Lodní doprava budoucnosti bez emisí i posádky. Norové na moře vysílají první autonomní kontejnerovou loď na baterie

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

yara-birkeland-zero-emission-container-vessel-1

Foto: Yara International

Yara Birkeland bude první autonomní kontejnerová loď na světě

0Zobrazit komentáře

To, že jsme nikdy nebyli například v Číně, dnes neznamená, že si neobjednáme něco, co se tam vyrábí, a neočekáváme to mít do několika dní doma. Obrovský přepravní potenciál současného světa nás ovšem přivádí neustále blíže klimatické katastrofě. Možná se ale začíná blýskat na udržitelnější časy – cestu po moři totiž podstoupila první bezemisní kontejnerová loď.

Další snad budou přibývat co nejrychleji, nahrazujíc staré technologie zahlcující atmosféru oxidem uhličitým a dalšími nebezpečnými plyny. Tato první loď, nesoucí název Yara Birkeland, přitom měla na otevřený oceán vyrazit už před několika měsíci, ale vývoj zcela bezprecedentního dopravního prostředku byl náročnější, než se předpokládalo.

Bezemisnost je totiž jen jednou z futuristických charakteristik, které lodi přezdívané Bludný Holanďan přísluší. Stejně jako mýtické plavidlo duchů má studené vody mezi kontinenty brázdit úplně bez posádky s tím rozdílem, že bude mít vždy jasný cíl. Řídit ji bude počítač v centru komplexního systému zahrnujícího jak operace lodi, tak i logistiku v přístavu.

yara-birkeland-ship

Foto: Yara International

Yara Birkeland

Jen si představme, jak může s dnes už existujícími technologiemi fungovat námořní přeprava nákladů: v přístavu autonomní jeřáby na obří loď naloží kontejnery se zbožím a ta po schválení z centrály sama vypluje na moře. O pár desítek hodin později, aniž by do ovzduší vypustila jediný gram CO2, dorazí do cílového přístavu, kde ji automatizovaný systém vyloží. Nyní by mělo být jen otázkou měsíců, než první taková operace proběhne.

Zpoždění oproti původním plánům se týkaly hned několika oblastí jako integrace baterií a kontrolních a navigačních systémů. Vůbec nejsložitější je ale vytvořit spolehlivý automatický logistický systém v přístavech. „V otázce autonomní logistiky na pevnině náš projektový tým stále hledá jednodušší řešení,“ řekla norská chemická společnost Yara International, které nová loď patří.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Naším cílem je projekt dokončit a dostat bezemisní loď do komerčního provozu. V tomto ohledu zvážíme různé modely vlastnictví a partnerství,“ dodává firma. Jelikož Yara Birkeland vzniká primárně pro její potřeby, ve světě nákladních plavidel jde spíše o jedno z menších – 80 metrů délky a 15 metrů šířky jí umožňují pojmout 120 standardních šestimetrových kontejnerů. Velké nákladní lodě naproti tomu dosahují i několikanásobných rozměrů a desetinásobné kapacity.

Jak jsme psali už před třemi lety, nápad na autonomní elektrickou kontejnerovou loď se v Yara zrodil ze snahy snížit ekologickou zátěž vlastní přepravy, probíhající standardně pomocí stovek dieselových kamionů týdně. Nákladní lodě jsou možná logisticky efektivnější, ale zároveň představují plovoucí ekologické noční můry. 

Na první pohled jsou to dechberoucí výsledky lidské vynalézavosti, které na sebe v jakémkoliv přístavu okamžitě strhnou pozornost. Stovky metrů ocelového trupu jednoduše zakryjí výhled na slunce. Metafora ovládnutí přírody člověkem ovšem není kompletní, dokud nepomyslíme, kolik paliva takový kolos potřebuje. Lodní palivo je navíc odpad z procesů rafinace ropy.

container-ship-ian-taylor-unsplash

Foto: Ian Taylor/Unsplash

Obří dieselové kontejnerové lodě mají také masivní uhlíkovou stopu

Námořní přeprava ve výsledku produkuje tolik skleníkových plynů jako šestá nejšpinavější země na světě. Pokud se přitom současná situace zásadně nezmění, bude se to zhoršovat s tím, jak stoupají nároky na objem přepravovaného zboží. Elektrifikace je pouze jedním (možná vůbec nejnáročnějším) ze způsobů, jak takovému scénáři zabránit.

Snižování negativních dopadů kontejnerových lodí lze například optimalizací běhu motoru detailní analýzou podmínek na moři. Další cestou je přechod na lepší (a dražší) palivo, postupné úpravy tvaru trupu, pohonných vrtulí či natřením trupu barvou snižující tření vzduchu. Větší zásahy zahrnují přistavění plachet nebo kompletní přechod na plachetnice, jak to loni udělala kosmetická firma Lush. 

