Lítačka vyhledá trasu s chůzí, MHD i kolem. Najde klimatizovaný vůz a vyhne se stoupání do kopce
Aplikace Lítačka dávno neslouží jen k uchování kuponů. Nejvyužívanějším nástrojem je vyhledávání, dá se skrze ni ale také platit za parkování v zóně.
Do středočeských Nehvizd jede o víkendu autobus z Černého Mostu na okraji Prahy jen jednou za hodinu. Pokud někdo spěchá, patrně se mu nechce procházet všechny možné aplikace, aby zjistil, za jak dlouho může být na místě taxi a kde se nachází nejbližší sdílené auto či v případě odvážlivců kolo. Všechno tohle najednou umí aplikace PID Lítačka. Z původní aplikace, která sloužila především pro tramvajenku, se stal ojedinělý nástroj.
Součástí aplikace je už čtyři měsíce alternativní forma vyhledávání, která kromě klasického spojení MHD kombinovaného například s chůzí umí vyhledat všechny možné spoje. Teď jde do ostrého provozu. Vedle pražské veřejné dopravy a vlastních nohou lze do cesty zahrnout také vlak, autobus, auto, sdílené auto, vlastní či sdílené kolo, případně taxi. Jako taková je unikátní nejen v Česku, ale i ve světě.
Takzvaný intermodální vyhledávač navíc nepotřebuje znát konkrétní zastávku, umí najít cestu rovněž z adresy na adresu, a tak třeba zkombinuje tramvaj s kolem, autem navede na záchytné parkoviště a odtud poradí metrem, případně navrhne jít pěšky. Pomáhá mu s tím rozsáhlá datová základna, která využívá více než třicítku různých zdrojů. Jde o mapy silnic i cyklostezek, vyhledávač pracuje rovněž s aktuální polohou vozidel hromadné dopravy a s obsazeností jednotlivých parkovišť a zohledňuje i dopravní situaci v reálném čase.
Nemělo by se tak stát, že by nabádal k zastavení na záchytném parkovišti, kde už je plno, nebo že by posílal na tramvaj, která nejede kvůli aktuálním problémům na trati. Ví také, jestli a kde je sdílené kolo k dispozici. Nebo to, kdy je potřeba na cyklostezce sesednout a kolo vést. Najde další nejbližší zastávku, pokud na té vaší spoj zrovna odjel. Má rovněž vylepšený našeptávač obcí ve Středočeském kraji, pamatuje si, co člověk hledal naposledy, a umí trasy zařadit mezi oblíbené. Zná ceny, a to nejen kol či aut, ale i modrých zón.
„Data máme přímo od poskytovatelů, což dělá i konkurence, ale rozhodně ne v takovém rozsahu jako my,“ uvedl pro CzechCrunch předseda představenstva městské firmy Operátor ICT Benedikt Kotmel. Například Google, který umí plánovat trasu v kombinaci pěšmo a MHD, čerpá data o zpožďování tramvají nebo autobusů právě od městské společnosti. „Důležité je, že si v aplikaci můžete zvolit mód, jaký chcete. Pokud mám na sobě oblek a nechci jet na kole, pak ho prostě odškrtnu a aplikace mi vyhledává spoje bez něj,“ líčí Kotmel.