Lékárny Benu utržily 7,6 miliardy korun. Rekordní výsledky podpořil miliardový e-shop i spolupráce s Rohlíkem

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

benu-rohlikInsider

Foto: Benu

Lékárny Benu úspěšně rozvíjí spolupráci s online supermarketem Rohlik.cz

0Zobrazit komentáře

Na internet se za nákupem zboží všeho druhu loni přesunula prakticky celá země a výjimkou nebyly ani lékárny. Kamenné prodejny sice s ohledem na jejich důležitost zůstávaly otevřené i v době nejtvrdších vládních opatření, ale také pro léky a další zdravotnické pomůcky se zákazníci vydali na internet ve větším počtu než dříve. Potvrzují to i rekordní výsledky lékáren Benu, kterých je v České republice přes 270.

Obrat lékáren Benu vyrostl meziročně o 22 procent, a to za období od 1. února 2020 do 31. ledna 2021, kdy běží jejich mateřskému lékárenskému velkoobchodu Phoenix fiskální rok. Obrat Benu se zvýšil z 6,2 na 7,6 miliardy korun, což představuje nejlepší výsledek v historii. Tržby samotného Phoenixu přesáhly 26 miliard korun.

V loňském roce se Benu podařilo otevřít 20 nových lékáren, a tak jich aktuálně provozuje 200 ve vlastní režii a dalších 70 je franšízových. K rekordním výsledkům přispěly také online prodeje, které vlivem pandemie zaznamenaly nárůst o 93 % a dosáhly jedné miliardy korun. Jedná se totiž o spojené nádoby, protože většina zákazníků dle vyjádření Benu pro CzechCrunch volí po nákupu v e-shopu osobní odběr v lékárně.

Čtvrtina z internetu

„I když více zákazníků nakupovalo online, své objednávky si ve většině případů vyzvedávali v kamenných lékárnách, kde se mohou osobně poradit s lékárníky a konzultovat vše, co potřebují. V souvislosti s koronavirovou krizí se chování zákazníků změnilo. Lidé se naučili na internetu nakupovat kromě dosud převažující dermokosmetiky, dětského sortimentu a doplňků stravy i volně prodejné léky,“ popisuje Michal Macourek, ředitel e-commerce v Benu.

Důležitost online prodejního kanálu bude sílit i letos, a tak se bude Benu věnovat vylepšování logistiky. V květnu plánuje spustit novou lékárnu navázanou na distribuční sklad v pražské Hostivaři, což umožní rychlejší zpracování objednávek, rozšíření sortimentu a také možnost dodání v den objednávky. „Do budoucna očekáváme podíl na úrovni zhruba 25 procent,“ odpovídá Macourek na dotaz, jak velkou část byznysu by měly v budoucnu představovat online tržby Benu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Další internetovou lékárnu, navázanou na distribuční centrum, otevře Benu také v Brně, aby mohlo rychlejší doručení nabídnout rovněž zákazníkům na Moravě. Již loni pak druhá největší lékárenská síť v Česku otevřela další internetové lékárny, které spolupracují s online supermarketem Rohlik.cz. Jedna se nachází v Brně a druhá v Horních Počernicích a právě nákupy lékárenského sortimentu na Rohlíku taktéž rostou.

„V porovnání s předchozím obdobím vzrostl obrat na e-shopu Benu lékárny spolupracující s Rohlíkem o více než 100 %. Asi nejviditelnější nárůst byl v první vlně covidu, kdy jsme pozorovali až několikanásobný nárůst. V Brně je nárůst ještě výraznější než v Praze,“ potvrzuje úspěšnou spolupráci Michal Macourek z Benu. S Rohlíkem začala firma spolupracovat v roce 2018 a největší tuzemský online supermarket tak spolu s potravinami doveze domů i léky.

benu-shop

Foto: CzechCrunch

Internetový obchod lékárny Benu

„Momentálně společně s Benu otevřeně konzultujeme sortiment, který na Rohlíku nabízíme. Ten si naši zákazníci jednoduše přidají do nákupního košíku a do dvou hodin od objednání můžou mít položky z Benu lékárny u sebe doma. Řešíme i další spolupráci včetně vzájemné podpory v rámci našich prodejních aktivit,“ potvrzuje pro CzechCrunch mluvčí Rohlik.cz Denisa Morgensteinová.

