Létající formule Airspeeder se řadí na startu. Chystají se první závody dronů s lidskými piloty na palubě
Rychlost dosahující téměř 250 kilometrů v hodině, poměr váhy a výkonu lepší než u monopostu F1 a souboje pilotů, které si v ničem nezadají s těmi, na které jsme zvyklí z pozemských závodních drah. Řeč je o nově se rodícím sportu Airspeeder, tedy závodu dronů s lidskými piloty na palubě. Po vývoji a vydatné finanční injekci je na čase létající formule začít testovat. Pokud půjde vše hladce, první závod by se mohl „odletět“ již během tohoto roku.
Touha po adrenalinu vyvolaného rychlostí byla člověku blízká již ve starověku, jak naznačují hipodromy a cirky stavěné u větších metropolí. Pravá závodní vášeň však vzplála až spolu se zážehovým motorem a prvními závodními speciály, které mezi sebou začaly měřit síly na asfaltových okruzích.
Královskou disciplínou soubojů prosycených vůní benzínu a spálených pneumatik je Formule 1, která by se již brzy mohla přenést i do světa jedniček a nul. Již brzy by ale měli začít divákům zvedat adrenalin v žilách zcela nové závodní stroje. Ty přenesou rychlostní souboje několik desítek metrů nad zemský povrch, nad kterým se budou v šílených rychlostech prohánět drony pilotované živými „jezdci“.
Pro diváky nebude taková podívaná úplnou novinkou. Jak mohou letecká klání vypadat, nastínil již Red Bull Air Race, ve kterém šlo jak o rychlost, tak i o akrobacii – chyběly však souboje křídlo na křídlo. Ty by mohly být součástí chystané série Air Race 1 od Airbusu a rozhodně o ně nebude nouze ani u Airspeederů, ve kterých ale spíše půjde o souboje rotor na rotor.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Závodní stroj MK4, ve kterém budou jednotlivé týmy létat, je totiž více dronem než letadlem. Americký startup Alauda, který za celým projektem stojí, vyvinul sci-fi stroj se čtveřicí elektrických rotorů, které budou nadnášet prosklený kokpit. Ten je uzpůsobený pro jednoho pilota, který bude mít k dispozici řadu systémů, mimo jiné i pro rozšířenou realitu.
Celý stroj by neměl vážit více než 226 kilogramů (dalších téměř 100 kilogramů je jeho nosnost) a každý z jeho rotorů by měl poskytovat výkon 24 kW, poměr výkonu ku hmotnosti je tak lepší než například u stíhačky F-18. Díky tomu se budou MK4 prohánět vzduchem v rychlostech atakujících 250 kilometrů v hodině.
Celá podívaná by se měla odehrávat ve výšce od 4 do 40 metrů nad povrchem. Jak přesně bude vypadat charakter závodních drah, zatím není úplně jasné. Přítomny by ale měly být prudké zatáčky, stoupání i klesání. Chybět by neměly ani rychlé zastávky v boxech, například pro výměnu 500kW baterií a drobnější opravy, pokud budou potřeba.
Dost možná se vám vybavily výjevy z prvních dílů Star Wars, ve kterých se mladý Anakin Skywalker proháněl na kluzácích popírajících zákony přitažlivosti. Závody vykreslené Georgem Lucasem byly plné kritických nehod jednotlivých strojů, což doufejme nebude případ Airspeederu. Bezpečnost zde bude zajišťovat vybavení strojů, ve kterém nechybí ani LiDAR či strojové vidění. Ty budou zajišťovat, aby se závodní MK4 od sebe držely v bezpečných vzdálenostech.
Revoluce ve vzdušné mobilitě
První prototyp MK4 byl představen v minulém roce a před několika měsíci celá série obdržela sedmicifernou investici, která umožnila urychlit vývoj finální podoby závodní verze. Tu nyní čeká testování a zkušební lety, které by měly probíhat v jižní Austrálii, kde má Alauda vybudovanou novou technologickou základnu.
Až bude vývoj ukončen, všechny závodní týmy si budou moci upravit své speedery podle svých představ
Alauda pevně věří, že testování spustí během konce tohoto roku. Ještě letos by také chtěl stihnout uspořádat první závod. Ten bude mít prozatím demonstrační charakter, ale pomůže nám lépe si představit, jak by mohly vypadat jednotlivé velké ceny, kterých se již budou účastnit profesionální závodní týmy. Těm po skončení testů Alauda vyvinutý hardware poskytne a umožní jim provádět vlastní úpravy.
Alauda zároveň navázal či chystá navázat partnerství s novými partnery z řad společností vyvíjejících pohonné hmoty, senzorické technologie či kompozitní materiály a také s některými předními jmény klasického motorsportu. K tomu navíc chystá další kolo financování.
„Věříme v otevřené inovace. Při pohledu zpět na vývoj automobilu a letadla před více než stoletím to byla sportovní soutěž, která vedla k pokroku. Jsme rádi, že můžeme úzce spolupracovat s globálními regulačními orgány a širším odvětvím eVTOL (elektrické letouny s kolmým vzletem a přistáním), abychom přiblížili revoluci ve vzdušné mobilitě,“ řekl zakladatel Alaudy Matt Perarson.
Airspeeder by skutečně mohl znamenat první krok do zcela nové éry mobility, kdy se závodní prototypy vyvinou v dopravní stroje s kolmým vzletem a přistáním zajišťující osobní dopravu, a ne pouze městskou hromadnou mobilitu, jak je vidí řada dalších startupů.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.