Lidl do svého e-shopu přidává i soláry, jídlo ale ne. Největší hit? Dětská kuchyňka, říká jeho šéf

Jan Hájek má v Lidlu na starost jeho webový obchod Lidl-shop.cz a v rozhovoru popisuje, jaké s ním má původně německý řetězec plány.

Luboš KrečLuboš Kreč

lidlRozhovor

Foto: Lidl Česká republika

Jan Hájek z Lidlu

0Zobrazit komentáře

Mezi českými zákazníky se Lidl těší mimořádné oblibě a spolu se sesterským řetězcem Kaufland (oba patří do skupiny Schwarz Gruppe) kralují zdejším maloobchodním útratám. A silní jsou i v e-commerce, ostatně obě značky se umístily v našem žebříčku Top 100 e-shopů. Kaufland je se svým tržištěm na pomezí třetí a čtvrté desítky a Lidl patří dlouhodobě ke zdejší online špičce. Letos poprvé – pravděpodobně vlivem ofenzivy čínských obchodníků – ale vypadl z první desítky a umístil se jedenáctý. „Je to nekalá konkurence,“ říká Jan Hájek, který má e-shop Lidlu na starost.

Lidl začal v Česku se svým e-shopem v roce 2017. A přestože se po celou dobu drží hodně vysoko, má odlišnou strategii od konkurentů, jako jsou Billa, Penny, Albert či Tesco: online neprodává potraviny. A ani na tom nehodlá podle Hájka nic měnit: „V prodeji potravin je pro nás důležitý primárně přímý kontakt s našimi zákazníky.“

V jiných segmentech je pro německý řetězec ale web čím dál důležitější, dobře přes něj totiž může upevňovat známost jeho privátních značek, s nimiž má velké plány. Sportovní vybavení Crivit, domácí elektronika Silvercrest, dětské zboží Lupilu nebo třeba značka pro kutily Parkside, k níž dělá reklamu dokonce Arnold Schwarzenegger. „Parkside je pravděpodobně jedničkou na trhu B2C (prodej koncovým zákazníkům, nikoli firmám – pozn. red.),“ odhaduje Hájek.

V emailovém rozhovoru pro CzechCrunch pak manažer Lidlu popisuje, jaké další plány mají s e-shopem, jak se jeho česká edice liší od těch v zahraničí, který sortiment hodlají přidávat, i jaké doručovací metody Češi preferují. Nicméně na dotaz, jaké tržby na webu loni měli, odmítl Jan Hájek s ohledem na firemní politiku odpovědět. Podle odhadů analytické společnosti BizMachine, která na přípravě žebříčku Top 100 e-shopů s CzechCrunchem spolupracovala, se ale obrat obchodu Lidl-shop.cz pohyboval lehce pod čtyřmi miliardami korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak důležitá je vlastně e-commerce pro Lidl? Máte stanovený nějaký cílový poměr výkonu mezi kamennými obchody a e-shopem?
Online je pro nás velmi důležitý. Náš e-shop jsme založili v roce 2017 a téměř okamžitě jsme se dokázali dostat mezi nejsilnější hráče v rámci českého trhu. Vážíme si zákaznické přízně a jsme rádi, že nám zákaznicí důvěřují a máme od nich velmi pozitivní hodnocení, například i na Heureka.cz. Cílový poměr mezi online obchodem a kamennými prodejnami bude ale vycházet z potřeb a preferencí našich zákazníků. Naší snahou je si vybudovanou pozici přinejmenším udržet, proto budeme i nadále dělat maximum pro spokojenost zákazníků.

