Lidé budou u Vltavské filharmonie sedět jako holubi a užívat si to, říká architekt, co na ni dohlíží

Pro Prahu to nemohlo dopadnout líp, říká vedoucí projektového týmu k Vltaské filharmonii Martin Krupauer.

Eliška NováEliška Nová

Martin Krupauer

Foto: CzechCrunch

Architekt Martin Krupauer je hostem podcastu Město

0Zobrazit komentáře

Na podobnou stavbu Česko čekalo velmi dlouho. Budova, kterou by navrhovalo světoznámé architektonické studio a která by zároveň sloužila prestižním hudebním tělesům, tu dlouho chyběla. Architekt Martin Krupauer je jedním z těch, kdo se zasloužil o to, že v Praze vznikne projekt Vltavské filharmonie podle dánského studia Bjarke Ingels Group (BIG). Byť je sám architekt, tentokrát se všeho účastní jako vedoucí projektového týmu.

„Pro Prahu to nemohlo dopadnout líp, a to jak z hlediska kvality architektury, tak z hlediska jména vítězného týmu,“ říká Krupauer k výsledkům mezinárodní soutěže, které byly vyhlášeny letos v květnu, v novém díle podcastu Město. Ten si můžete poslechnout v přehrávači níže nebo na SpotifyApple PodcastechGoogle Podcastech či na YouTube.

Podle Krupauera nyní vrcholí práce na smlouvě a harmonogramu. A když půjde vše dobře, v září Praha podepíše s vítězem soutěže, tedy s kanceláří Bjarke Ingels Group, smlouvu. „Pak začne další fáze, to znamená projektování a povolování, abychom za tři a půl roku mohli začít stavět,“ uvádí architekt.

Vltavská filharmonie je podle něj přijímána velmi dobře, dílčí kritika se objevila například kvůli nedostatku zeleně. Kruapuer ale vysvětluje, že jde o soutěžní návrh, který se teprve začne rozpracovávat do podrobného architektonického návrhu. A ten bude samozřejmě pracovat i se stromy a další vegetací.

Po novém hudebním svatostánku touží hlavní město i hudebníci už víc než sto let. Současné stavby nejsou dostačující. Nová budova by měla mít místo jak pro Českou filharmonii, tak pro Symfonický orchestr hlavního města Prahy, bude tu hudební oddělené městské knihovny a mnoho dalšího.

„Bude tam spousta místa, kde mohou probíhat prezentace od hudby, čtení nebo balet. Orchestry dnes samy pracují s dětmi i dospělými skrze speciální programy a baví je to. Dům ale nemusí sloužit jen tomu, může být i pro amatéry, kteří si budou chtít nahrát vlastní CD, nebo pro školu, která tu bude chtít uspořádat besídku a pozvat rodiče. Chceme filharmonii dostat k co největšímu počtu lidí,“ říká architekt.

Návrh od studia BIG je podle něj unikátní především pro svou transparentnost, což u filharmonií nebývá zvykem. „Když se na ten návrh podíváte, je obsypaný lidmi. Často dostávám otázku, jestli tam ty lidi skutečně budou. Odpovídám, že budou. Funguje to. A i proto se tam lidé budou chovat jako holubi. Budou tam sedět a užívat si to,“ míní vedoucí projektového týmu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ačkoli filharmonie nyní Krupauerovi zabírá spoustu času, jeho studio A8000 nepřestalo pracovat. Architekt se tak například podílí i na výstavbě zimního stadionu v Hluboké nad Vltavou, se kterým mu pomáhají hráči NHL.

„Většina jihočeských hokejistů, kteří vyrazili do světa a vrátili se, skončila na Hluboké. Mají tam takový malý stadionek, který milují a ze kterého je výhled na zámek. Přivedli nám hokejisty, aby k tomu také něco řekli. A je to stejné, jako s hudbou. Čím větší profík, tím probíhá normálnější diskuze. Stadion jsme tak řešili s klukama, kteří dobyli přes NHL svět,“ vypráví Krupauer.

Podcast Město s architektem Martinem Krupauerem si můžete poslechnout v přehrávači výše nebo na SpotifyApple PodcastechGoogle Podcastech či na YouTube. Uslyšíte v něm mimo jiné odpovědi na tyto otázky:

  • Jak se promění okolí Vltavské?
  • Jak na novou filharmonii reagují bezdomovci, kteří dnes u Vltavy žijí?
  • Změní se doprava na magistrále?
  • Jak to bude budova vypadat uvnitř?
  • Co všechno umožní nový stadion na Hluboké?

Ukazujeme to nejzajímavější ze světa architektury a co se nejen v Česku staví.

