Legendární pražský Atlas končí. Ikoně českých kin neprodloužili smlouvu

Provozovatelé místa, které hostilo i projekce filmových festivalů včetně Jednoho světa, se nedohodli s majitelem. Mohou za to i ceny energií.

Filip HouskaFilip Houska

Kino Atlas

0Zobrazit komentáře

„Krásný prvorepublikový prostor, kde jsme se setkávali, zažívali premiéry i řadu přehlídek a festivalů, viděli kvalitní filmy, popíjeli lahodnou kávu a vína, bohužel zavírá.“ Těmito slovy oznámilo pražské kino Atlas svůj nečekaný konec. Provozovatelé místa, které hostilo i projekce filmových festivalů včetně lidskoprávní přehlídky Jeden svět, se nedohodli na prodloužení smlouvy s majitelem domu. Mohou za to i ceny energií.

Počtem kinosálů ani počtem zákazníků se Atlas, nacházející se v pražském Karlíně, nemohl rovnat kinům, která okupují vrchní patra velkých obchodních domů. Stále si ale zachovával punc poctivého podniku obestřeného historií a kvalitními zážitky, díky čemuž se stal minimálně pro obyvatele Prahy nezapomenutelnou ikonou – a promítal již od roku 1948. Nic ale netrvá věčně, a proto ke smutku všech jeho fanoušků od 23. prosince zavře.

Jak zmínil pro server iRozhlas Ondřej Trantina, provozní ředitel společnosti CinemArt Plus, která Atlas už devátým rokem provozuje, důvodem pro uzavření je neprodloužení nájemní smlouvy ze strany majitele budovy. „S majitelem objektu jsme nenašli společnou řeč,“ uvedl a dále dodal, že k rozhodnutí přispěly i zvýšené náklady na provoz kina, především pak na topení a osvětlení. „My končíme, ale není to naše rozhodnutí,“ řekl.

Rozhodnutí o neprodloužení smlouvy přišlo zčistajasna a CinemArt Plus, který převzal správu nad Atlasem v roce 2013, má v plánu hledat nové prostory, kam se přestěhovat. Jak ale společnost dodává, nebude to zrovna lehký úkol, jelikož se v dnešní době nedá najít mnoho vhodných míst, v nichž by se kinosály daly vybudovat. Spolu s kinem čítajícím dvě projekční místnosti pak v budově na pražské Florenci končí i kavárna Atlas Café.

Ikona českých kin

Jedno z nejznámějších původních kin v Česku (a tehdy i Československu) má za sebou bohatou historii. Své renomé si vybudovalo v sídle bývalého bankovního domu, které v letech 1935 až 1936 vyprojektovali architekti František Josef Stalmach a Jan Hanuš Svoboda. Ti kladli důraz na to, aby prostor dostal uměleckou výzdobu a zčásti tak působil stylem emociálního funckionalismu.

Samotná výstavba objektu byla dokončena v roce 1942, přičemž od roku 1948 si záštitu nad novým kinem vzal na starosti Filmový podnik hlavního města Prahy, který Atlas (dříve kino Sokolovo) spravoval až do roku 2000. Kino následně dva roky chátralo, v srpnu roku 2002 si ale jeho správu zajistila společnost Hollywood Classic Entertainment, která do něj měla v plánu hodně investovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zamýšlené investice do rekonstrukce kina ale zastavila povodeň, která v polovině srpna téhož roku zasáhla celou republiku. Voda neplánovaně prodloužila rekonstrukci až do roku 2005. V dubnu roku 2013 si pak provoz kina převzal CinemArt Plus, který se postaral o to, aby celý prostor včetně kavárny Café Atlas prošel značnou barevnou proměnou

Černá malba byla nahrazena světlými odstíny, díky čemuž tak znovu vynikly původní materiály jako mramor a chrom nebo památkově chráněná mozaika na stěně kavárny. V červnu 2013 byl suterén kina částečně zaplaven při lokální průtrži mračen. Po dvouměsíční rekonstrukci bylo kino Atlas znovu otevřeno 1. srpna 2013.

Od té doby se zaměřovalo jak na mainstreamovou a artovou projekci včetně řady nezávislých filmů, tak na filmové festivaly včetně lidskoprávního Jednoho světa nebo přehlídky německých a německy mluvených filmů Das Filmfest.

Vánoce podle designérů: Na strom zavěste stará vykrajovátka nebo vyrobte svícen z rozbitého hrnku

O letošních Vánocích frčí hlavně přírodní motivy a i tyto svátky začínají podléhat udržitelnosti. Designérky radí, jak na výzdobu, aby byla trendy.

Eliška NováEliška Nová

vanocni_dekorace

Foto: Karolina Grabowska/Pexels

Vánoční stromeček zaslouží i méně tradiční výzdoby

0Zobrazit komentáře

Za tradici vánočního stromečku vděčíme podle všeho Němcům, kteří ho začali zdobit v šestnáctém století. Používali k tomu hlavně jablka a ořechy. A jak je známo, trendy se opakují – a to dokonce i ty, které jsou stovky let staré. Pokud tedy i dnes použijete k vánoční výzdobě právě jablka a ořechy, rozhodně neuděláte chybu.