Předpokládám, že váš byznys také ovlivňují čínské e-shopy jako Temu, které jsou nyní hodně diskutovaným fenoménem.
Obecně si myslíme, že konkurence je zdravá a s tvrdou, ale férovou soutěží počítáme. Nicméně v případě hlavně neevropských online tržišť se domníváme, že se jedná o konkurenci nekalou. Nejde jen o neplnění obalových pravidel (odpovědnosti za následný zpětný odběr a recyklaci), ale také o absenci celních poplatků, obcházení DPH, subvence na mezinárodní poštovní služby či nekalé (a v případě českých e-shopů sankcionované) marketingové taktiky.

Má Lidl strategii na internetu v každé zemi stejnou, nebo se to liší podle specifik daných trhů?
Pokud se zákazník podívá na internetové obchody v ostatních zemích, nezjistí na první pohled zásadní rozdíl. V tomto ohledu vystupujeme velmi jednotně. V každé zemi se ovšem e-shop vyprofiloval jinak v rámci produktového portfolia a existují zajímavé rozdíly v prodeji a oblibě jednotlivých kategorií.

Takže když se říká, že česká ecommerce je hodně napřed, je to znát i v rámci vaší skupiny?
Ano, v rámci skupiny realizujeme v Česku nejvyšší obrat přepočtený na obyvatele. V tom nám pomáhá jednak tuzemská obliba online nakupování, ale i inspirativní konkurenční prostředí.

top100-mvp-x

Přečtěte si také100 největeích e-shopů: Temu se těsně nedostalo do první trojkyČínské Temu se jen těsně nedostalo do první trojky. Představujeme 100 největších e-shopů v Česku

Jaké jsou tedy odlišnosti v tom, jak lidé fungují a nakupují na webu v Česku a jinde?
Odlišnosti vidíme v rámci zvyků v oblasti platebních a doručovacích metod. V ČR je například velmi oblíbená dobírka, naopak v Německu je stále oblíbenou formou platba na fakturu. Co se týká doručovacích metod, v  České republice má velmi silnou pozici doručení do výdejních míst, zejména do výdejních boxů. Trh s výdejními boxy roste obecně i v okolních zemích, v  Česku ovšem vlivem silné konkurence ještě rychleji. Tato metoda se stává velmi oblíbenou mezi zákazníky a i my při atraktivní ceně 49 korun sledujeme velký nárůst objednávek.

Které kategorie na Lidl-shop fungují nejlépe, co tam lidé nejvíc nakupují?
V některých kategoriích jsme na trhu opravdu velmi silní, v jiných jsme potenciál ještě nevyužili. Mohu uvést několik pozitivních příkladů: značka Parkside je pravděpodobně jedničkou na trhu B2C. Podle mého názoru jsme také za několik let dokázali významně kvalitativně pozvednout a cenově zpřístupnit trh s paddleboardy. Mezi opravdu velmi oblíbené produkty na našem e-shopu patří také certifikované dřevěné hračky pro děti. Největším hitem je dětská kuchyňka.

Ve kterých segmentech pro nás vidíme příležitost, jsou např. fotovoltaické panely, které letos poprvé zařazujeme do nabídky. V rámci jarní a letní sezóny se také zaměřujeme na elektrokola značky Crivit – zde nás velmi těší, že jeden z modelů dokážeme vyrábět v  České republice a ostatní v regionu střední Evropy.

V České republice má velmi silnou pozici doručení do výdejních míst, zejména do výdejních boxů.

Na rozdíl třeba od Billy neprodává Lidl na webu potraviny. Budete se i nadále věnovat jiným segmentům, nebo to změníte? A proč vlastně nejdete touto cestou?
V oblasti potravin se zaměřujeme primárně na rozvoj našich kamenných prodejen. Online prodej je službou pro zákazníky hlavně u spotřebního zboží. Nabídka tohoto sortimentu je v prodejnách kvůli jejich kapacitě omezená. Na Lidl-shopu je proto výběr mnohem větší, a hlavně má zákazník možnost si zboží vyzvednout podle svých časových možností nebo si jej nechat doručit přímo domů. Čerstvost a kvalita zboží je to, co dělá Lidl jedinečným. S našimi dodavateli pracujeme na neustálém vývoji kvality a přicházíme s novými produkty. V prodeji potravin je pro nás proto důležitý primárně přímý kontakt s našimi zákazníky.

