Letenky vystřídali za logistiku. Bývalí zaměstnanci z Kiwi.com na vlastní logistické řešení získávají 10 milionů korun
Mít perfektně zpracovanou logistiku je jedním ze základních kamenů úspěchu nejen na poli výrobních společností, které své produkty potřebují přepravit po zemi, ve vzduchu i na vodě. Zákazníci chtějí své zboží včas a přeprava zase musí proběhnout v naprostém pořádku, k čemuž je třeba maximální kontrola a optimalizované procesy. To si řekla i dvojice bývalých kolegů z brněnského miliardového startupu Kiwi.com, která se rozhodla dát logistice tvář 21. století.
Logistika je nesmírně složitý komplex celé řady menších procesů, na jehož konci by mělo být předání dané položky do rukou konečného subjektu. V rámci tohoto procesu stráví denně obrovské množství lidí tisíce hodin za volantem, kniplem či kormidlem, jsou spáleny tuny pohonných látek, k organizaci a plánování se uskuteční miliony telefonátů a odešle se nesčetně e-mailů.
Přitom není vždy zaručeno, zda tento proces neprobíhá zbytečně, nebo zda na jeho konci budou spokojeny obě strany. Za tyto nejistoty je mnohdy zodpovědná zkostnatělost současné logistiky, což by se mohlo brzy změnit, i díky startupu Wereldo, na který dvojice získala podstatnou investici.
I přes složitost a komplexnost logistického procesu dodnes patří mezi základní nástroje jeho fungování papír nebo e-mail. Nástrojů pro automatizaci, digitalizaci a řešení skrze algoritmy zde najdete jen výjimečně. Důvod? Především přístup interních osob ke změnám.
To mimochodem jasně dokazuje případ projektu New Forwarding Environment společnosti DHL Global Forwarding, který se nebyl ani přes rozpočet několika set milionů eur schopen v praxi prosadit, právě kvůli složité změně interních procesů a kompletní obměně IT systémů.
„Často se stává, že to logistické oddělení riskne a rozešle zboží jenom, aby bylo odeslané, bez ohledu na náklady přepravy.“
Tento projekt sledoval z první ruky Jakub Skopec coby bývalý analytik strategie DHL Global Forwarding. Již tehdy v něm zrála myšlenka na založení vlastního startupu zlepšující proces logistiky, protože mu bylo jasné, že do zásadních změn se velcí hráči sami od sebe nepustí a je třeba inovace mladé firmy. Přiživení nápadu přišlo v době, kdy byl svědkem toho, jak Qatar Airways Cargo pracovalo na jedné z prvních API pro poptávky a samotný quoting, určené pro leteckou přepravu. Ovšem zásadní moment přišel až v momentě, co začal pracovat pro Kiwi.com.
Právě u brněnského vyhledávače letenek, mu došlo, že logistika má v digitalizaci zpoždění asi tak deset let oproti cestovnímu průmyslu a dost možná by v ní šlo uplatnit podobné technologie. Na trhu totiž existovala celá řada hráčů, díky kterým by mohl vzniknout zcela nový přístup k logistice.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.