Lepší než Hollywood. Navštívili jsme obří studio Netflixu, kde vznikal i Papírový dům nebo Koruna

Vydejte se s námi do produkčního centra Netflixu, kde nám průvodce dělali i evropští šéfové streamovací služby Larry Tanz a Diego Ávalos.

Michal MančařMichal Mančař

netflix-boxed-papirovy-dum

Foto: Netflix

Papírový dům patří mezi hity od Netflixu, které vznikaly v jeho studiích v Tres Cantos

0Zobrazit komentáře

Říkají o nich, že jsou srovnatelná s Hollywoodem. V něčem prý i lepší. A jako jediný zástupce českých médií dostal CzechCrunch příležitost je navštívit. Vítejte ve filmových studiích v Tres Cantos u španělského hlavního města Madridu. Na místě, kde má Netflix největší produkční centrum své seriálové a filmové tvorby v Evropě.

„Celý komplex v Tres Cantos má dvaadvacet tisíc čtverečních metrů, máme tu deset stagí a prvotřídní postprodukční centrum,“ vítá zástupce evropských médií včetně CzechCrunche viceprezident Netflixu zodpovědný za neanglický obsah Diego Ávalos. Ten kromě Papírového domu pomáhal k divákům dostat třeba i severská díla Mladá modrá krev nebo Trol. A podobně globálně pracuje celé studio.

Zdejší filmaři, producenti, kameramani, editoři, maskéři, trikoví specialisté a další tvořili například Papírový dům, Sněžné bratrstvo, Elitu – však jsme ve Španělsku –, ale specialisté z Tres Cantos pracovali i na Koruně, Válečné jeptišce či Matce s Jennifer Lopez. To, co při vstupu do areálu vypadá jako spousta moderních kancelářských budov a hal z libovolného evropského předměstí, totiž skrývá velkou část původní netflixovské zábavy.

Projdete jedněmi z moderních dveří – a vejdete do plně vybaveného a honosně zdobeného domu z konce 19. století, v jehož chodbách a pokojích se snadno ztratíte. Jak by také ne, když má posuvné stěny i schodiště a během minut se promění na úplně jiné luxusní sídlo. Už brzy to sami uvidíte v dobovém seriálu Manual para señoritas, který nám podle popisu průvodců připomíná Bridgertonovy říznuté Chůvou k pohledání.

V jiné hale – kam vás doveze minibus, protože pěšky by to byla pořádná dálka – se zase ocitnete ve dvoupatrové nemocnici z doby pocovidové, která ve vás vyvolá nepěkné myšlenky na podfinancování evropského zdravotnictví. Chodíte po ušmudlané podlaze, vedle drahých přístrojů visí zažloutlé letáky o mytí rukou anebo zaprášené dávkovače dezinfekce. Celých 1 500 metrů čtverečních působí jako návštěva opravdového zdravotnického zařízení, naštěstí vás ale čeká jen v seriálu Breathless, v původním znění Respira.

Jenže co až se dotočí? „Obecně řečeno některé kulisy pronajímáme, jiné si sami stavíme a následně skladujeme. Ale u obou těchto seriálů máme velká očekávání a věříme v další řady. Vyplňují díru, kterou na trhu vidíme,“ popisuje Larry Tanz, viceprezident Netflixu pro Evropu, Blízký východ a Afriku. „O dalších sezonách našich seriálů přemýšlíme a rozhodujeme velice brzy,“ přidává Diego Ávalos. Takže ve zdejších studiích, která mají dvanáct metrů na výšku a až dva tisíce metrů čtverečních, přinejmenším nemocnice i historický dům zůstanou.

Jen o fyzické kulisy ale v Tres Cantos samozřejmě nejde. Mají tu i gigantickou, dvacet metrů širokou digitální stěnu, která studiový záběr promění na výhled z madridského mrakodrapu. Anebo na pohled na filipínské souostroví. Kromě natáčecích prostor, kulis a soundstagí totiž tato centrála Netflixu poskytuje kompletní zázemí pro tvorbu filmů a seriálů. Od první klapky až po poslední střih. Samozřejmě za použití nových technologií.

Španělská vláda je vstřícná, co se týče různých pobídek, nabízí stabilní pracovní podmínky nebo snadné vyřízení pracovních povolení.