Využíváte pro prodej svého zboží i některých marketplaců? A pokud ne, nezvažujete to, resp. nechcete třeba po vzoru Kauflandu spustit své tržiště?
Naše strategie jsou odlišné. Co se týká našeho sortimentu, rádi prodáváme značkové výrobky, ale jádrem našeho obchodního modelu jsou vlastní značky, u kterých dokážeme zajistit odpovídající kvalitu a zároveň ovlivnit poměr ceny a kvality tak, aby byla naše nabídka pro zákazníka vždy atraktivní.

Můžete popsat nejbližší plány pro Lidl e-shop? Jaké novinky chystáte, kam směřujete, co jsou nejbližší produktové priority…
V poslední době jsme se zaměřili na spojení naší nákupní aplikace s aplikací Lidl Plus, aby přístup zákazníků k nakupovaní online byl ještě jednodušší a pohodlnější. V rámci sortimentu se budeme i nadále zaměřovat na naše vlastní značky, v rámci nichž je naší ambicí nabídnout ještě lépe zacílené portfolio produktů.

Máte velké ambice s privátními značkami, například se sportovním Crivitem. Má se pro něj stát web klíčovou vertikálou v rozvoji? 
Jak už jsem zmínil výše, vlastní značky jsou pro nás klíčem k úspěchu a budeme je nadále rozvíjet. Značku Crivit budeme nabízet i v prodejnách, které jsou skvělým prodejním kanálem. Zároveň aktuálně startujeme naši letní road show s touto značkou, během které navštívíme 8 měst po celé republice. Zákazníci si budou moci prohlédnout širokou nabídku oblečení i vybavení a spojit si vše s bezprostředním zážitkem. Po celý rok však značku Crivit nabízíme právě na e-shopu, který funguje jako rozšířený regál, můžeme nabídku průběžně doplňovat a představit tak zákazníkům největší šíři sortimentu této značky.

Asi všichni jsou překvapeni, jak velkou část trhu si bere Allegro a Číňané, říká jeden z šéfů Datartu

„Jsme ve velmi dobré kondici,“ hlásí obchodní ředitel Datartu Jan Pospíšil poté, co se firma spojila s konkurenčním Nay a pohltila Electro World.

Peter BrejčákPeter Brejčák

jan-pospisilRozhovor

Foto: HP Tronic / CzechCrunch

Jan Pospíšil

0Zobrazit komentáře

Retailový trh s elektronikou prochází velkými změnami – kdysi miliardové Okay skončilo v insolvenci, někdejší lídři trhu Mall a CZC se dále propadají, naopak výrazně roste polské Allegro. A do toho loni matka Datartu, zlínská skupina HP Tronic, spojila síly se slovenským Nay, díky čemuž Datart ovládl Electro World. Známý prodejce tak nadále roste a zároveň v žebříčku Top 100 e-shopů od CzechCrunche za loňský rok obhájil pozici třetího největšího e-shopu v zemi.

„Jsme ve velmi dobré kondici,“ pochvaluje si Jan Pospíšil, jenž je se skupinou HP Tronic profesně spojený již sedmadvacet let, z toho posledních patnáct na pozici obchodního ředitele. Je tak součástí top managementu, který z rodinné firmy pomohl vybudovat lídra tohoto segmentu. „V prodeji elektra jsme jedničkou v Česku i na Slovensku,“ říká.

Díky spojení s konkurenčním hráčem vznikla skupina Nay Datart, která loni utržila přes 35 miliard korun. Mezi její majitele se letos opět přidal i fond Genesis Capital a řídicí partner Ondřej Vičar pro Hospodářské noviny uvedl, že cílem je dostat tuto skupinu na burzu. „Jak řekl Ondřej, možné to je,“ reaguje Pospíšil.

