Letenky vystřídali za logistiku. Bývalí zaměstnanci z Kiwi.com na vlastní logistické řešení získávají 10 milionů korun

wereldo4

Foto: Wereldo

Tomáš Zahradník a Jakub Skopec, zakladatelé startupu Wereldo

Mít perfektně zpracovanou logistiku je jedním ze základních kamenů úspěchu nejen na poli výrobních společností, které své produkty potřebují přepravit po zemi, ve vzduchu i na vodě. Zákazníci chtějí své zboží včas a přeprava zase musí proběhnout v naprostém pořádku, k čemuž je třeba maximální kontrola a optimalizované procesy. To si řekla i dvojice bývalých kolegů z brněnského miliardového startupu Kiwi.com, která se rozhodla dát logistice tvář 21. století.

Logistika je nesmírně složitý komplex celé řady menších procesů, na jehož konci by mělo být předání dané položky do rukou konečného subjektu. V rámci tohoto procesu stráví denně obrovské množství lidí tisíce hodin za volantem, kniplem či kormidlem, jsou spáleny tuny pohonných látek, k organizaci a plánování se uskuteční miliony telefonátů a odešle se nesčetně e-mailů.

Přitom není vždy zaručeno, zda tento proces neprobíhá zbytečně, nebo zda na jeho konci budou spokojeny obě strany. Za tyto nejistoty je mnohdy zodpovědná zkostnatělost současné logistiky, což by se mohlo brzy změnit, i díky startupu Wereldo, na který dvojice získala podstatnou investici.

wereldo2

Foto: Wereldo

Jeden ze zakladatelů startupu Wereldo Jakub Skopec

I přes složitost a komplexnost logistického procesu dodnes patří mezi základní nástroje jeho fungování papír nebo e-mail. Nástrojů pro automatizaci, digitalizaci a řešení skrze algoritmy zde najdete jen výjimečně. Důvod? Především přístup interních osob ke změnám.

To mimochodem jasně dokazuje případ projektu New Forwarding Environment společnosti DHL Global Forwarding, který se nebyl ani přes rozpočet několika set milionů eur schopen v praxi prosadit, právě kvůli složité změně interních procesů a kompletní obměně IT systémů.

„Často se stává, že to logistické oddělení riskne a rozešle zboží jenom, aby bylo odeslané, bez ohledu na náklady přepravy.“

Tento projekt sledoval z první ruky Jakub Skopec coby bývalý analytik strategie DHL Global Forwarding. Již tehdy v něm zrála myšlenka na založení vlastního startupu zlepšující proces logistiky, protože mu bylo jasné, že do zásadních změn se velcí hráči sami od sebe nepustí a je třeba inovace mladé firmy. Přiživení nápadu přišlo v době, kdy byl svědkem toho, jak Qatar Airways Cargo pracovalo na jedné z prvních API pro poptávky a samotný quoting, určené pro leteckou přepravu. Ovšem zásadní moment přišel až v momentě, co začal pracovat pro Kiwi.com.

Právě u brněnského vyhledávače letenek, mu došlo, že logistika má v digitalizaci zpoždění asi tak deset let oproti cestovnímu průmyslu a dost možná by v ní šlo uplatnit podobné technologie. Na trhu totiž existovala celá řada hráčů, díky kterým by mohl vzniknout zcela nový přístup k logistice.

Že logistika rozhodně není jen balíček, který k vašim dveřím dovezla některá z kurýrních služeb, vysvětluje Jakub Skopec na názorném příkladu: „Firma vyrábí stovky výrobků, které musí každý týden rozeslat ke stovkám zákazníků. Je to jako by se muselo každý den poskládat puzzle z dvaceti tisíc dílků. Často se stává, že z výroby zavolají, že něco nestihli vyrobit,“ říká.

„V té chvílí to znamená, že skoro poskládané puzzle výroba znova rozházela nebo úplně vyměnila za nové. Rázem se oddělení logistiky ocitne pod obrovským stresem, neboť úkol dispečera je úspěšné rozeslat zboží zákazníkům. Často se stává, že to logistické oddělení riskne a rozešle zboží jenom, aby bylo odeslané bez ohledu na náklady přepravy,“ doplňuje Skopec.

