Legendární Monkey Island je zpět. 32 let po prvním dílu vychází pokračování pirátské adventury

Patří k nejslavnějším a nejvtipnějším hrám v historii, inspirovala české Tajemství Oslího ostrova. Další díl příhod Guybrushe Threepwooda je tu.

Michal MančařMichal Mančař

monkey-island-boxed

Foto: Terrible Toybox

Hlavní hrdina Monkey Islandu Guybrush Threepwood se chtěl stát pirátem. A do jisté míry se mu to povedlo…

0Zobrazit komentáře

Žánr adventur má ve videoherním světě nejlepší léta za sebou. Hry založené na hádankách a dialozích povětšinou bez akčnější vložky už netáhnou tolik jako v závěru minulého století. Ne snad, že by hráče vůbec nelákaly, koneckonců taková česká série Polda na svůj sedmý díl i vylepšenou verzi dílu druhého vybrala dohromady už přes dva miliony korun, ale jejich zlatá éra je jednoduše pryč. Teď ale poklidné adventurní vody rozvířila legendární kocábka. Vychází totiž Return to Monkey Island, pokračování jednoho z nejslavnějších titulů v herní historii.

Když v roce 1990 vyšel The Secret of Monkey Island, pobavil pirátskými příhodami postavenými na hlavu. Místo krvelačných hrdlořezů a postrachů moří i oceánů představil pestrou posádku vtipných postaviček v čele s hlavním hrdinou Guybrushem Threepwoodem, který se opravdu moc toužil stát pirátem. Ale vzhledem k tomu, že Opičí ostrov je místo veskrze komediální, asi si i bez znalosti her dokážete tipnout, jak se mu to dařilo a co a jak se asi mohlo stát.

Představte si tak trochu filmové Piráty z Karibiku, jen s menší dávkou rumu, ještě menší dávkou akce, ale dvakrát legračnější a třikrát chytřejší. A byť je úspěch Monkey Islandu spojený s mnoha jmény, největší podíl připadá hlavnímu designérovi prvních dvou dílů Ronu Gilbertovi. A právě vývojářský tým Terrible Toybox pod jeho vedením připravil další pokračování dvaatřicet let staré, ale nestárnoucí značky s názvem Return to Monkey Island.

Lodní lístek je zájemcům k dispozici od pondělí na Steamu a na Nintendo Switch, místo zlatých dublonů si z vašeho lupu uzme třiadvacet euro, tedy zhruba 560 korun. To je velmi příznivá cena za návrat k naprosto stěžejním adventurám, které se kombinací vtipných hádanek a ještě vtipnějších dialogů staly bez přehánění legendou. Nejen v adventurním žánru, ve kterém patří k těm nejcennějším pokladům, ale ve videoherních dějinách vůbec.

Monkey Island se dočkal několika pokračování, první dva díly v sérii dostaly před několika lety modernější remaky, které byly na dlouhou dobu posledním zápisem do lodního deníku série. Ta mimochodem vznikla pod křídly LucasArts, videoherní divize zábavního obra Lucasfilm založeného tvůrcem Star Wars Georgem Lucasem. A LucasArts, respektive od loňska už Lucasfilm Games, spolupracují s Terrible Toybox a vydavatelem Devolver Games i na Return to Monkey Island.

Hráče, pro které se jedná o návrat k milované legendě, možná zaskočí výrazná stylizace novinky. Ale není to poprvé, co se vizuál Opičího ostrova i pirátů proměnil. Po dvou úvodních dílech s pixelovatým půvabem začátku devadesátých let přišel v roce 1997 komiksově vypadající titul The Curse of Monkey Island, který už ale o tři roky později nahradil plně trojrozměrný čtvrtý díl Escape from Monkey Island. A ve 3D sice zůstaly, ale jiný vizuál dostaly i Tales of Monkey Island, poslední hra před remaky prvních dvou dílů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Rozdíl na pohled by však neměl přebít věrnost tomu, co udělalo z původního Monkey Islandu tak ikonickou adventuru. Příběh nové hry se odehrává okamžitě po událostech druhého dílu, tedy posledního designovaného Gilbertem, a hráči opět obléknou kabátec Guybrushe Threepwooda, který změří síly – respektive důvtip – s nemrtvým pirátským kapitánem LeChuckem. Těšit se tak můžeme na staré známé, například guvernérku Elaine Marley, o jejíž srdce Guybrush i LeChuck usilovali…

Původní The Secret of Monkey Island mimochodem zanechal důležitou stopu i v Česku. V roce 1994 vytvořili dva mladíci Petr Vlček a Jarek Kolář parodickou adventuru Tajemství Oslího ostrova s hrdinou Gajbrašem Trípvůdem, jejíž vydání si vzal na starosti král místní devadesátkové distribuce Vochozka Trading.

Ze spolupráce mladých tvůrců vzniklo studio Pterodon, které má na svědomí lechtivou adventuru Sedm dní a sedm nocí i vietnamskou akci Vietcong. A Kolář se následně stal významnou osobností českého herního průmyslu a šéfem Ingame Studios.

return-to-monkey-island-02

Foto: Terrible Toybox

Return to Monkey Island hráče zavede na známá místa… i za starými známými

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Česká deskovka Kingdom Come spouští crowdfunding. V traileru ukazuje aplikaci, vojáky i opilce

Stolní hra nabídne rozmanité řešení situací – podobně jako předloha. A díky aplikaci také dabing, soundtrack a reakce na rozhodnutí hráčů.

