Legendy, ve kterých nezebou nohy. České prestižky se vrací v novém provedení s ovčí vlnou

Filip HouskaFilip Houska

prestige-oveckarna-1x

Foto: Ovečkárna

Ovečkárna spolu se značkou Prestige uvádí nové „prestižky“

0Zobrazit komentáře

Zatímco dnes Češi řeší, zda obouvat Nike, Adidas nebo rovnou pohodlné kecky od kalifornských Allbirds, v 80. letech bylo rozhodování Čechoslováků jiné – jsou lepší botasky, nebo tenisky značky Prestige? Z poslední jmenované se stala ikona českého obuvnického průmyslu, která se v posledních letech vrací zpět na scénu. A novou „prestiž“ jí může pomoci budovat i model do chladnějšího počasí.

Legendární značka Prestige, jež se před více než třiceti lety proslavila pro své modro-bílé kožené tenisky s pevnou podrážkou, se nyní spojila s českým e-shopem Ovečkárna, aby společně představily slavné „prestižky“ v poněkud huňatějším provedení. A byť na první pohled mnoho podobností s původním modelem nemají, při bližším prozkoumání na společné linky lze narazit.

Propojení Prestige a Ovečkárny evokuje, že výsledkem jejich snažení bude dílo, které kombinuje kvalitní kůži a ovčí vlnu, z níž Ovečkárna vyrábí nejrůznější oblečení a doplňky. Nové prestižky jsou proto z vnější strany vyrobeny z pravé hovězí kůže, přičemž vnitřek zajišťuje zmíněná ovčí vlna. To proto, aby se v nich lidé cítili komfortně a nebyla jim od nohou zima.

Zimní inovace nezapomenutelné tenisky

„Velkou výzvou bylo, aby na tuto spolupráci kývl Jaroslav Navrátil, ředitel zlínské firmy Moleda, která boty značky Prestige vyrábí. Věděli jsme, že Prestige jen tak s někým nespolupracují – hodně si vybírají. Ovečkárně ale věřili a vybrali si nás jako stabilního partnera,“ říká k novému teniskovému partnerství Martin Bernátek, zakladatel Ovečkárny.

prestige-oveckarna-3

Foto: Ovečkárna

Nízká verze huňatých prestižek

Byla to totiž právě Ovečkárna, která s tímto nápadem přišla. Martin Bernátek nad výrobou upravených prestižek s ovčí vlnou přemýšlel déle. Zlom nastal během loňských Vánoc, kdy vznikl první design. Pak už to odsýpalo. „V lednu už jsme byli v Moledě a první návrhy byly hotové někdy v dubnu,“ říká Bernátek, jehož Ovečkárna je – stejně jako Prestige – také ze Zlína.

Produkci huňatých prestižek, které jsou už ve své světle hnědé variantě v prodeji a profilují se jako zimní obuv, ale doprovázelo pár pochybností. Řešilo se, jak technologicky dostat vlnu do výroby, jež s ní běžně nepracuje. Problém se pak mohl projevit především při vstřikování podrážky, nicméně jak Bernátek dodává, vše se úspěšně vyřešilo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V Moledě jsme se už v minulosti intenzivně zabývali myšlenkou vyrobit zimní zateplenou obuv s kožíškem, tudíž produkt byl v podstatě vymyšlen, a dokonce v nějaké podobě i vyzkoušen. Jak značka Prestige, tak Ovečkárna mají stejný zájem ve zlínském regionu, proto jsme se rozhodli přímo pro ni,“ dodává Jaroslav Navrátil z Moledy.

Obě strany navíc při výrobě nových tenisek reflektovaly i udržitelnost, jejíž smysl naplnily tím, že zimní prestižky vyrobily v Česku s pomocí českých zaměstnanců. Nemusely tak svážet pracovníky z dalekých států, jak je u některých značek zvykem, čímž prakticky šetřily životní prostředí, jelikož nebylo třeba zajišťovat speciální dopravu.

Pořád ale jde pouze o limitovanou sérii bot, která se může rychle vyprodat (byť Prestige ani Ovečkárna nevylučují, že by edici obnovily, pokud by o ni byl velký zájem). Jeden pár nízkých huňatých prestižek na e-shopu Ovečkárny vychází na 1 899 korun, přičemž vyvýšená verze je o 300 korun dražší.

