Liftago láme rekordy v doručování zásilek z Alzy. Z e-shopů dokáže rozvést tisíce balíků klidně přes Excel

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

ondrej-kratky-liftago2

Foto: Liftago

Ondřej Krátký, spoluzakladatel a šéf přepravní služby Liftago

0Zobrazit komentáře

Nové iPhony 12 se v Česku prodávaly oficiálně teprve pět minut, ale první zákazníci je už měli doma. Doručování z e-shopů se neustále zlepšuje a v tomto případě už jsme se tak trochu přiblížili bájnému teleportu, o němž často mluví v Alze. Právě největšímu českému e-shopu se podařilo nové jablečné telefony bleskově doručit, a to díky Liftagu.

O tom, že Liftago už není jen o přepravě osob, ale také zásilek a nákupů, mluví jeho šéf Ondřej Krátký poměrně dlouho. Se svými kolegy postavil dobře promazaný systém, v němž ihned spatřila potenciál právě Alza, a teď začíná na logistickém trhu Liftago prorážet nejen v expresním, ale také v hromadném doručování 24/7. V době velkého růstu e-commerce je potřeba spolehlivého doručení rychle, nebo na přesný čas stále vyšší.

„Dosud jsme dělali logistiku lidí, teď je to logistika lidí a zboží. Jsme online síť spousty komerčních řidičů, do které dáváme zákazníkům nebo celým firmám přístup, aby si nemuseli stavět logistiku vlastní. Zapojujeme a vytěžujeme tak komerční řidiče, kteří už v ulicích jsou a živí se kurýrní službou nebo taxislužbou místo toho, aby jich v ulicích jen přibývalo a jejich přepravní kapacita se nesdílela,“ vysvětluje pro CzechCrunch filozofii firmy Krátký.

Zásilky začali nejprve řidiči Liftaga rozvážet zejména v expresním módu, tedy co nejrychleji, ale dnes už toho zvládnou víc. Někdy si balík potřebujete nechat dovézt skutečně co nejrychleji, ale mnohem palčivějším problémem bývá při doručení časová přesnost a kapacita tuhle přesnost zaručit i při větším množství nákupů.

alza-liftago2

Foto: Liftago

Přepravní služba Liftago převáží lidi a doručuje balíky

Běžné několikahodinové rozpětí, kdy vám kurýr bude v daný den doručovat zásilku, je často příliš obtěžující a limitující, protože musíte doma strávit třeba půlku dne jen kvůli tomu, že čekáte na poštáka.

Podle dat z Alzy se úspěšnost doručení dopravců na další den pohybuje kolem 70 až 80 procent při prvním pokusu doručení. To znamená, že téměř každá čtvrtá zásilka není úspěšně doručena. Proto Liftago přichází s expresním i hromadným doručením na přesný čas, díky čemuž má 96% úspěšnost doručení zásilky hned napoprvé, a to při doručení ve stejný i další den.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„V Praze je díky spolupráci s Liftagem naše zboží dostupné zákazníkům v podstatě 24 hodin denně do 60 minut od objednání. Daří se nám ale doručovat i za 20 minut. V ostatních městech nám kooperace zase umožňuje doručovat i o víkendech,“ popisuje výhody spolupráce Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz.

Osoba nebo balík, zvládáme oboje

Právě Tomáš Havryluk a Ondřej Krátký o propojení Alzy a Liftaga mluvili na naší konferenci CzechCrunch Onlajn, na kterou se můžete podívat zde (či v přiloženém videu na konci článku). Šéf největšího českého e-shopu mimo jiné popisoval, jak se Alze i díky Liftagu daří přibližovat své vizi „objednání myšlenkou, doručení teleportem“, a Krátký zase hovoří o proměně své firmy v logistického hráče.

Liftago totiž balíky nevozí zdaleka jen pro Alzu. Díky schopnosti okamžitě doručit hromadně rozvážené objednávky v přesný čas nabízí e-shopům alternativu, respektive doplnění k tradičním logistickým partnerům. Jeden řidič může vést na jedné trase klidně 10 až 15 balíků a díky masivnímu pokrytí řidičů Liftaga, kteří jsou neustále online ve více než 14 městech, je možné prostřednictvím jejich sítě realizovat desítky tisíc závozů denně.

havryluk-alza5

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alzy

„Do logistiky vstupujeme, abychom spolupracovali se stávajícími hráči a doplnili jejich možnosti o softwarové řešení i o větší kapacitu doručování na takzvané poslední míli a s možností přesných doručovacích oken. Přinášíme navíc pohodlí zákazníkům díky včasným SMS zprávám o doručovaném nákupu s možností sledovat příjezd řidiče na mapě v mobilu,“ vysvětluje Ondřej Krátký.

