Elektrické letadlo Rolls-Royce zamířilo bleskurychle k nebi. Legendární značka s ním chce pokořit rychlostní rekord

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Spirit of Innovation od Rolls-Royce má za sebou první úspěšný let

0Zobrazit komentáře

Vzpomeňme si na scénu z filmu Dunkerk Christophera Nolana. Pan Dawson a mladý pomocník George stojí na palubě malé lodi na cestě k záchraně britských vojáků uvízlých na pobřeží Francie. Nad jejich hlavami přeletí trojice letadel Spitfire a pan Dawson, aniž by zvedl zrak, prohlásí: „Motory Rolls-Royce Merlin. Nejkrásnější zvuk, co tady uslyšíš.“ Nové letadlo s motorem legendární značky by nicméně poznal spíš podle toho, že hluku vydává minimum, pohání ho totiž elektřina.

Rolls-Royce je známý hlavně jako výrobce těch nejluxusnějších automobilů na trhu, což je mise, kterou si jeho zakladatelé stanovili hned na počátku 20. století. Už od roku 1914 se ale firma pustila také do leteckých motorů, s nimiž sehrála významnou roli v obou světových válkách i potom – až do současnosti. Teď prochází obě divize Rolls-Roycu, rozdělené do dvou firem, velkými změnami. Před koncem roku má být odhalena jejich první elektrická limuzína a elektrické letadlo má za sebou první let.

Zatímco letoun se slavnými motory z druhé světové války nesl bojovný název Spitfire neboli „plivač ohně“, před pár dny se na oblohu vznesl stroj pojmenovaný „Spirit of Innovation“, tedy „Duch inovace“. Takový název není jen náhoda nebo původní nápad marketingového týmu Rolls-Royce. Snaha nějak atraktivně zprostředkovat význam nového letadla zde samozřejmě je, „Spirit of Innovation“ je ale zároveň přímým odkazem na „Spirit of Ecstasy“, ikonickou sošku na přídi každého z automobilů britské legendy.

Rolls-Royce chce se svým strojem překonat rychlostní rekord pro elektrická letadla

Plně elektrické letadlo, jedno z prvních na světě, ve vzduchu nad anglickým Wiltshire 15. září odpoledne strávilo prozatím jen patnáct minut. To se není mnoho, ještě před půl rokem se ale stroj při prvním testu na letišti ani neodlepil od země. Tehdy se jednalo o zcela standardní zkoušku, ověřující chování letadla při manévrování v rychlosti blízké té vzletové. V praxi se tak poprvé ukázal nový pohon s ambicí překonat rekord nejrychlejšího elektrického letadla.

Srdcem Spirit of Innovation je trojice lehkých elektrických motorů YASA 750R, které jedinou vrtuli na předu letadla roztáčejí na 2 400 otáček za minutu. Dosahovat přitom mají prý 90 procent efektivity využití energie z baterií s výkonem 400 kW při 750 V. Maximem má být s využitím speciálního chladícího systému 750 kW. Rolls-Royce se chlubí, že s šesti tisíci články vytvořil baterii s vůbec nejvyšší hustotou energie, co kdy pro letadlo vznikla.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nedávný první letecký test bude následovat mnoho dalších, zaměřených na hledání výkonnostních limitů letounu. Ultimátním cílem pro Spirit of Innovation je dosáhnout rychlosti 480 km/h, což by z něj učinilo nejrychlejší elektrické letadlo (minulý rekord 338 km/h drží Siemens). Spíše než jen honění rychlostních rekordů je však zásadní ekologická stránka věci, letecká doprava má totiž výrazný podíl na globálních emisích skleníkových plynů.

Televize CNBC v tomto kontextu cituje například Světový fond na ochranu přírody (WWF), podle něhož dnes využívání letadel patří k nejrychleji rostoucím producentům oxidu uhličitého. Pokud jde o emise uhlíku, letecká doprava je prý „v současné době nejnáročnější činnost, kterou může jednotlivec vykonávat.“ Podle informací serveru Our World In Data létání náleží asi 3,5procentní podíl celkového lidského dopadu na klimatické změny.

„Zaměřujeme se na vytváření technologických průlomů, které společnost potřebuje k dekarbonizaci letecké, pozemní i námořní dopravy, a chceme využít ekonomické příležitosti pro přechod na čistě uhlíkově neutrální dopravu. Nejde jen o překonání světového rekordu, pokročilá technologie baterií a pohonu vyvinutá pro tento program má zajímavé uplatnění na trhu městské letecké mobility a může přispět k tomu, aby se ‚nulové lety‘ staly skutečností,“ řekl ředitel Rolls-Royce Warren East.

Vývoj Spirit of Innovation z poloviny financuje organizace Aerospace Technology Institute s podporou státní inovační agentury Innovate UK a britského Ministerstva pro obchod, energetiku a průmyslovou strategii. Celý projekt je pak součástí programu Accelerating the Electrification of Flight pro zrychlení elektrifikace létání, kam patří také záměr vytvořit létající taxi.