Michal MančařMichal Mančař

kcgame

Foto: Boardcubator

Deskovka Kingdom Come promění sólo zážitek na společenskou zábavu

0Zobrazit komentáře

Středověká hra Kingdom Come: Deliverance už uspěla u hráčů videoher, nyní se z obrazovek přesune na stoly obývacích pokojů. Čeští deskoherní designéři z Boardcubatoru právě spouští crowdfundingovou kampaň na předělávku titulu od Warhorse Studios. A podle jejich vlastních slov má jít o „kulervoucí příběhovou hru reagující na rozhodnutí hráčů“. S tím pomůže třeba i prvek v deskovkách stále ne úplně obvyklý – interaktivní aplikace.

Moderní deskové hry si v bohatství možností, které poskytují, nijak nezadají s virtuálními protějšky. Stejně tak stolní adaptace české videohry Kingdom Come: Deliverance nabídne rozmanité postupy, jakými budou hráči moci dosáhnout cíle. Tedy přesně podle vzoru své předlohy od českého studia Warhorse, která na poměry her nadmíru realistickým způsobem představila dobrodružství v autentických středověkých kulisách předhusitských Čech.

„S nepřáteli tak budete moci jak bojovat, tak se jim vyhnout plížením, nebo střetu předejít výřečností. Jen na to jdeme trochu jiným způsobem než videohra. Přímo převádět digitální hru na deskovou totiž není ta nejlepší cesta,“ popsal pro CzechCrunch v rozsáhlém představení hry Martin Řehořík z brněnské firmy Boardcubator, která Kingdom Come: Deliverance – The Board Game vyvíjí a právě spouští kampaň na crowdfundingovém portálu Gamefound.

Počáteční cíl komunitního financování je vybrat během osmnácti dnů 100 tisíc eur, tedy 2,5 milionu korun. Překonání této mety nicméně tradičně povede k rozšířování nabízeného obsahu. Hra, která bude kompletně i v češtině, je zájemcům k mání buď za 130, nebo za 180 eur (3 200 nebo 4 400 korun) podle toho, jestli zvolí verzi s padesátkou figurek navíc. K tomu je však nutné ještě přičíst cenu za dopravu, jejíž výše ještě není finální.

kingdom-come-board-game

Foto: Boardcubator

Obsáhlé balení deskové hry Kingdom Come: Deliverace – The Board Game

Různorodá náplň, svoboda rozhodování a možnost vylepšovat herní postavy z ní činí komplexnější titul, než jsou oddychové párty deskovky na pár desítek minut. Současně ale nemá potenciální hráče vystrašit osmihodinovou herní dobou jako některé opravdu komplexní hry. K plynulému zážitku ze středověku má totiž pomoci nástroj ryze nestředověký – interaktivní aplikace.

Ta slouží nejen pro vykouzlení autentické atmosféry a coby příběhový průvodce hrou, ale také automaticky řeší náročnější výpočty a situace. „Nechceme, abyste počítali třicet různých hodnot a vlastností, ale stále chceme přinést realistický zážitek. A ty komplexnější herní mechanismy za hráče řeší právě aplikace,“ popsal přínos nástroje Řehořík. I díky aplikaci by tak až čtyři dobrodruzi měli výlet do 15. století zvládnout za večer. Takových výletů, tedy hratelných scénářů, hra samozřejmě nabídne hned několik.

Prostřednictvím softwaru navíc Kingdom Come doslova ožije. „Podle toho, co hráči udělají, nehráčské postavy pomocí aplikace reagují. Díky tomu ve hře vzniká živoucí svět, na který mají vliv hráči a jejich rozhodnutí,“ přiblížil Řehořík s nadsázkou umělou inteligenci, která v pozadí tahá za nitky. Takové řešení navíc přináší další dávku znovuhratelnosti, kdy zdánlivě známá kampaň může mít podle voleb hráčů rozdílný průběh.

V deskových hrách stále ještě celkem neobvyklý doplněk také znamená, že stolní hra na hráče doslova i promluví. Součástí aplikace je totiž profesionální dabing i zvukový doprovod včetně soundtracku, jenž dynamicky reaguje na volby hráčů. Jak takový zážitek ze hry může osazenstvu u stolu připadat, vtipně naznačuje hraný trailer, ve kterém se vedle hráčů u stolu zjeví i herní postavy jako živé.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na tvorbě deskové hry s Boardcubatorem se podíleli i přímo lidé z vývojářského studia Warhorse, které původní videohru vytvořilo. Ti nad vlastní stolní hrou sami dlouho uvažovali, ale reálné obrysy získala až po navázání spolupráce s Boardcubatorem, jenž měl naopak touhu stvořit příběhovou hru, která bude reagovat na rozhodnutí hráčů. Výsledek je podle tvůrců deskovky více než uspokojivý, hra se prý líbila i spoluzakladateli Warhorse Studios Martinu Klímovi.

Boardcubator na vývoj hry získal finanční injekci už před spuštěním komunitního financování. Částkou 800 tisíc korun ho v rámci programu Prototypuj a ověřuj podpořilo město Brno ve spolupráci s agenturou JIC. Finance designéři využili na dokončení prototypu hry, jejíž produkce patří vzhledem k velkému množství komponentů i kvůli zapojení aplikace k těm náročnějším.

Brněnské studio už má za sebou úspěšné hry Space Race o dobývání vesmíru a zjednodušeně řečeno variaci na tetrisové kostičky s názvem Project L. Oba tituly i jejich rozšíření už uspěly na Kickstarteru, známou platformu pro komunitní financování autoři za Gamefound vyměnili z prozaických důvodů. Umožňuje prý snazší správu financí, vyřizování objednávek a distribuci her. Ty by se k podporovatelům měly dostat v průběhu roku 2024.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.