kasa-pilulka

Přečtěte si takéPilulka v Česku utržila 1,3 miliardy korun. Na burze vyrostla o 200 %Pilulka loni v Česku utržila 1,3 miliardy korun a skončila v zisku. Na burze už její akcie vyrostly o 200 %

Větší jednoduchost při nákupu léků v lékárnách Benu pak přinesl také příjem rezervací léků na předpis přes mobilní aplikaci či webové rozhraní. Měsíčně si tímto způsobem dle vyjádření firmy léky vyzvednou tisíce pacientů. Výhodou při takové rezervaci je skutečnost, že vyzvednout lék pak může kdokoliv, kdo má rezervační kód. „To ocení zejména starší pacienti, kteří mohou pro léky poslat své potomky nebo vnoučata a zůstat v bezpečí domova,“ doplňuje šéf e-commerce Macourek.

Lékárnám Benu se podařilo v roce 2020 vyexpedovat celkem 1,9 milionu objednávek, přičemž zákazníkům nabízí 12,5 tisíce položek. Celá síť patří do nadnárodní skupiny Phoenix, která jako velkodistributor léčiv zajišťuje na českém trhu zásobování téměř 4 000 lékáren, nemocnic, výdejen zdravotnických potřeb a dalších zákazníků.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

České Zuri brzy spustí vzdušné testování svého hybridního letounu. Chceme létat 700 kilometrů, plánuje Michal Illich

zuri3

Foto: Zuri

Český startup Zuri se chystá na první letové testy svého letadla

0Zobrazit komentáře

Joby Aviation, Kitty Hawk, Volocopter nebo Lillium. To jsou startupy, které pracují na vývoji elektrického letounu s kolmým vzletem i přistáním (eVTOL). A zatímco některé kompaktní letecké prostředky tohoto typu jsou koncipovány pro odbavování dopravy ve městech, další mají ambicióznější cíle. Mezi ně patří i český startup Zuri, za kterým stojí tým Michala Illicha.

Dvaačtyřicetiletý podnikatel chce se svým hybridním letounem nabízet pohodlnou přepravu nejen nad městy, ale třeba i k moři na dovolenou. Právě schopnost dopravit pasažéry na několikasetkilometrovou vzdálenost je jedním z hlavních rozdílů, kterými se koncepce letounu Zuri odlišuje od konkurence.

„Zmíněná letadla mají obvykle reálný dolet mezi 150 a 200 kilometry, plus povinnou rezervu. To je ovšem vzdálenost, kterou levněji a pohodlněji zvládnete autem. Zuri bude mít dolet zhruba 700 kilometrů díky hybridní pohonné soustavě. Tady už mnoho konkurentů nemáme, snad kromě projektu XTI Trifan,“ vysvětluje Illich.

Podstatně delšího doletu chce Zuri dosáhnout prostřednictvím pohonného systému, který počítá nejen s elektromotory, ale také turbínou s generátorem. Tento generátor bude schopný napájet energií elektromotory a dobíjet baterie, díky čemuž by měl letoun dosáhnout více letových hodin.

U moře během chvíle

Illich na této koncepci pracuje od roku 2017, přičemž Zuri za tuto dobu vytvořilo zhruba pět modelů ve velikostech od dvou do tří metrů, jeden pětimetrový a jeden demonstrátor – jak se testovací koncepty v leteckém průmyslu nazývají – o rozpětí jedenácti metrů. A právě tento stroj by měl v průběhu příštích měsíců přejít z pozemního testování do fáze testů ve vzduchu.

zuri5

Foto: Zuri

Český startup Zuri pod vedeními Michala Illicha vyvíjí letoun s kolmým vzletem i přistáním

Svým vzhledem odpovídá původní koncepci, kterou Illich představil v rozhovoru pro CzechCrunch již v roce 2018. Stroj pracuje s osmi rotory umístěnými před a za křídly letounu. Další vrtule zdobí samotný chvost trupu, na který následně navazuje plochý ocas vzdáleně připomínající klasický spoiler u auta.

Stroj by měl být schopen pojmout na svou palubu čtyři osoby, které chce z bodu A do bodu B přepravovat cestovní rychlostí mezi 250 až 300 km/h. Demonstrátor se aktuálně nachází v jedné z hal v Kralupech nad Vltavou, kde probíhají finální úpravy a letoun je zde také podrobován pozemním testům.