„Všechno máme v cloudu. Takže zde produkujeme nejen španělský obsah, ale i ten mezinárodní. Můžeme se tak zapojit třeba i do natáčení v Jižní Americe nebo v Africe. Posílají nám terabajty nahraných dat a my je rovnou upravujeme,“ říká další z šéfů Victor Marti Farres, mimochodem nejstarší pracovník místního Netflixu a donedávna ředitel postprodukce. Tedy té části výroby filmů a seriálů, kdy se natočené záběry dávají dohromady a třeba i digitálně vylepšují.

Například jako u chystaného seriálu El refugio atómico (v neoficiálním překladu Protiatomový kryt), který máme možnost sledovat přes rameno jednoho z digitálních editorů. „Přímo v této místnosti jsme provedli úplně poslední střih Papírového domu. Tady, kde zrovna stojíte, jsme stáli, když se seriál definitivně dokončil,“ přidává historku Larry Tanz. Což zmiňuje i kvůli tomu, že pod nukleární novinkou je podepsaný také Álex Pina, autor Papírového domu.

Právě Papírový dům a desítky dalších seriálů a filmů, které tu (částečně) vznikaly, navíc tvoří neobvyklou výzdobu španělských kanceláří. Když z míst, kde filmaři točí, dojedete do budovy věnované trikům a postprodukci, přivítá vás stěna zaplněná desítkami prvních stránek scénářů. Pro ty další už ale bude nutné najít novou zeď. „Spolupracujeme se čtyřmi stovkami produkčních společností,“ přibližuje objem zdejší práce Tanz.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Velký šéf evropského Netflixu má bohaté zkušenosti z Hollywoodu, pracoval i pro filmového giganta Warner. A právě ke kalifornskému centru kinematografie bývají studia v Tres Cantos, jež spustila provoz před pěti lety, často připodobňována. „V Hollywoodu jsem byl nějakých dvacet let. A tahle studia jsou srovnatelná, v něčem dokonce i lepší. Do Evropy přináší něco, co tu prostě nebylo,“ hlásí Tanz.

Slova svého dlouholetého parťáka – spolupracují už deset let – z evropského vedení doplňuje Diego Ávalos: „Každá stage má například své kompletní zázemí. Tedy kanceláře, dedikovaná pracoviště, nejsou potřeba žádné přistavené obytné vozy… To ani v Hollywoodu nebývá časté.“ Ateliéry u Madridu vycházejí vítězně i z interního srovnání s jinými produkčními lokalitami Netflixu. „Naši američtí nebo britští kolegové také mají k dispozici pokročilá studia, ale nic srovnatelného s Tres Cantos,“ říká Victor Marti Farres.

A i když se hity Netflixu jako Stranger Things přímo ve Španělsku netočí, k dispozici zdejší kapacity filmařům i díky cloudu jsou – a hlavně probíhá výměna know-how a technologických postupů. „Takže když naši kameramani řešili nějaký technický problém při natáčení španělských seriálů, mohli jsme využít toho, že už je před pár lety vyřešili tvůrci Stranger Things,“ říká Farres.

I díky Tres Cantos může Netflix oslovovat téměř tři sta milionů domácností po celém světě. Obsah zde přitom netvoří primárně pro globální publikum. „Ono to není tak, že bychom točili seriály pro celý svět. Kdybyste přišli za Álexem Pinou, ať stvoří Papírový dům jako mezinárodní hit, nejspíš by to nefungovalo. La casa de papel nejprve uspěl tady ve Španělsku, až pak ve světě. Stavíme na autenticitě, na lokálnosti a to vede k úspěchu. To je věc, která se nám neustále potvrzuje,“ popisuje Ávalos. „Ani naopak to nefunguje. Nemáme seriály, které by třeba neuspěly na domácím trhu, ale dařilo se jim globálně,“ dodává Tanz.

Velice lokální nicméně byly důvody vzniku srdce netflixovské produkce právě tady v Tres Cantos. „Samozřejmě nám šlo o místo, kde už existoval zavedený filmový průmysl, ze kterého můžeme těžit a ke kterému nyní můžeme sami přispívat. Ale roli hrál i postoj španělské vlády. Je vstřícná, co se týče různých pobídek, nabízí stabilní pracovní podmínky nebo snadné vyřízení pracovních povolení,“ uzavírá Ávalos.

