Lístky díky nim prodává Sparta i Smetanova Litomyšl. Česká firma tak buduje miliardový byznys
Technologii českého startupu Enigoo při prodeji vstupenek využívá třeba hokejová extraliga, evidenci lidí střeží i pro IKEM nebo porodnici.
Tomáš Nejeschleba, ředitel Enigoo
Její služby využívá fotbalová Sparta, festival Smetanova Litomyšl nebo třeba zdravotnické zařízení IKEM. Díky české firmě Enigoo mohou organizátoři kulturních akcí, provozovatelé sportovišť i další společnosti zjednodušeně řečeno prodávat vstupenky a evidovat návštěvníky. První vlna pandemie přinesla ránu i jejímu byznysu, loni však už navzdory zavřeným provozovnám dokázala růst trojnásobně. A letos vyhlíží růst na miliardu korun.
Když si chcete koupit vstupenku na nějakou sportovní či kulturní akci, pravděpodobně vás napadnou velké portály typu Ticketportal či menší jako GoOut. Ty fungují jako přeprodejci vstupenek, byznys Enigoo se ale nachází jinde – pro firmy a organizace z pozice takzvaného technologického ticket operátora vyvíjí systém, který umožňuje prodávat vstupenky přímo.
Společnost vyrostla hlavně na sportu. Spolupracuje s hokejovou Tipsport extraligou nebo druhou nejvyšší hokejovou soutěží Chance ligou a mezi velké klienty řadí i fotbalový klub AC Sparta Praha. K nim se ale v posledních letech přidaly například kulturní akce Dvořákova Praha, Smetanova Litomyšl nebo Pražské jaro. Část byznysu přináší i několik zoologických zahrad a třeba i systém evidence zaměstnanců, který využil pražský IKEM, nebo systém sledující návštěvníky v porodnici u Apolináře.
Právě díky širokému záběru svého byznysu se Enigoo podařilo přežít první pandemický rok a loni už pokračovalo ve dříve nastoleném rychlém tempu růstu. V řeči čísel – v roce 2019 firma zaznamenala obrat 220 milionů korun, následně došlo k poklesu na 140 milionů, loni už rostla na 500 milionů a pokračuje nadále. Letos plánuje dosáhnout obratu ve výši jedné miliardy korun. Marže si přitom nyní udržuje v řádu desítek milionů korun.
„Tržby se v roce 2020 snížily pouze o 44 procent. Zvládli jsme pokles omezit právě provozem na mnoha místech, zároveň ale rozsahem služeb a komplexností systémů, které poskytujeme – prodej na živě vysílané události, akreditační systémy, systémy evidence zaměstnanců či návštěvníků a podobně,“ vyjmenovává pro CzechCrunch Tomáš Nejeschleba, ředitel Enigoo. Díky tomu firma nemusela během pandemie propustit ani jednoho zaměstnance, a naopak nabírá nové.
Rostoucí byznys přitom začínal jako interní produkt v rámci společnosti Deep Vision se zaměřením na zakázkový vývoj softwaru a síťových technologií. Vznik služby pod původním názvem SportTicket podnítily potřeby a požadavky ze strany extraligových hokejových klubů, které měly problémy s prodlužováním permanentních vstupenek.
„Standardní bylo, že před každým zápasem playoff museli fanoušci chodit fyzicky na pokladnu a na své rezervované místo si kupovat zvlášť vstupenku. Pokud se klubu dařilo a postoupil do finále, museli lidé s permanentkou chodit na pokladnu třeba až dvanáctkrát během šesti týdnů. Nejen díky tomu jsme pochopili, že v této specializaci můžeme nabídnout alternativu ke klasickým portálovým přeprodejcům vstupenek a fanouškům i pracovníkům hokejového klubu ušetřit spoustu času na důležitější věci,“ přibližuje Nejeschleba.
Díky zvládnutí covidu jsme si posílili tržní status, protože někteří přeprodejci pandemii neustáli.
Takovým způsobem vzniklo dnešní Enigoo, které se do samostatné firmy z mateřské společnosti vyčlenilo před dvěma lety a funguje v modelu software jako služba (SaaS) na bázi provize z objemu prodeje pořadatele, ale bez dalších vícenákladů. Nejeschleba jej z pozice ředitele vede poslední rok, kdy vystřídal zakladatele Deep Vision Petra Mazánka, v projektu se ale angažuje od jeho začátků.
„Zvládli jsme nejen přečkat období bez zásadních příjmů a recese, s důvěrou investorů jsme využili čas na akceleraci obchodu a vývoj produktu. Díky zvládnutí covidu jsme si posílili tržní status, protože někteří přeprodejci pandemii neustáli,“ říká Nejeschleba.
Jako přednost fungování Enigoo označuje, že všichni jeho klienti mohou využívat všechny části systému, a to bez ohledu na jejich velikost. Z tržního pohledu se chce firma vypracovat na technologicky nejvyspělejšího dodavatele vstupenkového systému – její ambicí tak není vytvářet portál s tisícovkou akcí, ale zaměřit se systémově tak, aby marketing vycházel od pořadatele, který si jej přizpůsobí po svém. Úplným základem je, že kontakty na návštěvníky jsou v majetku pořadatele.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Naši zákazníci jsou příklady, že prodej vstupenek na jejich akce by měl být primárně z jejich webu. Tam směřují i další důležité informace, včetně proma, dalších nabídek a podobně,“ říká Nejeschleba, který zároveň dodává, že pro Enigoo bude letošní rok hlavně velkou zkouškou zvládání růstu.
Do objemů prodeje totiž už firma nedává jen vstupenky, systémově se rozšířila i o další novinky – například merchandising, občerstvení (Smetanova Litomyšl nově nabízí se vstupenkami možnost nákupu menu), prodej vstupenek s lístky na dopravu (projekt Vlakem na hokej ve spolupráci s Českými drahami) a přes aplikace na sportovních utkáních třeba o donášku občerstvení na místo nebo vzkaz na kostku na stadionu.
„Nyní je mojí hlavní rolí zvládnout růst a akceleraci firmy spojenou s rozšířením týmu, stabilizaci nových procesů a postupně připravovat půdu pro zahraniční trhy a silné marketingové partnery,“ uzavírá Nejeschleba.