Lékárny Benu utržily 7,6 miliardy korun. Rekordní výsledky podpořil miliardový e-shop i spolupráce s Rohlíkem
Lékárny Benu úspěšně rozvíjí spolupráci s online supermarketem Rohlik.cz
Na internet se za nákupem zboží všeho druhu loni přesunula prakticky celá země a výjimkou nebyly ani lékárny. Kamenné prodejny sice s ohledem na jejich důležitost zůstávaly otevřené i v době nejtvrdších vládních opatření, ale také pro léky a další zdravotnické pomůcky se zákazníci vydali na internet ve větším počtu než dříve. Potvrzují to i rekordní výsledky lékáren Benu, kterých je v České republice přes 270.
Obrat lékáren Benu vyrostl meziročně o 22 procent, a to za období od 1. února 2020 do 31. ledna 2021, kdy běží jejich mateřskému lékárenskému velkoobchodu Phoenix fiskální rok. Obrat Benu se zvýšil z 6,2 na 7,6 miliardy korun, což představuje nejlepší výsledek v historii. Tržby samotného Phoenixu přesáhly 26 miliard korun.
V loňském roce se Benu podařilo otevřít 20 nových lékáren, a tak jich aktuálně provozuje 200 ve vlastní režii a dalších 70 je franšízových. K rekordním výsledkům přispěly také online prodeje, které vlivem pandemie zaznamenaly nárůst o 93 % a dosáhly jedné miliardy korun. Jedná se totiž o spojené nádoby, protože většina zákazníků dle vyjádření Benu pro CzechCrunch volí po nákupu v e-shopu osobní odběr v lékárně.
Čtvrtina z internetu
„I když více zákazníků nakupovalo online, své objednávky si ve většině případů vyzvedávali v kamenných lékárnách, kde se mohou osobně poradit s lékárníky a konzultovat vše, co potřebují. V souvislosti s koronavirovou krizí se chování zákazníků změnilo. Lidé se naučili na internetu nakupovat kromě dosud převažující dermokosmetiky, dětského sortimentu a doplňků stravy i volně prodejné léky,“ popisuje Michal Macourek, ředitel e-commerce v Benu.
Důležitost online prodejního kanálu bude sílit i letos, a tak se bude Benu věnovat vylepšování logistiky. V květnu plánuje spustit novou lékárnu navázanou na distribuční sklad v pražské Hostivaři, což umožní rychlejší zpracování objednávek, rozšíření sortimentu a také možnost dodání v den objednávky. „Do budoucna očekáváme podíl na úrovni zhruba 25 procent,“ odpovídá Macourek na dotaz, jak velkou část byznysu by měly v budoucnu představovat online tržby Benu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDalší internetovou lékárnu, navázanou na distribuční centrum, otevře Benu také v Brně, aby mohlo rychlejší doručení nabídnout rovněž zákazníkům na Moravě. Již loni pak druhá největší lékárenská síť v Česku otevřela další internetové lékárny, které spolupracují s online supermarketem Rohlik.cz. Jedna se nachází v Brně a druhá v Horních Počernicích a právě nákupy lékárenského sortimentu na Rohlíku taktéž rostou.
„V porovnání s předchozím obdobím vzrostl obrat na e-shopu Benu lékárny spolupracující s Rohlíkem o více než 100 %. Asi nejviditelnější nárůst byl v první vlně covidu, kdy jsme pozorovali až několikanásobný nárůst. V Brně je nárůst ještě výraznější než v Praze,“ potvrzuje úspěšnou spolupráci Michal Macourek z Benu. S Rohlíkem začala firma spolupracovat v roce 2018 a největší tuzemský online supermarket tak spolu s potravinami doveze domů i léky.
„Momentálně společně s Benu otevřeně konzultujeme sortiment, který na Rohlíku nabízíme. Ten si naši zákazníci jednoduše přidají do nákupního košíku a do dvou hodin od objednání můžou mít položky z Benu lékárny u sebe doma. Řešíme i další spolupráci včetně vzájemné podpory v rámci našich prodejních aktivit,“ potvrzuje pro CzechCrunch mluvčí Rohlik.cz Denisa Morgensteinová.
Větší jednoduchost při nákupu léků v lékárnách Benu pak přinesl také příjem rezervací léků na předpis přes mobilní aplikaci či webové rozhraní. Měsíčně si tímto způsobem dle vyjádření firmy léky vyzvednou tisíce pacientů. Výhodou při takové rezervaci je skutečnost, že vyzvednout lék pak může kdokoliv, kdo má rezervační kód. „To ocení zejména starší pacienti, kteří mohou pro léky poslat své potomky nebo vnoučata a zůstat v bezpečí domova,“ doplňuje šéf e-commerce Macourek.
Lékárnám Benu se podařilo v roce 2020 vyexpedovat celkem 1,9 milionu objednávek, přičemž zákazníkům nabízí 12,5 tisíce položek. Celá síť patří do nadnárodní skupiny Phoenix, která jako velkodistributor léčiv zajišťuje na českém trhu zásobování téměř 4 000 lékáren, nemocnic, výdejen zdravotnických potřeb a dalších zákazníků.