotr dostane nový závěr. Na prosinec se chystá režisérský sestřih Francise Forda Coppoly
Kdykoliv se vytváří seznam nejlepších filmových trilogií všech dob, Kmotr od Francise Forda Coppoly na něm má jisté místo. Ostatně je také dost možné, že přinejměnším první dva díly kultovní mafiánské ságy se objeví na libovolném seznamu nejlepších filmů. Třetí Kmotr, který vyšel šestnáct let po původní dvojici, se ale nikdy nedočkal její míry uznání. To se však možná změní, režisér totiž připravuje nový sestřih bližší jeho autorské vizi.
Také Coppola patří vedle například Martina Scorseseho, Stevena Spielberga nebo George Lucase ke generaci filmových tvůrců, která v 70. letech zásadně proměnila Hollywood. Zatímco je ale všem společný dobrý přehled o světové kinematografii a široký záběr vlivů, režisér Kmotra se řadí spíše do umělečtější větve. Jeho opus magnum je pomalý, komplikovaný, staví na dlouhých dialogových scénách a podobně.
Takovými, na první pohled nepříliš atraktivními, prvky ovšem postupně buduje velice komplexní, uvěřitelný svět plný fascinujících postav. I když má tak každý ze třech Kmotrů kolem tří hodin (druhý díl dokonce skoro tři a půl), nepůsobí nudně nebo příliš roztahaně. Naopak jsme schopni se do detailního vhledu do fungování organizovaného zločinu ve Spojených státech poloviny 20. století naplno ponořit, vžít se do něj.
Coppola ale původně chtěl natočit pouze dva filmy. Nabídku studia Paramount natočit ještě třetí přijal spíše z finančních než uměleckých důvodů. Jeho pokus o velkolepý muzikál One from the Heart s rozpočtem dalece překračujícím oba díly mafiánské ságy zároveň v kinech naprosto selhal. Pro režiséra se jednalo o nejhorší událost kariéry, z níž se už nikdy pořádně nezotavil.
Přesněji řečeno, Coppola původně nechtěl natočit žádného Kmotra, a když mu byla nabídnuta režie knižní adaptace, označil ji za lacinou a ubohou. Kvůli finančním potížím ale práci, která se stala jedním z jeho nejzásadnějších děl, nakonec přijal. Myšlenku druhého filmu nejdříve vnímal naopak jako symptom chamtivosti. Když se ovšem k tématu rozhodl přeci jen vrátit, vytvořil epické dílo oceněné šesti Oscary. Coppolovi samotnému přineslo jedinou cenu Akademie za režii.