Lidé při prodeji nemovitostí zatím nepochopili, že musí slevit ze svých nároků, říká zakladatel M&M Realit

Realitní trh se pod tíhou krize mění. „Za pražský byt v paneláku na Černém Mostě už nikdo přes 9 milionů nezaplatí,“ říká Miroslav Jonáš.

miroslav-jonas

Foto: Vojta Žižka

Miroslav Jonáš, zakladatel realitní kanceláře M&M Reality

0Zobrazit komentáře

Trh s nemovitostmi sužuje krize a makléři se zase učí vážit si lidí, kteří mají zájem něco koupit, všímá si spoluzakladatel realitní kanceláře M&M Reality Miroslav Jonáš „Dnes, když zazvoní některým makléřům třikrát za den telefon, dvakrát je to jejich manželka,“ vtipkuje. Jejich pozornost se tak přesouvá k zákazníkům, kteří mají zájem vůbec něco koupit. Nemovitostí je teď na trhu hodně, ale řada potenciálních klientů realitních kanceláří si je nemůže kvůli drahým hypotékám dovolit. Zbytek zase vyčkává na pád cen, který je podle Jonáše v příštích letech nevyhnutelný.

„Je to podobné krizi v roce 2008,“ míní Miroslav Jonáš. Ten, kdo chce prodat nemovitost, musí v dnešní době slevit ze svých požadavků. Na trhy negativně působí válka na Ukrajině, ve Spojených státech vyhlíží recesi a celou Evropu sužuje energetická krize. „Dokud v tomto neuvidíme světlo na konci tunelu, tak nevidím prostor pro růst v ničem,“ říká v novém díle Investičního podcastu Vojty Žižky, který si můžete poslechnout v přehrávači níže.

Po neuvěřitelném růstu cen nemovitostí v předchozích letech přichází probuzení do nové reality. „Prodávající to ještě nepochopili. Za pražský byt v paneláku na Černém Mostě už nikdo přes devět milionů nezaplatí,“ tvrdí zakladatel M&M Realit. Může za to kromě situace na trhu i změna klientely. Lidé za své peníze začínají vyžadovat větší komfort. Situace je přitom podle Jonáše nepříjemná i pro developery.

„Oni dnes nabízejí v akci metr čtvereční za 140 tisíc korun. Je to nesmysl,“ říká Jonáš. Taková cena je prý přepálená a nikdo rozumný ji podle něj nezaplatí. Pokud má člověk zájem o bydlení v novostavbě, doporučuje známý realiťák jít na přechodnou dobu do nájmu a čekat, až ceny vysněného bytu klesnou. Lidé by se měli připravit na to, že řada developerských projektů krachne. A zbylé nemovitosti se pak začnou prodávat v aukcích.

Zájemci se zároveň při nákupu bydlení začali nově dívat na úplně jiné faktory. „Pokud vidím, že je barák nezateplený a má vlastní kotelnu, tenhle rok může být krutý,“ vysvětluje Jonáš. Zájemci by se měli ptát i na to, kolik má společenství vlastníků jednotek našetřeno a jestli si náhodou nebude muset vzít v nejbližší době úvěr, který bude zákonitě dražší kvůli vysokým úrokovým sazbám.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Investorům do nemovitostí Jonáš radí, aby se zaměřili na krajská města. „Důležitá je dostupnost do centra,“ tvrdí. Smysl má i investice do malého bytu v Praze a Brně. Kvůli dražším hypotékám totiž dramaticky vzrostl zájem o pronájmy. Na zajímavý byt je i několik desítek zájemců, a to zákonitě zvyšuje ceny. Velmi znevýhodněnou skupinou jsou v tomto případě podle Jonáše lidé z Ukrajiny, protože na trhu je zájem především o dlouhodobé pronájmy.

Radu má i pro investory do takzvaných tiny housů, tedy alternativních minidomků. Pokud vás napadlo někdy koupit louku, dát tam designový dřevěný domek a pronajímat ho na Airbnb, Jonáš vám to během sekundy vymluví. „Nevybudujete tam septik. Úřady vám to nepovolí. Možná by mohla fungovat maringotka na kolečkách, kterou odvezete,“ říká.

