Lidé přestávají ke svým vozům cítit emoční vazbu a carsharingové společnosti se radují
Automobil byl vždy vizitkou ekonomického blahobytu osoby či celé rodiny. Vzpomeňme si jen na film Vrchní, prchni! a stěrače, které stírají. Ovšem časy se mění a toto vnímání automobilů se začíná pozvolna proměňovat. Přispívá k tomu také růst významu carsharingových společností a možností monetizace vozu za podmínky, že je jeho majitel ochoten do určité míry odstoupit od svého výhradního vlastnictví a užívání vozu.
Podle zjištění nejnovější studie od KPMG nepociťuje emoční pouto ke svému vozu přibližně 40 % českých majitelů automobilů. 60 % českých vlastníků vozů by pak za určitou finanční částku bylo ochotno sdílet svůj automobil s jinými řidiči. Je to dáno tím, že si tito majitelé uvědomují, že jejich vůz je až z 95 % času jen zaparkován na ulici či zahradě, kde nepřináší žádný užitek.
Tento vývoj zásadně nahrává do karet P2P i klasickým carsharingovým službám. Společnosti jako HoppyGo, Car4Way či Anytime hlásí značný růst zákaznické základny, což jasně dokazuje, že stále větší množství osob volí život bez automobilu, popřípadě život s vozem, ve kterém jezdí i někdo jiný.
Společnost KPMG, která studii vypracovala, proto odhaduje růst vozů zapojených do carsharingu na území Evropy do roku 2025 na 2,3 milionu. O deset let později by mělo toto číslo narůst již na 7,5 milionu s tím, jak budou řidiči lpět na vlastnictví automobilu stále méně a méně. V současné době je v Evropě zapojeno do carsharingu 370 tisíc vozů, což je asi 0,13 % ze všech registrovaných automobilů ve všech evropských zemích.