Tiše se plíží a hlídá bezpečnost v továrně. Hyundai nasazuje robotického psa od Boston Dynamics do služby

Filip HouskaFilip Houska

hyundai-spot

Foto: Hyundai

Modifikovaný robotický pes Spot od Boston Dynamics, kterého používá Hyundai

0Zobrazit komentáře

Jsou nadmíru schopné, inteligentní a dokážou dělat věci, které u robotů prozatím nejsou zvykem. Robotické mašinky od amerických Boston Dynamics pravidelně ukazují své technologické pokroky a vzhledem k tomu, že od června oficiálně patří pod jihokorejskou automobilku Hyundai, začíná se už ukazovat jejich praktické využití.

Ať už jde o robotického psa Spota, se kterým experimentuje i český e-shop Alza či pražské ČVUT, nebo pokročilého humanoida jménem Atlas, oba zástupci robotické rodiny Boston Dynamics mají papírově řadu využití. A nemusí jít samozřejmě jen o akrobatická nebo synchronizovaná taneční vystoupení.

Do budoucna může jít o užitečné pomocníky při nejrůznějších průzkumných misích nebo pro práci ve skladech, kde by se starali o balíky a pomáhali s jinak nezáživnou manuální prací. Reálné využití nyní demonstruje samotné Hyundai, které má roboty od Boston Dynamics pod svou kontrolou – robopsa totiž nasazuje do jedné ze svých továren.

Takzvaného Spota, který vyniká svými specifickými pohyby, z nichž se mnohdy tají dech, poslala společnost do továrny své dceřiné firmy Kia v jihokorejském Soulu, kde jsou jeho cílem bezpečnostní kontroly okolí i zaměstnanců. A protože jde o seriózní a vysoce důležitou činnost, na kterou by každá firma měla zvláštní důraz, je robot malinko obměněný.

1hyundai-spot

Foto: Hyundai

Robotický pes je vybaven senzorem LIDAR i termokamerou

V první řadě ho Hyundai nenazývá jeho pravým jménem, nýbrž ‚továrním bezpečnostním robotem‘ (z anglického spojení Factory Safety Service Robot). Důvodem pro změnu pojmenování je nejspíš skutečnost, že je oproti své původní verzi, kterou vyvinuli inženýři z Boston Dynamics, modifikován, aby splnil náročné požadavky.

Robot je vybaven senzorem LiDAR a termokamerou, které snímají prostor a hledají vysoké teploty, nebezpečí požáru nebo otevřené dveře. Pokud zjistí, že je něco v nepořádku, odešle upozornění prostřednictvím zabezpečeného připojení. Zároveň sdílí snímky a data v reálném čase a stejně jako Spot může pracovat autonomně.

V případě, že je nutné robota ovládat na dálku, mohou manažeři přepnout na manuální teleoperaci a provádět konkrétní prohlídky důležitých průmyslových prostor, pokud mají podezření, že tam hrozí nebezpečí. K řídicímu systému je také možné připojit více továrních servisních bezpečnostních robotů a kontrolovat tak současně různé zóny.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celým žlutým robotickým psem s výrazným „batohem“ na zádech je navíc hluboce integrována umělá inteligence a strojové učení. I díky tomu se dokáže spolehlivě pohybovat v úzkých prostorech, které má naučené, a rozpoznávat slepá místa, jež jsou lidským okem jen těžko viditelná. Zatím ovšem bude Hyundai využívat jeho služeb pouze v noci.

Upravený Spot je teprve součástí pilotního provozu a manažeři závodu automobilové značky Kia v jihokorejském Soulu ho budou využívat primárně k podpoře nočních bezpečnostních hlídek a k vytvoření bezpečnějšího prostředí pro pracovníky. Pokud se toto nasazení osvědčí, může se objevovat pravidelněji u více činností a situací.

„Tovární bezpečnostní robot je prvním projektem spolupráce s Boston Dynamics a pomůže odhalit rizika a zajistit bezpečnost lidí v průmyslových závodech. Nadále budeme vytvářet inteligentní služby, které odhalují nebezpečí na průmyslových pracovištích a pomáhají podporovat bezpečné pracovní prostředí,“ říká Dong Jin Hyun, vedoucí robotické laboratoře Hyundai Motor Group.