Samorost s videorekordérem

Jonášův podnikatelský příběh začal v nezletilosti, kdy si krátce po sametové revoluci začal vydělávat jako filmový pirát. První příjmy mu přinesly filmy Krvavý sport či třeba Komando. Už ve svých patnácti si uvědomil, že videorekordér jeho rodičů mu může otevřít cestu k penězům, a začal proto přeprodávat kopie populárních filmů. Jak sám zmiňuje, na začátku kariéry se na hraně legality pohyboval poměrně často.

Nevyhnul se ani známému multilevel marketingu. V devadesátkách využíval chytré triky, které z něj postupně udělaly vlivného podnikatele v realitách. Dnes i bez studia práv patří mezi laické znalce občanského zákoníku, což mu prý dává obrovskou konkurenční výhodu.

Protože Jonáš nevěděl, v čem by chtěl přesně podnikat, zkoušel na začátku vše. Do Česka s kamarádem například přivezli i vodku ve spreji nebo si vyzkoušel obchodovat s auty. Žádná z těchto aktivit ale nakonec nevyšla. Jedna, do té doby bokovka, se však uchytila.

Jeho společnost M&M řešila i reality a velký zájem lidí firmu postupně naklonil tímto směrem. Díky tomu se z ní stala česká realitní jednička. Miroslav Jonáš později z M&M odešel a pilířem jeho podnikání jsou nově i technologie. Díky vlastnímu chytrému softwaru automatizoval nákup nemovitostí v aukci a začal se věnovat konzultantské činnosti. Jeho celý příběh si můžete poslechnout v novém díle Investičního podcastu Vojty Žižky.

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Čech vymyslel střechu jako z bradavické jídelny. Zvenku vypadá klasicky, zevnitř je ale průhledná

Čáry máry fuk – a je vidět ven. Unikátní transparentní střecha ale umí mnohem víc než jen propouštět světlo. V létě chladí, v zimě izoluje.

Eliška NováEliška Nová

nebesys-litomysl

Foto: Nebesys.com

Zvenčí střecha, zevnitř průhledné sklo. Unikátní krytinu už mají v Litomyšli

0Zobrazit komentáře

Představte si, že sedíte v obýváku podkrovního bytu a místo zkosené stěny nad hlavou máte výhled ven, jako když se díváte přes sklo. Není přitom potřeba si svlékat špinavé tepláky nebo se vlastně oblékat vůbec. Zvenku totiž nikdo nic nevidí. Jen střechu. Kouzlo? Ne, jde o důmyslný český vynález.

Přemysl Kokeš totiž vyvinul speciální střešní krytinu, která má přesně tyto vlastnosti. Říká jí Nebesys. „Je to systém, který ukazuje nebe,“ říká Kokeš, který pracuje jako architekt. Jeho princip je podle něj jednoduchý.

„Na krov je za pomoci speciálních, námi vyvinutých profilů osazeno sklo podobně jako na zimní zahradě nebo na skleněném mrakodrapu. Nad sklem jsou ale ukotveny latě, které nesou naše magické tašky. Ty jsou z perforovaného plechu, který je tvarován a barven podle skutečných keramických nebo jiných střešních krytin,“ popisuje Kokeš.

Architekt přitom na začátku nepřemýšlel, že by chtěl vytvořit něco, co je tak trochu jako z jiného světa. Snažil se vyřešit problém. Na jedné straně stál klient, který chtěl využít podkroví a dostat to něj světlo, na té druhé odbor památkové péče, který chtěl zase chránit střešní krajinu. „Rozumím oběma stranám, asi i proto jsem našel řešení neslučitelného. Primárně jsem ale musel změnit uvažování a nechtít skleněné tašky,“ dodává.

Nebesys Litomyšl

Foto: Nebesys.com

První taková střecha vznikla v Litomyšli

Zvnějšku je podle Kokeše systém skutečně k nepoznání, uvnitř pak nabízí zvláštní výhled. Připomíná to, jako by se člověk díval na svět zpod závoje. Když je taška výrazně tvarovaná, je to pak prý hodně zvláštní vnímání reality.

„Co se prostupu světla týče, ten je bezkonkurenční. Využíváme k osvětlení takzvaného oblohového jasu, ale i pokud svítí do interiéru kolmo na střechu slunce, proniká dovnitř jen 25 procent přímého slunečního svitu. Osvětlení místnosti je tak velmi rovnoměrné,“ přibližuje architekt. Průhledné tašky se i proto hodí nejen do bytů, ale například i do kanceláří nebo učeben.