Pro CzechCrunch přitom popisuje, že dění v Okay, Mallu a CZC růstu Datartu pomáhá. „Allegro nebo i čínští prodejci si z trhu ukrajují a asi jsou všichni překvapeni, jak velkou část jsou schopni si vzít. Jejich obří investice do marketingu očistily trh daleko více než konsolidace,“ pokračuje. V rozhovoru kromě dění v e-commerce rozebíráme kondici firmy, spojování s Electro Worldem a slovenským Nay či další růstové plány.

Podle našich odhadů Datart loni obhájil pozici trojky na českém e-commerce trhu, těsně mu ale na paty šlape čínské Temu. Co na tento výsledek říkáte?
Umístění na bedně je fajn, ale srovnáváme nesrovnatelné – jenom online prodeje v rozdílných sortimentech. My jsme jedničkou v celkovém prodeji elektra v Česku i na Slovensku, to je pro nás relevantní ocenění.

V jaké kondici aktuálně Datart je?
Jsme ve velmi dobré kondici, rok 2024 byl pro nás úspěšný. Zvládli jsme překlopit Electro World pod značku Datart, zákazníkům jsme nabídli takové možnosti, že u nás utráceli víc peněz. Pro náš byznys je klíčová vánoční sezona, která se nám povedla, logistika se nezadrhla a zákazníci dostávali zboží včas ve slibované kvalitě. V součtu jsme tak navýšili tržní podíl, což na současném trhu není jednoduché.

Na úrovni skupiny jsme v tržbách přesáhli 35 miliard korun.

Můžete vaše výsledky konkretizovat?
Na úrovni celé skupiny Nay Datart – kam spadají všechny naše elektro aktivity, tedy i značka ETA – jsme v tržbách přesáhli 35 miliard korun. Meziročně byla lepší i EBITDA (zisk před zdaněním, úroky a odpisy – pozn. redakce).

Jak zatím hodnotíte vývoj letošního roku?
Bude náročné tuto pozici obhajovat, letošek není jednoduchý. Velmi silné kategorie jako velká bílá elektronika již delší dobu padají. Na druhou stranu kategorie jako robotické vysavače i mokré mytí podlah enormně rostou, což nám jiné poklesy pomáhá vyrovnávat. Zájem se hodně zvedá i v kategorii zdraví a jeho sledování, vnímáme, že může jít o dlouhotrvající trend.

Jan Pospíšil, obchodní ředitel HP Tronic

  • V HP Tronic pracuje 27 let, z toho posledních 15 let na pozici obchodního ředitele.
  • Je součástí top managementu, který z rodinné firmy vybudoval lídra na trhu prodeje elektra.
  • Stejně jako většina jeho spolupracovníků je sportovně založený a soutěživost je mu vlastní.
  • Vystudoval management a ekonomiku na Univerzitě Tomáše Bati.

V jakém stadiu se nyní nachází transformace Electro Worldu pod značku Datart, kterou jste začali v září? Jedním z vašich cílů bylo optimalizovat kamennou síť, aby měl každý zákazník v Česku vaši prodejnu do třiceti minut jízdy autem.
Samotná transformace, ať webu, prodejen, či zákazníků, je už hotová věc. Velká část optimalizace kamenné sítě proběhla už k začátku září, kdy jsme pod značku Datartu transformovali 32 prodejen Electro Worldu. Osm dalších prodejen se nacházelo v dosahu stávajících, takže jsme zvažovali, které z nich zachováme. V následujících fázích nám u některých lokalit dobíhají nájemní smlouvy a řešíme, zda je prodlužovat, nebo se přemístit. To už je ale spíš běžný proces, který děláme u všech prodejen, kdy vyhodnocujeme, jak jsou v daném regionu úspěšné.