Největší nevýhodou elektrické autonomní dopravní lodi je pochopitelně cena, která podle informací deníku The Wall Street Journal z roku 2017 u Yara Birkeland dosahuje 25 milionů dolarů, tedy trojnásobku dieselové lodi stejné velikosti. Mnohonásobně nižší ovšem mají být náklady na samotný provoz, takže z dlouhodobého hlediska by se mělo jednat o dobrou investici.

yara-birkeland-design-31

Foto: Yara International

Pohled na budoucnost lodní kontejnerové dopravy

Norská společnost Vard Brattvåg, která loď postavila, proto počítá s další aplikací vyvinutých technologií. „Vývoj projektu byl pro nás vzrušující a o daném typu lodi jsme získali mnoho nových znalostí, jež budeme i nadále využívat,“ řekla. Ačkoliv je nepravděpodobné, že v dohledné době půjde postavit mnohem větší elektrická plavidla než Yara Birkeland, na výrazně ekologičtější provoz může přejít alespoň část námořní dopravy.

První loď nového typu její stavitelé z Vard Brattvåg firmě Yara dodali na konci listopadu. Před nasazením do ostrého provozu ji čeká ještě testování nakládání kontejnerů a stability, pak se bude pokračovat dalšími přípravami pro plně autonomní plavbu. Ve finále má přepravovat hlavně hnojiva a nitráty, kde patří Yara International k největším výrobcům na světě. Cestovat bude mezi třemi přístavy Herøya, Brevik a Larvik, vzdálenými několik desítek kilometrů, a ušetří tak desítky tisíc cest kamiony ročně.

Microsoft v Česku začal oficiálně prodávat zařízení z rodiny Surface. Ukazuje, jak si představuje budoucnost počítačů

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

surface-proxt

Foto: Microsoft

Surface Pro X

Microsoft dlouhá léta pravidelně představoval videa s vizemi budoucnosti plná zajímavého hardwaru, sám zůstával ale především softwarovou společností. Do vytváření vlastních počítačů se americký gigant významně pustil až v průběhu poslední dekády a teď se svou kompletní řadou Microsoft Surface konečně přichází také do České republiky a na Slovensko.

Rodina Surface zahrnuje malé tablety, velké tablety, hybridní i klasické laptopy a dokonce i netradiční all-in-one desktop, který disponuje obří dotykovou obrazovkou. Díky oficiální spolupráci s největšími tuzemskými prodejci elektroniky si tak nyní mohou i čeští uživatelé naplno osahat, jak podle Microsoftu vypadá budoucnost tabletů a počítačů s Windows.

I když jsou u nás nejnovější produkty z řady Surface prozatím dostupné jen s anglickými hardwarovými klávesami, přesto mohou mnoho zákazníků přitáhnout. Microsoft se s nimi totiž během posledních let dokázal v mnoha ohledech přiblížit tomu nejlepšímu, co na trhu zařízení s Windows najdeme.

Windows je operační systém, který i přes rostoucí počet uživatelů macOS a alternativních systémů používá naprostá většina lidí na planetě, a tak je automaticky spojen jak s těmi nejnadupanějšími herními počítači, tak s nejhoršími vrzajícími netbooky, na jaké jde narazit. Na první pohled je zřejmé, že řada Surface pro Microsoft slouží jako nositel tváře značky a ztělesnění jejích představ o tom, jak mají moderní počítače vypadat a fungovat.

laptop-go

Foto: Microsoft

Surface Laptop Go

To ale zároveň neznamená, že by představovaly jenom vrcholová referenční zařízení, která fungují jako prezentace nějaké velké vize – právě naopak. Nejnovějším produktem je totiž například Surface Laptop Go, začínající na 17 990 korunách. Zaměřený je především na přenosnost. Nabídne proto kombinaci hliníku a plastu s hmotností mírně nad kilogram, asi osmihodinovou výdrž baterie, chytré funkce jako přihlašování otiskem prstu a 12,4palcový dotykový displej.

Ten má poměrně zvláštní poměr stran 3:2, který je však používaný napříč všemi zařízeními Surface. Záměrem je zde při všech úhlopříčkách vytvořit co největší užitnou plochu. Ačkoliv si tedy uživatelé často sledující video budou neustále všímat velkých černých pruhů, tak při běžné práci nebo surfování po internetu má vyšší displej nesporný přínos – a právě takovou činnost byste měli na Surface Laptop Go dělat především.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na produktivitu v současném světě se soustředí také další prvky přenosného notebooku, který v tenkém rámečku nad displejem schovává webkameru s nadstandardním Full HD rozlišením a až překvapivě kvalitními stereo mikrofony, kterým sekunduje procesor Intel i5 se čtyřmi jádry. Už z popisu tak jde o malý laptop typicky určený pro méně náročné uživatele.

Jedinými omezeními zůstávají rozlišení displeje dosahující 1536 × 1024 bodů při velikosti 12,4 palce a nepřítomnost podsvícení klávesnice. Hustota pixelů by nicméně při typické vzdálenosti pohledu neměla být problém a podsvícení kláves nemusí scházet každému. Na denní úkoly tak počítač bez problémů postačí.

laptopgo-print

Foto: Microsoft

Čtečka otisků prstů na klávesnici Surface Laptop Go

Právě každodenní používání má přednosti zařízení Microsoftu demonstrovat nejlépe, podobně jako je to třeba u Applu. Jistě není tajemstvím, že se hardware výrobce Windows do určité míry v Cupertinu inspiroval. Výsledkem je totiž rozsáhlé využívání kovu, efektivní minimalismus a konzistentní designové prvky napříč všemi zařízeními, vytvářející ikonickou estetiku, ať už jde o počítač, tablet nebo velký displej.

Pokud tedy od Surface Laptop Go přecházíte například k tabletu Surface Go 2, i přes jiný typ zařízení je zřejmá stejná filozofie. Materiály jsou kvalitní, design čistý a funkční, používání dotykového displeje návykové. 10,5palcový tablet od Microsoftu potěší jak hračičky se zájmem o malé užitečné věci, tak klasické uživatele hledající cenově dostupný, ale prémiově působící produkt. Proto je také Surface Go 2 momentálně nejprodávanějším počítačem Microsoftu.

Obecněji je to počítač takřka ve stejné míře jako Laptop Go, jen začíná na 12 tisících, nemá až tak výkonný procesor a spodní půlku. Tu jde snadno nahradit dodatečným krytem s klávesnicí. Přesto nabídne ještě o něco delší výdrž baterie a hlavně ideální platformu i pro kreativnější práci s perem Surface Pen.

surfr3

Přečtěte si takéSurfařský byznys v zemi bez moře? Jakub Michna boří předsudky a lásku k vlnám přetavil v ryze českou značku SURFRSurfařský byznys v zemi bez moře? Jakub Michna boří předsudky a lásku k vlnám přetavil v ryze českou značku SURFR

V podobném duchu postupného přecházení mezi koncepty a výkonnostními úrovněmi se nese i zbytek přenosné části řady Microsoft Surface. Po zařízeních typu Go tedy následují Surface Pro 7 a Surface Pro X, které představují vrcholové tabletové počítače firmy. Zatímco první má 12,3palcový displej s rozlišením 2736 × 1824 pixelů a procesory Intel i3, i5 nebo i7, druhý o trochu zvětšuje zobrazovací plochu na 13 palců při rozlišení 2880 × 1920 pixelů a čipy Intelu mění za ARM. Ceny začínají na 24 tisících za Pro 7 a 27 tisících za Pro X.

Možná nejzajímavější koncept v sobě nicméně skrývá na první pohled klasický Surface Book 3, nejradikálněji totiž kombinuje velký tablet a výkonný laptop do jediného celku. V těle s klávesnicí skrývá větší baterii a dedikovanou grafickou kartu, 13,5palcový (či dokonce 15palcový) displej si lze však odpojit a používat samostatně jako zcela plnohodnotný tablet. Vstup do světa hybridu Microsoftu vyjde v základu na 44 tisíc korun. Profesionální uživatelé pak ocení letošní nabídku Surface Booku 3 s vrcholovou grafikou Nvidia Quadro RTX 3000.

surface-studio2

Foto: Microsoft

Nejdražší zařízení z rodiny Surface – Studio 2

A nakonec je tady jediné ryze desktopové zařízení Microsoftu, netradiční Surface Studio 2. Na jednu stranu platí jako jakýsi vrchol celé modelové řady, zároveň ale počítá s tím nejspecifičtějším typem uživatele. Spíše než počítač s velkým dotykovým displejem totiž představuje 28palcový dotykový displej, který má vlastní počítač.

startup-academy-1

Přečtěte si takéStartup Academy ukončila další běh. Vítěz pomáhá s napájenímPomáhají s nabíjením během vojenských operací. S produktem teď vyhráli Startup Academy od CzechCrunche

Surface Studio 2 je díky tomu jediným produktem ve své kategorii na trhu, přičemž míří hlavně na profesionální grafiky s vysokými nároky na kreslení po barevně přesné obrazovce. Většina konkurence je menší, nenabídne pero s více než čtyřmi tisíci body tlakové senzitivity a nezahrnuje malý počítač zabudovaný do stojanu. A vlastně ani obdobnou ergonomii, u Surface Studia zajištěnou široce polohovatelným kloubem. Právě takové vlastnosti osvětlují cenu přesahující 100 tisíc, které se stanou hlavně pracovní investicí.

Partnerem článku a CzechCrunche je společnost Microsoft. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.