U Liftaga to při doručování balíků z pohledu zákazníka skutečně funguje tak, jako když si objednáváte taxi. Přijde vám zpráva s informací, že k vám kurýr míří a kdy přesně dorazí, načež můžete sledovat jeho přesnou polohu. Maximálně jednoduché rozhraní si ale v Liftagu připravili také pro samotné obchodníky, aby pro ně byla bariéra vstupu co nejmenší.

„Je to totální předpotopní verze, ale ověřili jsme si, že je zároveň nejvíce funkční,“ směje se Krátký, když ukazuje, jak v jednoduchém webovém rozhraní kliká na tlačítko, aby nahrál excelový soubor. Právě prostá tabulka, kde jsou informace o zásilce, adresátovi a čas doručení, je vše, co obchodníkovi stačí, aby do jeho skladu dorazil řidič Liftaga a balík obratem rozvezl na místo určení.

folprecht-balikobot2

Přečtěte si takéV Česku budou příští rok tisíce výdejních boxů. Balíkobot je chce propojit, aby do nich mohli zásilky posílat všichniV Česku budou příští rok tisíce výdejních boxů. Balíkobot je chce propojit, aby do nich mohli zásilky posílat všichni

Interní či e-shopové systémy obchodníkům obvykle vyhodí právě podobnou tabulku se seznamem balíků, které je třeba doručit. Pokud nejsou obchodníci napojeni na Liftago napřímo přes API, nebo přes Shoptet, Storyous nebo další systémy, tak jim nechtěli v Liftagu nic komplikovat. „Obchodník může přes Liftago odbavit například ty balíky, které nestíhá jejich dopravce, nebo si řekne, že chce začít dělat doručení na přesný čas, nebo naopak co nejrychleji, a my to celé přes jeho tabulku v Excelu zařídíme,“ popisuje šéf Liftaga.

Díky Liftagu mohou e-shopy získat vyšší flexiblitu, kterou u velkých dopravců obvykle nemají. Například přesný časový slot doručení byla navíc zatím především doména velkých hráčů, kteří si mohli dovolit vlastní logistiku, ale to už přestává platit. Vedle zpřesnění logistiky se zároveň snižují náklady na nedoručené zásilky i třeba balné.

liftago-aplikace2

Foto: Liftago

Aplikace Liftago, přes kterou si můžete objednat odvoz nebo poslat balík

„Zboží, které míří do stejného místa, odkud bylo odesláno, nemusí přes depo a nemusí být tedy ani nákladně baleno. Navíc zásilky odbavujeme řidiči, kteří se zrovna nachází typicky stovky metrů od místa vyzvednutí. To všechno zvyšuje efektivitu využití zdrojů a snižuje dopad na dopravní zatížení. Náš systém tak vhodně doplňuje vlastní flotily e-shopů i klasické přepravce v rámci stejných nákladů,“ dodává Krátký.

Důkazem jeho slov je již zmíněná Alza, která kombinuje služby mnoha dopravců i vlastní flotilu a ve spolupráci s Liftagem dokáže celou logistiku dál posouvat. Začala s expresním doručením, díky němuž dokázala v září zkrátit čas doručení u sta nejrychlejších zásilek v Praze na průměrných 33 minut, a obliba této služby roste. Využilo ji již přes 50 tisíc zákazníků, její růst zrychluje a rozšiřuje se do dalších měst.

Liftago pak uvádí, že doručování pro Alzu vytížilo téměř 17 tisíc hodin řidičů, které by jinak prostáli při čekání na práci mezi špičkami. Zapojilo se celkem 935 vozidel a firmy tak ušetřily více než 330 tisíc kilometrů, které by jinak v ulicích musela ujet další auta navíc.

