Elektrické letadlo Rolls-Royce zamířilo bleskurychle k nebi. Legendární značka s ním chce pokořit rychlostní rekord
Vzpomeňme si na scénu z filmu Dunkerk Christophera Nolana. Pan Dawson a mladý pomocník George stojí na palubě malé lodi na cestě k záchraně britských vojáků uvízlých na pobřeží Francie. Nad jejich hlavami přeletí trojice letadel Spitfire a pan Dawson, aniž by zvedl zrak, prohlásí: „Motory Rolls-Royce Merlin. Nejkrásnější zvuk, co tady uslyšíš.“ Nové letadlo s motorem legendární značky by nicméně poznal spíš podle toho, že hluku vydává minimum, pohání ho totiž elektřina.
Rolls-Royce je známý hlavně jako výrobce těch nejluxusnějších automobilů na trhu, což je mise, kterou si jeho zakladatelé stanovili hned na počátku 20. století. Už od roku 1914 se ale firma pustila také do leteckých motorů, s nimiž sehrála významnou roli v obou světových válkách i potom – až do současnosti. Teď prochází obě divize Rolls-Roycu, rozdělené do dvou firem, velkými změnami. Před koncem roku má být odhalena jejich první elektrická limuzína a elektrické letadlo má za sebou první let.
Zatímco letoun se slavnými motory z druhé světové války nesl bojovný název Spitfire neboli „plivač ohně“, před pár dny se na oblohu vznesl stroj pojmenovaný „Spirit of Innovation“, tedy „Duch inovace“. Takový název není jen náhoda nebo původní nápad marketingového týmu Rolls-Royce. Snaha nějak atraktivně zprostředkovat význam nového letadla zde samozřejmě je, „Spirit of Innovation“ je ale zároveň přímým odkazem na „Spirit of Ecstasy“, ikonickou sošku na přídi každého z automobilů britské legendy.
Plně elektrické letadlo, jedno z prvních na světě, ve vzduchu nad anglickým Wiltshire 15. září odpoledne strávilo prozatím jen patnáct minut. To se není mnoho, ještě před půl rokem se ale stroj při prvním testu na letišti ani neodlepil od země. Tehdy se jednalo o zcela standardní zkoušku, ověřující chování letadla při manévrování v rychlosti blízké té vzletové. V praxi se tak poprvé ukázal nový pohon s ambicí překonat rekord nejrychlejšího elektrického letadla.
Srdcem Spirit of Innovation je trojice lehkých elektrických motorů YASA 750R, které jedinou vrtuli na předu letadla roztáčejí na 2 400 otáček za minutu. Dosahovat přitom mají prý 90 procent efektivity využití energie z baterií s výkonem 400 kW při 750 V. Maximem má být s využitím speciálního chladícího systému 750 kW. Rolls-Royce se chlubí, že s šesti tisíci články vytvořil baterii s vůbec nejvyšší hustotou energie, co kdy pro letadlo vznikla.