Newsletter Arch | Poslední vydání

Nejdříve musíte novou zemi pochopit, až pak pro ni navrhnout službu, říká Lukáš Zazvonil

Zakladatel agentury Bell & Hurry mluvil i o tom, jak se liší uživatelské chování Indů či Kazachů od Evropanů.

techcastheader

Foto: CzechCrunch

Lukáš Zazvonil, majitel české agentury Bell & Hurry

0Zobrazit komentáře

O oboru nazývaném UX design asi mnozí slyšeli, ovšem málokdo si pod ním už představí něco konkrétního. Jak ale dokazují zkušenosti Lukáše Zazvonila, oblast je to nadmíru rozmanitá a tvoření takzvané user experience (UX – neboli uživatelského zážitku) je zásadní součástí produkce každého nového projektu. I přesto, že ne každý to tak zatím vidí.

Majitel české agentury Bell & Hurry, která má v portfoliu i klienty třeba z Indie nebo Pákistánu, se o tom rozpovídal v novém díle TechCastu, technologického podcastu z dílny CzechCrunche. Firma je také nově součástí společnosti Trask, která je zároveň partnerem podcastu.

Obor UX designu je podle Zazvonila teď v podobné fázi, jako před lety například IT nebo marketing „Dříve IT oddělení ani neměla zástupce v představenstvech firem. Nejdřív se něco se vymyslelo a až pak to někdo dole ve sklepě naprogramoval. Dnes už máte role CTO, bez kterých by ani mnoho firem neexistovalo. UX design se do této pozice ještě musí probojovat,“ vysvětluje.

Z pozice agentury tak často naráží na klienty, kterým je třeba nejdřív vysvětlit specifika designového procesu. Přes zkoumání cílového zákazníka a jeho potřeb, ideaci a koncept se designér propracuje k prototypování. Jenže někdy klienti chtějí, aby se celá fáze vymýšlení přeskočila a například se jen zkopírovalo řešení z jiného státu.

To však ve výsledku nemusí vůbec přinášet dobrotu, protože v pozdější fázi projektu může být na úpravy pozdě. „Pro PPF jsme například pracovali na projektu překlopení Air Bank do Kazachstánu. Rychle jsme zjistili, že způsob, jakým Kazaši konzumují finanční služby, je úplně jiný, než si představuje Evropan. Lidé si tam třeba posílají peníze z karty na kartu, opisují si jejich čísla. Nefungují tam moc QR kódy,“ popisuje Zazvonil svou zkušenost z netypické lokality.

Právě objevování zcela nových trhů a stavění produktů pro ně má na své práci nejradši. V Indii zase jeho firma narazila na to, že potřeby nejchudších a nejbohatších jsou diametrálně odlišné, protože sociální nůžky jsou tam velmi rozevřené. „Když jdete do nového státu, tak musíte pochopit nejen mentalitu, ale taky jak tam tečou peníze. Za co je lidé dostávají, jak je ukládají, jak je utrácejí,“ říká.

I špatný design je s časem snesitelnější

Dobrá uživatelská zkušenost podle Zazvonila vzniká ve chvíli, kdy se na jednom místě už v přípravě sejdou pohledy ze strany byznysu, technologie i uživatelů. Ne vždy to tak ideálně ale vypadá, a tak máme kolem sebe celou řadu produktů a služeb, které možná neviděly UX designéry ani z rychlíku.

„Tak třeba interní CRM systémy ve firmách. Často je před lety navrhovali jen ajťáci, takže tam úplně chybí pohled uživatelů. Jenže potkáte kolegu, který je ve firmě deset let, a ten říká, jak je ten systém skvělý. I špatně navržená aplikace, pokud ji používáte relativně dlouho, vám nakonec začne vyhovovat,“ popisuje Zazvonil. Dalším typickým příkladem tohoto jevu jsou systémy státní správy. „Ty by si zasloužily větší péči už jen proto, jaká masa lidí je používá,“ doplňuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Největším problémem v UX designu jsou podle Zazvonila produkty, které jsou z povahy komplikované. Někdy si dokonce klient musí připustit, že na kvalitní UX design je jeho produkt příliš složitý. A musí jej nejdříve v základu zjednodušit.

Proces UX designu ale není limitovaný jen na produkty nebo aplikace. Zajímavým oborem je z pohledu designu i ovládání letadel. Lukáš Zazvonil jako vášnivý pilot ví, o čem mluví. Sám se nejdříve učil na letadlech s analogovými budíky, ale rychle zjistil, že zásadním problémem při řízení letadla je roztříštěná pozornost a nutnost se soustředit na mnoho věcí naráz. „I do letadel se tak postupně dostávají třeba dvě obrazovky, které integrují vše důležité. A když je z ní nějaká informace potřebná, tak vystoupí,“ popisuje majitel Bell & Hurry.

Jaké značky podle Lukáše Zazvonila nad UX designem dobře přemýšlejí? Co se podle něj změní v oboru design ops a jaké role by firmy měly obsadit, chtějí-li dělat kvalitní UX? Na to vše odpovídá v novém díle TechCastu. Poslechněte si ho celý na YouTube, Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech.