Lekce, ze které se musí stát poučit. Aneb 4 důvody, proč selhala digitalizace stavebního řízení
Přejme si, aby žádný ministr už nikdy nedovolil scénář jako u digitalizace stavebního řízení, píše expert na informační technologie Pavel Novák.
Co stálo za problémy digitalizace stavebního řízení?
Digitalizační téma číslo jedna v roce 2024? Jednoznačně projekt kolem stavebního řízení, který dopadl úplně opačně, než se plánovalo. Místo toho, aby se Česká republika v této oblasti posunula do moderní doby, dál přešlapuje na místě, možná dokonce couvá. Stát dostal v rámci projektu digitalizace stavebního řízení lekci, ze které se musí poučit, píše ve svém komentáři pro CzechCrunch Pavel Novák, který dříve působil v Adastře, šéfoval Zonky a dnes vede konzultační společnost Addvery, která se specializuje na projekty v oblasti transformace a digitalizace firem. Co se vlastně stalo?
***
Digitalizace stavebního řízení měla být jen rutinním projektem, který naplní program Národního plánu obnovy, konkrétně část „Zrychlení a digitalizace stavebního řízení“. Na jeho konci měl vzniknout nový informační systém, který usnadní úředníkům a občanům agendu v oblasti územního plánování a stavebního řádu. Místo toho jsme však svědky šlendriánu, který představil veřejnosti pojem digitalizace v tom nejhorším světle. A právě v těchto dnech nás čeká hořká tečka. Poslanecká sněmovna v úterý 10. prosince pravděpodobně schválí nový zákon, který posvětí odložení celého projektu a ze stávajícího zůstane jen torzo. Jenže může v této situaci dělat vůbec něco jiného?
Projekt Digitalizace stavebního řízení (DSŘ) znamená vývoj a nasazení nového informačního systému, jak to požaduje Nový stavební zákon 283/2021 Sb. V praxi se jedná o čtyři základní komponenty: Portál stavební správy, Spisovou službu pro evidenci stavebních postupů a elektronických dokumentací, Informační systém stavebního řízení (ISSŘ) a Národní geoportál územního plánování.
Smyslem tohoto článku není detailní popis jednotlivých systémů, ostatně jen popis všech právních odvětví, kterými je nutné na vývoj těchto systémů nahlížet, by vydal na samostatný text. Cílem je poukázat na klíčové faktory neúspěchu DSŘ pohledem odborníka na informační systémy.
V čem je jádro pudla?
Žijeme v době, kdy v obchodě platíme hodinkami, jídlo si objednáváme přes mobilní aplikaci, televizní obrazovka už dávno neslouží jen k příjmu vysílání několika kanálů, auta se nám aktualizují přes noc v garáži – a mohl bych pokračovat. V takovém světě je těžké uvěřit, že stát není schopen vyvinout a nasadit informační systém, který by usnadnil stavební řízení. Problém digitalizace totiž není v technologiích, jak by se na první pohled mohlo zdát.
Digitalizaci stavebního řízení nepokazili programátoři. Klíčový problém byl v řízení, chcete-li managementu projektu. Zde jsou hlavní důvody, proč stát dostal nálepku „digitalizace – neschopen“.
Jak digitalizace stavebního řízení probíhala?
- Digitalizace stavebního řízení byla spuštěna 1. července 2024 s cílem zjednodušit proces podávání žádostí, kdy stavebníci mohli podat pouze jednu žádost místo několika desítek.
- Klíčovým prvkem digitalizace je Portál stavebníka, který umožňuje elektronické podání žádostí a správu dokumentace online.
- Po spuštění se objevily vážné problémy s funkcionalitou nových systémů, které vedly k odvolání místopředsedy vlády Ivana Bartoše a k rozhodnutí o potřebě nových soutěží na systémy digitalizace.
- Vláda zavedla přechodné období do konce roku 2027, během kterého budou moci stavební úřady používat jak nové, tak stávající systémy, aby zajistily kontinuitu v povolovacím procesu.
- Stavebníci a projektanti čelili právní nejistotě kvůli nedostatečné funkčnosti Portálu stavebníka, což vedlo k porušování zákona při podávání žádostí.
- Vláda plánuje vypsat zakázku na nový systém, který by měl být spuštěn nejpozději 1. ledna 2028.
Důvod první: Chybějící zadání
Z vyjádření ministra dopravy Martina Kupky a rovněž z interní analýzy ministerstva o stavu DSŘ, která nebyla oficiálně zveřejněna, ale mohl jsem do ní nahlédnout, vyplývá jedna věc: k projektu neexistuje kompletní business analýza, procesní analýza a business architektura. K dispozici jsou pouze dílčí analýzy některých správních procesů. Lidově řečeno, chybí plány, podle kterých má být systém naprogramován tak, aby dělal to, co od něho zákon a uživatelé požadují.
Tento krok byl přeskočen a vývojáři rovnou začali pracovat na technické specifikaci. Nemohli přitom detailně rozumět procesům a pracovním postupům na stavebních úřadech. Není tedy divu, že dle zpětné vazby od úředníků bylo používání nového systému časově náročnější než dříve. Nebyla to však vina vývojářů ani analytiků – těm zkrátka chyběly vstupy, o kterých někdo rozhodl, že nejsou třeba.
Abychom pochopili, jak se takto očividná chyba mohla stát, musíme se ponořit hlouběji do minulosti. Projekt digitalizace stavebního řízení byl schválen v rámci novely zákona o zeměměřictví v prosinci roku 2019. Následně byl publikován Nový stavební zákon, který předpokládal vznik šesti nových informačních systémů, jejichž nasazení bylo postupně odsouváno až k datu 1. července 2024. Takže času bylo dost a plán byl jasný.