Lehký déšť vs. křik dětí aneb Co je jinak u elektrické verze buclatého Mercedesu pro rodiny
Moderní design, až překvapivě slušný dojezd a tichý chod. Nasedli jsme do elektrického Mercedesu EQB a otestovali jeho schopnosti.
Autotest Tomáše Kose: Když vedle vás projedou po dálnici Mercedesy EQB a GLB, musíte mít hodně bystré oko, abyste poznali rozdíl mezi naftovou a elektrickou verzí. Mercedes využil podobnou metodu jako třeba BMW, vzal osvědčený design, udělal drobný facelift a poslal do světa nový elektrický vůz. A ono to skvěle funguje – kompaktní crossovery jsou zkrátka sázkou na jistotu. Vím, o čem mluvím, protože GLB parkuji ve své garáži, takže mám opravdu bezprostřední srovnání.
Ano, navenek vypadá elektromobil z německých dílen moderněji a kultivovaněji než lehce stárnoucí GLB, nejzřetelnější je ale rozdíl u přední a zadní části auta. Místo tradiční mřížky vepředu zde najdeme plastový kryt s LED páskem, protože chladič u elektroaut není potřeba – a odpor vzduchu je nepřítel. Zadní část je nyní propojená také jednolitým LED osvětlením.
Co u EQB zamrzí, je, že v přední část, ve které by se normálně nacházel motor, jsou různé technické prvky auta. Při lepším rozložení by tam ale mohla být umístěná podobná vana jako u Tesly. Podobný nedostatek kolegové viděli i třeba u Volkswagenu ID.4.
V případě, že máte tři typy dobíjecích kabelů, zaberou pak zbytečně část zadního úložného prostoru. Jasně, chápu, Mercedes staví všechna elektroauta na stejnou platformu a hledá způsob, jak na nich dělat co nejméně změn a šetřit náklady. Uživatelsky to je ale minus.
Samozřejmě mě ale nejvíce zajímalo to, co chce vědět každý řidič odkojený benzinem a naftou – dojezd. Oficiální čísla lákají na dojezd 423 kilometrů, což je (kupodivu) celkem realistická vzdálenost. Není třeba se bát, že byste víkendovou cestu z Prahy do Brna, což je taková moje rutina, museli trávit u dobíjecí stanice. Na jedno nabití se mi podařilo ujet dokonce 410 kilometrů a baterie stále ještě hlásila 8 %.
Vůz na hlavním displeji zobrazuje aktuální spotřebu energie, takže se v dojezdu můžete neustále předhánět sami se sebou. I při zapnutí rádia nebo klimatizace vidíte míru spotřeby. Většinou se jedná o naprosto zanedbatelné hodnoty. Auto ale na základě těchto prvků celkem příjemným způsobem šoférování „gamifikuje“.
Samotná jízda se oproti klasické verzi lišila především výkonem a mírou hluku při zrychlení. Není to nic objevného, stejně mě to ale překvapilo. Při akceleraci poznáte rozdíl oproti spalováku, že není téměř nic slyšet. Toto mě vždycky nadchne. Mercedes produkuje hluk do 50 dB při rychlosti 50 km/h – to je pro představu jako mírný déšť.