Podívejte se na záznam konference CzechCrunch Onlajn, kde mluvili o budoucnosti logistiky Ondřej Krátký z Liftaga a Tomáš Havryluk z Alzy:

Češi nakupují online jako nikdy předtím. Čeká nás neuvěřitelné období, říká Tomáš Braverman z Heureky

tomas_braverman_ceo_heureka1Insider

Foto: Heureka

Tomáš Braverman, CEO Heureky

0Zobrazit komentáře

Minimálně na jaro a podzim roku 2020 budeme vzpomínat jako na období plné nečekaných změn a omezení, které ovlivnily i naše nakupování. Proto na ně jistě bude vzpomínat také česká e-commerce scéna, která byla příchodem obou pandemických vln zásadně ovlivněna. Jak se měnily nálady českých nakupujících z pohledu nákupů na internetu, prozradil Tomáš Braverman, šéf cenového srovnávače Heureka.cz, na další konferenci CzechCrunch Onlajn, tentokrát věnované české e-commerce.

Díky své pozici má Tomáš Braverman dobrý přehled o tom, jak se vyvíjely nákupní trendy během první i druhé koronavirové vlny, jakým segmentům se dařilo, kterým naopak vůbec a jaké zboží bylo konkrétně pro zákazníky uvězněné na gaučích tím nejlákavějším.

Tato data nejsou zajímavá jen z ekonomického pohledu, ale jsou i jakousi sociologicko-psychologickou sondou přibližující způsob, jakým jsme bojovali a bojujeme proti koronaviru a s ním spojeným peripetiím.

Pandemie jen umocnila trend růstu

Při pohledu na vývojový trend komplexních prodejů české e-commerce od začátku letošního roku je jasně patrné, že obě covidové vlny tlačí online prodej vzhůru. Již na začátku ledna šla e-commerce nahoru a reálné prodeje se v meziročním růstu zvedly o 20 procent. A jak vysvětluje Braverman, covidové vlny pak tento stoupající trend jen umocnily.

„Růst o 39 a 35 procent během první vlny byl mimořádný, a pokud se podíváme na druhou vlnu, tak se už v říjnu dostáváme na 31% růst. A to se kamenný svět zavřel až kolem 20. října, takže nás čeká neuvěřitelné období,“ říká šéf Heureky.

braverman-onlajn-1

Foto: CzechCrunch

Tomáš Braverman na konferenci CzechCrunch Onlajn

Růsty a pády demonstroval Braverman na devíti kategoriích zboží, přičemž první z nich bylo zboží bílé. Až 57% nárůst během první vlny a 43% nárůst během začátku vlny druhé je podle něj naprosto logický. „Trávíme více času v kuchyni, proto se prodávají nejrůznější kuchyňské spotřebiče, ty malé i velké. Tím největším bestsellerem byly například domácí pekárny chleba,“ popisuje. Populární však byly také zastřihovače pro úpravu vlasů a vousů z důvodu zavřených kadeřnictví, které se dočkaly až 228% nárůstu.

Ze sektoru bílého zboží dále výrazně rostly prodeje teploměrů, ale také šicích strojů. U nich se masivní nárůst prodejů týkal především jarního období, kdy se po celém Česku začaly šít látkové roušky. Během léta jejich prodeje opadly a nic na tom nezměnil ani příchod druhé vlny, což dokazuje, že roušek je v českých domácnostech již dostatek.

***

Na záznam konference CzechCrunch Onlajn s Tomášem Bravermanem se můžete podívat zde:

***

Vířivky, dezinfekce a knihy o pandemiích

Home officy, karantény a další opatření spojená s pandemií nahrávala kutilům a všem, kteří si chtěli svůj dům a jeho okolí vypiplat k absolutní dokonalosti. V první pandemické vlně se proto kategorie Dům a zahrada dočkala 60% růstu a v druhé nastupující vlně je to již 35 %. Tento sektor zahrnuje řadu produktů od sekaček či travních semen až po produkty určené spíše pro relax. Tomáše Bravermana zde zaujala především kategorie vířivek, které se dočkaly 326% růstu a jejich prodeje se začínají pomalu zvedat i nyní.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Celé této kategorii ovšem vládl jiný produkt, a tím je dezinfekce. Té v první vlně narostly prodeje téměř o 400 %. „Pokud se podíváme na nejprodávanější produkty, tak zde je zajímavý rozdíl. Během první vlny se prodávalo klasické Savo ve čtyřlitrovém balení, ale v druhé vlně už nakupujeme dezinfekci s vůní eukalyptu v mnohem menším balení,“ poukazuje na zajímavý detail Braverman.

