Lekce hudby online táhnou. Pražská hudební škola Art Master vydělává nejvíce za tři roky a míří do USA
Radim Vysoký, šéf hudební školy Art Master
„Když přišla první karanténa, byl jsem na sebe naštvaný a říkal si: Proč ještě ty kurzy nemáme natočené? Všichni jsou teď doma, prodávaly by se skvěle,“ popisuje při videohovoru Radim Vysoký, šéf pražské hudební školy Art Master. O dva týdny později je spustili a skvěle se skutečně prodávají.
Pár měsíců poté, co jim takřka úplně odpadla jinak hlavní část byznysu, tedy soukromá výuka hraní na nástroje, už ve škole vydělávali více než kdy dříve. Důvodem jsou online kurzy, ve kterých se lidé mohou učit přímo od hudebníků s vlastní kariérou.
Art Master vychází ze známých a zavedených formátů, vždy se ale snaží věci dělat trochu jinak, trochu lépe. Cílem je studentům za použití všech dostupných moderních prostředků ukázat, že mezi zvednutím kytary a zahráním si toho, co chtějí, vůbec nemusí uběhnout tolik času.
„Důležité pro nás je přejít k učení se konkrétních písní, co nejdřív to jde,“ vysvětluje Vysoký. Osmadvacetiletý šéf hudební školy věří, že schopnost si něco i sám pro sebe zahrát má velice pozitivní vliv na psychiku. „Hraní dokáže člověka povzbudit, posílit, rozvíjet fantazii a kreativitu. Proto ho chceme přiblížit co nejvíce lidem,“ říká.
Vysoký se rozhodl, že bude pomáhat realizovat se jiným, už na škole. Když studoval na pražské VŠE, přivydělával si učením hry na kytaru. Na magisterském studiu, kde si jako vedlejší specializaci vybral podnikání, pak došel k nápadu, proč nezkusit brigádu převést v regulérní byznys. S moderním způsobem výuky hraní by to mohlo fungovat.
„V dětství jsem chodil do klasické umělecké školy a docela mi to šlo, ale moc mě nebavila povinná výuka hudební teorie a velký důraz na klasickou hudbu,“ popisuje Vysoký. Jak říká, lidé obvykle hrají raději to, co sami poslouchají, a tak i soukromé či online kurzy Art Masteru vždy využívají známé skladby.
Právě na oblíbených písních pak zájemcům demonstrují principy, které jsou aplikovatelné i jinde, klidně v klasické hudbě. Meze se při tom nekladou a běžné je i používání různých tutoriálů na YouTube nebo výukových nástrojů dostupných jinde na internetu. V progresivní hudební škole se všechno propojuje podle toho, co nejefektivněji vede k výsledku – tedy že dokážu zahrát tu skladbu, co mě tolik baví.
Art Master vznikl na škole
První koncept Art Masteru dal Vysoký dohromady na VŠE se skupinou spolužáků. Když pak projekt vyhrál cenu diváků v univerzitní soutěži, bylo jasné, že nemůže zůstat jen na papíře. „Dal jsem výpověď v práci, co jsem dělal při studiu, a naplno se do toho pustil,“ říká zakladatel.
Jelikož je sám hudebníkem a nějaké úspěchy ve výuce hry na kytaru už získal, měl předpoklady i známé, od kterých se odpíchnout. Zásadní ale bylo v řadách mladých praktikujících hudebníků najít takové, kteří by se mohli stát také dobrými lektory. „Hledal jsem, kde jsem mohl – ve svém vlastním sociálním kruhu, ve skupinách na Facebooku, přes inzeráty na internetu a podobně,“ vzpomíná Vysoký.
Všichni lidé, kteří v Art Masteru vyučují, hudbou sami žijí a studentům hlavně předávají svoje vlastní praktické zkušenosti. I když samozřejmě zvládají teorii nebo klasické postupy, studenti se na pražskou školu obracejí především s přáním prostě si hrát pro sebe a své přátele to, co je baví.
Proto soukromá výuka na začátku vždy zahrnuje konzultaci o motivacích studentů ke hraní, jejich oblíbených žánrech a umělcích. Podle ní se vybere konkrétní lektor i individuální styl výuky.
„Dnes máme 30 lektorů a každý má trochu jinou specializaci. Důležité pro nás vždy je, aby si student se svým vyučujícím dobře rozuměli,“ vysvětluje Vysoký. Jelikož výuka pak postupuje vysoce individuálně, v Art Masteru nepoužívají klasické učebnice. Postupy při učení místo toho do velké míry modelují podle zpětné vazby jak studentů, tak lektorů.