Létající formule Airspeeder se řadí na startu. Chystají se první závody dronů s lidskými piloty na palubě

airspeeder5

Foto: Airspeeder

Speedstery by mohly být předchůdcem nových dopravních prostředků budoucnosti

0Zobrazit komentáře

Rychlost dosahující téměř 250 kilometrů v hodině, poměr váhy a výkonu lepší než u monopostu F1 a souboje pilotů, které si v ničem nezadají s těmi, na které jsme zvyklí z pozemských závodních drah. Řeč je o nově se rodícím sportu Airspeeder, tedy závodu dronů s lidskými piloty na palubě. Po vývoji a vydatné finanční injekci je na čase létající formule začít testovat. Pokud půjde vše hladce, první závod by se mohl „odletět“ již během tohoto roku.

Touha po adrenalinu vyvolaného rychlostí byla člověku blízká již ve starověku, jak naznačují hipodromy a cirky stavěné u větších metropolí. Pravá závodní vášeň však vzplála až spolu se zážehovým motorem a prvními závodními speciály, které mezi sebou začaly měřit síly na asfaltových okruzích.

Královskou disciplínou soubojů prosycených vůní benzínu a spálených pneumatik je Formule 1, která by se již brzy mohla přenést i do světa jedniček a nul. Již brzy by ale měli začít divákům zvedat adrenalin v žilách zcela nové závodní stroje. Ty přenesou rychlostní souboje několik desítek metrů nad zemský povrch, nad kterým se budou v šílených rychlostech prohánět drony pilotované živými „jezdci“.

airspeeder4

Foto: Airspeeder

Testování MK4 by mělo probíhat poblíž města Adelaide

Pro diváky nebude taková podívaná úplnou novinkou. Jak mohou letecká klání vypadat, nastínil již Red Bull Air Race, ve kterém šlo jak o rychlost, tak i o akrobacii – chyběly však souboje křídlo na křídlo. Ty by mohly být součástí chystané série Air Race 1 od Airbusu a rozhodně o ně nebude nouze ani u Airspeederů, ve kterých ale spíše půjde o souboje rotor na rotor.

Závodní stroj MK4, ve kterém budou jednotlivé týmy létat, je totiž více dronem než letadlem. Americký startup Alauda, který za celým projektem stojí, vyvinul sci-fi stroj se čtveřicí elektrických rotorů, které budou nadnášet prosklený kokpit. Ten je uzpůsobený pro jednoho pilota, který bude mít k dispozici řadu systémů, mimo jiné i pro rozšířenou realitu.

Celý stroj by neměl vážit více než 226 kilogramů (dalších téměř 100 kilogramů je jeho nosnost) a každý z jeho rotorů by měl poskytovat výkon 24 kW, poměr výkonu ku hmotnosti je tak lepší než například u stíhačky F-18. Díky tomu se budou MK4 prohánět vzduchem v rychlostech atakujících 250 kilometrů v hodině.

airspeeder3

Foto: Airspeeder

Závody létajících dronů mají v lecčems připomínat formule

airspeeder-pitstop-min

Foto: Airspeeder

Počítá se i zastávky v boxech jako ve Formuli 1

Celá podívaná by se měla odehrávat ve výšce od 4 do 40 metrů nad povrchem. Jak přesně bude vypadat charakter závodních drah, zatím není úplně jasné. Přítomny by ale měly být prudké zatáčky, stoupání i klesání. Chybět by neměly ani rychlé zastávky v boxech, například pro výměnu 500kW baterií a drobnější opravy, pokud budou potřeba.

Dost možná se vám vybavily výjevy z prvních dílů Star Wars, ve kterých se mladý Anakin Skywalker proháněl na kluzácích popírajících zákony přitažlivosti. Závody vykreslené Georgem Lucasem byly plné kritických nehod jednotlivých strojů, což doufejme nebude případ Airspeederu. Bezpečnost zde bude zajišťovat vybavení strojů, ve kterém nechybí ani LiDAR či strojové vidění. Ty budou zajišťovat, aby se závodní MK4 od sebe držely v bezpečných vzdálenostech.

Revoluce ve vzdušné mobilitě

První prototyp MK4 byl představen v minulém roce a před několika měsíci celá série obdržela sedmicifernou investici, která umožnila urychlit vývoj finální podoby závodní verze. Tu nyní čeká testování a zkušební lety, které by měly probíhat v jižní Austrálii, kde má Alauda vybudovanou novou technologickou základnu.

airspeeder1

Foto: Airspeeder

Detail prototypu MK4

airspeeder7

Foto: Airspeeder

Až bude vývoj ukončen, všechny závodní týmy si budou moci upravit své speedery podle svých představ

Alauda pevně věří, že testování spustí během konce tohoto roku. Ještě letos by také chtěl stihnout uspořádat první závod. Ten bude mít prozatím demonstrační charakter, ale pomůže nám lépe si představit, jak by mohly vypadat jednotlivé velké ceny, kterých se již budou účastnit profesionální závodní týmy. Těm po skončení testů Alauda vyvinutý hardware poskytne a umožní jim provádět vlastní úpravy.

Alauda zároveň navázal či chystá navázat partnerství s novými partnery z řad společností vyvíjejících pohonné hmoty, senzorické technologie či kompozitní materiály a také s některými předními jmény klasického motorsportu. K tomu navíc chystá další kolo financování.

uber-eats

Přečtěte si takéUber v Česku balí rozvoz jídla, s Uber Eats se chce soustředit na výdělečnější trhy. V Praze budou dál jezdit jeho taxíkyUber v Česku balí rozvoz jídla, s Uber Eats se chce soustředit na výdělečnější trhy. V Praze budou dál jezdit jeho taxíky

„Věříme v otevřené inovace. Při pohledu zpět na vývoj automobilu a letadla před více než stoletím to byla sportovní soutěž, která vedla k pokroku. Jsme rádi, že můžeme úzce spolupracovat s globálními regulačními orgány a širším odvětvím eVTOL (elektrické letouny s kolmým vzletem a přistáním), abychom přiblížili revoluci ve vzdušné mobilitě,“ řekl zakladatel Alaudy Matt Perarson.

Airspeeder by skutečně mohl znamenat první krok do zcela nové éry mobility, kdy se závodní prototypy vyvinou v dopravní stroje s kolmým vzletem a přistáním zajišťující osobní dopravu, a ne pouze městskou hromadnou mobilitu, jak je vidí řada dalších startupů.

airspeeder8

Foto: Airspeeder

Airspeeder kombinuje rychlost, adrenalin a vášeň pro létání