Sum 41 na podzim rozstřelí Prahu. Bude to asi poslední koncert, jaký v Česku odehrají

Česká metropole se otřese v základech. Do O2 areny míří jedna z nejvlivnějších punkrockových kapel. Čas naleštit kazeťáky a vybookovat kalendář!

Filip HouskaFilip Houska

sum41-1

Foto: Live Nation

Sum 41

0Zobrazit komentáře

Mají několik hitů, u kterých vám stačí slyšet prvních pár vteřin a hned víte, že přesně tohle vám jelo na repeat v kazeťáku. Tedy alespoň v případě, že jste děti devadesátek. Na konci minulého tisíciletí totiž vznikla kapela Sum 41, která vedle Simple Plan, Blink-182, Green Day nebo třeba Good Charlotte soutěžila o uši všech, kdo milovali nefalšovaný severoamerický punk rock. A teď, sotva dva týdny poté, co vystoupili na festivalu Rock for People, oznamují, že do Česka jedou v plné síle znovu.

Fat Lip, In Too Deep, The Hell Song, Underclass Hero či Over My Head (Better Off Dead). To je jen skromný výčet hitů, kterými Sum 41 zaplavili svět. Kanadská kapela se pod kůži hudební veřejnosti zaryla v roce 2001, kdy vydala debutovou desku All Killer No Filler, která ji posadila vedle hegemonů tehdejší punkrockové scény. Pak přišlo několik dalších velkých alb a parta okolo frontmana Derycka Whibleyho získala globální uznání.

O její velikosti, která přetrvává už více než dvě dekády, se mohl přesvědčit i CzechCrunch, který za ní vyrazil na hudební festival Rock for People. Právě Sum 41 byli jedním z headlinerů několikadenního harmonogramu – a nutno říct, že to uměli rozparádit i po letech. Zážitek to byl o to zajímavější, protože mělo jít o jejich poslední festivalové vystoupení v Česku. O konci standardních koncertů v tuzemsku ale řeč nepadla. A tak… sem jedou znovu!

Sum 41 skrze pořadatelskou agenturu Live Nation před pár minutami oznámili, že letos na podzim přijedou do Prahy, přesněji řečeno do O2 areny, kde vystoupí v neděli 10. listopadu. Pražský koncert se stane součástí jejich údajně posledního turné Tour of the Setting Sum, se kterým se průkopníci líbivého punk rocku definitivně rozloučí se svými fanoušky. Není totiž tajemstvím, že Sum 41 jako skupina po sedmadvaceti letech pověsí své hudební nástroje na hřebík.

Poměrně překvapivé oznámení přišlo loni v květnu. „Vystupovat jako Sum 41 nám od roku 1996 přineslo ty nejlepší okamžiky našich životů. Jsme navždy vděční našim starým i novým fanouškům, kteří nás podporovali ve všech směrech. Je těžké vyjádřit lásku a úctu, kterou k vám všem chováme, a chtěli jsme, aby to zaznělo nejdříve od nás,“ uvedla kapela. Desítky dalších koncertů ale ještě odjede – a štěstí se nakonec usměje i na Čechy.

veronika-sterbova

Přečtěte si takéSvět nepotřebuje víc oblečení pro přehlídky, říká návrhářkaSvět nepotřebuje víc oblečení pro přehlídky. Smysl má to, ze kterého jsou lidi šťastní, říká návrhářka

Přijedou sem především se svým nedávno vydaným – a zřejmě posledním – dvojalbem Heaven :x: Hell, na kterém sice není zásoba hitů jako v případě debutu All Killer No Filler nebo Does This Look Infected? s hlavní skladbou Still Waiting, podle hudebních kritiků se ale jedná o povedený projekt. To však neznamená, že v Praze budou hrát jen nové věci… Byl by hřích fanoušky ochudit o nestárnoucí klasiky, kvůli kterým bandu z kanadského Ajaxu milují.

Vstupenky na listopadový koncert, se kterým se na cenu Grammy nominovaná kapela do Prahy vrátí po dvou letech, začínají na ceně 1 290 korun a do veřejného prodeje, který bude probíhat mimo jiné prostřednictvím sítě Ticketmaster, vstoupí v pátek 28. června od 10:00. Předprodej startuje o pár dní dříve, respektive ve čtvrtek 27. června od 10:00 přes Spotify a ve středu 26. června od 10:00 skrze Live Nation.