Nad pivem nevznikají jen hloupé nápady

Ke vzniku samotného Werelda přispělo i náhodné setkání. Přibližně ve stejnou dobu, kdy do Kiwi.com nastupoval Jakub Skopec, obohatil jeho vývojářské řady i Tomáš Zahradník. Slovo dalo slovo a zanedlouho oba pánové seděli nad dobře vychlazenou desítkou a sdíleli si zkušenosti ze svých předchozích pozic.

„Tom povídal o algoritmickém obchodování, kde se řeší každá milisekunda, já zase o logistice, která je pravý opak. Vše se řeší přes telefon, email, Excel a papír. Díky Kiwi.com jsme si uvědomili, že i z Brna lze udělat světovou firmu. Technologický talent pool je v České republice obrovský,“ vzpomíná Jakub Skopec.

wereldo1

Foto: Wereldo

Spoluzakladatel Werelda Tomáš Zahradník

Spolupráce obou pánů tak nezůstala jen u pár piv po náročném pracovním dni, ale přerostla v něco mnohem většího. Startup, jehož hlavní funkcí je plánování příchozí a odchozí logistiky pro výrobní společnosti. Jeho vstupem jsou objednávky, které jsou zpracovávány přes algoritmy, které naplánují proces přepravy.

Výstupem jsou rozvozové a expediční listy. Tento systém přináší především výhodu rychlosti a přesnosti plánování příchozí a odchozí logistiky. Systém automaticky kontroluje zda posíláte zboží za nejlepší cenu.

V čem se Wereldo odlišuje?

Konkurence Werelda se snaží v logistickém procesu optimalizovat počet najetých kilometrů, nebo se soustředí na přepravní firmy. Jak ale uvádí Jakub Skopec, tím není schopna řešit cenovou optimalizaci, ani 38 % neefektivitu logistiky, která znamená, že každý třetí kamion jede poloprázdný či zcela zbytečně. Pro Wereldo je primární cena, která je také jeho nejsilnější zbraní.

„Když si kupujete letenku, tak v pondělí stojí pár tisíc a když se na tu samou letenku podíváte v úterý, tak už to může být několik desítek tisíc. Podobný problém se snažíme řešit v logistice,“ dodává.

wereldo3

Foto: Wereldo

Jádro týmu Wereldo

To, co dnes dispečeři jednotlivých firem plánují i několik hodin, je Wereldo schopno obstarat během několika minut. Proto mezi jejich hlavní klienty patří distribuční a výrobní firmy, kterým řešení šetří čas a peníze. S tím, jak se zvyšují obrátky celé ekonomiky, je potřeba neustále vynakládat nové finanční prostředky na nové zaměstnance.

Wereldo vydělává na měsíčních poplatcích za poskytované služby, které jsou vypláceny ze strany klientů. Rozsah služeb by se měl do budoucna rozšiřovat a prohlubovat. Wereldo chce začít pronikat do fintech sektoru a profinancovávat faktury za přepravu a zboží nebo vymýtit z logistiky analogové procesy.

Do pěti let by měl startup být schopen plánovat a rezervovat přepravu napříč kontinenty po zemi, vodě i vzduchem. Zároveň chce snížit neefektivitu logistiky ze zmiňovaných 38 % na 10 %.

daytrip

Přečtěte si takéČeský Daytrip propojuje turisty s místními řidiči již v 65 zemích. Teď nabral 25 milionů korun a chce předběhnout UberČeský Daytrip propojuje turisty s místními řidiči již v 65 zemích. Teď nabral 25 milionů korun a chce předběhnout Uber

Pomoci by mu s tím měla i nová investice od investičního fondu Lighthouse Ventures ve výši 10 milionů korun. Ta přispěje především na vývoj produktu a k většímu naškálování celého vývojového týmu, který momentálně tvoří asi 10 lidí. Investice je pro Wereldo první finanční injekcí od investora, protože až doposud byl celý projekt financován samotnými zakladateli a dosaženými příjmy.

„Zaujaly nás znalosti z průmyslu, rychlost exekuce i vyrovnaná skladba týmu. Jasná vize a globální ambice z Werelda dělají projekt, do kterého má smysl investovat,“ popisuje důvod, proč se Lighthouse Ventures rozhodlo investovat do Werelda, jeden z partnerů Joao Duarte.

Lighthouse Ventures v rámci svého akceleračního programu pomáhají řadě startupů nejen po stránce finanční, ale také mentoringem a odborným poradenstvím. Aktuálně je možné ucházet se o financování až do výše 200 tisíc eur (přibližně 5 milionů korun).

Rubriku Startupy podporujíjt-retina