Co zákazníci, kteří byli zvyklí nakupovat v Electro Worldu? Jaká byla jejich tranzice?
Na to máme přesná data – více než devadesát procent zákazníků přešlo bezproblémově, převzali jsme jejich bývalý věrnostní program a transformovali jej do nové formy benefitů. Pro zákazníky to bylo zajímavé a akceptovali to. Určitě existují případy, kdy spokojenost není nejvyšší, ale jejich počet je minimální.

datart_prodejna_1

Foto: HP Tronic

Prodejna elektroniky Datart

Jak vypadá transformace na Slovensku, kde teď působíte pod značkou Nay?
Slovenský antimonopolní úřad při schvalování transakce stanovil podmínku, že musíme deset prodejen prodat konkurenci, což už je za námi. V návaznosti tak mohlo proběhnout převzetí zbývajících prodejen Datartu pod Nay. Od května se Nay přesunula na naše informační systémy, od centrálního skladu přes logistiku, nákup a cenotvorbu po prodejny. Jde o další z kroků, který nám umožní celou skupinu efektivně řídit a využívat synergie napříč všemi procesy. Přitom hlídáme, aby zákazník nic nepoznal, a pokud ano, tak jen v lepší kvalitě nabízené služby.

Proč jste se rozhodli na Slovensku působit pod značkou Nay, a ne Datart?
Primárně jde o sílu značky Nay na Slovensku. Je velká a má tradici, byla by chyba měnit ji na Datart. Podobně jsme se na to dívali před lety, když jsme se spojovali s Euronicsem, z průzkumu nám tehdy vyšlo, že Datart je silnější.

Další akvizice neplánujeme. Spíš se budeme rozhlížet po příležitostech v rámci sortimentu, respektive jeho hloubky.

Plánujete výhledově i další akvizice?
Další akvizice neplánujeme. Spíš se budeme rozhlížet po příležitostech v rámci sortimentu, respektive jeho hloubky. Pořád chceme zůstat elektro specialistou, v jednotlivých kategoriích chceme být precizní, případně rozšiřovat další služby, jako jsou instalace nebo servis.

Datart dlouhodobě staví na tzv. omnichannel strategii, tedy propojování nákupů online s kamennými prodejnami. Jaká je aktuální skladba vašich nakupujících? Změnila se nějak po spojení s Electro Worldem?
Vnímáme, že celkový trh je už dnes překlopený ve prospěch internetu, u nás jsou ale prodejní kanály vybalancované. Polovina zákazníků nakupuje online, polovina v retailu, i když online nákupy svůj podíl pomalu navyšují. Prodejny Electro Worldu se nám podařilo začlenit stejným způsobem, nákupní chování se u nich neliší.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kde vnímáte potenciál, na jaký podíl mohou online prodeje narůst?
Ještě před pandemií koronaviru jsem měl představy o tom, jak se bude podíl online nákupů vyvíjet, covid do toho ale hodil vidle. Jestli to bude 80 ku 20 nebo 60 ku 40, není až tak důležité. Daleko podstatnější je, že se nákupy stále více přesouvají do mobilů. Už dlouhou dobu jsou nedílnou součástí našich životů, takže bude stále víc klíčové, co na nich budeme zákazníkům schopni sdělit a nabídnout.

Co to znamená pro vás v Datartu?
Snažíme se čím dál více a lépe pracovat s responzivním webem a upravovat schopnost nabídky i průchodu nákupním procesem. Pracujeme na zdokonalení aplikace, zákazníkovi jsme v ní schopni nabídnout lepší podmínky, takže je to pro nás efektivnější prostředek k prodeji než klasický web.

Naplánovaného toho máme spoustu, ale nejde o revoluci. Spíš kontinuálně pracujeme na tom, aby vše bylo rychlé, funkční, s dobrou průchodností a stabilitou celého procesu. Nejde jen o nákup na mobilu, ale o provázání s logistikou, obchodem, našimi prodejci na pobočkách, aby měli správné informace o objednávkách zákazníka a dokázali se na něj připravit, lépe ho obsloužit a poradit mu.

