Lesk a bída českých médií. Problém už známe, pojďme najít řešení, míní pořadatelka soutěže Fénix Média
„Chceme vrátit českým médiím lesk,“ říká Kateřina Borovanská, která stojí za novou soutěží zaměřenou na domácí mediální trh.
Svět médií se mění. Opět. Bouřlivým vývojem prošel už s příchodem digitalizace, která způsobila, že lidé začali většinu informací konzumovat ve virtuálním prostoru, z velké části pak na sociálních sítích. Nyní, s rozvojem umělé inteligence a nástrojů jako ChatGPT nastává další revoluce, která bude mít na informace nejspíš ještě větší vliv a změní fungování médií tak, jak je známe. Podle Kateřiny Borovanské, pořadatelky soutěže Fénix content marketing, ke které se letos poprvé přidává soutěž Fénix Média, je ale nesprávné tvrdit, že tištěná média jsou mrtvá. Místo toho bychom měli hledat přidanou hodnotu, kterou mohou média čtenářům přinášet – možná bude jiná, než na kterou jsme byli zvyklí.
Před deseti lety chtěla Kateřina Borovanská, zakladatelka agentury Freya, začít kultivovat české marketingové prostředí. Spustila tak první ročník soutěže Fénix content marketing, ze které se v průběhu let stala největší soutěž zaměřená na tuto oblast v Česku. Během dekády se ukázalo, že žebříček, který je vyvrcholením celé soutěže, slouží jako dobrá inspirace pro ostatní podnikatele – stal se totiž iniciátorem mnoha nových projektů. Zdravá soutěž nadto přispěla k profesionalizaci celého odvětví.
„Po deseti letech přidáváme druhou odnož, a tou je Fénix Média. Půjde o soutěž pro klasická média, na kterou bude navázaný program kvartálních panelových diskusí pod hlavičkou Inovace v médiích. Nastal významný okamžik, který můžeme vnímat jako tektonický předěl dvou desek, kde cítíme zemětřesení v podobě generačního vývoje médií a digitálu, technologií a staré dobré žurnalistiky. Naštěstí by všem měla vládnout kvalitní informace. A ty by se měly platit zlatem,“ vysvětluje Borovanská.
Soutěž Fénix Média má přinést hodnocení napříč všemi typy médií, což je něco, co v Česku dosud chybí. Podle Borovanské by mohla přispět spolu s dalšími aktivitami k dialogu, jelikož se díky tomu budou moci potkat na jiné platformě všichni ti, kdo současnou situaci na českém mediálním trhu ovlivňují. Jedině tak lze celý obor zdravě rozvíjet.
Na první panelové diskusi Budoucnost českých médií, která proběhne 30. května a bude předvojem soutěže Fénix Média, vystoupí mimo jiné Libuše Šmuclerová, předsedkyně představenstva vydavatelství CNC, Lenka Černá, předsedkyně představenstva mediálního domu Economia a Michal Ptáček, zakladatel CzechCrunche. Kateřina Borovanská v rozhovoru pro CzechCrunch odkrývá, proč se soutěž nyní rozhodli začít pořádat, proč podle ní print není tak docela mrtvý a proč si myslí, že média třou v posledních letech spíše bídu.
Fénix content existuje deset let. Proč jste se nyní rozhodli věnovat se mediálnímu trhu a budoucnosti českých médií?
Se soutěží Fénix Content marketing jsme začínali v době, kdy pojem content marketing v Česku vůbec nefiguroval. Tehdy byl na rozkvětu maximálně firemní Facebook, lehký digital, takže se dá říct, že jsme trochu předběhli dobu. Když se na to ale podíváme od základu, šlo vlastně o distribuci firemních informací, na jejímž začátku byla technologická změna. Nyní, po dekádě, čelíme díky rozvoji umělé inteligence další zásadní technologické změně – začíná se měnit celý pohled na distribuci informací a schopnost jejich vnímání. Čekají nás velké turbulence, takže se tomuto tématu chceme věnovat, chceme ho mapovat a chceme vytvořit úzkou komunitu seniorních lidí, kteří se k informacím dostanou jako první. Proto jsme si řekli, že jelikož neexistuje česká mediální soutěž, je logické ji vytvořit jako druhého Fénixe. Navíc krásný galavečer dvakrát ročně je lepší než jednou.
K jakým změnám nyní podle vás dochází?
Určitě dojde k navýšení počtu přijímaných informací, velkému rozdílu v jejich relevanci a ke zrychlení tvorby obsahu, ať už textového, obrázkového, ale také videí. Umělá inteligence bude totiž schopná zahltit internet ještě rychleji obrovským množstvím informací, což jde ale ruku v ruce s velkým problémem dezinformací a fake news. Lidé si neuvědomují, že s umělou inteligencí dnes a denně žijeme už hodně dlouho, protože vyhledávání informací a jejich distribuce jsou řízeny jejím prostřednictvím. Ať už se bavíme o Metě nebo o Googlu, náš výběr obsahu ve feedu je ovlivňovaný umělou inteligencí. Teprve se zpřístupněním ChatGPT si ale tuhle skutečnost lidé začali více uvědomovat, že je tu AI s námi.