Rolls-Royce kromě rekordního Spirit of Innovation vyvíjí také letadlový elektrický motor přímo pro použití v každodenní dopravě. Ve spolupráci se společností Tecnam a Widerøe, největší regionální aerolinkou ve Skandinávii, chce do roku 2030 do vzduchu dostat první bezemisní leteckou linku nad Norskem. Vedle elektrického pohonu z baterií se pak v letadlech pracuje také s vodíkem. Nedávno jsme upozornili například na ambiciozní plány firmy ZeroAvia.

Automobilka Lucid má nový rekord. Její elektromobil na jedno nabití dojede o poznání dál než nejlepší Tesla

lucid-air-boxed

Foto: Lucid Motors

Elektromobil Lucid Air, ambiciózní sok Tesly

0Zobrazit komentáře

V červenci automobilka Lucid vstoupila na burzu a oznámila, že chce svůj první elektromobil nabídnout zákazníkům ještě letos. Luxusní sedan Air má oslnit nejen vzhledem, ale i technickými parametry, které jsou dokonce tak dobré, že vůz v jedné ze svých verzí nabídne vůbec nejdelší dojezd mezi sériově vyráběnými elektroauty. Výrazně navíc převyšuje i dosud nejlepší Teslu.

Maximální dojezd je ostře sledovaným parametrem u každého nového elektromobilu. Standard se dnes pohybuje okolo 400 kilometrů, ovšem Lucid Air ve verzi Dream Edition Range tento průměr výrazně vylepšuje. Na základě měření prováděného agenturou Environmental Protection Agency (EPA) bylo zjištěno, že elektrický sedan je schopen na jedno nabití překonat vzdálenost 520 mil, tedy 837 kilometrů.

Tím Lucid Air strká do kapsy i Teslu a její Model S ve verzi Long Range, která má papírový dojezd o 185 kilometrů kratší. Lucidu se navíc jako prvnímu elektromobilu podařilo během měření překonat hranici 500 mil. Zde je ovšem nutné připomenout, že měření EPA se liší od metodik měření WLTP, ve které je dojezd vozů uváděn nejčastěji. To ovšem nemění nic na tom, že má Lucid v plánu přinést na trh vůz, se kterým půjde jet skutečně dlouho.

Navíc to platí pro všechny verze, které míří na trh. Například verze Grand Touring nabídne v závislosti na rozměru kol dojezd 726 či 755 kilometrů. A pozadu nezůstává ani vrcholná verze Dream Edition Performance, která nabízí výkon 1 111 koní. Tak velké stádo má logicky vysoké energetické požadavky, a přesto by dle měření měl vůz (v závislosti na rozměru kol) nabídnout dojezd 758, respektive 726 kilometrů.

lucid-air

Foto: Lucid Motors

Lucid Air bude dostupný hned v několika verzích

Čemu ale elektromobil Lucid Air vděčí za tak atraktivní čísla týkající se dojezdu? Podle šéfa skupiny Lucid Group Petera Rawlinsona překvapivě není na vině baterie s vysokou kapacitou, nýbrž architektura vozu pracující s napětím 900 V spolu s vybroušeným systémem správy energie. Tu navíc odebírá systém malých elektromotorů, čímž se efektivita celého systému ještě navyšuje.

Baterii vozu o kapacitě 113 kWh je navíc možné nabít na 483 kilometrů za dvacet minut. Postupně se tak blížíme do bodu, kdy odpůrci elektromobilů přijdou o jeden ze svých největších argumentů, proč v současné době nákup vozu na elektřinu nedává smysl. Stále jsou tu však další minusy, které elektromobilům na atraktivitě trochu ubírají.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V případě modelu Air to bude jeho cena. Automobil, který by se měl na trh dostat ještě v tomto roce, bude totiž ve verzi Touring nabízen za 139 tisíc dolarů, tedy bezmála tři miliony korun. A cena vrcholné verze Dream Edition bude startovat na částce 169 tisíc dolarů, tedy více než 3,6 milionu korun.

Přesto by se Air mohl časem zařadit i mezi ty elektromobily, jejichž pořízení nevydrancuje peněženku v tak velké míře. Americká automobilka totiž počítá i s variantami Air Touring a Air Pure, které se v hierarchii zařadí pod verzi Grand Touring. Budou tak nabízeny za částky 95 tisíc dolarů (dva miliony korun) v případě první jmenované verze a 77 400 dolarů (1,6 milionu korun) za verzi Pure, která by měla nabídnout dojezd 653 kilometrů.

Ať už metodika měření dojezdu dle WLTP přinese u novinky Lucidu jakákoliv čísla, je jasné, že se bude jednat o velice slušné parametry. Lucid tím jasně demonstruje, že vývoj na poli pohonů elektromobilů letí střemhlav kupředu. Zatímco před deseti lety se elektromobilu s dojezdem 200 kilometrů tleskalo ve stoje, dnes tleskáme vozům atakujícím hranici jednoho tisíce kilometrů. A za dalších deset let se možná dočkáme prvních elektrických vlaštovek, které se v otázce dojezdu budou konvenčním vozům rovnat, případně je i předčí.