Výsledkem je tedy odvěký sen – vidět a být neviděn, stejně jako když kráčíte v kouzelném neviditelném plášti Harryho Pottera, z jehož světa jakoby nová střešní krytina ostatně vypadla. Kokeš ale navrhl mnohem víc. Celý systém je totiž významně ekologický, a to proto, že v létě, kdy svítí slunce zplna, stíní a chladí. V zimě, kdy je potřeba omezit tepelné ztráty, zase izoluje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Stínění je největší výhodou našeho systému. Díky němu může být plocha velká a zároveň není zatížena prostupem sálavého tepla. Stíníme sedmdesát pět až sto procent přímého slunečního svitu podle pozice slunce na obloze a podle orientace a sklonu střechy. Samozřejmě ale zůstává prostý průchod tepla přes skleněnou konstrukci,“ vysvětluje Kokeš.

S chlazením se to má zase tak, že systém zachycuje dešťovou vodu, kterou se polévá skleněná konstrukce. Střecha se tak ochlazuje odparem. Podle Kokeše plní podobnou funkci jako strom nebo les.

„Díky taškám stíníme podobnou měrou, jako to vymyslela příroda. A díky latím chladíme a odpařujeme vlhkost podobně, jako je to dáno stromům,“ líčí architekt, podle kterého systém zadržuje vodu v krajině, jen jde o krajinu městskou.

Nebesys Litomyšl

Foto: Nebesys.com

Takhle vypadá dům v Litomyšli zvenku

Zajímavostí je, že poprvé tento systém Kokeš využil pro dům v Litomyšli. A to už před jedenácti lety. Systém přitom během této doby podle něj neutrpěl žádnou úhonu.

„Žádné degradace na něm patrné nejsou. A to ho nikdo ani neudržoval. Pokud se tedy ptáte na trvanlivost, říkám jedenáct let. Teď už to ale vlastně bude dvanáct. Ale vážně, vzhledem k použitým materiálům je životnost určitě padesát let a více. Limity nejsou v konstrukci, ale v materiálech, které jsou běžné. Jde o sklo, hliník nebo lak,“ uvádí architekt.

Druhý dům s průhlednými taškami, které se zvenčí tváří jako střecha, je v Mikulově, konkrétně na střeše hotelu Desatero, kde se testuje od roku 2019.

Produkt si vyžaduje speciální montáž. Cílem je zachovat viditelný krov, nad něj se instalují profily a skla. Vzhledem k tomu, že krovy bývají křivé, zkroucené či prohnuté, zaměřují se 3D skenerem. Pokaždé je tak podle Kokeše potřeba speciální střechu dopodrobna vyprojektovat.

Pak jde o výměnu celého pláště, který může být nejen transparentní, ale i neprůhledný. Ten má jeden efekt navíc. Umožňuje pomocí vody nejen chladit povrch domu, ale vodu také ohřívat.

Systém se dá instalovat rovněž bez skla. To znamená, že skrze krytinu prší a proniká vzduch. Ideální je toto využití pro terasu nebo střešní zahradu.

nebesys

Foto: Nebesys.com

Nebesys z interiéru

Unikátní střešní systém může mít podle Kokeše rovněž vliv na podobu měst a stavění na zelené louce. „Ve městech by se mohlo díky tomu vytvořit více domů na střechách těch stávajících, což povede k tomu, že nebudete stavět ve volné krajině,“ míní architekt.

Zájemců o to všechno je podle něj mnoho. Poptávka po průhledné střešní krytině je v Řecku, Chorvatsku, Španělsku, dokonce i v Japonsku. Příští rok se chce ale Kokeš zaměřit na klienty z Česka a Slovenska a stabilizovat firmu, která se jmenuje po střešní krytině, tedy Nebesys.

Ta je podle Kokeše dávným snem stavitelů o průhledných stavbách, které zachovávají svůj vnější tvar, barvu i strukturu. Může jít o bradavickou jídelnu, stejně jako o zámek v oblacích. „Ten pocit pod střechou Nebesys je jako by se vám otevíral horizont, jako byste byli venku. Zvykli jsme si na stropy, ale bez nich je interiér vzdušnější,“ říká Kokeš.

Nebesys Mikulov

Foto: Nebesys.com

Od ostatních střech je ta průhledná k nerozeznání