„Nyní už ladíme spíše detaily, jako je podvozek nebo telemetrie. Probíhají pozemní testy a letadlo jako celek testujeme upoutané k zemi, ale jinak jde o test veškerých systémů: vrtule, elektromotory, regulátory, kabeláž, baterky, řídící počítač i jeho software,“ upřesňuje Illich.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Letový test bude zaměřen na kolmý start a vis. Chceme tedy vzlétnout do vzduchu – v prvním testu spíš desítky centimetrů, v dalším už v řádu metrů – a otestovat výkony, stabilizaci i ovládání letadla,“ dodává Illich s tím, že by se měl letoun dostat nad pevninu již brzy.

Před Zuri nyní stojí ještě jedna velká výzva, kterou je získání potřebných certifikací. Jak Michal Illich sám přiznává, jedná se o časově i finančně velice náročný proces, přesto se na celou věc snaží dívat pozitivně. „Je to poměrně srozumitelný a předvídatelný proces,“ říká zakladatel firmy.

michalillich2

Foto: Zuri

Michal Illich, zakladatel startupu Zuri

„Nyní jsou už zveřejněná předběžná certifikační pravidla pro letadla s kolmým startem (předpisy SC-VTOL), tedy se ani nemusíme bát toho, že by to v principu nešlo. Samotnou certifikaci plánujeme na evropské úrovni, pod EASA, s českými úřady aktuálně spolupracujeme ve fázi výroby a testování experimentálního letadla,“ dodává Illich.

Náklady na certifikaci se podle Illicha vyšplhají do desítek milionů eur. „Vypadá to hodně, ale pokud ty náklady rozpočtete do ceny několika stovek vyrobených letadel, tak to výslednou cenu zase tolik nezvýší,“ vysvětluje Illich, který chce se svým letounem mířit především na přepravce specializující se na leteckou či multimodulární dopravu. Ti jsou schopni dostat zákazníka na požadované místo kombinací hned několika dopravních prostředků.

Zda chce Zuri po vzoru společností, jako je Volocopter či Lilium, samo nabízet k letounům i komplexní balíček přepravních služeb, je podle slov Michala Illicha velmi lákavé, ovšem tuto otázku chce začít řešit nejdříve za tři roky. „Do té doby se chceme soustředit na vývoj letadla jako takového,“ říká.

Velké plány s novými investory za zády

I proto by Zuri v tomto roce rádo přibralo do svého aktuálně šestnáctičlenného týmu nové konstruktéry, experty na aerodynamiku, několik osob na elektrické systémy a další. Spolu s tím bude dále probíhat testování demonstrátoru a také se představí inovovaný koncept, který by měl přinést několik podstatných vylepšení.

zuri-1

Foto: Zuri

S letounem českoho startupu Zuri by mělo být možné zaletět třeba i na dovolenou k moři

zuri1

Foto: Zuri

Výhodou letounů s kolmým startem jsou jejich nepříliš velké nároky na infrastrukturu

Podle Illichových propočtů si celý projekt až doposud vyžádal investice ve výši 30 milionů, a to jak z jeho vlastní kapsy, tak ze strany Pale Fire Capital a Kiwi.com. Aby však bylo možné uskutečnit velké plány, chystané nejen pro tento rok, a získat potřebné certifikace, plánuje Zuri spuštění dalšího investičního kola, ve kterém chce navázat spolupráci s novými investory.

„Teď jsme měli období, kdy jsme investory neoslovovali, protože k tomu nebyla doba příliš příznivá. V květnu bychom ale rádi otevřeli nové investiční kolo hlavně pro větší české angel investory. Několik lidí se nám ozvalo samo od sebe a s nimi již komunikujeme v předstihu,“ doplňuje Illich.

Jak velkou investici se startupu podaří v tomto kole získat, podle jeho zakladatele výrazně ovlivní, jak rychle se podniku podaří spustit oficiální prodej svého letounu. Přesnější časové údaje proto Illich prozatím nechce zveřejňovat. Sám ovšem dodává, že v roce 2030 by se mělo cestování pomocí elektrických letounů s kolmým vzletem i přistáním stát poměrně běžnou možností, kterou si bude moci vyzkoušet každý z nás.