Levitující dívky a plačící mimina. Lubomír Typlt vystavuje své nejnovější obrazy ve Ville Pellé
Začala výstava českého malíře Lubomíra Typlta, která tři patra novorenesanční vily v Bubenči proměňuje na přehlídku barev a výrazných figur.
V prostorách Pelléovy vily od 7. června běží výstava Levitace představující díla předního českého malíře Lubomíra Typlta, jehož obrazy vynikají výraznou barevností a postavami, které v divácích probouzejí zvídavost a někdy i trochu znepokojivé emoce. Ústředním motivem výstavy, ze kterého vychází i její název, je skupina dívek levitujících nad zvláštní propastí. Napříč vilou ale tajuplné dívky doprovázejí i další figury, které hrají v Typltově tvorbě posledních let významnou roli, nebo také kolotoč poskládaný z různě pozměněných bicyklů.
Osobitý tvůrčí přístup si Typlt osvojil už během studií na düsseldorfské Kunstakademii, kde měl jako jeden z prvních československých posluchačů po roce 1989 možnost studovat. Je jím jednak vnímání všedních předmětů, které prostřednictvím své tvorby proměňuje – například zmíněný bicykl nebo zahradní náčiní –, jednak vztah k barvě jako významnému výrazovému prostředku. Především díky tomu lze Typltovy obrazy poznat na první pohled. Během společných výstav vždy vystupují svou výraznou barevností.
„Barevnost, se kterou pracuji, je výsledkem dlouhého hledání. Během studijního pobytu ve Švýcarsku jsem inovoval zaběhnutý malířský způsob, kdy si bílé plátno natřete například okrovou barvou, která následně prostupuje celým obrazem. Jednou jsem zkusil na plátno natřít barvy, které mi zbyly, což byl ultramarín, červená barva a smaragdová zeleň. A když jsem na ně začal malovat figuru ve žlutých barvách, zjistil jsem, že to dobře funguje jako celek,“ přibližuje svůj přístup Typlt.
Malíř tak pracuje s přístupem komplementárních barev, pomocí nichž vytváří výrazné kontrasty. Využívá je i na pozadí, zároveň se na obraze stejné barevné odstíny často zrcadlí třeba diagonálně. Na výstavě Levitace se nejvýznamněji uplatňuje zejména kobaltová modř, růžová magenta a tmavě tyrkysová. Objevují se jak na obrazech takzvaných Levitantek, tak u Mladíků zabraných do živé debaty, u plačících miminek i Velkých matek, které mají až mytický charakter.
Levitující dívky neboli Levitantky vznášející se v kruhu nad propadajícím se prostorem jsou mimo jiné na obrazu, který návštěvníky vítá hned zkraje. Akt, který připomíná slet čarodějnic, působí poněkud znepokojivým dojmem, jelikož si dívky zakrývají obličeje vlasy. Divák tak nemá možnost podívat se jim do tváře. Naopak obrazy s Mladíky vyvolávají úplně jiný dojem, jelikož jsou jejich obličeje na první pohled patrné – působí zvídavě, živě diskutují a gestikulují.