Další významný boom prodělala kategorie, do které spadají filmy, hry a knihy. Důvod je opět logický – čas trávený doma je potřeba něčím vyplnit, pokud možno zábavně. Proto se tento sektor dočkal 59% nárůstu během první vlny a podle říjnových dat z druhé nastupující vlny pak 55 %.

heureka-onlajn11

Foto: Heureka

Meziroční růst e-commerce v roce 2020

Lidé kupovali – a kupují – ještě více audioknihy. V první vlně byl přitom nejprodávanějším titulem Umění být zdráv od Jana Vojáčka, ovšem během druhé vlny se čtenáři orientují na beletrii. U elektronických knih je zajímavý nejprodávanější titul v druhé vlně, kterým je kniha z roku 1918 pojednávající o epidemii španělské chřipky. To jasně dokazuje, že COVID-19 v mnoha čtenářích zažehnul chtíč dozvědět se něco i o jiných epidemiích.

Daří se i metle lidstva a starým teplákům

O chtíči se dá mluvit i u nejprodávanější kategorie v sekci potravin a nápojů, které vévodí lihoviny. I zde se však nálady spotřebitelů mění. Zatímco v létě dávali přednost konzumnímu lihu, ze kterého se pravděpodobně vyráběla dezinfekce, ve druhé vlně se již jejich vkus o poznání vytříbil a nejprodávanějším produktem se stal kvalitní rum.

Růstový trend se netýkal všech produktů. Byť šly některé kategorie vzhůru jako celek, některé jejich položky klesaly, například v případě parfémů. „To je kategorie, které naopak koronakrize nesvědčí,“ říká Tomáš Braverman a 18%, respektive 26% pokles během pandemických vln to jen dokazuje.

Podobný trend se v průběhu první vlny odehrával i v kategorii oblečení. Doma nové oblečení příliš neužijeme, a proto byli lidé zdrženlivější. To se týkalo nejen nákupu šatstva, ale také doplňků, typicky hodinek – tam prodeje taktéž klesaly.

tomas-braverman-heureka2

Foto: Heureka

Tomáš Braverman, CEO Heureky

Podobně nepříznivý vývoj zaznamenala i kategorie digitálních fotoaparátů. Zatímco prodeje elektroniky stoupaly o 40 % během první vlny a o 29 % během vlny druhé, zájem o digitální fotoaparáty v průběhu první vlny klesal až o 48 %. Naopak extrémní nárůsty zaznamenaly notebooky a také webkamery.

Webkamery se však prodávají násobně více v druhém pandemickém období než v tom prvním, což zapříčinil jejich jarní nedostatek. Tehdy byly téměř okamžitě vyprodány. Na druhou vlnu se prodejci připravili pečlivěji a nyní prodeje webkamer vystřelily téměř o pět tisíc procent.

semerad-smid

Přečtěte si takéSpoluzakladatelé STRV jen tak z hecu oblétli kvůli oblíbeným posilovnám svět. Nakonec i díky tomu získali obří zakázkuSpoluzakladatelé STRV jen tak z hecu oblétli kvůli oblíbeným posilovnám svět. Nakonec i díky tomu získali obří zakázku

E-commerce se také dařilo z pohledu sportovních pomůcek a nárůst zaznamenaly i sexuální a erotické pomůcky. Ani zde nechybí malé překvapení. Byť u nejprodávanějších produktů mohou vyvstávat na mysli nejrůznější pikantnosti, ve skutečnosti byl nejprodávanějším produktem čistící gel.

Síla marketplaců

Data Heureky jasně naznačují – a  sám Braverman to potvrzuje –, že druhá pandemická vlna bude co do online prodejů ještě silnější než ta předchozí. A zatímco u nás se budou na prodejích podílet především e-shopy, v jiných částech světa se ke slovu stále silněji dostává prodej zboží prostřednictvím takzvaných marketplaců.

Heureka v tomto sektoru ostatně vyvíjí vlastní aktivity a buduje vlastní tržiště, které bude na jediném místě sdružovat obchodníky z celé střední a jižní Evropy. „Pro příklad chceme, aby si Chorvat mohl jednoduše koupit zboží na našem chorvatském marketplacu, které se normálně prodává u nás v Čechách,” uzavírá.

***

Na konferenci CzechCrunch Onlajn na téma proměn české e-commerce se můžete podívat ze záznamu. Mimo Tomáše Bravermana vystoupil například Radek Hudák ze Shoptetu, Tomáš Havryluk zastupující Alzu, Ondřej Krátký z Liftaga či Jitka Dvořáková, šéfka CZC.