Nevnímáme, že by lidé přestávali chodit do prodejen a místo toho by preferovali boxy.

Zatímco například Alza v posledních letech masivně investuje do budování sítě výdejních boxů, vy stavíte na síti vlastních prodejen. Jak vnímáte trendy v oblasti doručování?
Na prodejnách Datartu si zákazníci vyzvedávají sedmdesát procent online objednávek. Uvědomujeme si také rostoucí popularitu boxů, proto máme přes partnery v nabídce možnost vyzvednout si zboží na tisícovkách míst, ale nevnímáme, že by lidé přestávali chodit do prodejen a místo toho by preferovali boxy. Určitě však klesá počet zákazníků, kteří si chodí zboží vyzvedávat na poštu nebo si ho obecně nechávají doručit přes poštovní služby.

Retailový trh s elektronikou prochází turbulencemi – Datart pohltil Electro World, hluboce se propadají konkurenční prodejci Mall a CZC, naopak jejich majitel Allegro roste, Okay je v insolvenci a zavřel brány. Ovlivňuje vás toto dění?
Náš tržní podíl je vysoký, takže na nás má vliv cokoliv, co se děje u našich velkých konkurentů. Konec Okay nebo pokles Mallu a CZC nás ovlivňuje pozitivně. Allegro nebo i čínští prodejci si část trhu ukrajují a asi jsou všichni překvapeni, jak velkou část trhu jsou schopni si vzít. Jejich obří investice do marketingu očistily trh daleko více než konsolidace.

To, že jsou Allegro, Temu i další ochotni dávat do marketingu neskutečné peníze, zároveň zdražuje online prostor natolik, že menší prodejci nebyli a nejsou schopni jim konkurovat. Neinzerují, tudíž neprodávají a umírají.

e-shopy

Přečtěte si takéMají velké tržby, ale asi je neznáte. I tak patří do top 100 e-shopůTržby mají ve stovkách milionů, ale možná je neznáte. I přesto patří mezi největší české e-shopy

Mluvíte o vašem segmentu elektroniky, nebo obecně?
Platí to i pro náš segment. Všichni vnímáme, jak moc Allegro investuje do online propagace, menší hráči tak nemohou konkurovat, dovolit si to mohou jen ti největší.

Podle dat ale na Allegru zákazníci nakupují spíš menší zboží, na rozdíl od původních nákupů na Mallu nebo CZC.
Souhlasím, primárně prodávají levnější a menší věci. S tím souvisí i faktory jako logistika, rychlost dodání, poprodejní servis. V této oblasti nejsou schopni nabídnout služby na takové úrovni, na kterou je český zákazník zvyklý.

28-let-pote-03

Přečtěte si takéRecenze 28 let poté. Zombie apokalypsa je jako šílený drogový tripBizarní psycho apokalypsa. Nový díl série 28 let poté je úplně jiný, než byste podle traileru čekali

Pociťujete, že by vám kvůli aktivitám Allegra odcházeli zákazníci?
Neřekl bych, že to pociťujeme, ale uvědomujeme si, že se to děje. Ve finále jsme pořád schopní růst i na menším zboží, protože jsme schopni jej zákazníkovi nabídnout ihned, příslušenství máme k dispozici okamžitě ve všech našich 153 prodejnách. Další výhodou je, že při nákupu hardwaru jsme schopni zákazníkům poradit.

S rostoucí konkurencí tak nemusíte moc měnit svou strategii?
To si nemyslím, i nadále chceme posilovat důvěru našich zákazníků a poskytovat jim stále lepší služby. Ať už jde o existující prodejny, kde jim dokážeme poradit, nebo o prodejní a poprodejní servis. Tím si oproti konkurenci budujeme správné bariéry, které nám umožní dlouhodobě fungovat a být úspěšní.