„Poslední roky si všímám trendu přírodních materiálů a barev. Hodně se používají papírové dekorace, třeba hvězdy z hnědého papíru, jede skořice, suché pomeranče, dřevo, slaměné věci nebo dokonce kusy stromů,“ vyjmenovává architektka Vera Hampl. Její studio VH Architects se zabývalo rezidenčními interiéry, teď se zaměřuje hlavně na komerční prostory.

I do tak silné tradice, jako jsou Vánoce, se tedy evidentně promítá i téma udržitelnosti. Ta se dá uchopit různě. „Líbí se mi trik, který používají Japonci, kteří rozbitý porcelán slepují zlatou barvou. I já ráda experimentuji s věcmi, které se rozbily a nedají se použít pro svůj původní účel,“ uvádí Hampl. A tak je možné třeba rozbitý porcelánový hrnek opět slepit, přizdobit jmelím nebo větvičkou, otočit dnem vzhůru – a svícen je na světě. Podobně se dá podle architektky pracovat také s rozbitými skleničkami a mnohým dalším. Chce to jen kousek fantazie.

Podle Jany Pařízkové ze Studia interiérového designu, které se zaměřuje na odvážné a hravé vnitřní prostory, se dá experimentovat téměř se vším a záleží na každém, co si na stromek navěsí. „Z těch tradičnějších věcí mě aktuálně zaujaly po domácku vyrobené ozdoby ze starých a trochu zrezlých vykrajovátek na cukroví. Z těch modernějších je pak aktuálně velká nabídka sametových ozdob a také skládaných papírových ozdob, které dávají výzdobě trochu jiný nádech, než jsme zvyklí,“ uvádí Pařízková.

Letošní Vánoce znamenají návrat k přírodním motivům

Co se přírodních materiálů týče, hezky se dá prý pracovat také s vlnou. Dají se z ní vyrábět vlněné koule, takzvané pompony. Mohou to ale být i vánoční řetězy. Anebo z ní lze rovnou uplést i něco pod stromeček. Pro minimalistickou výzdobu je pak dobré se inspirovat u Skandinávců.

Návrat k tradici se týká i barev. A tak frčí hlavně vínově červená, zelená či champagne. Na milost lidé vzali také barevná světýlka. „Poslední roky byla na venkovním osvětlení k vidění převážně jenom světýlka studená bílá či teplá žlutá. Ta vícebarevná byla jaksi zapovězená, protože byla zřejmě příliš retro, teď se ale začínají vracet. Mám z toho radost, byť nemusí zrovna blikat způsobem navozujícím epileptický záchvat. Rozmanitost je ale hezká,“ míní interiérová designérka. I Hampl používá ráda osvětlení, vedle teplého bílého světla i to jednobarevné, třeba jen v modrých tónech.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Světýlka a svíčky jsou pro slavnostní atmosféru Vánoc naprosto nezbytné. Je nutné posvítit Ježíškovi, aby věděl, kam jít. Ale všeho s mírou. I když mě osobně náznak lehkého kýče o Vánocích nijak neuráží, některé světelné aplikace jsou opravdu za hranicí vkusu,“ dodává Pařízková.

Velkou tradici podle ní mají i české ručně vyráběné ozdoby, slavnostní náladu, ale podle Pařízkové může navodit i tematické užité umění. Pařízková vychvaluje třeba vánoční kolekci nádobí Rosenthal, kterou ilustrovala Renata Fučíková. Hampl doporučuje porcelánové kouličky s perletí a pokovovaným povrchem od studia Nalejto nebo foukané sklo tvarované do vánočních ozdob od designérky Petry Krausové či porcelán Křak, který odkazuje na smrkové šišky. „Fakt, že frčí čisté, průhledné koule, evokuje zmiňovaný návrat k přírodnějším formám,“ dodává Hampl.

Vánoce dekor

Foto: Eliška Nová

Frčí i papírové dekorace

kabrhel

Přečtěte si takéJe otravný a chvíli není zticha. A ovládl další pokerový turnajJe otravný a chvíli není zticha, teď Čech ovládl prestižní pokerový turnaj. A daří se i dalším

Co ale dělat, když člověk nestíhá? Podle Pařízkové stačí dojít do květinářství nebo za šikovným floristou a nechat si vytvořit zimní aranžmá do vázy, případně na zeď či závěsné, které dobře vypadá na lustru. To Vera Hampl nabízí netradičnější řešení. „Neřešit výzdobu, koupit si letenku do Brazílie a zažít úžasné Vánoce se sambou a s vůní kokosu. Tam mají rozsvícené lampičky na palmách a každý, kdo byl zvyklý na české mrazivé Vánoce a zažil ty brazilské, měl z nich obrovský zážitek,“ uvádí architektka.

Ví, o čem mluví. Studovala totiž pod vedení brazilských architektů India da Costy nebo Ruye Ohtakeho. Z Brazílie se do Prahy přesunula v devadesátých letech a kromě toho, že její studio sídlí v Praze, má také pobočku v Riu de Janeiru.